• 0

Product aanbieden als huurkoop of lease?

Ik heb een webshop. Hierin verkoop ik o.a. UVB lichttherapie lampen. Die kosten 300 of 400 euro. Ik krijg soms vragen van klanten of ze die ook kunnen huren, zodat ze niet zoveel geld kwijt zijn, of het eerst uit kunnen proberen. Ik zat nu te denken om ze te verhuren voor 10 of 15 euro per maand en ze een borg te laten betalen t.w.v. de normale verkoopprijs. Als ze dan na 6 of 12 maanden het apparaat terugsturen, trek ik de totale huurprijs van dit bedrag af en stort ik het bedrag wat over is terug op hun rekening. Als ze het toch willen aanschaffen hoeven ze niets extra te betalen.

 

Op die manier stel ik mensen in staat om het apparaat uit te proberen tegen lage kosten en zal ik waarschijnlijk meer apparaten verkopen.

 

Maar moet ik hier juridisch of financieel nog iets voor regelen of reening houden met zaken die ik nu over het hoofd zie?

 

Ik hoor graag jullie opinie hierover.

 

Groet, Jeannette

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mensen die willen huren om niet de hele aankoopprijs kwijt te zijn doen dat vaak omdat ze aankoopprijs niet kunnen betalen. Een borg vragen ter waarde van de aanschafprijs is dan een beetje het kind met het badwater weggooien. Tegelijkertijd snap ik de overweging om een borg te vragen wel want financieel is het over het algemeen onverstandig gebleken om consumenten elektronica te verhuren want het percentage op breuk, beschadiging of verduistering is vrij groot wat het lastig maakt om er per saldo wat aan over te houden.

 

Ik denk dat met deze aanschafprijzen het lastig is zoiets als lease of huurkoop rendabel op te zetten en er ook niet veel partijen in de markt zijn die dit zouden willen financieren voor jou.

 

Wat je wel zou kunnen doen is een soort tweedehands markt creëren, bied klanten aan dat ze hun lamp binnen 3 jaar voor een X bedrag kunnen terug verkopen

of je kunt misschien een betalingsregeling aanbieden als mensen vragen om huur. Bijv de helft in 1 keer en de rest in 6 of 12 termijnen.

 

En klanten die eerst willen proberen zou je ook bovenop de normale retour termijn 60 dagen proberen kunnen aanbieden voor 10% van de aanschafprijs o.i.d.

De apparaten die toch terugkomen kun je dan soms nog als nieuw verkopen, maar misschien ook als tweedehands/ zo goed als nieuw.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

 

Een betalingstermijn is voor de klant wel aantrekkelijk, maar dan moet ik maar zien dat ik mijn geld uiteindelijk krijg. Dat doe ik liever niet.

 

Die langere retourtermijn voor 10% vind ik een mooi idee, dat ga ik verder uitwerken. Maar dan moeten ze nog steeds het bedrag in een keer betalen, dus kan ik net zo goed mijn eerste idee doen lijkt mij. Maar mag ik huur vragen? Of loop ik dan tegen juridische of financiele zaken aan waar ik nu niet aan denk?

Link naar reactie
  • 0

Borg t.w.v. jouw inkoopprijs neemt toch al alle risico's weg? Zolang je verzendkosten en huurkosten maar vooruit rekent.

 

Ik zou er als webshop overigens niet aan beginnen, want je levert een probleemoplosser/medisch hulpmiddel. Dan kun je beter inzetten op samenwerking met partners en eens zien wat er met het aanbieden van collectieve kortingen bij verzekeraars of patiëntenverenigingen mogelijk is. Zijn die apparaten al niet bij thuiszorgwinkels of via ziekenhuizen te huur (waar je in tarief toch niet tegenop kunt)?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zoek even goed uit wat juridisch gebeurt kwa eigendom en wat fiscaal gebeurt kwa omzetbelasting. En dan kun je een kostprijsberekening of kosten-batenanalyse maken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.