• 0

Norm current en quick ratio voor groothandel

Hoi,

 

Ik ben op zoek naar welke norm ik zou moeten hanteren voor de current en quick ratio. Ik ben op internet enorm veel meningen tegengekomen, maar weet niet goed hoe ik het moet interpreteren. Ik ga nu uit van 1,2 < CR < 1,5 en 0,6 < QR < 1,0.

 

Iemand ervaring met hoe de buitenwereld, in het bijzonder banken en kredietbeoordelaars, hier naar kijkt?

 

Alvast dank voor jullie reactie!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ward, groothandel!

 

Ja, dat is dan lekker duidelijk. ???

 

In de bakstenenbranche misschien?

Of toch breibenodigdheden...

Oceaanstomers of doe-het-zelf artikelen, misschien?

 

Het kan geen kwaad, wanneer je antwoord op een (complexe!) vraag wil hebben, om achtergrondinformatie los te laten. Althans: dat zou ik denken.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dank!

 

Wanneer een onderneming weet dat ze met een current ratio van 1,4 prima de salarissen, autolease, huur, energiekosten, crediteuren en kantoorbenodigdheden kan betalen, waarom zou de onderneming dan meer geld in huis hebben dan nodig is?

 

Kijken banken en kredietbeoordelaars ook zo? Kijken ze situatie specifiek of houden ze toch zelf bepaalde normen aan?

Link naar reactie
  • 0

Ja banken kijken in de context van de branche en de specifieke onderneming naar dit kengetal

Een onderneming met een bedrijfspand op de balans met een flinke stille reserve (overwaarde) zal met een CR 1,2 best in aanmerking komen voor een krediet.

 

Terwijl een zzp-er met een CR van 2,0 geen krediet krijgt omdat er nauwelijks activa aanwezig is

 

Deze kengetallen zijn voor een bank niet meer dan een indicatie van de waarde en in de beoordeling van een krediet is het misschien 1 van de tientallen factoren waar naar gekeken wordt.

 

Zelfs met een CR van 0,8 kun je een krediet krijgen als je voldoende zekerheden (prive of zakelijk) kan stellen voor het aangevraagde krediet.

 

Waarom is deze indicator zo belangrijk voor je?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je uitgebreide reactie!

 

Om eerlijk te zijn voornamelijk voor de buitenwereld. Wanneer ik beoordeeld wordt op krediet waardigheid gebeurt dit vaak op grond van leveranciers van kredietinformatie (Graydon, CreditSafe, etc.). Vaak hebben deze bedrijven een "simpele indicator", een soort rapportcijfer, waar naar gekeken wordt voor de beoordeling van kredietwaardigheid. Ik vrees dat dit vaak als uitgangspunt wordt gebruikt voor beoordelingen i.p.v. bijvoorbeeld nog even naar de jaarcijfers te kijken. Ik zou er dan naar willen streven mijn onderneming binnen haar mogelijkheden een zo'n optimaal mogelijk cijfer te laten hebben.

Link naar reactie
  • 0

Gaat dit om een nieuwe of bestaande onderneming en wat moeten we verstaan onder emballage? Wil je dit als inkopende partij realiseren? En heb je dan geen persoonlijk track record om partners te overtuigen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.