• 0

Openstaande vordering & verzoek vergeten te worden

Hallo allemaal,

 

Ik had een klant welke te laat een afmelding deed voor de afspraak (korter dan 24 uur voor aanvang), conform mijn algemene voorwaarden betekent dit dat ik hiervoor een factuur opmaak.

 

De klant beroept zich in eerste instantie op de wet koop op afstand en dat de gemaakte reservering voor de afspraak korter dan 14 dagen was en daardoor kostenloos te ontbinden is. Echter omdat het valt onder vrije tijdsbesteding met een gerichte datum en tijd, zou dit onder de uitzonderingen van de wet kunnen vallen. Dit heb ik dan ook medegedeeld naar de klant en dat de vordering daarmee nog open staat. Hierop kreeg ik het antwoord terug dat de ondernemer de consument moet wijzen op de bedenktijd. Echter (mijn interpretatie) omdat er al geen sprake is van een bedenktijd, valt er weinig op te wijzen.

 

De klant heeft online de dienst bij mij gereserveerd, daarbij staat bovenaan al vermeld dat de klant bij het maken van een afspraak akkoord moet gaan met de algemene voorwaarden én de klant moet ook actief een aanvinkhokje aanklikken om ermee akkoord te gaan om de afspraak te bevestigen. De klant ontvangt vervolgens ook een afspraakbevestiging waarbij wederom vermeld staat dat klanten tot 24 uur voor aanvang kosteloos kunnen annuleren en dat hierna de dienst in rekening zou worden gebracht.

 

Wellicht cruciaal om te vermelden in de casus: de datum van het plaatsen van de reservering is 27 september, welke op 2 oktober definitief bevestigd is naar de klant. De dienst zou gegeven worden op 13 oktober.

 

Vervolgens krijg ik het verzoek van de klant om conform de privacy wetgeving vergeten te worden en alle gegevens te verwijderen. Echter is er nog steeds sprake van een openstaande vordering.

 

Vanuit de situatie heb ik dan ook de vraag: in hoeverre kan de klant vereisen in dit stadium gegevens te verwijderen (en eventueel de vordering dus ook?) en dat ik daar dan ook daadwerkelijk aan zou moeten voldoen?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

het verwijderen van die gegevens is in strijd met de wettelijke vereiste dat jij je boekhouding (waaronder adresgegevens van facturen) minimaal 7 kalenderjaren bewaard.

Eenvoudigheidshalve ga ik ervan uit dat jou factuur terecht is. Dan betekent dat dat het recht op vergetelheid wordt ingeperkt (lees niet gehonoreerd hoeft te worden) voor zover de gegevens nodig zijn om aan (andere) wettelijke verplichtingen te voldoen.

 

Uiteraard moet je wel aan het verzoek voldoen voor zover het gaat om verwijdering uit commerciele / marketing databases om nieuwsbrieven of aanbiedingen e.d. te sturen.. of andere lijsten die geen wettelijke bewaarplicht kennen..

Link naar reactie
  • 0

Romano,

 

De wet kopen op afstand (en voornamelijk de bedenktijd daarvan) is hier niet van toepassing. Het gaat namelijk om een bewuste boeking voor een vrijetijdsbesteding die iemand geboekt heeft op een vaste datum.

 

Even de quote voor je gezocht:

Als je via internet een vliegticket, een reis of een hotel hebt geboekt, heb je niet het recht om binnen 14 dagen kosteloos te annuleren. De wet koop op afstand geldt niet voor logies, vervoer, restaurantdiensten of vrijetijdsbesteding die je afspreekt op een vaste datum.

Zie hier: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/reizen/boeken-wijzigen-annuleren/wettelijke-bedenktijd-online-boeking

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
  • 0

Waarom doe je er eigenlijk vier, vijf of zes dagen over om een afspraak te bevestigen en had je je gedurende die dagen dan zelf nog niet verplicht om te leveren? Klant wil kennelijk niet meer behandeld worden, dus over een alternatieve afspraak hoeven jullie geloof ik ook niet langer te overleggen...

 

...ik geloof verder wel dat het op basis van algemene voorwaarden gebruikelijk is om bij 'op het laatste moment' afzeggen te factureren, maar of dat in de praktijk jouw handelswijze is moet blijken. Wat is de persoonlijke situatie naast jullie formele standpunten?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Op de website van de massagepraktijk zie ik recent bijgewerkte Algemene Voorwaarden. Er lijkt een klein beetje speling tussen deze (nieuwe) Algemene Voorwaarden en de informatie op de pagina 'Afspraak annuleren' te zitten m.b.t. de 24/48-uurs termijn. Ik zou dat als tip nog wat duidelijker formuleren.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Romano,

 

De wet kopen op afstand (en voornamelijk de bedenktijd daarvan) is hier niet van toepassing. Het gaat namelijk om een bewuste boeking voor een vrijetijdsbesteding die iemand geboekt heeft op een vaste datum.

 

Even de quote voor je gezocht:

Als je via internet een vliegticket, een reis of een hotel hebt geboekt, heb je niet het recht om binnen 14 dagen kosteloos te annuleren. De wet koop op afstand geldt niet voor logies, vervoer, restaurantdiensten of vrijetijdsbesteding die je afspreekt op een vaste datum.

Zie hier: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/reizen/boeken-wijzigen-annuleren/wettelijke-bedenktijd-online-boeking

ter aanvulling ...

 

Autoriteit Consument en Markt - Bedenktijd: wanneer niet, wanneer wel?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.