• 0

Inkopen als particulier verkopen als bedrijf

Er zit veel geld in het (door)verkopen van limited edition sneakers. Ik wil gaan kijken wat de opties zijn om deze binnen mijn eigen bedrijf te gaan verkopen. Alleen zit ik met een vraag.

 

Deze schoenen komen alleen uit via een speciale app van Nike en Adidas. Het is een first come first serve systeem dus het is niet mogelijk om in te kopen als bedrijf. Kan je deze schoenen kopen als particulier en dan de BTW achteraf terugvragen en ook verkopen als nieuw met BTW.

 

Alvast bedankt!

 

[verandering: titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze schoenen komen alleen uit via een speciale app van Nike en Adidas. Het is een first come first serve systeem dus het is niet mogelijk om in te kopen als bedrijf. Kan je deze schoenen kopen als particulier en dan de BTW achteraf terugvragen en ook verkopen als nieuw met BTW.

De app is niets meer dan een klein programma op een willekeurige telefoon/computer ... en die kan particulier zijn of zakelijk. Met een eenmanszaak wordt het nog makkelijker ... jij bent als persoon de eenmanszaak.

 

Wat zegt Adidas hierover:

"Vóór het debuut van een limited edition-schoen ontvangen gebruikers die de app hebben - deze is beschikbaar voor zowel iOS als Android - een pushmelding, die hen waarschuwt wanneer reserveringen zijn geopend. Ze selecteren vervolgens een grootte, kiezen een winkel in de buurt en ontvangen een bevestigings- en ophaalvenster. Zodra je een bevestiging hebt, zijn de schoenen gegarandeerd, op voorwaarde dat je komt tijdens het pick-upvenster.

 

Reserveringen zijn wie het eerst komt, het eerst maalt en elke persoon is beperkt tot één paar per release. De app verwerkt geen betalingen; gebruikers betalen voor schoenen in de winkel tijdens de ophaaltijden."

 

Je betaald dus in de winkel en dat kan net zo goed met je zakelijke rekening.

 

Verder vermeldt Adidas:

"Artikelen die je in de adidas online shop hebt gekocht

Het is niet mogelijk om een btw-factuur te krijgen. Het btw-bedrag en de aankoopprijs staan echter wel op de factuur vermeld.

 

Artikelen die je in een adidas-winkel hebt gekocht

Je kunt een btw-factuur krijgen voor aankopen die zijn gedaan in onze eigen winkels. Ga naar een officiële adidas-winkel en vraag om een btw-factuur. Onze medewerkers staan voor je klaar."

 

Geen enkel probleem dus, zou ik zo zeggen ... bestellen, afhalen en betalen, en de factuur/kassabon met btw inboeken. T.z.t verkoop je de schoenen weer met btw.

 

met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2018 om 15:58, Cosara zei:

De app is niets meer dan een klein programma op een willekeurige telefoon/computer ... en die kan particulier zijn of zakelijk. Met een eenmanszaak wordt het nog makkelijker ... jij bent als persoon de eenmanszaak.

 

Wat zegt Adidas hierover:

"Vóór het debuut van een limited edition-schoen ontvangen gebruikers die de app hebben - deze is beschikbaar voor zowel iOS als Android - een pushmelding, die hen waarschuwt wanneer reserveringen zijn geopend. Ze selecteren vervolgens een grootte, kiezen een winkel in de buurt en ontvangen een bevestigings- en ophaalvenster. Zodra je een bevestiging hebt, zijn de schoenen gegarandeerd, op voorwaarde dat je komt tijdens het pick-upvenster.

 

Reserveringen zijn wie het eerst komt, het eerst maalt en elke persoon is beperkt tot één paar per release. De app verwerkt geen betalingen; gebruikers betalen voor schoenen in de winkel tijdens de ophaaltijden."

 

Je betaald dus in de winkel en dat kan net zo goed met je zakelijke rekening.

 

Verder vermeldt Adidas:

"Artikelen die je in de adidas online shop hebt gekocht

Het is niet mogelijk om een btw-factuur te krijgen. Het btw-bedrag en de aankoopprijs staan echter wel op de factuur vermeld.

 

Artikelen die je in een adidas-winkel hebt gekocht

Je kunt een btw-factuur krijgen voor aankopen die zijn gedaan in onze eigen winkels. Ga naar een officiële adidas-winkel en vraag om een btw-factuur. Onze medewerkers staan voor je klaar."

 

Geen enkel probleem dus, zou ik zo zeggen ... bestellen, afhalen en betalen, en de factuur/kassabon met btw inboeken. T.z.t verkoop je de schoenen weer met btw.

 

met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

Op 15-10-2018 om 15:43, Wouter Hol zei:

Ja dat kan.

 

Er bestaat niet zoiets als "kopen als particulier". Je koop iets. Is het voor je bedrijf, dan administreer je die aankoop netjes.

Ik heb hier zelf ook naar gekeken. Ik verkoop deze limited schoenen al een tijdje. nu ben ik steeds meer aan het exporteren buiten de EU, waardoor ik geen btw erover hoef te betalen. alleen ik kan de  btw op de inkoop prijs (220 euro, is 38+ btw) niet terug vragen. Omdat de op de factuur die je van adidas krijgt jou btw nummer niet vermeld wordt. 

zijn  er regelingen die ik kan treffen waardoor ik op de een of andere manier toch nog btw kan terugvragen op een factuur waar mijn btw nummer niet op vermeld wordt.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Laurensvdwer zei:

 

Ik heb hier zelf ook naar gekeken. Ik verkoop deze limited schoenen al een tijdje. nu ben ik steeds meer aan het exporteren buiten de EU, waardoor ik geen btw erover hoef te betalen. alleen ik kan de  btw op de inkoop prijs (220 euro, is 38+ btw) niet terug vragen. Omdat de op de factuur die je van adidas krijgt jou btw nummer niet vermeld wordt. 

zijn  er regelingen die ik kan treffen waardoor ik op de een of andere manier toch nog btw kan terugvragen op een factuur waar mijn btw nummer niet op vermeld wordt.

Jouw BTW nummer hoeft helemaal niet op de factuur te staan.  Hoe kom je trouwens aan 38 Euro bij een inkoopprijs van 220?

Link naar reactie
  • 0
Op 25-6-2021 om 16:58, Bert. zei:

Jouw BTW nummer hoeft helemaal niet op de factuur te staan.  Hoe kom je trouwens aan 38 Euro bij een inkoopprijs van 220?

 

Op 25-6-2021 om 22:00, j14 zei:

Ik vermoed dat hij 220 euro incl btw bedoeld, dan kom je op zo'n 38 euro

Klopt ik bedoel inkoop 220 euro incl btw, dat is ong 38 euro.

 

@Bert: om btw terug te vragen op een factuur moet jou btw nummer vermeld worden toch? ik las dat overal op de site van de belastingdienst.

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Laurensvdwer zei:

 

Klopt ik bedoel inkoop 220 euro incl btw, dat is ong 38 euro.

 

@Bert: om btw terug te vragen op een factuur moet jou btw nummer vermeld worden toch? ik las dat overal op de site van de belastingdienst.

 

 

in Nederland alleen van de verkopende partij, niet van de afnemende partij

 

In België moet inderdaad btw nummer van verkopende en afnemende partij op de factuur staan

 

Ligt er dus aan in welk land jij je bedrijf hebt

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, j14 zei:

in Nederland alleen van de verkopende partij, niet van de afnemende partij

 

In België moet inderdaad btw nummer van verkopende en afnemende partij op de factuur staan

 

Ligt er dus aan in welk land jij je bedrijf hebt

Mijn bedrijf zit in nederland. dus dan zou het volgens jou moeten kunnen?

Dus als ik in Nederland iets inkoop van adidas, waar alleen het btw nummer van Adidas op staat.

en het verkoop onder mijn bedrijf, en dan kan ik er gewoon de btw erop terug vragen?

 

En als dit kan heb je evt een linkje waar ik dit via een officieel kanaal kan lezen? 

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Bert. zei:

d. het btw-identificatienummer van de afnemer waaronder hij een goederenlevering of een dienst heeft afgenomen waarvoor hij tot voldoening van de belasting is gehouden of waaronder hij een goederenlevering als bedoeld in de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6 , heeft afgenomen;

 

hier staat toch in dat ook mijn btw nummer erop hoort te staan?

Link naar reactie
  • 0

Nee dus.  Dit gaat over afdracht aan de fiscus, niet wat verkopers en kopers onderling factureren. Jij neemt in dit geval geen goederen af waarvoor jij de belasting moet afdragen, Adidas is degene die "tot voldoening van de belasting is gehouden". 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Bert. zei:

Nee dus.  Dit gaat over afdracht aan de fiscus, niet wat verkopers en kopers onderling factureren. Jij neemt in dit geval geen goederen af waarvoor jij de belasting moet afdragen, Adidas is degene die "tot voldoening van de belasting is gehouden". 

oke dus het kan wel gewoon. 

 

ook als ik de producten exporteer naar buiten de EU?

Ik hoef er dan namelijk al geen btw belasting over te betalen. kan ik dan nog steeds de btw terug vragen over die inkoop?

 

ik kocht het namelijk eerst allemaal in als margeproduct. maar toen wist ik nog niet dat ik veel aan het exporteren was naar buiten de EU.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Laurensvdwer zei:

ook als ik de producten exporteer naar buiten de EU?

Ik hoef er dan namelijk al geen btw belasting over te betalen. kan ik dan nog steeds de btw terug vragen over die inkoop?

Ja. je moet wel kunnen aantonen dat de goederen geëxporteerd zijn.

 

12 uur geleden, Laurensvdwer zei:

ik kocht het namelijk eerst allemaal in als margeproduct. maar toen wist ik nog niet dat ik veel aan het exporteren was naar buiten de EU.

Dit zijn geen margegoederen. Margegoederen zijn gebruikte producten die zonder BTW aangekocht worden, bijvoorbeeld van een particulier.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Bert. zei:

Ja. je moet wel kunnen aantonen dat de goederen geëxporteerd zijn.

 

Dit zijn geen margegoederen. Margegoederen zijn gebruikte producten die zonder BTW aangekocht worden, bijvoorbeeld van een particulier.

jaa dat begrijp ik!  Dankjewel voor de antwoorden:)

 

Mag ik vragen waar je deze kennis vandaan hebt, heb je een opleiding of functie in dit vakgebied? 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Laurensvdwer zei:

jaa dat begrijp ik!  Dankjewel voor de antwoorden:)

 

Mag ik vragen waar je deze kennis vandaan hebt, heb je een opleiding of functie in dit vakgebied? 

 

 

 

 

Op 29-6-2021 om 09:45, Bert. zei:

Ja. je moet wel kunnen aantonen dat de goederen geëxporteerd zijn.

 

Dit zijn geen margegoederen. Margegoederen zijn gebruikte producten die zonder BTW aangekocht worden, bijvoorbeeld van een particulier.

ik had nog een vraag, ik koop die exclusieve schoenen in bij bijvoorbeeld adidas. Om ervoor te zorgen dat ik meer kans heb doe ik met meerdere accounts mee.

om ervoor te zorgen dat adidas niet door heeft dat ik dezelfde persoon ben. gebruik ik verschillende creditcards, en pas ik mijn adres aan. 

 

ipv een normaal adres bijvoorbeeld: rijksstraatweg 40, 7384AD, Amsterdam.

doe ik: rijksstraatweg 40 A, 7384AD, Amsterdam.

               rijksstraatweg 40 ABC, 7384AD, Gemeente Amsterdam 

               rijksstraatweg 40 XYZ, 7384AD, Amsterdam NL.

 

klopt het dat ik dan geen btw kan terugvragen? aangezien het niet mijn officiële adres is?

of doet de belasting dienst daar niet moeilijk om. aangezien het wel op mijn naam is en duidelijk wel mijn adres.

 

de post bezorgers kijken namelijk alleen naar het huisnummer en de postcode.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.