• 0

Verkoop margegoed met inruil: hoe factuur opstellen en btw-aangifte doen?

Beste HL-ers,

 

Op dit moment zit ik even met een simpele vraag, maar vraag het voor de zekerheid toch maar. Ik heb een bedrijf in o.a. gebruikte apparaten die ik opknap en doorverkoop. Ik heb een marge-goed verkocht voor 150,- en een gebruikt apparaat ingeruild gekregen voor 50,-. Het totaal bedrag voor de klant was dus 100,-

 

Hoe zet je zoiets op de factuur en hoe verreken je zoiets voor de BTW aangifte? Omdat het marge is voor een particulier zet ik geen BTW bedragen op de factuur natuurlijk.

Wat ik bij de factuur gedaan heb: 1x product A: 150,-

1x inruil product B: -50,-

 

Totaal 100,-

 

(en een melding onderaan: "Bijzondere regeling - Gebruikte goederen" natuurlijk.

 

Is dit correct, of moet je een inruilproduct niet of anders vermelden op de factuur voor de klant?

 

 

En voor de BTW aangifte:

Stel ik had enkel product A verkocht zonder inruil. Ik heb het apparaat voor 45 ingekocht en voor 150 verkocht. Dus de winst is 105,- euro.

Op de BTW aangifte kwam dan bij "1a levering/diensten belast met hoog tarief": 105-(105*21/121): 87,-

En bij de BTW: 18,-

 

Moet je dan nu met inruil deze bedragen berekenen over 100,- of gewoon 150,- aanhouden? Maakt het verschil of in het ingeruilde product al verkocht heb wanneer ik de BTW aangifte indien.

 

Alvast bedankt.

 

[Modedit: titel ingekort.]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de toelichting van de belastingdienst staat bij 2.4 en 4.2 dat er bij een marge-verkoop met marge-inruil (voor de administratie) in feite sprake is van 2 transacties:

1. De verkoop

2. De inruil (= inkoop)

 

Ze mogen wel samen op één factuur staan. Er staat ook een voorbeeld bij.

 


Ik neem aan dat de globalisatiemethode wordt toegepast.

 

Er is dan voor de marge per saldo geen verschil tussen het verlagen van de verkoopprijs en het toevoegen van een extra inkoop. Beide vallen immers binnen dezelfde BTW-periode.

 

Of de bovenstaande berekening klopt, is met deze gegevens niet te zeggen. Die hangt mede af van de inkoopdatum van het nu verkochte goed, de verkoopdatum en -opbrengst van het ingeruilde goed, eventuele andere marge-inkopen, marge-verkopen en verrekeningen.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

@Lex van Roode: Bedankt voor het antwoord en de bijlage, bepaalde dingen komen me herkenbaar voor van de site van de Belastingdienst. Het inruil voorbeeld gaat over de verkoop van een nieuwe auto, terwijl ik een gebruikt product verkoop. Maar wat ervoor staat bij 2.4 (verkoop marge / inruil marge product) was me ontgaan. Mijn factuur was goed dus.

 

Ik pas inderdaad en globalisatiemethode toe. Voor de BTW aangifte zal ik de 150,- verkoopprijs van product A aanhouden. Wanneer ik B heb verkocht zal ik daar pas iets mee doen voor de BTW aangifte.

Inkoopverklaring Is niet nodig dus.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.