• 0

Openstaande vordering Stijging fiscale winstberekening?

Volgens mij doe ik iets verkeerd...

 

Ik heb een openstaande vordering van 9000,= op linkerkant balans... hierdoor stijgt mijn eigen vermogen met 9k en is dus ook mijn fiscale winstberekening 9k hoger?

 

winst uit onderneming 34K fiscale winstberekening = 43K nu wordt ik aangeslagen voor 43K maar heb maar 34k-9k = 25k ontvangen...

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een openstaande vordering van 9000,= op linkerkant balans... hierdoor stijgt mijn eigen vermogen met 9k en is dus ook mijn fiscale winstberekening 9k hoger?

 

winst uit onderneming 34K fiscale winstberekening = 43K nu wordt ik aangeslagen voor 43K maar heb maar 34k-9k = 25k ontvangen...

Volgens mij gaat het helemaal goed. Je betaalt namelijk belasting over je winst en niet over wat je hebt 'ontvangen'. Althans, als je volgens het factuurstelsel werkt en niet via het kasstelsel.

 

Stel dat je in december zou beginnen met ondernemen én factureren. En stel dat je een betaaltermijn van 45 dagen zou hanteren. Dan zou het dus kunnen dat je belasting moet betalen over al die facturen, terwijl de betaaltermijn pas in januari of februari verloopt. Bij het factuurstelsel betaal je immers belasting over de periode waaraan de omzet wordt toegerekend en niet aan de periode waarin de omzet daadwerkelijk wordt betaald.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je... echter het volgende... volgens mij heb ik dubbeltelling nu.. ik doe iets verkeerd.

ik werk volgens factuur stelsel.

 

winst uit onderneming 34k (hier zit die 9K al bij in) echter heb ik nu de openstaande vordering op de balans staan... waardoor die 9k er nog een keer op komt.... fiscale winstberekening 43k.

Link naar reactie
  • 0

winst uit onderneming 34k (hier zit die 9K al bij in) echter heb ik nu de openstaande vordering op de balans staan...

 

En als er wel betaald was, en het geld stond nog op je zakelijke rekening, dan had je een 9k hogere post "liquide middelen" op je balans staan, i.p.v. 9k "debiteuren"

Maakt dus niet uit...

Link naar reactie
  • 0

winst uit onderneming 34k (hier zit die 9K al bij in) echter heb ik nu de openstaande vordering op de balans staan... waardoor die 9k er nog een keer op komt.... fiscale winstberekening 43k.

Ah, ok. Hmm... ik denk dat het lastig wordt om de oplossing zo op afstand te vinden. Helaas is daar meer informatie voor nodig. Het hoeft zelfs niet om dezelfde 9K te gaan, maar 'toevallig' om een bedrag ter hoogte van dat bedrag. Bijvoorbeeld een verschil in privéopnames/-stortingen. Je zou eigenlijk alles even langs moeten lopen. Heb je alle privéopnames of voorgeschoten bedragen goed geadministreerd? Is de btw goed gegaan? Wat is de optelsom van alle facturen zonder btw? Etc...

 

Voel je overigens niet al te slecht hierover. Ik kan me eigenlijk geen aangifte herinneren waarin de winst uit onderneming en fiscale winstberekening niet iets van elkaar afweken, al is het maar vanwege afrondingsverschillen. Al is 9K natuurlijk iets meer dan een afrondingsverschil. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.