• 0

Start Up Online Reisbureau (Pakketreizen)

Hi leden Van HigherLevel!

 

Allereerst bedankt voor het lezen van deze post :)

 

Samen met mijn zaken partner ben ik een online reisbureau aan het opzetten.

Ons reisbureau focussed zich op betaalbare avontuurlijke vakanties in Oost Europa.

 

We zijn op dit idee gekomen tijdens onze ervaring met een outdoor vereniging in Nis Servië. Het bedrijf organiseert meerdaagse outdoor tochten. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een Jeep safari, Outdoor schietbaan, Bergbeklimmen en raften. Omdat toerisme toeneemt in deze landen en de prijzen nog steeds een stuk lager liggen dan in west europa, kunnen we deze reizen voor een lage prijs aanbieden.

 

Het plan is om deze meivakantie de eerste testgroepen ( Vrienden/kennissen) deze tochten te laten uitvoeren en zo nodig aanpassingen te maken waar nodig. Zaken zoals aansluiten bij de SGR, zijn naar mijn idee nodig als je pakketreizen aanbied inclusief vlucht. Ook zullen we voor onze vluchten moeten gaan samenwerken met een vlucht consolidator zoals “Airtrade.com”.

 

Zoals jullie misschien al merken zijn wij nog jonge startende ondernemers met weinig ervaring in deze branche. Daarom vragen wij ons af aan welke zaken we allemaal moeten denken en wie hierbij ons kan begeleiden?

 

We kijken uit naar de reactie op dit forum.

 

 

P.S

(Een sterk compleet ondernemers plan is erg belangrijk en dit kan op verzoek gedeeld worden)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo djjaap.

 

Ik heb, zoals ik wel vaker doe als ik over nieuwe startups lees, even gegoogled en deze site gevonden. De eerste zin op de site is "Er zijn tientallen reisorganisaties in binnen- en buitenland gespecialiseerd in actieve vakanties, rondreizen en specials in Europa". Veel concurrentie dus. Mijn eerste gedachte is dan "wat kan deze startup meer bieden dan de reeds bestaande reisorganisaties. Je gaat zelf uit van de lage prijs. Maar, bestaande reisorganisaties zullen over het algemeen, vanwege het grote aantal boekingen, óók lage prijzen kunnen aanbieden. Een lage prijs is dus geen unique selling point in deze markt en zal dus niet sterk genoeg zijn om je met een nieuwe organisatie te etableren. Op grond van welke andere argumenten denk je succes te kunnen hebben met nog een reisorganisatie op dit gebied?

 

Verder vindt je misschien nog wat nuttige informatie verderop in het artikel van outdoorspecial.nl

 

In ieder geval wens ik je succes.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Beste djjaap,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

En complimenten voor de duidelijke eerste post!

Netjes voorgesteld, duidelijke inleiding van het hoe en waarom en heldere concrete vragen.

 

 

Daarom vragen wij ons af aan welke zaken we allemaal moeten denken

Kijk vooral naar je aansprakelijkheidsrisico als reisorganisator/touroperator

 

Als touroperator ben je verantwoordelijk voor alles wat jouw klant overkomt en je kunt deze aansprakelijkheid niet beperken of verleggen (dat is wettelijk geregeld, art 7:500 BW en verder)

Dát in combinatie met risicovolle(re) outdooractiviteiten in het buitenland met voor jou weinig zicht op lokale wetgeving, handhaving, onderhoud en veiligheidsmaatregelen maakt dat jouw bedrijf het wel eens lastig zou kunnen krijgen om alle aansprakelijkheidsrisico's te kunnen afdekken.

 

En dat zou ook invloed kunnen of moeten hebben op je keuze voor de ondernemingsvorm: misschien is een deel van het aansprakelijkheidsrisico zo groot en onverzekerbaar, dat een BV noodzakelijk is.

 

Verder is het van belang om goede afspraken te maken met de outdoorvereniging over onderhoud, preventie en handhaving (op gebruikersveiligheid en oa invloed van alcohol en verdovende middelen)

Misschien is het zelfs een overweging om ze te vragen om zich te houden aan de TÜV normen voor outdoorrecreatie zoals de VeBon deze gebruikt voor haar leden.

 

en wie hierbij ons kan begeleiden?

Een goede jurist en een risicotechnisch specialist

 

Groet,

Norbert

 

(zelf niet meer actief voor reis/outdoorbranche)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

heldere concrete vragen.

Vind je? "Ik wil een reisbureau beginnen, waar moet ik allemaal aan denken" vind ik weinig concreet.

 

Ik vraag me dan ook af waar wél al aan gedacht of geregeld is.

 

Zijn er warme contacten organisatoren aldaar? Waar blijven de gasten overnachten? Wie kunnen ze bellen als er iets niet vlot loopt en hoe ga je dat vanuit Nederland regelen? Regel je vervoer vanaf een luchthaven naar de accommodatie? Hoe en wie gaat je marketing doen? En zo ongetwijfeld nog 1000 en 1 dingen waar je aan moet denken.

 

Dus, zijn er ook specifieke dingen waar je tegenaan loopt, of waarvan je je afvraagt hoe je het kunt organiseren?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor deze snelle reactie’s vol met waarde op ons bericht

 

Quote : Dus, zijn er ook specifieke dingen waar je tegenaan loopt, of waarvan je je afvraagt hoe je het kunt organiseren? En zo ongetwijfeld nog 1000 en 1 dingen waar je aan moet denken.

 

Compleet mee eens en heb de vraag eigelijk nog te algemeen gesteld en zal later terugkomen met een specifieker aanpak punt.

 

Op grond van welke andere argumenten denk je succes te kunnen hebben met nog een reisorganisatie op dit gebied?

 

Door moderne online marketingen toe te passen en op deze manier goed vindbaar te zijn. Tegen argument is natuurlijk wel , Interesse van een klant is mooi maar en een daadwerkelijke aanschaf van een dienst/product is belangrijker. Daarom is zoals Norbert zegt de annuleringsverzekering een belangrijk onderdeel om zo de klant een veilig gevoel te geven tijdens het boeken van een reis.

 

Een goede jurist en een risicotechnisch specialist

 

Onze eerste prioriteit op dit moment is het vinden van een jurist die hier verdere uitleg over kan geven.

 

Thx!!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Door moderne online marketingen toe te passen en op deze manier goed vindbaar te zijn.

 

Hmmm.

Denk je dan dat de gevestigde touroperators dat niet doen?

 

Zij besteden enorme bedragen daar aan. Daar kunnen jullie niet aan tippen.

Je moet toch echt een dienst (reis) hebben waar de doelgroep op zit te wachten volgens mij.

Maar misschien hebben jullie dat dan ook! :)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Mijn eerste gedachte is dan "wat kan deze startup meer bieden dan de reeds bestaande reisorganisaties.
Er zijn honderden steden die aan city-marketing doen. Je hoeft niet perse meer te bieden dan de concurrent; het volstaat om jouw unieke combinatie van mogelijke attracties onder de aandacht te brengen bij doelgroepen. Mik je bijvoorbeeld op actieve alleenreizenden of eenoudergezinnen dan segmenteer je de markt al en kun je dieper doordringen in doelgroepen.

 

Mogelijkheden te over. ;D

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Even mijn kleine tips:

 

- Het hebben van een garantiestelling is een verplichting, geen vrijblijvendheid, zodra je pakketten aanbiedt met meer dan twee componenten (vervoer + verblijf + activiteiten, maar ook transfers etc). Je bent al snel een reisorganisator voor de wet. Dat er niet gehandhaafd wordt is iets anders.

- Kijk eens bij GGTO (stichting-goto.nl)voor een garantstelling die voldoet aan de wet en goedkoper is en VVKR voor goede hulpmiddelen om te starten, waaronder een relatief voordelige aansprakelijkheidsverzekering.

- Servië bieden we zelf ook aan. Wat wij minimaal doen behalve bezoeken vd locatie is jaarlijkse controle op alle vergunningen, een kopie vd aansprakelijkheidsverzekering vd lokale partner (elk jaar), kopies vd diploma's van werknemers voor zover die outdoor activiteiten begeleiden. Niet 100% waterdicht, maar het helpt. Duidelijke afspraken over hoe je mensen vervoert (is met name in Oost-Europese landen in de praktijk wat "makkelijker" dan wij gewend zijn en wensen, enz enz. zijn belangrijk.

 

En ja, "de" markt is weliswaar vol, maar zoals overal kun je groeien als je dingen beter doet dan de rest :-)

 

En nog belangrijker dan alles: ga niet te goedkoop reizen verkopen. Calculeer je salaris (ook als je er niet direct van hoeft te leven) en marketingkosten in, anders wordt het een kort avontuur. Je marge moet zodanig zijn dat de klant waar voor zijn geld heeft en jij er van kan leven.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Na het failliet van Thomas Cook (en enkele jaren eerder OAD) verscheen op de website CustomerTalk een goeie analyse.

 

Quote

Het is hard gegaan in de reiswereld. Rond 1995 telde ons land nog 2.500 reisbureaus. Vandaag de dag zijn dat er nog ruim 1.100, met de aantekening daarbij dat de helft daarvan bestaat uit zelfstandige reisagenten: eenlingen die vanuit huis werken, een fenomeen dat we in de jaren negentig van de vorige eeuw nog niet kenden. Ook rond 1995 bedacht Geert-Jan Bruinsma op zijn studentenkamertje Booking.com – nu het grootste reisbedrijf ter wereld. Minder dan 1 procent van de boekingen werden op dat moment via het internet gemaakt, nu gebeurt dat in negen van de tien gevallen.

 

Door ketenconflicten zijn deze klassieke aanbieders niet in staat gebleken tijdig een antwoord te vinden op de uitdaging van direct sellers als Sunweb en Corendon die geen commissie moeten betalen aan reisbureaus. 

 

De auteur merkt ook op dat het geen toeval is dat deze giganten in september omvallen. Dan komen namelijk de rekeningen van alle hotelketens binnen, terwijl de boekingen een dal vertonen. Als consument doe je aan voorfinanciering; je betaalt vooruit. De reisorganisatie rekent echter pas na afloop af. Soms wel met drie maanden vertraging. Er zijn dus heel wat hotels in vakantielanden die niet betaald krijgen.

 

Dat is het echte drama van Thomas Cook.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een beetje bizar is het wel. Ik ben met name in het hoogseizoen vrijwel dagelijks bezig met het mogen ontvangen van facturen. Dat is niet gangbaar en de verbazing van vele partners vaak ook groot. De reisbranche is vreemd in dat opzicht, het geld wordt voor vertrek geïncasseerd, maar er wordt pas achteraf betaald in de meeste gevallen. Bij dergelijke grote partijen misschien een rug tegen de muur verhaal, maar geen enkele ondernemer kan zich veroorloven afhankelijk te zijn van 1 grote klant. In dat opzicht mogen hoteliers ook wel eens kritisch naar spreiding kijken en onderling een steviger blok vormen ipv zich uit te laten spelen door grote machtige partijen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.