• 0

auto van de zaak (eenmanszaak) naar privé.

Hallo,

 

Ik wil jullie graag het volgende voorleggen.

Ik heb in 2013 een fiscaal voordelige volvo PIH aangeschaft (inclusief KIA en MIA).

De 5 jaars termijn is straks verlopen en ik wil de auto overbrengen van de zaak (eenmanszaak) naar privé en vervolgens de zakelijke kilometers declareren a € 0,19 per km.

Nu hoor ik jullie allemaal denken, dat kan/mag niet.

 

Maar nu even de volgende aanpak.

1 ik verkoop de auto aan mijn vrouw.

2 ik boek de verkoop netjes in en draag de BTW af (bij deze auto is geen sprake van BPM).

3 vervolgens gebruiken we de auto zowel privé als zakelijk.

4 ik declareer de zakelijke kilometers a € 0,19 per kilometer aan de zaak.

 

Wellicht relevant om te weten: Aan bijtelling heb ik nooit gedaan omdat de auto minder dan 500 km privé werd gebruikt.

Theoretisch mag dit eigenlijk niet. Maar wat komt de fiscus hieraan tekort?

 

Als ik de auto aan een andere particulier verkoop en weer terugkoop, kan het wel ( volgens mij).

Of ik verkoop de auto en koop een volledig vergelijkbare weer. Dan is het kenteken anders. Dat mag ook.

 

Boekhoudkundig en qua afdracht is het allemaal om het even welke constructie je toepast. Ook voor de fiscus!!!!

 

Ik begrijp dus niet waarom het eigenlijk niet mag.

Bovendien weet de fiscus niet eens om welke auto (kenteken) het gaat exact.

 

Wat zijn de risico's?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

You can't have your cake and eat it, too. Helaas wordt heretiketteren slechts onder zeer stricte voorwaarden toegestaan. En bij een auto is dat moeilijker dan bij een normaal investeringsgoed. Verkopen aan je partner heeft in deze geen zin volgens mij, aangezien die wordt beschouwd als onderdeel van "privé".

 

Als je de auto minder dan 500 km privé gebruikt, dan moet het verplicht tot het ondernemingsvermogen worden gerekend. En die keuze maak je maar één keer, namelijk helemaal aan het begin bij aanschaf of ingebruikname. Maar vervolgens kun je nauwelijks meer heretiketteren, behalve als je door veranderd gebruik in een ándere, verplichte etiketteringscategorie terecht komt. En die is er bij een auto eigenlijk niet.

 

De huidige wetgeving en jurisprudentie geeft alleen duidelijkheid over wanneer de auto verplicht zakelijk vermogen is (< 500 km privé) en keuzevermogen (alle andere situatie). Heretiketteren naar privévermogen is theoretisch mijns inziens alleen aannemelijk te maken als je de auto minder dan 500 km per jaar zakelijk gebruikt (én minder 10% zakelijk). Maar het is niet gezegd dat dit bij een belastingcontrole ook geaccepteerd wordt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Je beschrijft de theorie die ik tot nu toe al gevonden had.

Hoe denk je over de vraag die ik stel.

 

Als ik de auto aan een andere particulier verkoop en weer terugkoop, kan het wel ( volgens mij).

Of ik verkoop de auto en koop een volledig vergelijkbare weer. Dan is het kenteken anders. Dat mag ook.

 

Boekhoudkundig en qua afdracht is het allemaal om het even welke constructie je toepast. Ook voor de fiscus!!!!

 

Ik begrijp dus niet waarom het eigenlijk niet mag.

Bovendien weet de fiscus niet eens om welke auto (kenteken) het gaat exact.

 

Wat zijn de risico's?

Link naar reactie
  • 0

Nu hoor ik jullie allemaal denken, dat kan/mag niet.

Niet alleen denken ...

 

Aan bijtelling heb ik nooit gedaan omdat de auto minder dan 500 km privé werd gebruikt. Theoretisch mag dit eigenlijk niet.

Zonder kilometerregistratie mag dat inderdaad niet.

 

Maar wat komt de fiscus hieraan tekort?

Veel ... als wij dat allemaal gaan doen.

 

Als ik de auto aan een andere particulier verkoop en weer terugkoop, kan het wel (volgens mij).

Ook dat mag niet ... en wel om het slechts ten doel dient om de belastingheffing te ontlopen ... en dat is een fiscaal delict.

 

Of ik verkoop de auto en koop een volledig vergelijkbare weer. Dan is het kenteken anders. Dat mag ook.

Dat mag wel ... al blijf je zitten met een verplicht ondernemingsvermogen voor de IB als je minder dan 500 kilometer privé rijdt.

 

Boekhoudkundig en qua afdracht is het allemaal om het even welke constructie je toepast. Ook voor de fiscus!!!!

Er is een groot verschil tussen bedrijfseconomisch boekhouden en fiscaal boekhouden!!!!

 

Ik begrijp dus niet waarom het eigenlijk niet mag.
Omdat hopshoppen met dezelfde autoregistratie wettelijk niet is toegestaan.

 

Bovendien weet de fiscus niet eens om welke auto (kenteken) het gaat exact.
Wel als er een belastingcontrole plaatsvindt ... en de tendens is dat de frequentie weer toe gaat nemen.

 

Wat zijn de risico's?
Wat levert het op?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Cosara_Funny_Quotes_16_4.thumb.png.5c120037aa824a926b0cd872e82d37d3.png

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Aan bijtelling heb ik nooit gedaan omdat de auto minder dan 500 km privé werd gebruikt. Theoretisch mag dit eigenlijk niet.

Zonder kilometerregistratie mag dat inderdaad niet.

 

Dat zinnetje stond te laag. Had onder die 4 punten moeten staan. Ik hou al 15 jaar een kilometeradministratie bij. Ik tel dus legaal niet bij.

 

Als ik de auto aan een andere particulier verkoop en weer terugkoop, kan het wel (volgens mij).

Ook dat mag niet ... en wel om het slechts ten doel dient om de belastingheffing te ontlopen ... en dat is een fiscaal delict.

 

Dat is nu juist het punt. Ik ga geen enkele heffing ontlopen. Ik tel nu ook niet bij.

Vandaar mijn statement dat hier niemand nadeel van heeft.

 

 

Wat zijn de risico's?
Wat levert het op?

 

Dat ik exact weet wat voor een auto ik houd. Ik ben er altijd heel zuinig op geweest. Na 5 jaar nog geen krasje te vinden. Dat ik weet hoe ermee gereden is. Ik de onderhoudshistorie ken. Het gewoon een gave auto is.

 

Nogmaals mijn punt. Niemand wordt minder van de oplossing die ik wil toepassen vergeleken met de huidige situatie (geen bijtelling). En feitelijk zit het er gewoon op vast met welk kenteken ik nu rijd en met welk kenteken ik straks rijd. Wat heeft dat met fiscaliteit te maken?

 

En daarom nogmaals de vraag: wat is het risico?

Link naar reactie
  • 0

 

Wat voor voordeel heb jij er financieel aan om dit te doen?

Dat is dus het nadeel van de belastingdienst :)

 

Mijn financieel voordeel zal zijn dat ik de auto privé kan gaan gebruiken zonder bijtelling.

Daarnaast kan ik de zakelijk kilometers declareren voor € 0,19 per km.

Staat tegenover dat de autokosten niet meer drukken op de zaak.

Nogmaals: met een andere auto ontstaat ook deze situatie. Er is dus geen financieel nadeel voor de belastingdienst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de auto aan een andere particulier verkoop en weer terugkoop, kan het wel (volgens mij).

Ook dat mag niet ... en wel om het slechts ten doel dient om de belastingheffing te ontlopen ... en dat is een fiscaal delict.

 

Dat is nu juist het punt. Ik ga geen enkele heffing ontlopen. Ik tel nu ook niet bij.

Vandaar mijn statement dat hier niemand nadeel van heeft.

Dat is hetzelfde als op een kruispunt met de auto door een rood stoplicht rijden, enkel en alleen omdat er geen ander verkeer op de weg is. Als er op dat kruispunt toevallig een camera staat, dan krijg je wel de boete wel thuisgestuurd. Een knappe rechter die het verweer "ik benadeel toch niemand" zal honoreren met het verscheuren van de boete.

 

Nogmaals mijn punt. Niemand wordt minder van de oplossing die ik wil toepassen vergeleken met de huidige situatie (geen bijtelling). En feitelijk zit het er gewoon op vast met welk kenteken ik nu rijd en met welk kenteken ik straks rijd. Wat heeft dat met fiscaliteit te maken?

Dat heeft alles met fiscaliteit te maken ... namelijk de handhaving van de wettelijke regels.

 

En daarom nogmaals de vraag: wat is het risico?
Een daarom nogmaals de vraag ... wat levert het op?

U wilt de zakelijke autokosten omruilen door een kilometervergoeding van 19 cent per zakelijk gereden kilometer. Aangezien de verhouding tussen zakelijk en privé-gebruik gniet veranderd, is een fiscale her-etikettering fiscaal niet mogelijk. Dat er in uw geval weinig tot niets veranderd, is dan pech hebben.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat voor voordeel heb jij er financieel aan om dit te doen?

Dat is dus het nadeel van de belastingdienst :)

Mijn financieel voordeel zal zijn dat ik de auto privé kan gaan gebruiken zonder bijtelling. Daarnaast kan ik de zakelijk kilometers declareren voor € 0,19 per km. Staat tegenover dat de autokosten niet meer drukken op de zaak.

Het is nog maar de vraag of dat enig substantieel financieel voordeel zal opleveren ...

 

... afgezien daarvan heb je in het verleden wel fiscaal geprofiteerd van de zakelijke KIA- en MIA-regelingen. Het is dus toch allemaal een kwestie van fiscaal hopshoppen, omdat het nu na vijf jaar zo gunstig uitkomt. De huidige wetgeving voorkomt dat de Belastingdienst wordt benadeeld.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het is nog maar de vraag of dat enig substantieel financieel voordeel zal opleveren ...

Dat klopt, ik moet het op basis van de verwachte zakelijke km's eens naast elkaar zetten.

Maar 52% van 22% van een slordige € 70.000,- is wel heel veel geld voor wat privé km's.

 

... afgezien daarvan heb je in het verleden wel fiscaal geprofiteerd van de zakelijke KIA- en MIA-regelingen. Het is dus toch allemaal een kwestie van fiscaal hopshoppen, omdat het nu na vijf jaar zo gunstig uitkomt. De huidige wetgeving voorkomt dat de Belastingdienst wordt benadeeld.

 

De termijn die daar voor staat is 5 jaar. Verkoop je binnen die termijn dan moet terugbetalen. Ik ga die 5 jaar netjes uitzitten en voldoe op dat punt dus aan de gesteld regels. Er is dus geen sprake van benadelen.

Link naar reactie
  • 0

De termijn die daar voor staat is 5 jaar. Verkoop je binnen die termijn dan moet terugbetalen. Ik ga die 5 jaar netjes uitzitten en voldoe op dat punt dus aan de gesteld regels.

Aan her-etikettering zijn ook bepaalde regels verbonden. Dat heeft niets met het wel of niet benadelen te maken.

 

Maar 52% van 22% van een slordige € 70.000,- is wel heel veel geld voor wat privé km's.
Ik ben bang dat die redenatie/berekening niet helemaal klopt. Alleen over het meerdere boven € 68.507 betaald u (in 2018) 51,95% belasting.

 

Gaat u opeens, na vijf jaar, meer dan 500 kilometer per jaar privé rijden?

Over hoeveel zakelijk/privé kilometers praten wij eigenlijk?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

En daarom nogmaals de vraag: wat is het risico?

 

Dat lijkt mij niet zo'n moeilijke vraag (om te beantwoorden dan):

 

De in jouw opzet 'gedeclareerde' 19 cent per kilometer (voor zakelijk gebruik van een privéauto) zijn helemaal niet aftrekbaar.

Want er is helemaal geen privéauto (ondanks al jouw "Ja, maar!..." argumenten in je reacties).

 

Over de consequenties kan je van mening verschillen misschien - wellicht gebeurt er niets, wellicht gaat 'men' (ev. later) mekkeren, corrigeren en naheffen. Wie weet....

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Beste Beware,

 

Begrijp ik nu goed dat je na 5 jaar meer dan 500km privé wil gaan rijden en om een bijtelling te voorkomen wil je de auto naar privé overbrengen?

 

Volgens de regels mag dit niet, maar als je de Belastingdienst kunt overtuigen dat zij er niets bij inschieten, heb je wellicht een pleitbaar standpunt. (Zie ook opmerking Joost hierna.)

In de winstaangifte kun je de punten aangeven waarover je in overleg wilt met de Belastingdienst.

 

En anders kun je nog altijd een bezwaar- en beroepsprocedure opstarten.

 

(Je kunt natuurlijk ook de auto naar privé overbrengen en dan maar hopen dat het buiten het zicht van de fiscus valt, maar dat is off the record. Hou er rekening mee dat de navorderingstermijn 5 jaar is verlengd met de duur van het uitstel)

 

Succes, Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben een andere prive auto verkocht en vangen dit nu even op door onze camper wat meer te gebruiken.

De prive kilometers van de auto waar het om gaat, gaat dan in 2019 van < 500 naar zo'n 20.000 per jaar.

 

Als de auto van nagenoeg uitsluitend zakelijk (verplicht ondernemingsvermogen) naar meer privé gebruik gaat, dan zou dat best een grond zijn om het etiket keuzevermogen toe te passen hier.

 

Kun je een uitspraak krijgen van de fiscus of die maatregel mag worden toegepast?

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard kan dat.

 

Maar dit is gewoon de fiscale realiteit: als het gebruik dusdanig wijzigt dat een auto van verplicht privé of ondernemingsvermogen ineens keuzevermogen wordt dan kan de auto van de balans af en naar privé

 

Ik hoor hier dus voor het eerst dat ik deze verandering wel zonder ongewenste fiscale consequenties kan doorvoeren.

Ik hoop dat dit niet weerlegd wordt.

 

Thx.

 

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard kan dat.

 

Maar dit is gewoon de fiscale realiteit: als het gebruik dusdanig wijzigt dat een auto van verplicht privé of ondernemingsvermogen ineens keuzevermogen wordt dan kan de auto van de balans af en naar privé

Ik hoor hier dus voor het eerst dat ik deze verandering wel zonder ongewenste fiscale consequenties kan doorvoeren.Ik hoop dat dit niet weerlegd wordt.

Nou, die weerlegging is wel denkbaar.

 

Een en ander hangt helemaal af van de hoeveelheid zakelijke en privé kilometer die nu gereden gaan worden. Het komt op mij een beetje onwaarschijnlijk over als met de zakelijke auto opeens voor meer dan 90% privé wordt gereden.

 

Een heretiketering van vermogensbestanddelen kan eigenlijk alleen als er sprake is van verplicht zakelijk naar verplicht privé-vermogen. De Belastingdienst zal in uw geval redeneren dat het zakelijke gebruik van het vermogensbestanddeel (de auto) geen substantiële wijziging heeft ondergaan. Een verschuiving binnen de bandbreedte 90%zakelijk-90%privé zal door de Belastingdienst worden gezien als een normale variatie en niet worden gehonoreerd met een heretikettering.

 

Het keuzevermogen komt slecht ter sprake op het moment van ingebruikname van de vermogensbestanddeel ... eenmalig en definitief.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Heb je een bron voor je stelling Cosara?

Geen bron, maar eigen interpretatie van de regels. Ook ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel.

 

De auto was bij ingebruikname namelijk geen keuzevermogen vanwege het voorgenomen privégebruik <500 km, maar verplicht zakelijk vermogen. Imho kan bij een duidelijke wijziging van gebruik dan weldegelijk opnieuw etikettering plaatsvinden.
Volgens de spaarzame gegeven informatie door TS gaat het zakelijk gebruik niet wezenlijk anders worden ... de privé auto wordt verkocht en dus wordt de zakelijke auto nu ook privé gebruikt ... en dus is er IMHO geen reden om een heretikettering toe te wijzen. Als de Belastingdienst daar anders tegen aan kijkt, dan hoor ik dat graag.

 

Enige achtergrondinformatie in deze kwestie: keuzevrijheid in de vermogensetiketteting.

 

Verder heeft TS wel een punt en hij is niet de enigste in ondernemersland ... de zakelijke auto verkopen en in privé een andere auto terugkopen lost alle problemen op. Wat TS wil, is de eigen bekende en goed onderhouden zakelijke auto overhevelen/verkopen naar privé/aan echtgenote ... en daar ligt het manco van de betreffende wetsregels, want die staat dat niet toe. Dat heeft tot gevolg dat er creatief met de regels wordt omgegaan, wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. Vanuit de situatie van TS gezien is de vraag dus heel logisch en begrijpbaar... wat is het risico (bij een belastingcontrole) als van de regel wordt afgeweken? Het mag duidelijk zijn dat iedere boekhouder hierover wel een eigen creatieve mening heeft, maar geen antwoord op deze vraag kan of wil geven.

 

Ik zou willen zeggen ... leg het uit aan de Belastingdienst, verzoek om een heretikettering en laat het ons hier weten wat er is besloten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Belastingdienst is duidelijk: bij aanschaf (eerst volgende aangifte) zakelijk of privé etiketteren.

 

Maar als je nu toch de auto aan je vrouw verkoopt of gewoon onttrekt aan de zaak op basis van koerslijst

ANWB of een taxatierapport, en je pakt netjes een eventuele boekwinst en draagt BTW af?

 

Het ergste wat dan kan gebeuren is een controle waarbij de inspecteur concludeert dat dit (eigenlijk) niet is toegestaan. Vervolgens moet hij bewijzen wat de schade is die de belastingdienst heeft gehad naar aanleiding van de malversatie om bijvoorbeeld een naheffing/boete op te leggen.

 

Er zijn diverse tools beschikbaar waar je kan uitrekenen of je een auto beter privé of zakelijk kan rijden. De verschillen zijn voor de meeste situaties niet erg groot, en daarmee de schade voor de belastingdienst ook niet. Er kan zelfs sprake zijn van een voordeel.

 

En het mooie is dat de belastingdienst zelf de auto als voorbeeld geeft als het gaat om privéonttrekkingen.

 

Wat is de waarde van de storting/onttrekking?

In de meeste gevallen gaat u bij een storting of onttrekking uit van de waarde in het economisch verkeer. Dat is de waarde die in normale koop- en verkoopsituaties zou gelden. Bij bedrijfsmiddelen zoals computers en auto’s is deze waarde vaak redelijk makkelijk te bepalen.

bron

 

Het feit dat je de auto kan verkopen aan een ander en een zelfde auto weer terug mag kopen of je zaak kan stoppen en de auto overbrengen naar privé en weer opnieuw kan starten laat zien de regel dat je niet zomaar kan veranderen moeilijk te handhaven is. Heb nog even gekeken of erover is geprocedeerd maar heb niets kunnen vinden. Mogelijk is het dus een probleem dat geen probleem hoeft te zijn als je alles netjes doet.

 

Aan de andere kant zou ik het overbrengen naar privé zelf niet zo snel doen, gewoon omdat ik liever geen onnodige discussie heb bij een eventuele controle.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.