• 0

Omzet/Winstverdeling tussen eenmanszaken (samenwerking)

Hallo allemaal,

 

Ik zit met het volgende en heb het forum al afgezocht en bij de belastingdienst gekeken maar heb nog geen sluitend antwoord kunnen vinden. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

 

De situatie is als volgt:

Er is een B&B en deze verhuurt kamers. In de zomerperiode wordt er een terras geopend. Dit wordt vooralsnog door een andere ondernemer verzorgd. Afgesproken is dat deze ondernemer gebruik maakt van alle faciliteiten van de B&B (keuken, vaatwasser, schoonmaakmiddelen, pinapparataat, etc.). Alle omzet van het terras loopt via de administratie van de B&B.

 

Overeengekomen is dat de totale kosten en omzet (in feite dus de winst) van de B&B en het terras in deze periode dmv een sleutel wordt verdeeld (bijv. 50-50), omdat het bijna geen doen is om alle kosten separaat te verdelen. Alternatief is dat de bruto winst van het terras apart wordt bijgehouden en dat er een percentage van de totale kosten wordt afgetrokken.

 

Nu is de vraag hoe dit boekhoudtechnisch moet worden afgewikkeld. Het idee was dat de ondernemer die het terras verzorgd een factuur stuurt aan de B&B als de winst bepaald is (tussentijds wordt er een geschat bedrag overgemaakt dat later met de factuur wordt verrekend).

 

Wat niet helemaal duidelijk is of op deze factuur btw gerekend moet worden en als dit het geval is met welk percentage. In principe wordt alles met 6% verkocht (kamers, drankjes, etc), maar ik heb het idee dat de verrekening tegen 21% moet plaatsvinden. Het percentage heeft natuurlijk verder geen invloed op het resultaat maar wellicht wel op de KOR, eventueel resultaat uit de KOR moeten dan worden meegenomen in de (tussentijdse) winstberekening.

 

Vooralsnog willen we nog geen VOF, Coöperatie, oid, opstarten omdat nog niet duidelijk is hoe lang deze samenwerking blijft vanwege het tijdelijke karakter en we niet echt happig zijn op het opzetten van een extra/nieuwe administratie (die wellicht na een paar jaar weer moet worden opgeven) en/of het wisselen van rechtsvorm.

 

Hopelijk kan iemand wat tips geven.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joris,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

Hopelijk kan iemand wat tips geven.

Eerste tip: pas je bericht a.u.b. aan. De huidige tekst is 1 grote brij letters zonder pagina-eindes en witregels, dat leest erg lastig.

Edit: done, dank u! ;)

 

Inhoudelijk: op deze wijze samenwerken en winst verdelen kan prima. Leg wel afspraken goed vast

 

eventueel resultaat uit de KOR moeten dan worden meegenomen in de (tussentijdse) winstberekening.

Nee, dat moet het wat mij betreft vooral niet! De KOR is een individuele aangelegenheid, en die moet niet meegenomen worden in tussentijdse berekeningen die dienen als basis voor de winst en verdeling daarvan

 

Bovendien is dit werk seizoensgebonden en wordt de KOR pas achteraf op jaarbasis definitief vastgesteld: overige werkzaamheden en omzet hebben daar dus grote invloed op.

 

De KOR wordt overigens gemoderniseerd en - als het goed is - vervangen door de OVOB. Ook het OVOB-resultaat is individueel (wordt gebaseerd op omzet op jaarbasis), en moet daarom ook niet in winstverdelingen worden meegeteld of verrekend.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans en Norbert, bedankt voor de tips.

 

Hoewel ik nog geen volledig antwoord heb gevonden, heeft jullie reactie me wel een idee gegeven. Misschien is het een goede oplossing als de B&B een factuur naar de seizoensondernemer stuurt voor de servicekosten/onkosten (tegen 21%) en een creditnota voor het omzetdeel van de seizoensarbeider (tegen 6%). Hierdoor heb je in principe aan beide kanten weer een redelijke nette en kloppende W&V rekening.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.