• 0

Spamwetgeving: toestemming vragen via mail toegestaan?

Goedenavond,

 

Ik wil het voor mij relevante bedrijf X benaderen via mail om een nieuw product voor te stellen.

 

Volgens de spamwetgeving van Nederland moet ik eerst toestemming hebben van de ontvanger en hem informeren over wat voor bericht het gaat. https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/internet/spam

 

Dus is het mailen om toestemming met een korte info over mijn product toegelaten of niet?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Worden het er (veel) meer, dan is het al snel spam. Toestemming vragen per mail is ook spam

 

Een enkele mail is geen spam, maar kan nog steeds als ongewenst worden beschouwd en worden genegeerd.

Beter kun je eerst even telefonisch contact opnemen.

 

Nog beter is het om potentiële klanten helemaal niet ongevraagd lastig te vallen. Waarom zorg je er niet voor dat ze jouw vragen naar je product? Heb je geen andere mogelijkheid om je product onder de aandacht te brengen?

Link naar reactie
  • 0

Het hangt een beetje af van de definitie die je gebruikt. Oorspronkelijk betrof spam ongevraagde e-mail die massaal verstuurd wordt (zie wikipedia):

Spam is moeilijk te definiëren. Niet ieder initiatief van een persoon of organisatie om contact te leggen is spam. Spam onderscheidt zich van andere vormen van commerciële communicatie, omdat een bericht wordt gestuurd aan een groep die veel groter is dan de potentiële doelgroep.

 

Volgens OPTA is het ongevraagde wervende e‑mails, appjes of sms’jes uitsturen verboden en moet voldaan worden aan deze voorwaarden:

U heeft uitdrukkelijke toestemming van de ontvangers vóórdat u de berichten uitstuurt.

De ontvangers kunnen zien dat u de afzender bent.

De ontvangers kunnen zich probleemloos afmelden.

 

Uiteraard moet TS zich aan de wet houden en dus is de richtlijn van OPTA bepalend.

Link naar reactie
  • 0

Voor een dergelijk doel is post veel beter geschikt.

Heb je ook geen gedoe met regelgeving.

 

Heeft als voordeel en als nadeel dat je veel meer moet nadenken over de boodschap.

 

Het is een nadeel omdat je dan niet effe een berichtje stuurt.

 

Voordeel is dan weer dat een berichtje dat je effe stuurt waarschijnlijk in de prullenbak beland en een berichtje waar je je best op doet niet.

 

Hoe het niet moet:

Ik werd laatst gebeld door iemand die wilde weten of ik zijn mailing had gekregen en wat ik er van vond.

 

Omdat ik niet aangesproken wilde worden als de "Logistiek verantwwordelijke" (Zo stond het in de adressering) was dat klik, tuut, tuut, tuut.

 

Dus, als je iemand een promotionele brief stuurt, ALLES moet kloppen.

Laat 'm dus ook door iemand anders nalezen.

 

En nabellen is heel verstanding.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

vincnt, wil je e-mails vanuit België (spamming) naar Nederland versturen? Of anders?

 

Svenh noemt een persoonlijke brief. Ik zou daar aan toe willen voegen: een persbericht aanmaken, beurzen bezoeken, LinkedIn (groepen) naspeuren en lbnl de eigen website en het HL-profiel actueel maken.

 

Wat doe je in algemene bewoordingen en wat is nu nieuw?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Dat jullie persoonlijk een enkele ongevraagde commerciële e-mail niet als spam beschouwen doet niets af aan het feit dat het volgens de definitie wel degelijk spam is.
Regeltjes die alleen op papier staan, gelden niet. Er is niemand die ze afdwingt. Je kan er geen muziek van maken.

 

Gewoon gezond verstand blijven gebruiken.

 

Dat geldt ook voor de vragensteller. Toestemming vragen kan beter per telefoon. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Worden het er (veel) meer, dan is het al snel spam. Toestemming vragen per mail is ook spam

 

Hieronder een quote van ACM.nl

 

1. Zorg voor toestemming vooraf

U heeft toestemming als de ontvangers van tevoren:

 

- zelf hebben laten weten dat u berichten aan hen mag sturen, of

- ‘ja’ hebben geantwoord op uw vraag of u berichten aan hen mag sturen. In de vraag moet u duidelijk hebben omschreven om wat voor berichten het gaat.

 

Dan zou je denken dat om toestemming vragen geen spam is, want de 'spam' zou daarna pas volgen vermits men 'ja' antwoordt. Ze zeggen niets duidelijk HOE die toestemming gevraagd dient te worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een dergelijk doel is post veel beter geschikt.

Heb je ook geen gedoe met regelgeving.

 

Heeft als voordeel en als nadeel dat je veel meer moet nadenken over de boodschap.

 

Het is een nadeel omdat je dan niet effe een berichtje stuurt.

 

Voordeel is dan weer dat een berichtje dat je effe stuurt waarschijnlijk in de prullenbak beland en een berichtje waar je je best op doet niet.

 

Hoe het niet moet:

Ik werd laatst gebeld door iemand die wilde weten of ik zijn mailing had gekregen en wat ik er van vond.

 

Omdat ik niet aangesproken wilde worden als de "Logistiek verantwwordelijke" (Zo stond het in de adressering) was dat klik, tuut, tuut, tuut.

 

Dus, als je iemand een promotionele brief stuurt, ALLES moet kloppen.

Laat 'm dus ook door iemand anders nalezen.

 

En nabellen is heel verstanding.

 

Een brief sturen is mijn tweede optie, alleen vraag ik mij af of dit in Nederland ook zo maar mag ivm al die regeltjes.

Link naar reactie
  • 0

vincnt, wil je e-mails vanuit België (spamming) naar Nederland versturen? Of anders?

 

Svenh noemt een persoonlijke brief. Ik zou daar aan toe willen voegen: een persbericht aanmaken, beurzen bezoeken, LinkedIn (groepen) naspeuren en lbnl de eigen website en het HL-profiel actueel maken.

 

Wat doe je in algemene bewoordingen en wat is nu nieuw?

 

Groet,

 

Highio

 

Vanuit België, maar ik ben niet van plan om te 'spammen'. Ik wil gewoon contact verkrijgen met een aantal bedrijven via een modern medium.

 

In België mag ik rechtspersonen vrij contacteren vermits ze er iets aan hebben, dus zakelijke producten maar GEEN gewone kleding e.d. Enkel naar persoonlijke e-mailadressen zijn niet toegestaan, zoals naam.voornaam@bedrijf.be. Info@, sales@, enzovoort zijn dus wel toegestaan.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dat geldt ook voor de vragensteller. Toestemming vragen kan beter per telefoon. ;)

 

Per mail zou je een kopie kunnen bijhouden om later als bewijs te dienen. En per telefoon lijkt mij irritant voor de ontvanger (en ik doe het ook niet graag), en bovendien mag je binnenkort niet zomaar bellen aldus https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/contracten-en-aanverwante-onderwerpen/verbod-op-ongevraagde-telefonische-verkoop-609672

 

Link naar reactie
  • 0

Lees of beter oefen eens wat met relatiemarketing. Je hebt hier de aandacht, maak daar gebruik van...

 

...je lijkt nu overal een weerwoord op te hebben, terwijl je volgens mij klanten naar de mond zou moeten praten.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een brief sturen is mijn tweede optie, alleen vraag ik mij af of dit in Nederland ook zo maar mag ivm al die regeltjes.

 

Een brief sturen mag, ook is het een soort "spam-brief". Althans wanneer je het per post verstuurt!

 

Bellen dus niet wanneer men aangegeven heeft dat het niet mag ("bel-mij-niet"). Straks (misschien) alleen als men aangeeft "bel-mij-wel", maar dat duurt wel denk ik...

 

En e-mailen dus helemaal niet. Ongevraagd dan.

 

In België werkt het dus kennelijk anders, maar dat is met zo veel dingen zo.

(Ik denk niet dat je op een 'spam-klacht' zit te wachten overigens. Is niet leuk, kan zelfs heel duur zijn. En soms klaagt men toch écht heb ik gehoord.)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Lees of beter oefen eens wat met relatiemarketing. Je hebt hier de aandacht, maak daar gebruik van...

 

...je lijkt nu overal een weerwoord op te hebben, terwijl je volgens mij klanten naar de mond zou moeten praten.

 

Groet,

 

Highio

 

Ik wil een discussie op gang brengen, omdat de wetgeving daar zo vaag over is. Als iemand met zekerheid kan zeggen hoe het juist zit, dan is discussie niet meer mogelijk, lijkt me.

 

Link naar reactie
  • 0

Een brief sturen is mijn tweede optie, alleen vraag ik mij af of dit in Nederland ook zo maar mag ivm al die regeltjes.

 

Een brief sturen mag, ook is het een soort "spam-brief". Althans wanneer je het per post verstuurt!

 

Bellen dus niet wanneer men aangegeven heeft dat het niet mag ("bel-mij-niet"). Straks (misschien) alleen als men aangeeft "bel-mij-wel", maar dat duurt wel denk ik...

 

En e-mailen dus helemaal niet. Ongevraagd dan.

 

In België werkt het dus kennelijk anders, maar dat is met zo veel dingen zo.

(Ik denk niet dat je op een 'spam-klacht' zit te wachten overigens. Is niet leuk, kan zelfs heel duur zijn. En soms klaagt men toch écht heb ik gehoord.)

 

Een werkwijze is altijd voor de lange termijn, dus een brief is in deze de beste oplossing. En de staat verdient er ook aan, zodat deze optie niet snel geviseerd zal worden.

 

Maar over het toestemming vragen per mail is jammer genoeg nergens duidelijk over geschreven. Er zijn enkel indicaties die dat mogelijk verbieden, zoals het aantal e-mails (spammerig) en dat je niet ongevraagd mag mailen. Maar de twijfel is er omdat om toestemming vragen op zich geen verkoop tot stand kan brengen, wel de toestemming om verder te gaan.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik wil een discussie op gang brengen, omdat de wetgeving daar zo vaag over is.
Die is niet vaag. Het mag niet. Gewoon 100% niet. Toestemming vraag je op een andere manier.

 

Wat in België mag is volstrekt irrelevant.

 

In de tijd die je hier hebt doorgebracht met 'ja-maar' reacties had je alle 50 ondernemingen makkelijk kunnen bellen. Kunnen schrijven. Bonbons kunnen laten bezorgen. Wees creatief.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.