• 0

Vraag over tijdvak levering ICP-diensten

Hallo,

 

Ik had een vraag over het in welke tijdvak opnemen van geleverde diensten (naar het buitenland) als je meerdere diensten aan de klant levert. Ik heb al wat research gedaan en weet nu dat je daarvan één factuur mag opmaken indien die de diensten maar binnen 1 kalendermaand maximaal weergeeft.

 

En ik weet dat bij de ICP-opgaaf de datum van levering dienst uit moet gaan en niet de factuurdatum. Maar hoe zit dat bij de reguliere aangifte van die prestaties naar het buitenland? De factuurdatum of eveneens de leverdatum? Dat kon ik niet duidelijk vinden namelijk.

 

Vraag twee:

 

Nu de vraag hoe ik dat dan opgeef bij ICP en reguliere omzetbelasting wanneer een gedeelte van dat tijdvak van de diensten in september valt en het andere gedeelte in oktober (dus twee verschillende tijdvakken? Gaat het bij de periodieke factuur (dus het totale bedrag van de diensten) dan puur om de einddatum (dus de laatste dienst) qua tijdvak waarin ik het bedrag moet aangeven? Of moet dan een gedeelte van het factuurbedrag in september worden opgegeven en een ander gedeelte in het tijdvak van oktober?

 

Mijn dank is groot!

 

Edit: ik merkt dat mijn vraag onduidelijkheid schept dus wellicht duidelijker met een voorbeeld.

 

 

Ik heb verschillende aantal diensten voor eenzelfde klant verricht in de periode van 25 september tot en met 17 oktober. Over die tal van diensten heb ik een periodieke factuur gemaakt met het totaal bedrag van al deze diensten. De laatste dienst is dus geleverd op 17 oktober. De factuurdatum is 20 oktober. Moet ik dit totale bedrag (van de factuur) opgeven bij de ICP opgaaf van het 4e kwartaal, ja of nee? En eveneens bij de reguliere omzetbelasting?

 

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

En ik weet dat bij de ICP-opgaaf de datum van levering dienst uit moet gaan en niet de factuurdatum.

 

Huh...?

 

Dus als je bijvoorbeeld op 30 september een dienst verleent, die je vervolgens op 1 oktober in rekening brengt (met BTW verlegd), dan ben je van plan om de ICP opgaaf over het 3e kwartaal te doen en de verlegde omzet (bij 3b in de aangifte) in het 4e kwartaal op te nemen?

 

Dat zal dan niet goed gaan. Volgens mij interpreteer je dit niet helemaal juist.

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Haha, zou kunnen. Ik ben ook niet helemaal duidelijk geloof ik, excuus. Laat ik het nogmaals proberen aan de hand van een praktisch voorbeeld misschien is het dan duidelijker.

 

Allereerst dat ik uit moest gaan van de leveringsdatum bij diensten en niet factuurdatum heb ik van de toelichting bij de belastingdienst, waardoor ook mijn verwarring is ontstaan:

 

"Bij de intracommunautaire leveringen van goederen gaat u uit van de factuurdatum, ook als de feitelijke levering in een volgend tijdvak plaatsvindt. Bij de intracommunautaire diensten gaat u uit van het tijdvak waarin deze diensten worden geleverd. De factuurdatum is hierbij niet van belang" (p.15 bij kopje 3) https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_digi8tale_opgaaf_intracommunautaire_pres_ob1291t81fd.pdf

 

 

Dus nu het voorbeeld:

 

Ik heb verschillende aantal diensten voor eenzelfde klant verricht in de periode van 25 september tot en met 17 oktober. Over die tal van diensten heb ik een periodieke factuur gemaakt met het totaal bedrag van al deze diensten. De laatste dienst is dus geleverd op 17 oktober. De factuurdatum is 20 oktober. Moet ik dit totale bedrag opgeven bij de ICP opgaaf van het 4e kwartaal, ja of nee? En eveneens bij de reguliere omzetbelasting?

 

Hopelijk is het zo duidelijker,

 

Ik ging er altijd vanuit dat het bij zowel ICP-opgaaf en omzetbelasting om factuurdatum ging, vandaar.

 

Alvast bedankt voor je antwoord!

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik heb verschillende aantal diensten voor eenzelfde klant verricht in de periode van 25 september tot en met 17 oktober. Over die tal van diensten heb ik een periodieke factuur gemaakt met het totaal bedrag van al deze diensten. De laatste dienst is dus geleverd op 17 oktober. De factuurdatum is 20 oktober. Moet ik dit totale bedrag opgeven bij de ICP opgaaf van het 4e kwartaal, ja of nee? En eveneens bij de reguliere omzetbelasting?

Vergelijk de opgaaf ICP met uw btw-aangifte

 

De leveringen en diensten die u op de opgaaf ICP vermeldt, zijn een specificatie van het bedrag dat u invult in rubriek 3b van uw btw-aangifte. Het totaal van de Opgaaf ICP moet dus gelijk zijn aan het bedrag dat u over dezelfde periode invult in uw btw-aangifte bij Rubriek 3b 'Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU'.

 

Wanneer moet u de opgaaf ICP doen?

Bent u dienstverlener? Dan mag u zelf kiezen over welk tijdvak u opgaaf ICP doet.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/opgaaf_icp/opgaaf_icp#

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik heb verschillende aantal diensten voor eenzelfde klant verricht in de periode van 25 september tot en met 17 oktober. Over die tal van diensten heb ik een periodieke factuur gemaakt met het totaal bedrag van al deze diensten. De laatste dienst is dus geleverd op 17 oktober. De factuurdatum is 20 oktober. Moet ik dit totale bedrag opgeven bij de ICP opgaaf van het 4e kwartaal, ja of nee? En eveneens bij de reguliere omzetbelasting?

Vergelijk de opgaaf ICP met uw btw-aangifte

 

De leveringen en diensten die u op de opgaaf ICP vermeldt, zijn een specificatie van het bedrag dat u invult in rubriek 3b van uw btw-aangifte. Het totaal van de Opgaaf ICP moet dus gelijk zijn aan het bedrag dat u over dezelfde periode invult in uw btw-aangifte bij Rubriek 3b 'Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU'.

 

Wanneer moet u de opgaaf ICP doen?

Bent u dienstverlener? Dan mag u zelf kiezen over welk tijdvak u opgaaf ICP doet.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/opgaaf_icp/opgaaf_icp#

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Dank voor je antwoord, maar dit beantwoord mijn vraag helaas nog niet. Ik was bewust van deze informatie. Ik snap dat de bedragen met elkaar overeen moeten komen. Mijn vraag was hoe je bij een periodieke factuur met een som van geleverde diensten, in een tijdvak, aan een klant waarbij een gedeelte in één kwartaal valt en een ander gedeelte in een ander kwartaal dit moet aangeven in de ICP-opgaaf en daarmee automatisch de BTW-aangifte die beide dus per tijdvak overeen moeten komen.

 

Dit vanwege het feit dat je dus moet uitgaan van de geleverde dienst qua datum en niet de factuurdatum, volgens de belastingdienst.

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb verschillende aantal diensten voor eenzelfde klant verricht in de periode van 25 september tot en met 17 oktober.

 

Maar dit heeft dan niet zo zeer met de ICP te maken, meer met het feit dat je facturering eigenlijk niet helemaal 'top' is (misschien).

 

Je zou dan beter in oktober de diensten tot en met september kunnen factureren. Dan klopt het beter.

 

Als dat lastig is, omdat 17 oktober een moment is wanneer het (min of meer) afgerond is en dus dan pas gefactureerd kan worden, dan zou ik het laten zoals het is.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Ja, in het vervolg ga ik ervoor zorgen dat alle geleverde diensten op een factuur gewoon in één aangifte tijdvak horen, maar nu kon het even niet anders. Maar ik kan het factuurbedrag dus gewoon aangeven in ICP-opgaaf en btw-aangifte in tijdvak van vierde kwartaal?

 

Ik neem namelijk aan dat het niet de bedoeling is dat het factuurbedrag van geleverde diensten gesplit wordt in twee verschillende tijdvakken...

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Ja, in het vervolg ga ik ervoor zorgen dat alle geleverde diensten op een factuur gewoon in één aangifte tijdvak horen, maar nu kon het even niet anders. Maar ik kan het factuurbedrag dus gewoon aangeven in ICP-opgaaf en btw-aangifte in tijdvak van vierde kwartaal?

 

Ik neem namelijk aan dat het niet de bedoeling is dat het factuurbedrag van geleverde diensten gesplit wordt in twee verschillende tijdvakken...

De buitenlandse opdrachtgever zal uw factuur toch ook “gewoon” in het vierde kwartaal van zijn aangifte indienen, of heeft hij soms bezwaar gemaakt? Bij geen bezwaar zal uw btw-aangifte met geleverde diensten overeenkomen met zijn btw-aangifte met ontvangen diensten. Alleen na een belastingcontrole van de administratie zal blijken dat het niet helemaal conform de regels is ingediend ... als dan, kan er altijd achteraf een correctie (splitsing) worden gemaakt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.