• 0

Merknaam van een wandelpad

Hallo, Ik heb een vraag over het gebruik van een merknaam voor het maken en verkopen van een rugzakpatch.

Wereldwijd is het heel normaal dat wanneer je een lange tocht hebt gelopen dat je dan ergens een patch van die tocht kunt kopen om op je rugzak te naaien. Zo heb ik patches van de Appalachian Trail en ook van de Camino de Santiago. Deze patches kun je gewoon overal online kopen.

Van een bekend wandelpad in Nederland (het Pieter pad) was er echter niet zo'n patch te vinden. Bij navraag bij de Stichting die het beheer heeft bleek die patch ook niet te bestaan. De voorzitter van de Stichting vond het goed dat ik de naam gebruikte voor het ontwerpen van een patch voor op mijn eigen rugzak. Ik vond het wel raar dat ik daar toestemming voor moest hebben maar de naam bleek te zijn geregistreerd bij het merkenregister.

Ik heb dus een patch ontworpen, laten digitaliseren en laten borduren. Het resultaat was erg mooi en toen ik medelopers het resultaat liet zien (via Facebook) wilde iedereen de patch bestellen.

Dus ik heb de voorzitter aangeschreven met het voorstel om dan een kleine vergoeding van elke verkochte patch naar de Stichting over te maken. Zo heeft immers iedereen er wat aan. De voorzitter gaf aan dat het dan nog steeds inbreuk was op het merkrecht en dat het alleen via een licentie zou kunnen. Ik heb hem terug geschreven dat het dan dus eigenlijk op hetzelfde neerkwam. Een klein licentiebedrag per verkochte patch. Op mijn vraag om welk bedrag het dan zou gaan is niet meer geregageerd en ook na herhaaldelijk vragen is er geen reactie meer gekomen.

Omdat er geen reactie meer kwam ben ik eens gaan kijken hoe het nou percies zit met die merknaam. Dus heb ik het opgezocht bij https://www.boip.int/en/trademarks-register (zoeken op "pieter pad" aan elkaar vast geschreven). Toen ik alles meerdere keren had doorgelezen kon ik eigenlijk geen belemmering vinden voor het gebruik van de naam op een rugzakpatch. Ik bijt hiermee volgens mij niet met de activiteiten van de Stichting, gebruik niet hun logo, lettertype of kleuren maar alleen de naam als benaming van een openbaar wandelpad. Volgens mij weet de voorzitter dit ook en is dit dan ook de reden dat hij niet meer reageerd. Hij zou immers moeten uitleggen en opschrijven hoe die licentie er dan uit moet gaan zien.

Wat denken jullie? Kan ik gewoon de naam gebruiken voor de patch? Ik kan het pad immers niet op een andere manier aanduiden. Oh ja, ik woon trouwens in Zweden dus buiten de BeNeLux.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Pieterpad is sinds februari 2000 geregistreerd als woordmerk in een aantal productgroepen door het Nederlands Instituut voor Volksontwikkeling en Natuurvriendenwerk. In juni dat jaar registreert een fotograaf de naam voor diverse andere toepassingen, zoals een fotoboek. Deze fotograaf is bestuurder van de Stichting Pieterpad. In 2001 pikt de NIVON ook nog een registratie voor koekjes en dranken in. En in 2008 registreert de fotograaf een beeldmerk. Ze werken wel samen.

 

Het Pieterpad zit vol merkrechtelijke valkuilen. :P

 

Je kreeg toestemming om 1 badge voor persoonlijk gebruik te maken. Van wie eigenlijk? Dat is niet hetzelfde als een licentie voor commercieel gebruik. Voor een fanteken (badge of alliance) heb je geen toestemming nodig.

 

Richt de vereniging Pieterpadlopers op en geef een badge aan elk nieuw lid! ;)

 

De vraag naar Pieterpadbadges in Zweden is niet zo groot, vermoed ik.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Omdat er geen reactie meer kwam ben ik eens gaan kijken hoe het nou percies zit met die merknaam. Dus heb ik het opgezocht bij https://www.boip.int/en/trademarks-register (zoeken op "pieter pad" aan elkaar vast geschreven). Toen ik alles meerdere keren had doorgelezen kon ik eigenlijk geen belemmering vinden voor het gebruik van de naam op een rugzakpatch.

Er is toch wel wat meer aan de hand met dat Pieterpad.

 

Het BOIP vermeldt twee registratiehouders ...

 

BNL - PIETERPAD - 679407 NIVON

BNL - PIETERPAD - 681851 Willem H.J. van der Ende

BNL - PIETERPAD Figurative - 854490 Willem H.J. van der Ende

BNL - Pieterpad - 697331 NIVON

 

Het is met name registratie 0681851 op naam van Willem H.J. van der Ende die het gebruik op rugtassen belemmerd >> KL16, KL18 en KL25

 

Voor een licentie is NIVON dus niet het aanspreekpunt, maar Willem H.J. van der Ende.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het Pieterpad is blijkbaar al vanaf de start een eigenaardig mengsel van non-profit en private belangen, waarbij het NIVON nauw samenwerkt met ondernemers die een deel van de merkrechten onder hoede hebben. De combinatie verzet zich tegen derden die bv T-shirts verkopen met de naam Pieterpad erop.

 

Hebben het NIVON en de Stichting Pieterpad ANBI-status?

 

Zit wel een smeuig verhaaltje in. 8)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zojuist van Highio vernomen dat van der Ende de bewuste fotograaf is.

Als dan, is het wel interessant om te weten hoe deze verdeling van rechten tot stand is gekomen.

Inzake de badges van TS blijft van der Ende de rechthebbende en dus de persoon die een licentie kan geven/verkopen.

 

Hoeveel betaald NIVON voor het gebruik van het logo/woordmerk op naam van Van der Ende?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als voorbeeld voor een Vereniging Pieterpadlopers kunnen de Pieterpadsteppers dienen.

 

Overigens wordt menig algemeen nut beogend doel vooraf gegaan door particulier initiatief. Zo is het Pieterpad ook ooit ontstaan. Maar als een goed doel gevolgd wordt door particulier initiatief zijn de geldstromen interessant.

 

Vraag niet wat een pad voor jou kan doen, maar kijk wat jij kan doen voor de juiste weg! :-K

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als je registraties 0679407 en 0681851 vergelijkt zie je het volgende:

 

0679407 (NIVON): Woordmerk PIETERPAD / Datum registratie 08.02.2000/23:59 / Klasse 16, 25, 37 en 41

 

0681851 (vd Ende): Woordmerk PIETERPAD / Datum registratie 08.06.2000/11:45 / Klasse 16, 18, 25, 39, 41 en 43.

 

Hier is dus door van de Ende een woordmerk geregistreerd voor de klassen 16, 25 en 41 waarvoor de naam PIETERPAD al door NIVON geregistreerd was.

 

Ik vraag me af, of daardoor de hele registratie van van de Ende ongeldig is of alleen voor de klassen die al door NIVON geregistreerd waren.

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Als je registraties 0679407 en 0681851 vergelijkt zie je het volgende:

 

0679407 (NIVON): Woordmerk PIETERPAD / Datum registratie 08.02.2000/23:59 / Klasse 16, 25, 37 en 41

 

0681851 (vd Ende): Woordmerk PIETERPAD / Datum registratie 08.06.2000/11:45 / Klasse 16, 18, 25, 39, 41 en 43.

 

Hier is dus door van de Ende een woordmerk geregistreerd voor de klassen 16, 25 en 41 waarvoor de naam PIETERPAD al door NIVON geregistreerd was.

 

Ik vraag me af, of daardoor de hele registratie van van de Ende ongeldig is of alleen voor de klassen die al door NIVON geregistreerd waren.

 

Dat zou betekenen dat NIVON de (oudste) rechten heeft, maar dat zij, op basis van welke redenen dan ook, nooit tegen de tweede registratie heeft opgetreden, noch door iemand anders.

 

Als dan, is de registratie van NIVON zeer waarschijnlijk niet langer geldig.

 

Wat zegt het BOIP merkenregister hierover:

 

"Om uw merk goed te beschermen moet u uw merk bewaken. Dit betekent dat u actief in de gaten houdt of er inbreukmakende merken voorkomen of dat uw merk mogelijk door anderen wordt gebruikt. Hiervoor kunt u zelf van tijd tot tijd eens op internet zoeken.

Als u uw merk niet actief bewaakt en niet optreedt tegen merkinbreuk, loopt u het risico dat uw merk minder goed beschermd raakt. Het kan zelfs tot gevolg hebben dat uw merkrecht komt te vervallen."

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar waarom staat die tweede registratie niet op naam van de Stichting Pieterpad?

Zit vast wel een smeuïg verhaaltje in. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Als u uw merk niet actief bewaakt en niet optreedt tegen merkinbreuk, loopt u het risico dat uw merk minder goed beschermd raakt. Het kan zelfs tot gevolg hebben dat uw merkrecht komt te vervallen."[/i]

 

Met de vriendelijke groeten van edzhibe

 

Dank voor de toelichting en het citaat uit het BOIP merkenregister. Dat roept bij mij direct de volgende vraag op: Als het merkenrecht van NIVON vervallen is om de reden genoemd in het citaat, is het merkenrecht dan automatisch overgegaan op van de Ende? De registratie van van de Ende was ongeldig op het moment dat hij hem indiende. Lijkt me toch dat die ongeldige registratie niet automatisch geldig kan worden. Is het niet zo, dat er momenteel helemaal geen merkenrecht meer voor PIETERPAD bestaat?

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo, dat er momenteel helemaal geen merkenrecht meer voor PIETERPAD bestaat?

Zo denk ik er ook over ... waarschijnlijk is het daarom dat TS geen reactie meer krijgt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dus dat het lastig blijft om een helder antwoord te krijgen. Ik kom trouwens patches of badges of sovenirs helemaal nergens tegen bij de registraties. Hoe zit het trouwens met dat ik zou leveren van buiten de BeNeLux? Nog los van wie de rechten zou hebben zijn deze toch allen geldig binnen de Benelux?

Link naar reactie
  • 0

Ik kom trouwens patches of badges of sovenirs helemaal nergens tegen bij de registraties.

 

Kijk eens of je het niet in klasse 24 of 26 van het merkenregister kunt onderbrengen.

Klasse 24: Weefsels en textielproducten voor zover niet begrepen in andere klassen; spreien; tafellakens.

Klasse 26: Kant en borduurwerk, band en veters; knopen, haken en ogen, spelden en naalden; kunstbloemen.

 

Ik denk dat het in klasse 24 kan vallen als het enkel een patch van textiel is die men overal op kan aanbrengen. En in deze klasse heeft volgens mij nog niemand het merkenrecht.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik hoef helemaal geen rechten ik wil gewoon de naam op een patch laten borduren. Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd? Moet je altijd zelf ook proberen te registreren als de naam door anderen voor andere zaken ook al is geregistreerd? Als er geen registratie voor patches (of souvenirs) is dan kan ik de naam toch gewoon gebruiken?

Link naar reactie
  • 0

Best wel een interessante kwestie. De naam Pieterpad is bedacht door 2 dames (beide inmiddels gestorven) voor een wandelroute van Pieterburen naar de St Pietersberg. Je kan dan al meteen de vraag stellen of iemand of een groepje die de route (pad) beschrijft in een boekje en de stichting Pieterpad opricht ook recht heeft op de (woord) merknaam "Pieterpad" en zo ja wat dan de beschermingsomvang van die merknaam is voor de diverse merkklassen? Het is namelijk zo dat niet BOIP dat bepaalt maar uiteindelijk de rechter. Het is overigens wel zo dat de handelsnaam van "Stichting Pieterspad" heel sterk is omdat die uitermate bekend is.

 

Een merk beschermt de houder tegen het gebruik van zijn "teken" voor concurrerende producten of diensten. De dienst de de Stichting verleent is het maken van een boekje met de route en het geven van presentaties over de route. Je zou verwachten dat men een dan redelijke zaak zou hebben tegen iemand die zelf een versie van de route zou publiceren onder de naam "Pieterpad".

 

Maar kunnen ze ook effectief optreden tegen gebruikers van de naam voor zaken waar men zelf nooit wat mee heeft gedaan? Naast de inschrijving van een merk geldt een gebruiksplicht. Voor ongebruikte merkklassen is het gebruik mogelijk vrij.

 

En dan is er ook nog de vraag wie dan de eventuele merkrechten heeft? Veiligste is toch gewoon in overleg treden en met toestemming onder afdracht van een kleine vergoeding de patches te maken en te verkopen, wellicht ook gewoon via de reguliere website. Win/win.

Link naar reactie
  • 0

Ik kom trouwens patches of badges of sovenirs helemaal nergens tegen bij de registraties.

Inderdaad, de volledige class 16 en class 25 (beiden goederen) vermelden daar niets over. Klasse 37, 39, 41 en 43 gaan over diensten.

 

Badges vallen onder class 26, maar die wordt in geen van de registraties vermeldt.

 

Hoe zit het trouwens met dat ik zou leveren van buiten de BeNeLux? Nog los van wie de rechten zou hebben zijn deze toch allen geldig binnen de Benelux?

De verkoop is zonder toestemming/licentie van de rechthebbende in de Benelux niet toegestaan, maar daarbuiten is het vrij verhandelbaar ... zolang het niet om een buitenlandse webwinkel gaat die zich nagenoeg of uitsluitend tot de Benelux markt richt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De voorzitter van de stichting is dus geen merknaamhouder en kan niet eens een licentie aangaan. Heeft dus een iets te grote broek aangetrokken. Daarnaast zijn er nogal wat vraagtekens bij wie dan wel merkhouder zou zijn ( Nivon of v/d Ende). En als laatste is het merk niet eens geregistreerd voor borduurwerk of sovenirs.

Bedankt voor het verschaffen van de duidelijkheid!

Link naar reactie
  • 0

Het komt hier nu allemaal wat onsympathiek over. Er is een prikbord wat recent gebruikt wordt: waarom gooi je daar niet opnieuw een balletje op? Je hebt een idee en misschien wel niet de rechten, als die er zijn. Domeinhouder is in ieder geval Nivon.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De voorzitter van de stichting is dus geen merknaamhouder en kan niet eens een licentie aangaan. Heeft dus een iets te grote broek aangetrokken. Daarnaast zijn er nogal wat vraagtekens bij wie dan wel merkhouder zou zijn ( Nivon of v/d Ende). En als laatste is het merk niet eens geregistreerd voor borduurwerk of sovenirs.

Bedankt voor het verschaffen van de duidelijkheid!

 

Hoezo is het nu duidelijk? De stichting heeft de handelsnaam met "Pieterpad" stevig in handen en de merknaam is mogelijk in handen van v/d Ende die samenwerkt met dezelfde stichting. Iets borduren met een merknaam of handelsnaam van iemand anders erop is 100% meeliften op de bekendheid van die naam waar men vele jaren in heeft geïnvesteerd, dat staat buiten kijf. Dus even eenvoudig concluderen dat je je gang kan gaan op basis van wat leken op een forum denken lijkt mij verre van verstandig.

 

Maar Van der Ende is bang dat derden met de naam aan de haal gaan: „Al twintig jaar slaan we pogingen om van onze naamsbekendheid te profiteren af, van boekenuitgevers tot wandelschoenenfabrikanten.
bron

 

Bovendien kan men alle kosten die men zelf moet maken bij een eventueel conflict verhalen. Of dat opweegt tegen de eer van een patch en de paar euro die je daarmee kan verdienen waag ik te betwijfelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het komt hier nu allemaal wat onsympathiek over. Er is een prikbord wat recent gebruikt wordt: waarom gooi je daar niet opnieuw een balletje op? Je hebt een idee en misschien wel niet de rechten, als die er zijn. Domeinhouder is in ieder geval Nivon.

Wat voegt een prikbord of een domeinhouder daar aan toe?

TS heeft meerdere keren contact proberen te leggen, echter zonder resultaat (geen antwoord).

Daarnaast is er geen registratie voor de klasse (26) waarin de badge thuishoort.

 

Het is wellicht verstandiger als TS zelf de naam registreert onder klasse 26, voordat NIVON of Van der Ende dat alsnog gaan doen. Of de badges snel op de markt brengen waardoor bescherming niet meer actueel is.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Het is overigens wel zo dat de handelsnaam van "Stichting Pieterspad" heel sterk is omdat die uitermate bekend is.
Als ik morgen de Stichting Duitsland opricht is die ook uitermate bekend. Maar zo werkt het toch niet.

 

En dan is er ook nog de vraag wie dan de eventuele merkrechten heeft? Veiligste is toch gewoon in overleg treden en met toestemming onder afdracht van een kleine vergoeding de patches te maken en te verkopen, wellicht ook gewoon via de reguliere website. Win/win.
De stichting heeft een beeldmerk. Blijkbaar kunnen de NIVON en de Stichting Pieterpad (met een van de nazaten van een bedenkster in het bestuur) prima overweg. Hoe ze dat onderling geregeld hebben, inclusief activiteiten van bestuurders in prive, is een zaak tussen partijen onderling. Daar heeft een toevallige voorbijganger die met badges, buttons of andere merchandise wil meeliften op een bestaande bekendheid niets mee te maken.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.