• 0

van salaris naar management fee

Ik heb een aanbod gekregen van een Frans bedrijf die me graag in dienst willen nemen. Ik heb aangegeven dat ik juist voor mezelf wil beginnen als ZZP'er en daarom graag op interim basis voor ze ga werken. Ik wil namelijk de vrijheid houden om ook andere klussen te blijven doen en ondernemer te blijven.

 

Omdat de klus in ieder geval voor langere tijd is verwacht ik dat ik meer verdien dan ik nodig heb, zeker omdat ik ook nog een aantal andere kleine consultancy-klussen ernaast kan blijven doen.

 

Omdat ik dus verwacht meerdere opdrachtgevers tegelijk te hebben overweeg ik vanuit een management BV (ZZP BV) te gaan werken. Vervolgens breng ik dan de Franse partij een management fee in rekening en betaal ik mezelf een (iets lager) salaris uit. Daarmee bouw ik in de BV een buffer op die ik eventueel kan uitbetalen als ik een keer een paar maanden geen werk heb of als dividend als het over blijft aan het eind van het jaar.

 

Volgens mij is dit voor de Franse partij ook interessant (zo verkoop ik het aan hen tenminste) omdat ze niet via een payroll constructie in Nederland geregistreerd moeten zijn omdat ik de belastingplicht via de management BV overneem (toch?).

 

Zij hebben aangegeven dat ze wel geïnteresseerd zijn in deze constructie, maar hoe kan ik nu de berekening maken van het salarisvoorstel naar een management fee?

 

Stel voor het gemak dat het salarisvoorstel 150k op jaarbasis zou zijn, hoeveel management fee moet ik dan vragen om na aftrek van al mijn kosten als werkgever in de management BV ook 150k als loon aan mezelf uit te kunnen betalen?

 

M.a.w. welke kosten (en hoe hoog zijn die ongeveer) komen bovenop de 150k aan o.a. werkgeverslasten, pensioenlasten, aansprakelijkheidsverzekering, jaarlijkse kosten voor de BV etc. etc. die ik in de BV moet betalen en dus bovenop mijn management fee aan de klant in rekening moet brengen om op ongeveer de 150k bruto salaris uit te komen die ik dan weer deels als salaris uitkeer en deels als winst in de BV houd (voor uitbetaling in slechtere tijden)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

@mw44, allereerst welkom op Higherlevel!

 

werkgeverslasten

Dat is de makkelijkste: 0.

 

Het enige waar je als DGA wel mee te maken krijgt is premie ZVW, dat is in 2018 5,65% over het maximumbijdrage-inkomen van € 54.614

 

pensioenlasten

Valt geen zinnig woord over te zeggen zonder zicht op wat je wilt gaan doen met pensioen.

 

Om toch een indruk te geven: Afhankelijk van leeftijd, wel of niet gehuwd en te kiezen pensioenregeling:

- tussen de 0 tot 31,2% van het salaris minus een AOW franchise in 2018 tussen € 13.344 en € 30.198

- tussen de 0 en € 4.000,- advieskosten voor de pensioenadviseur (+ jaarlijkse beheerkosten)

 

aansprakelijkheidsverzekering

Afhankelijk van beroep, sector en omzet tussen de € 500 en € 5.000,- per jaar

 

jaarlijkse kosten voor de BV

Oprichtingskosten schatting € 1.500,- (ja, dat kan oa online goedkoper, maar goedkoper is niet per sé beter)

Kosten accountant, jaarrekening, aangifte BTW en aangifte VPB schatting € 1.500,- (idem)

 

etc

Last but not least: je arbeidsongeschiktheidsverzekering

 

Hangt net als pensioen af van je eigen keuzes en wensen ten aanzien van de inhoud én van je werkzaamheden, leeftijd en gezondheid.

 

Grofweg :

- tussen de € 1.000,- en € 10.000.- per jaar voor de verzekering

- tussen de € 450 en € 1.000,- voor het advies

- tussen de € 150 en € 500,- voor het beheer

 

M.a.w. welke kosten (en hoe hoog zijn die ongeveer)

conclusie: dat is sterk afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en wensen ten aanzien van oa pensioen en arbeidsongeschiktheid.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@mw44

 

Verwerft jouw BV ook aandelen in de Franse vennootschap?

En zo niet, hoe onafhankelijk ben jij in jouw functie daar? Is er een gezagsverhouding denkbaar?

 

Groet

Joost

 

 

Hi Joost, ik ga geen aandelen in het bedrijf verwerven, maar omdat het een start up betreft die mogelijk op termijn verkocht gaat worden hebben we het wel over een soort participatie gehad omdat ze mijn 200k salaris wat ik hiervoor verdiende niet konden betalen. Die participatie zal echter in de vorm van een bonus zijn en niet in de vorm van een echte participatie in aandelen.

 

Die eventuele bonus bij verkoop is voor mij ook een reden om voor de management BV te kiezen. Ik neem een risico door tegen een lager tarief de opdracht te doen met de upside van een bonus op de waarde van het bedrijf.

 

Stel dat die bonus over 2 jaar circa 100k is, kan ik die bonus dan via de management BV als winst belasten met vennootschapsbelasting en als dividend uitkeren?

Link naar reactie
  • 0

@mw44

 

En zo niet, hoe onafhankelijk ben jij in jouw functie daar? Is er een gezagsverhouding denkbaar?

 

Groet

Joost

 

 

Wat de gezagsverhouding betreft, dat vind ik een lastige in het algemeen. Hoe onafhankelijk ben je werkelijk als externe adviseur die wordt ingehuurd door een opdrachtgever, in dit geval de CEO?

 

Ik wordt ingehuurd vanwege mijn kennis van de Benelux markt en zal daar de sales voor ze gaan doen. Daarin ben ik vrij naar eigen inzicht invulling te geven mits ik binnen het kader van de Europese strategie blijf. Als ik daarbuiten wil gaan zal hij mij als opdrachtgever terugfluiten (wellicht net zoals hij bij een medewerker zou doen ja...).

 

Is dat een gezagsverhouding of een opdrachtgever-opdrachtnemer verhouding? Volgens mij is dat een heel grijs gebied? Hoe zie jij dat? Is de definitie van 'gezagsverhouding' zwart-wit en duidelijk genoeg?

Link naar reactie
  • 0

Voor een arbeidsrelatie:

[*]je krijgt betaald voor jouw werkzaamheden. Er is sprake van loon;

[*]jij bent altijd degene die de werkzaamheden uitvoert. Je kunt zonder toestemming van de werkgever niet zomaar iemand anders als vervanger sturen;

[*]er is een gezagsverhouding. Je bepaalt niet zelf waar, wanneer en hoe jij je werk doet.

 

Loon lijkt me duidelijk. Persoonlijke arbeid ook want ik neem niet aan dat je zomaar zonder toestemming iemand anders als CEO naar het werk kunt sturen. Dan blijft gezagsverhouding over. Bepaal jij zelf waar, wanneer en hoe jij het werk doet? Of wordt je daar helemaal vrij in gelaten. Ergens heb ik het gevoel dat er van jou als CEO toch wel het een en ander verwacht wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

...om op ongeveer de 150k bruto salaris uit te komen die ik dan weer deels als salaris uitkeer en deels als winst in de BV houd (voor uitbetaling in slechtere tijden)?

 

Ik zie 2 fiscale beren op de weg:

1. De Belastingdienst kan de arbeidsverhouding met de Franse opdrachtgever kwalificeren als dienstbetrekking, zeker ook omdat je voorheen blijkbaar niet als ondernemer hebt gewerkt.

2. Mocht je deze hindernis overwinnen, dan ben je nog niet vrij om zelfstandig de hoogte van je salaris te bepalen. Je hebt namelijk te maken met de gebruikelijk loonregeling en daarvan afgeleid de vergelijkings- en afroommethode

 

Als de Franse opdrachtgever bereid is om jou een salaris van € 150k uit te betalen, zou de BV minimaal € 105.000 (70%) aan salaris moeten uitkeren.

 

Gezien het grote financiële belang en aangezien er nogal wat voetangels en klemmen op de weg liggen, zou ik i.i.g. een fiscalist inschakelen.

 

Succes, Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een arbeidsrelatie:

[*]je krijgt betaald voor jouw werkzaamheden. Er is sprake van loon;

[*]jij bent altijd degene die de werkzaamheden uitvoert. Je kunt zonder toestemming van de werkgever niet zomaar iemand anders als vervanger sturen;

[*]er is een gezagsverhouding. Je bepaalt niet zelf waar, wanneer en hoe jij je werk doet.

 

Dan blijft gezagsverhouding over. Bepaal jij zelf waar, wanneer en hoe jij het werk doet? Of wordt je daar helemaal vrij in gelaten.

 

 

Beste Rik,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Ik ga niet als CEO werken, maar als opdrachtnemer van de CEO die daarmee mijn opdrachtgever is. De bedoeling is dat ik namens zijn bedrijf een positie op de Benelux markt zal proberen te verwerven en op termijn dan zie of er mogelijkheden zijn voor een vaste dependance. Verder is de verwachting dat dit in eerste instantie bijna full time is, maar dat ik ook nog wel wat consultancy opdrachten ernaast kan blijven doen, maar dat zal slechts een paar dagen zijn in het komende jaar...

 

Wat betreft de gezagsverhouding vind ik het zo lastig. Is er in een opdrachtgever-opdrachtnemer relatie geen sprake van een gezagsverhouding? Welke zzp'er (in finance, IT etc. etc.) voert niet exact de opdracht uit die zijn opdrachtgever hem vraagt te doen? En gezien de opdracht staat de plek waar ik het doe vast, maar ik zal binnen de kaders van zijn strategisch plan en budget zelf invulling kunnen geven...

 

Is het zo duidelijker? Wat denk je, heb ik daarmee die risico's voldoende ondervangen?

Link naar reactie
  • 0

...om op ongeveer de 150k bruto salaris uit te komen die ik dan weer deels als salaris uitkeer en deels als winst in de BV houd (voor uitbetaling in slechtere tijden)?

 

Gezien het grote financiële belang en aangezien er nogal wat voetangels en klemmen op de weg liggen, zou ik i.i.g. een fiscalist inschakelen.

 

 

Bedankt voor je reactie Odeon!

 

Ik heb maandag een tweede gesprek met een fiscalist, maar die was in het eerste gesprek nogal laconiek over de risico's. Hij voorziet in de voorgestelde constructie geen significante risico's.

 

Zie jij buiten de door jou genoemde punten (die hij ook heeft aangegeven) nog andere risico's?

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de gezagsverhouding vind ik het zo lastig. Is er in een opdrachtgever-opdrachtnemer relatie geen sprake van een gezagsverhouding? Welke zzp'er (in finance, IT etc. etc.) voert niet exact de opdracht uit die zijn opdrachtgever hem vraagt te doen? En gezien de opdracht staat de plek waar ik het doe vast, maar ik zal binnen de kaders van zijn strategisch plan en budget zelf invulling kunnen geven...

Dat is ook erg lastig. Maar als jij bijvoorbeeld op standaard tijden naar een kantoor daar rijdt en plaats neemt aan een bureau die daar staat, met een computer en telefoon van de zaak, en de lunch neemt met de werknemers en weer op dezelfde tijd naar huis gaat, dan lijkt mij dat heel erg op een dienstverband.

 

Werk je je eigen uren, met je eigen apparatuur (computer/mobiel) en kom je af en toe daar eens binnenwaaien voor een gesprek dan lijkt mij opdrachtnemer aannemelijk. (PS. Ik ben hier geen expert in)

 

Zorg dus voor enige onafhankelijkheid, stel een goede overeenkomst op (zie voorbeelden belastingdienst en laat je je professioneel adviseren hierin) en gebruik je eigen apparatuur. Dan beperk je in ieder geval de risico's.

 

Je hebt het er overigens over dat jij de "sales" gaat doen. Hoe treed jij naar buiten naar hun klanten? Ik heb geen idee hoe de belastingdienst het ziet als jij bijvoorbeeld een visitekaartje hebt van dat bedrijf met "sales-manager" erop ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Zie jij buiten de door jou genoemde punten (die hij ook heeft aangegeven) nog andere risico's?

 

Wellicht speelt hier ook nog het Belastingverdrag NL-Frankrijk.

 

Worden de werkzaamheden alleen vanuit Nederland uitgevoerd of (ook) in Frankrijk?

 

Als de werkzaamheden in beide landen worden uitgevoerd, kun je ook nog denken aan een salary split.

Hier wat uitleg.

http://www.taxence.nl/salary-split.113721.lynkx

 

Succes, Odeon

 

 


quotes gerepareerd
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.