• 0

Welk BTW tarief moet ik berekenen als externe sport examinator?

Ik heb zelf een sportcoachingsbedrijf (online en fysiek) en heb ook een webshop waar ik mijn diensten en producten aanbied en ben btw plichtig. (rechtsvorm is een v.o.f.)

Nu ben ik gevraagd door een sport-instructeurs opleidingsinstituut om zijn cursisten aldaar te examineren.

Het opleidingsinstituut vindt dat ik daar geschikt voor ben omdat ik zelf ook die opleiding gedaan heb.

Ik heb inmiddels 4 uur geëxamineerd en heb daarvoor een factuur verzonden incl. 21% btw.

De eigenaar van het opleidingsinstituut zegt dat ik geen btw hoef te berekenen omdat hij vrijgesteld is van omzetbelasting. Hij zegt dat ik namelijk vanuit zijn opleidingsinstituut examineer.

Hijzelf biedt zijn cursussen met inbegrip van het examen, btw vrij aan, aan zijn klanten.

Ik ben echter van mening dat ik vanuit mijn eigen v.o.f examineer en daarmee een dienst verleen.

Ik heb geen contract of iets dergelijks met het opleidingsinstituut. Ik ben gewoon een ex-cursist van zijn opleidingsinstituut.

Ik vond een soort vergelijkbare juridische uitspraak.

http://www.taxence.nl/fiscaal-nieuws/nieuws/fiscaal-nieuws/alleen-examens-afnemen-is-niet-btw-vrijgesteld.88509.lynkx

Waar ligt de waarheid? En welke informatie zou hij mij kunnen verstrekken om dingen aan te tonen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb inmiddels 4 uur geëxamineerd en heb daarvoor een factuur verzonden incl. 21% btw.

De eigenaar van het opleidingsinstituut zegt dat ik geen btw hoef te berekenen omdat hij vrijgesteld is van omzetbelasting.

Lariekoek ... deze redenatie zou betekenen dat van alles wat het opleidingsinstituut koopt geen btw wordt betaald.

 

Ik ben echter van mening dat ik vanuit mijn eigen v.o.f examineer en daarmee een dienst verleen.

... en daarmee moet je 21% btw in rekening brengen.

 

Wat betreft examens en btw, zie ook: ECLI:NL:RBGEL:2014:6767

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het probleem van je opdrachtgever wel, want voor hem zijn BTW gewoon kosten.

 

Wellicht kun je de werkzaamheden beschouwen als nevenwerkzaamheden buiten de v.o.f. om.

Examineren lijkt me iets anders dan de sportcoaching, waar de v.o.f zich mee bezig houdt.

 

Alleen als het om incidenteel werk gaat en werk dat buiten de werkzaamheden van de v.o.f staat,

kun je het dan buiten de BTW houden.

 

Het is een beetje grijs gebied, maar dat zou een oplossing kunnen zijn.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/nevenwerkzaamheden

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties en waaruit inderdaad blijkt dat het een grijs gebied is.

De cursisten hebben destijds BTW vrij een cursus incl. examen gekocht. Als de eigenaar of iemand bij hem in loondienst het examen afneemt is het natuurlijk geen probleem. Eigenlijk ook niet logisch dat als iemand van buiten af het examen afneemt het wel belast zou zijn met BTW.

Ik onderzoek nog even of ik het buiten de v.o.f. kan houden als zijnde neven inkomsten, het examineren is incidenteel, zo'n 3 à 4 x per jaar. Bedankt voor jullie inbreng!

Link naar reactie
  • 0

De cursisten hebben destijds BTW vrij een cursus incl. examen gekocht. Als de eigenaar of iemand bij hem in loondienst het examen afneemt is het natuurlijk geen probleem.

Wat de eigenaar/opdrachtgever had moeten doen, is de prijs voor het examen inclusief btw aan de cursisten doorberekenen.

 

Eigenlijk ook niet logisch dat als iemand van buiten af het examen afneemt het wel belast zou zijn met BTW.

Logica is puur een persoonlijk begrip. De wetgeving zit vol met (on)logische BTW- en belastingregels ... maar die worden dan ook door personen gemaakt, elk met hun eigen vorm van logica. Ik krijg de indruk dat de fout van de opdrachtgever nu op het bordje van de opdrachtnemer wordt geschoven. Om de opdrachtgever tegemoet te komen kan en mag de opdrachtnemer natuurlijk ook zijn uurtarief/aanneemsom met 21% verlagen.

 

Ik onderzoek nog even of ik het buiten de v.o.f. kan houden als zijnde neven inkomsten, het examineren is incidenteel, zo'n 3 à 4 x per jaar.
Dat zou misschien mogelijk kunnen zijn, als het examineren geheel buiten de activiteiten van het eigen sportcoachingsbedrijf vallen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb maar eens gebeld met de belastingtelefoon. Ik stond 35 minuten in de wacht.

Het antwoord is als volgt, zie het 4de zwarte puntje bij:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/onderwijs/

Dus kennelijk geldt dat ook als het opleidingsinstituut (is wel CRKBO gecertificeerd) een externe examinator inhuurt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb maar eens gebeld met de belastingtelefoon. Ik stond 35 minuten in de wacht.

Het antwoord is als volgt, zie het 4de zwarte puntje bij:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/onderwijs/

Dus kennelijk geldt dat ook als het opleidingsinstituut (is wel CRKBO gecertificeerd) een externe examinator inhuurt.

Ja, voorwaarde vier vijf is al langer bekend. Er ligt echter wel een uitspraak van de Rechtbank over deze zaak op tafel.

 

Zelf schat ik schat de kennis en waarde van uitspraken van een rechtbank toch iets hoger in dan de uitspraak van een willekeurige helpdeskmedewerker van de Belastingdienst, die doorgaans niet verder komt hetgeen u en ik op de website van de Belastingdienst ook kunnen lezen.

 

De eerder aangehaalde uitspraak van de Rechtbank maakt het echter nog ingewikkelder door te stellen:

 

"Naar het oordeel van de rechtbank heeft de wetgever de aan hem toekomende beoordelingsvrijheid niet overschreden door in artikel 8 van het Uitvoeringsbesluit te bepalen dat het afnemen van examens, door een ander dan de ondernemer die voor het desbetreffende onderwijs heeft opgeleid, slechts onder de onderwijsvrijstelling kan worden gerangschikt, indien vaststaat dat het examen dient ter afsluiting van vrijgesteld onderwijs."

 

Quote Belastingdienst: “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.”

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me niet dat de uitspraak die Cosara aanhaalt tegenstrijdig is met de info op de website van de Belastingdienst.

 

Komt er dus op neer dat als de opleiding tot sportinstructeur onder vrijgesteld onderwijs valt het afnemen van examens ook vrijgesteld is.

 

Overigens zou ik de inkomsten nog steeds onder neveninkomsten scharen.

 

Als een deel van de omzet van de v.o.f vrijgesteld is, krijg je in principe ook te maken met een correctie op de omzetbelasting die de v.o.f. heeft afgetrokken, hoewel dat hier wel zal meevallen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.