• 0

Hoe lang na levering mag een factuur gestuurd worden?

Beste,

 

Ik kreeg afgelopen week van TNT (pakketpost) een factuur van invoerrechten. Hele normale zaak als je veel spullen importeert. Echter deze factuur hoort bij een zending die in mei 2017 geleverd is. Dit is overigens niet de eerste die meer dan een jaar te laat is maargoed dat even terzijde. In dit geval is het zo dat ik daadwerkelijk geen idee heb van welke leverancier dit pakket is gekomen destijds. Het is wel degelijk een factuur van TNT zelf dus niet een of andere scam.

 

(even ter vergelijking, ik importeer producten met een max tarief van 2.4% aan invoerrechten, de factuur heeft meer dan 1000 euro aan invoerrechten en geen BTW wat in mijn ogen wat gek is sowieso omdat ik nooit inkopen heb gedaan met een waarde boven de 4000 euro)

 

Wat ik tot noch toe gedaan heb ik gebeld om te horen waar deze factuur bij hoort. Ze kunnen bij TNT de factuur wel vinden in hun systeem maar kunnen mij niet vertellen van welke zending het is gezien ze maar 6 maanden terug kunnen kijken in hun systeem. Ik moest er over mailen dus heb ik dat gedaan.

 

Mijn vraag is: Hoeveel van deze facturen komen er nog van meer dan een jaar terug en hoe lang mag je eigenlijk een factuur sturen ná de leverdatum? Het gaat om vrij serieuze bedragen waardoor mijn eindberekening van de winst 2017 etc ook niet meer kloppen en daarmee in een lager belastingtarief had gekomen wellicht.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is de verjaringstermijn standaard 20 jaar en voor diensten 5 jaar.

 

 

 

Maar ik denk dat je wel mag verwachten precies te horen waarom het gaat. Als zij maar 6 maanden terug kunnen kijken in hun systeem kunnen ze natuurlijk niet zomaar een factuur sturen. Jij hebt het recht om te horen te krijgen waarover het gaat. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een factuur krijgt met diensten van een ander (bij beide TNT en PostNL).

 

Hou je overigens zelf niet bij over welke zendingen je invoerrechten moet betalen? Want dan zou je zo kunnen zien welke facturen je mist en nog kunt verwachten.

 

Als je dit zelf niet bij houdt kun je dus ook niet zien of er iets niet gerekend wordt en we hadden onlangs een topic dat je zelf aan moet geven wanneer er niet of een verkeerd bedrag gerekend wordt.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Rik,

 

Mee eens, ik moet zeggen dat ik dat in mijn eerste jaar niet persé bijgehouden heb gezien ik altijd zoiets had van het is onzin gezien je BTW betaald aan TNT en het vervolgens direct terug krijgt van de BD. Ik snap sowieso niet zo goed waarom dat systeem bestaat gezien je vaak geen invoerrechten betaald en dus alleen btw wat je vervolgens weer als voorbelasting terugkrijgt.

 

Het gaat hier alleen om invoerrechten, dat is wat anders. Ik heb wel zendingen waarbij soms om wazige reden geen invoerrechten wordt gerekend, het is 9 van de 10x ook niet echt duidelijk welke HS code er gebruikt zou moeten worden of welke er gebruikt is waardoor de tarieven ook niet echt eenduidig blijken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoezo kunnen ze niet verder terugkijken dan 6 maanden?

 

Je moet je administratie toch 7 jaar bewaren?

 

Op deze manier kan iedereen wel facturen gaan sturen voor diensten van een tijdje geleden die je inmiddels niet meer kan terugvinden.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Niet iedereen kan de btw via voorbelasting terugkrijgen. Vandaar dat ze het wel heffen en pas bij de btw-aangifte (als je die moet/mag doen) weer terug kunt krijgen.

 

Ik begrijp het probleem met de invoerrechten. Ik zou echter wel een lijst bijhouden van alle invoer en daarachter of er reeds invoerrechten over betaald is (al is het maar gewoon in Excel). Dan heb je toch enig inzicht in wat je kunt missen met betrekking tot facturen.

 

Ik denk dus wel dat ze bij TNT aan mogen geven waarop deze factuur betrekking had. Want ook zij maken fouten. En een heffing even op een verkeerd debiteurnummertje zetten is zo gebeurd. Dus zij zullen moeten bewijzen dat de factuur ook terecht is (wat ze waarschijnlijk na enig zoekwerk ook wel kunnen doen).

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Rik,

 

Thanks, dat ga ik dan ook zeker doen! Gezien het bij mij om een webwinkel gaat en om de inkoop van producten dan mag dat uiteraard maar er zijn inderdaad vast situaties waarbij dat niet kan dus zal ik inderdaad bij gaan houden welke zendingen over betaald is, waarvoor dank!

 

Ik las ergens iets over dat je moet factureren voor de 15e van de volgende maand maar ik kon daar weinig officieels over vinden verder: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt. Zij hadden voor de 15e van de volgende maand moeten factureren (volgens de omzetbelastingwetgeving, volgens mij ook als er geen btw op zit). Dat is ook iets waarvoor ze dan door de belastingdienst aangesproken kunnen worden. Het ontslaat jou echter niet van de niet op tijd gefactureerde vordering. Die blijft tot de verjaringstermijn staan.

 

PS. Ik weet overigens niet of een heffing ook valt onder deze zelfde verjaring. Het kan dat er andere verjaringstermijnen bestaan (b.v. 3 tot 20 jaar zoals bij douaneboetes).

 

Edit: Misschien dat deze link duidelijkheid geeft.

Zie https://www.hertoghsadvocaten.nl/nl/nieuws/hertoghs-beschouwt/g-n-navordering-douanerechten-bij-verjaring-douaneschuld/

 

Ik ben trouwens benieuwd wie dan degene is die te laat is met de factuur. Zou TNT het bedrag wel al afgedragen hebben maar vergeten te factureren? Of gaan ze nog afdragen n.a.v. deze factuur?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoezo kunnen ze niet verder terugkijken dan 6 maanden?

 

Je moet je administratie toch 7 jaar bewaren?

 

Zal wel te maken hebben met de AVG, waardoor eerste lijns support medewerkers niet verder dan 6 maanden terug kunnen kijken. Waarschijnlijk kan hun manager of iemand van de administratie dat wel.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt. Zij hadden voor de 15e van de volgende maand moeten factureren (volgens de omzetbelastingwetgeving, volgens mij ook als er geen btw op zit). Dat is ook iets waarvoor ze dan door de belastingdienst aangesproken kunnen worden. Het ontslaat jou echter niet van de niet op tijd gefactureerde vordering. Die blijft tot de verjaringstermijn staan.

 

PS. Ik weet overigens niet of een heffing ook valt onder deze zelfde verjaring. Het kan dat er andere verjaringstermijnen bestaan (b.v. 3 tot 20 jaar zoals bij douaneboetes).

 

Edit: Misschien dat deze link duidelijkheid geeft.

Zie https://www.hertoghsadvocaten.nl/nl/nieuws/hertoghs-beschouwt/g-n-navordering-douanerechten-bij-verjaring-douaneschuld/

 

Ik ben trouwens benieuwd wie dan degene is die te laat is met de factuur. Zou TNT het bedrag wel al afgedragen hebben maar vergeten te factureren? Of gaan ze nog afdragen n.a.v. deze factuur?

 

Aright, duidelijk duidelijk. Het komt er op neer dat ze te laat zijn door die ransomware van vorig jaar waardoor de digitale administratie 3 maanden stil had gelegen. (althans dat was het excuus bij een eerder telefoongesprek). Ditmaal was het de douane die heel laat doorgegeven heeft wat het gekost heeft.

Link naar reactie
  • 0
Ditmaal was het de douane die heel laat doorgegeven heeft wat het gekost heeft.

Leuk bedacht van TNT. Als TNT de inklaring heeft gedaan weten ze ook wat de invoerrechten zijn geweest. Daar doet de Douane geen jaar over om dat aan TNT mede te delen. (Met uitzonderingen van een naheffing naar aanleiding van een (administratieve) controle door de Douane).

TNT moet zelf ook de administratie van haar aangiften 7 jaar bewaren. Dus TNT moet kunnen nagaan op welke aangifte dit betrekking heeft. Zal wellicht wat moeite kosten om een en ander bij elkaar te zoeken. Maar TNT is wel verplicht de documenten 7 jaar te bewaren.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 303 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.