• 0

Rechtsvorm in USA --> in NL belast?

Hallo allemaal,

 

Momenteel orienteer ik me met een drietal personen om een online adviesbedrijf te starten. Twee van mijn partners zijn woonachtig in de verenigde staten en stellen voor om daar een rechtsvorm te starten. Ik ben me bewust van het feit dat er andere wet- en regelgeving is, maar ik ben hier niet meteen op tegen. Nu heb ik de volgende vragen:

 

- Klopt het dat in de basis als aandeelhouder van een USA rechtsvorm, de winst aldaar in de USA wordt belast?

 

- Ik werk dus mee aan het bedrijf VANUIT NL waarvan we ieder 33% aandelen gaan bezitten. Dit betekent dat mijn aandeel in de winst (de 33%) in Nederland belast zou moeten worden?

 

- Dit vindt ik geen probleem natuurlijk, maar hoe dien ik dit te verwerken aangezien de facturatie vanuit de USA rechtsvorm plaatsvind? Is het uitkeren van dividend naar NL voldoende?

 

- Zijn er wellicht betere alternatieven mbt rechtsvorm, constructie en locatie in deze situatie met 3 internationale aandeelhouders?

 

Heel wat vragen voor een zaterdag, excuus hiervoor. Ik kan helaas geen eenduidige antwoorden op mijn vragen vinden

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Best ingewikkeld (waarschijnlijk: te ingewikkeld voor een forum).

 

Een US bedrijf dat dáár actief is, is dáár belastingplichtig.

 

Het feit dat jij hier (in NL) aandelen hebt maakt niet ineens dat het bedrijf hier in NL belastingplichtig wordt.

 

Maar jij "doet" kennelijk hier (in NL) ook iets. Dat zou natuurlijk, afhankelijk van wat en hoe nou precies, de situatie anders kunnen maken.

Misschien heb je een dienstverband in de US (ook woon je in NL!), misschien is het bedrijf in NL actief (en dan waarschijnlijk ook hier belastingplichtig)...

 

Kwestie van de situatie in kaart te brengen (als start), lijkt mij.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

- Klopt het dat in de basis als aandeelhouder van een USA rechtsvorm, de winst aldaar in de USA wordt belast?

Ja en nee. Het ligt eraan wat je met 'belast' bedoelt. :)

 

In principe ben je gewoon Nederlands inwoner (ook fiscaal) en dan betaal je gewoon Nederlandse inkomstenbelasting over je voordelen uit aanmerkelijk belang. Voordelen uit aanmerkelijk belang is dus bijvoorbeeld uitgekeerd dividend uit vennootschappen waarin je meer dan 5% van de aandelen in bezit hebt.

 

Wat wel zo kan zijn, is dat deze voordelen bij uitkering worden belast met dividendbelasting in het land van de vennootschap. Het kan dus in beginsel belast zijn in de VS, maar dat is voor zover ik weet slechts een zogenaamde voorheffing of bronbelasting. Als je vervolgens je aangifte inkomstenbelasting in Nederland doet, betaal je echter gewoon het Nederlandse tarief en mag je die voorheffing/bronbelasting verrekenen, zodat je niet dubbel betaalt.

 

Let wel even op hoe hoog die voorheffing is. In de meeste belastingverdragen staat dat je een lagere tarief mag toepassen. Nu zou je denken dat dat misschien niet belangrijk is, omdat je het immers toch mag verrekenen. Maar het standaard voorheffingstarief zou bijvoorbeeld 30% kunnen zijn. Als je dan in Nederland maar 25% hoeft te betalen, kun je het meerdere niet verrekenen. Het is daarom soms handiger om het lagere verdragspercentage toe te laten passen, zodat je de volle voorheffing kan verrekenen met het Nederlandse tarief.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik ben van plan om een UK/USA LLP op te richten met een drietal buitenlandse partners. Momenteel neig ik in de richting van deze LLP, temeer omdat deze fiscaal transparant is en limited liability kent. Nu vraag ik mij het volgende af:

 

- Indien ik deze LLP bij de KvK in NL registreer, klopt het dan dat ik 25% van de winst in mijn aangifte moet verantwoorden in NL? Afhankelijk van de partnerovereenkomst.

 

- De andere 3 partners hun 25% aandeel moeten verantwoorden in ieder zijn fiscale jurisdictie, temeer omdat deze fiscaal transparant is? Bijvoorbeeld een van de partners woont in USA en werkt vanuit de USA, hij dient zijn aandeel (25%) als zodanig in de USA aan te geven? Zij zijn dus niet belastingplichtig in NL, omdat de andere 3 partners hier NIET wonen en ook NIET werken.

 

Alvast dank voor de reacties :)

Link naar reactie
  • 0

Hi allen,

 

Ja, ik heb zitten denken over het oprichten van een nederlandse holding, maar ik ben even het spoor bijster. Daar ik verder onderzoek heb gedaan naar een USA/UK LLP, ben ik momenteel van mening dat dit voor mij persoonlijk de beste oplossing biedt. Temeer omdat ik een zelfstandig beroep zou kunnen opteren, waardoor ik wellicht kan opteren voor de verschillende voordelen als ib-ondernemer. Ik verwacht op termijn geen enorme winsten te maken.

 

Waar ik nu mee worstel, is op welke wijze mijn 25%-belang verantwoord moet worden. Het lijkt mij dat dit OF in het land waar de entiteit is gevestigd, OF in Nederland indien ik de UK LLP bij de KvK in NL registreer. Maar dan hoef ik toch alleen de 25% aan te geven?

 

En mijn partners moeten dan hun aandeel gewoon in USA aangeven bij hun tax aangifte? Temeer omdat USA ook het begrip wereldinkomen kennen en hun altijd aangifte moeten doen in de USA...

 

Link naar reactie
  • 0

Waar komt de onduidelijkheid over twee of drie mede-aandeelhouders vandaan? Dat scheelt namelijk nogal een slok op een borrel.

 

Ben je zelf ondernemer in casu of goedbedoeld ondersteunend adviseur in deze? In het tweede geval gaat dit topic namelijk resoluut op slot.

 

Modgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf ondernemer af sinds dit eind vorig jaar, ben gestart met intensief netwerken en recentelijk tot een nieuw businessmodel gekomen met deze partners. De feitelijk keus is nu een UK/USA LLP (nog niet zeker welk land het meest geschikt is, voor mij natuurlijk UK), maar de beoordeling hoe dit voor mij uitpakt fiscaal is natuurlijk essentieel. In totaal lijkt het erop dat er 4 partners zijn, waarvan ik er eentje ben en hiermee 25%-belang krijg in het geheel

Link naar reactie
  • 0

Waarom was het winstaandeel gister dan nog 33%? Dat verandert toch niet zo maar met de dag? Waarom zouden Amerikanen of US residents een UK Ltd willen oprichten?

 

Wat is dan de situatie van de vierde precies?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja, dit veranderd dus wel haha. Een van de vereisten in de keus voor de LLP was dat het zeer flexibel moet zijn in het muteren van nieuwe partners dansel het schrappen. We zijn momenteel in gesprek met zeer goede kandidaten en het kan zomaar zijn dat er volgende week iemand bijkomt. Het percentage is dus wel degelijk variabel totdat de startup feitelijk heeft plaatsgevonden

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom was het winstaandeel gister dan nog 33%? Dat verandert toch niet zo maar met de dag? Waarom zouden Amerikanen of US residents een UK Ltd willen oprichten?

 

 

 

Waarschijnlijk creëren zijn een LLC en hiermee een direct aandeel in de LLP. Of vice vers, en ik een aandeel in de USA LLP neem. Lastige kwestie dus

Link naar reactie
  • 0

Dan komt hier de dooddoener:

 

Valt onmogelijk advies over te geven op een NL forum. Ten eerste kennen we jouw persoonlijke situatie en financiën niet. Ten tweede lijkt mij de noodzakelijke kennis over belastingheffing en ondernemingsrecht in de UK of USA niet aanwezig op dit forum en tot slot is nog niet duidelijk wat het gaat worden, dus is het voor ons ook gissen.

 

De kern van je vraag is dus niet te beantwoorden. Ja, je kunt het doen zodat je als ondernemer kunt gaan bouwen aan de samenwerking, maar zonder kennis van UK en USA taxes en juridische zaken zou ik hier ver van blijven, tenzij je je goed laat voorlichten door een terzake deskundige. Die vaak werken bij de internationale advieskantoren.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je kunt in Nederland toch ook gewoon een eenmanszaak starten die samenwerkt met de buitenlandse partners zonder dat dit in 1 rechtsvorm is gegoten.

Of is dit te simpel gedacht?

 

Zoals Joost zegt, als we niet precies weten wat je doet, blijft het lastig te adviseren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.