• 0

Onderaannemen als zelfstandig koerier

Hallo allemaal,

 

Mijn naam is Richard, ik ben nieuw op het forum.

 

Ik overweeg in de nabije toekomst als eenmanszaak te beginnen als koerier.

 

Nu heb ik gelezen dat, zeker in de beginfase, het lastig is om opdrachten binnen te halen en het om die reden raadzaam is je als koerier te laten inhuren door de grote(re) transportbedrijven.

 

Is er hier iemand op de hoogte van de werkelijke vraag van deze bedrijven wanneer het gaat om het rijden met een wagen met minder of meer dan 500 kg laadvermogen? Bij het rijden in een eigen wagen met meer dan 500 kg laadvermogen moet ik een eurovergunning hebben van het NIWO.

 

Vragen bedrijven als PostNL, DHL, enz. ook zelfstandige koeriers die willen rijden in een wagen tot 500 kg laadvermogen?

 

Al met al ben ik dus voor mijzelf aan het nadenken of het behalen van de eurovergunning de investering waard is.

 

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

 

Groet,

 

Richard.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vraag me of dit iets uitmaakt voor de opdrachtgever. Niet alleen lijkt het niet van belang: ik wil gewoon een pakket van A naar B.

 

Maar ook: hoe meer de opdrachtgever gaat bepalen over hoe je je werk uitvoert, hoe dichter het komt bij een fictief dienstverband. En dat wil de opdrachtgever ook niet.

 

Ik ben trouwens geen jurist of zo. Dus als iemand me corrigeert, dan lees ik het wel.

Link naar reactie
  • 0

Vroeger hielpen de grote jongens nog met invullen van alle documenten om je auto terug te keuren naar 499kg laadvermogen.

 

Daar er veel te veel gezeur is gekomen vragen ze nu steeds meer en meer om een vergunning...

 

Ben zelf altijd van mening dat je de boel gewoon goed voor elkaar moet hebben...

Stel dat je nu eens spontaan een grote bus wilt huren? Kan niet ivm laadvermogen....

Oh ja, dan hebben we het nog niet eens over de term economisch delict bij overlading...

Link naar reactie
  • 0

Hoi Richard,

 

Een koerier hier.

De grote pakketbezorgers controleren niet allemaal of je wel een vergunning hebt.

Je moet je wel afvragen of je voor hun wil gaan rijden. De vergoedingen schijnen nou niet heel fantastisch te zijn heb ik wel eens gehoord.

 

Je kan dan beter de "echte" koeriersdiensten aanschrijven, die zijn ook vaak op zoek naar ZZP-ers.

Het beste is dan om - in de beginfase- je auto terug te laten keuren, dit is een administratieve handeling bij het RDW, kan je online regelen.

 

Als je de mogelijkheid hebt om je NIWO vergunning te halen zou ik dat zeker doen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

@Marco;

 

Rijd jij zelf ook weleens ritten voor andere koeriers- en/of transportbedrijven?

 

En zo ja, mag ik dan vragen wat jou verdiensten hierbij zijn?

 

Zo kan ik voor mijzelf ook beter bepalen in hoeverre het rendabel is een eenmanszaak als koerier te beginnen.

Ik overweeg dan ook zeker het niwo certificaat te vaan behalen en zie hier ook duidelijk het voordeel van in.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik overweeg een eenmanszaak als koerier te gaan beginnen in de nabije toekomst.

Nu probeer ik te achterhalen wat een zzp koerier gemiddeld verdienen kan bij het uitvoeren van transportwerkzaamheden voor andere koeriers- en transportbedrijven.

Is er iemand hier die hiervan enigszins op de hoogte is?

 

Alvast mijn dank!

 

Hartelijke groet,

 

Richard.

Link naar reactie
  • 0

Twee bovenstaande berichten samengevoegd met een andere, bestaande draad.

 

Bel eens met subcopartners o.i.d. Zou je voor een uurtarief van 30 EURO gaan rijden?

 

Aan een gemiddelde heb je niks. Je zou m.i. iets moeten bedenken of aanbieden waarmee je (ver) bovengemiddeld kunt verdienen, maar tegelijkertijd lijk je onervaren. Misschien moet je dan wel geen zelfstandig koerier of transportondernemer willen worden. Wat is je investeringsbereidheid?

 

(mod)groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

deze bijvoorbeeld als een indicatie..

 

https://uurtarief.tips/nl/zzp/uurtarieven-zzp/zakelijke-dienstverlening/tarieven-koerier

 

google eens op "tarieven zzp koerier" er zijn meerdere resultaten. te vinden

 

Bedankt voor de reactie Roel. Dit overzicht kende ik al. Ik vraag me daarbij wel af of deze tarieven werkelijk betaald worden door grote(re) koeriers- en/of transportbedrijven die zzp koeriers inhuren voor bepaalde opdrachten.

Is er iemand die dit kan bevestigen dat deze tarieven doorgaans gehanteerd worden?

Link naar reactie
  • 0

Twee bovenstaande berichten samengevoegd met een andere, bestaande draad.

 

Bel eens met subcopartners o.i.d. Zou je voor een uurtarief van 30 EURO gaan rijden?

 

Aan een gemiddelde heb je niks. Je zou m.i. iets moeten bedenken of aanbieden waarmee je (ver) bovengemiddeld kunt verdienen, maar tegelijkertijd lijk je onervaren. Misschien moet je dan wel geen zelfstandig koerier of transportondernemer willen worden. Wat is je investeringsbereidheid?

 

(mod)groet,

 

Highio

 

Bedankt voor de reactie. Of ik zou gaan rijden voor €30 per uur? Wel als een opdrachtgever niet meer wenst te betalen. Dan kan ik wel € 40 per uur gaan vragen maar tegelijkertijd de opdracht niet kunnen binnenhalen omdat ik met een hoog tarief mijzelf uit de markt prijs?

Ik heb inderdaad geen ervaring als zelfstandig koerier. Wel heb ik in loondienst voor drukkerijen gewerkt waarbij ik vaak met een bestelbus de weg op ging om drukwerk af te leveren bij klanten. De rij ervaring heb ik dus wel. Daarbij ben ik al eerder zelfstandig ondernemer geweest in een andere branche. Die ervaring kan nu ook nog van pas komen bij alle werkzaamheden buiten het rijden om.

Het is voor mij belangrijk om te weten of grote koeriersbedrijven en transportbedrijven regelmatig een beroep doen op zzp koeriers.

Link naar reactie
  • 0

Jouw berichten komen op mij een beetje over alsof je nog een slecht begrip hebt van verschillende soorten opdrachtgevers en werkzaamheden. Het week in week uit collecteren of bezorgen voor grote post- en pakketbedrijven is iets heel anders als incidenteel voorkomende (spoed)opdrachten als koerier uitvoeren. Voor dat laatste heb je een netwerk of bekendheid nodig en dat heb (krijg) je niet als onderaannemer of starter.

 

Ben je bereid internationaal te werken, 's avonds, 's nachts? Er zijn heel veel factoren die ontbreken in deze adviesvraag.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Jouw berichten komen op mij een beetje over alsof je nog een slecht begrip hebt van verschillende soorten opdrachtgevers en werkzaamheden. Het collecteren of bezorgen voor grote post- en pakketbedrijven is iets heel anders dan (spoed)opdrachten als koerier uitvoeren.

 

Ben je bereid internationaal te werken, 's avonds, 's nachts? Er zijn heel veel factoren die ontbreken in deze adviesvraag.

 

Groet,

 

Highio

Ik wil niet gaan rijden voor ondernemingen als Post NL, DHL etcetera.

 

Daarom noemde ik ook koeriersbedrijven en transportbedrijven welke Post NL, DHL etc. feitelijk niet zijn.

En ja, ik ben ook bereid in avonden, weekenden en internationaal te rijden

Link naar reactie
  • 0

Probeer te onderzoeken of er ook al een postbusrunner in je regio bestaat. Een eenvoudige dienst; je haalt de postbussen leeg en levert dat af bij de bedrijven. Daar neem je de post en pakketten die klaar staan voor verzending weer mee naar postkantoor...

 

Of de lokale super die boodschappen nu nog zelf bezorgd of de consument die al online pick-up besteld, maar bij jou kan regelen dat je ze bij de deur of zelfs in huis aflevert...

 

De bakker, de bloemist...

 

De meeste koeriers zijn zo klein begonnen een netwerk op te bouwen

Link naar reactie
  • 0

Goeie tips van JansenmeteenJ

 

vooral die bakker en bloemist, dan kom je vaak bij bedrijven en als je dan toch bij de receptie staat... praatje met de receptioniste of ze vaak zendingen hebben..

 

en gelijk een marketing tip..

klein plantje mee of pak stroopwafels voor de receptie omdat zij wel al dat leuks of lekkers in ontvangst nemen maar zelf nooit iets krijgen..

uiteraard met je visitekaartje eraan.. wie denk je dat die receptioniste belt de volgende keer als er een koerier nodig is en DHL zegt dat het nog 2 uur duurt voor ze er kunnen zijn?

 

en als je toch op dat bedrijven terrein bent en geen volgend pakketje bezoek je gelijk de buren ook even..

 

Link naar reactie
  • 0

Je woont/werkt op een knooppunt van transportwegen met nabijgelegen handelscentra en industriële regio's, dus dat schept altijd kansen om eens verder te kijken dan de bovengenoemde lokale dienstverlening.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

@Marco;

 

Rijd jij zelf ook weleens ritten voor andere koeriers- en/of transportbedrijven?

 

En zo ja, mag ik dan vragen wat jou verdiensten hierbij zijn?

 

Zo kan ik voor mijzelf ook beter bepalen in hoeverre het rendabel is een eenmanszaak als koerier te beginnen.

Ik overweeg dan ook zeker het niwo certificaat te vaan behalen en zie hier ook duidelijk het voordeel van in.

 

Alvast bedankt!

 

Wij doen ook wel eens wat in opdracht van collega's.

Ik ben nu gelukkig op het punt dat ik mijn eigen tarieven kan bepalen en de "luxe" heb om klanten door te sturen als ze het te duur vinden.

Ik maak zelf ook veel gebruik van ZZP-ers, en dan spreken we vantevoren een tarief af, dit kan alles tussen € 0,34 en 0,45 per kilometer zijn. (Combo tarief)

 

vooral die bakker en bloemist, dan kom je vaak bij bedrijven en als je dan toch bij de receptie staat... praatje met de receptioniste of ze vaak zendingen hebben..

 

Meestal haal je het tarief van € 0,25 per kilometer niet eens als je voor bakkers en bloemisten aan de gang gaat.

 

Het "gewone" koerierswerk is wel redelijk uitgeknepen naar mijn mening, probeer je te richten op klanten die niet alleen kwaliteit verwachten, maar die dat ook nodig hebben en daar dus meer voor willen en kunnen betalen. Daarvoor moet je dan wel investeren in -bijvoorbeeld- een NIWO vergunning of aanpassingen in je auto.

 

Link naar reactie
  • 0

vooral die bakker en bloemist, dan kom je vaak bij bedrijven en als je dan toch bij de receptie staat... praatje met de receptioniste of ze vaak zendingen hebben..

 

Meestal haal je het tarief van € 0,25 per kilometer niet eens als je voor bakkers en bloemisten aan de gang gaat.

 

Het "gewone" koerierswerk is wel redelijk uitgeknepen naar mijn mening, probeer je te richten op klanten die niet alleen kwaliteit verwachten, maar die dat ook nodig hebben en daar dus meer voor willen en kunnen betalen. Daarvoor moet je dan wel investeren in -bijvoorbeeld- een NIWO vergunning of aanpassingen in je auto.

 

 

Marco, volgens mij denk je even iets teveel als die reeds gesettelde ondernemer die de luxe heeft zijn klanten te kunnen kiezen.

 

Ik had hem ook kunnen adviseren elke dag een bedrijventerrein in de regio te bezoeken en proberen te zien waar de koeriersbusjes vaak stoppen. Of om elke zondag een lijstje van 50 bedrijven te maken die je dan in de aankomende week(en) gaat bezoeken of bellen.

Maar koude acquisitie is best lastig, je wordt bij een receptie of aan de telefoon vaak afgepoeierd met geen tijd of geen interesse.

 

Als starter sta je voor het dilemma, haal ik me neus op voor 25 cent per km of 2 euro per bezorgde doos gebak? of doe ik het toch, in de categorie beter iets dan niets. Bloemen en gebak kennen redelijk planbare bezorg momenten, 9 van de 10 keer moet je voor de middag wel klaar zijn.. als je er al dagelijks werk aan hebt. Dus ook tijd voor nieuwe klanten.

Je moet natuurlijk geen 2 jarig exclusief bezorg contract sluiten met zo'n bakker of bloemist. ;D

Maar als start klus waarbij je ook nog aan acquisitie kunt doen bij de bezorgadressen is dat alleen maar mooi toch? Bedrijven die gebak en bloemen laten bezorgen ipv dat medewerkers zelf halen, daar is de kans best groot dat ze ook een koerier nodig hebben voor andere dingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, je hebt gelijk.

Maar koerieren is natuurlijk ongeschoold werk, de tarieven zijn meestal - niet al te best - en om ergens tussen te komen valt dan best tegen.

Met een dieselprijs van rond de € 1,50 per liter kan je simpelweg niet gaan rijden voor € 0.25 per kilometer.

 

Zou mijn advies zijn om een aantal (grotere) koeriersbedrijven te bellen om te vragen of ze nog ZZP-ers kunnen gebruiken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, voor heel veel ondernemersideeën bestaan ook verstandigere alternatieven met zekere netto opbrengst, maar misschien blijkt Richard wel een hele goede acquisiteur, handige relatiemanager en bovendien betrouwbare rijder. Dat kunnen we hier niet direct beoordelen. ;)

 

Wat is het doel? En wat is het middel?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja, je hebt gelijk.

Maar koerieren is natuurlijk ongeschoold werk, de tarieven zijn meestal - niet al te best - en om ergens tussen te komen valt dan best tegen.

Met een dieselprijs van rond de € 1,50 per liter kan je simpelweg niet gaan rijden voor € 0.25 per kilometer.

 

Zou mijn advies zijn om een aantal (grotere) koeriersbedrijven te bellen om te vragen of ze nog ZZP-ers kunnen gebruiken.

 

 

 

Als je alles per stuk gaat bezorgen dan wordt het lastig ja... Maar als je 10 dozen gebak erin hebt staan, of nog eenvoudiger; 20 kratten brood voor thuisbezorging consument of bedrijfskantine wordt het verhaal anders... Allicht dat de bloemist ook wel wat heeft....

 

Je zal nooit vanaf dag 1 gelijk een verdien model kunnen draaien.

Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden, heb eerder wel een koerier getroffen en babbel mee gemaakt.... die "ontzorgd" bedrijven nu met van alles; een soort conciërge. Vooral kleine bedrijven. Het is zo simpel, voor 1 dienst of klusje iemand laten komen is lastig, maar als hij toch komt kan hij ook even.... een lamp vervangen bijvoorbeeld.

Link naar reactie
  • 0

Zou mijn advies zijn om een aantal (grotere) koeriersbedrijven te bellen om te vragen of ze nog ZZP-ers kunnen gebruiken.

 

Hier zou ik inderdaad ook mee beginnen, vaak word je dan op een wachtlijst gezet door de koeriersbedrijven. En aangezien de drukste periode van het jaar binnenkort aanbreekt kunnen ze genoeg extra koeriers gebruiken. Dus is de kans groot dat je opgeroepen wordt.

Dan is het zaak dat je laat zien wat je waard bent en wat je voor ze kunt betekenen. Als je goed werk levert en flexibel bent zullen ze dat zeker onthouden. Wees bereid om wat extra's te doen(zonder veel te klagen), dat kan je achteraf extra werk opleveren.

 

Succes!

 

LiveLogistics.nl -  E-Fulfilment:  Wij Slaan Goederen Op, Verpakken Ze En Regelen De Verzending  Voor Webwinkels.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.