• 0

Spook inventaris op de balans krijgen

Hallo mensen,

 

Misschien zit ik in de verkeerde rubriek, maar ik kon er geen vinden die beter in de buurt komt.

 

Voor mijn standbouwbedrijf (eenmanszaak) koop ik vaak diverse aluminium onderdelen, tv schermen, maatwerk meubels, verlichting, etc. De aanschafprijs verwerk ik als inkoop op de verkoop/verhuurprijs. Na het bouwen van een stand staat het hele gebeuren weer op de zaak en is het in principe van mij. Omdat het in theorie verkocht is, maar de klant het niet wil hebben (ivm opslag meestal), heb ik inmiddels een behoorlijke inventaris die niet daadwerkelijk op de balans staat.

 

Het is natuurlijk al afgeschreven, maar het heeft wel waarde (Stel dat je het bedrijf verkoopt dan geef je het niet weg, ook al is het afgeschreven). De vraag is, hoe kan ik dit op de balans krijgen als inventaris? Of is dat onmogelijk/onnodig? Ook ivm verzekeringen is het denk ik verstandig en als je het bedrijf verkoopt dan moet de verkoopprijs wel ergens op gebaseerd zijn lijkt me..

 

Lastige vraag, maar alvast bedankt voor het meedenken!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Rjs,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. De gekozen rubriek lijkt me juist.

 

...en is het in principe van mij.

 

Omdat het in theorie verkocht is,...

 

Het is natuurlijk al afgeschreven,...

 

Locatie bepaalt niet van wie iets is. Tekenen klanten nooit een verklaring om afstand van zaken te doen?

 

Doe je zelf de boekhouding?

 

Ik vermoed dat dit bijzondere of buitengewone baten zijn als deze zaken feitelijk jouw eigendom (geworden) zijn.

 

Voor jouw onderneming zijn deze zaken handel of voorraad geen inventaris voor langdurig eigen gebruik.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik heb een boekhouder, maar ik boek zelf de facturen en aankopen in. Hij doet de controle en aangifte.

 

Het is zo dat ik een totaalprijs noem, bv 10000 euro voor de realisatie van een stand en huur van materialen. Men koopt het dus niet echt. Ik heb dan bepaalde dingen nodig om het ontwerp te realiseren, bv 3000 euro. Dat koop ik in en boek ik als inkoopkosten. Maar het wordt niet verbruikt. Dat is denk ik al niet juist, maar zo gaat het wel al jaren. In feite doe ik daarmee niks anders dan afschrijven van materieel in 1 jaar ipv 3 bijvoorbeeld.. denk ik. Alleen is het dan zo dat het niet ergens op de balans hoeft te staan? En als ik dus de zaak zou verkopen (of 50%), dan mag ik daar gewoon een prijs voor noemen en that's that?

Link naar reactie
  • 0

Stel dat jij voor een opdracht een speciale boor oid nodig hebt van 1000 euro.

En na die opdracht blijft hij in je magazijn liggen, en je hebt de mogelijkheid

hem nog eens te gebruiken. Ongeacht of dat nog eens gebruiken dan vaak voorkomt of niet, dan moet

je dat toch gewoon activeren en afschrijven?

 

Het zou pas anders zijn als in de offerte stond “aanschaf boor....”, maar kennenlijk is dat niet zo.

 

Maar er is vast een deskundige die me kan corrigeren.

 

Link naar reactie
  • 0

Van activeren en afschrijven zal waarschijnlijk niet zo snel sprake zijn. Activeren is hier bedoeld als opnemen op de balans, hooguit als voorraad, de stand zelf is maatwerk voor de klant en is niet als geheel opnieuw ingezet kunnen worden voor een andere klant.

 

Veel stands worden volledig op klantwens gebouwd en ingericht. Bij de kostencalculatie reken je 100% van de kosten door omdat de materialen in principe alleen voor die klant gebruikt kunnen worden. De enige dingen die mogelijk wat waarde behouden zijn meubels en tv schermen dat soort inrichting en natuurlijk een deel van de aluminumdelen die als constructie dienen. De wanden, vloerbedekking zijn vaak alleen geschikt voor gebruik voor die klant ook al omdat de klant niet wil dat je hun huiskleur wanden door een andere stand gaat gebruiken.

 

Ik denk dat er heel weinig op de balans te zetten valt, hooguit

- de aluminium delen als voorraad voor een eventuele andere (low budget) stand. Maar zeker niet voor nieuw waarde

- Wellicht dat alleen wat herbruikbare zaken als tv schermen te activeren zijn als ze verhuurt kunnen worden aan de klant. maar als ze als 2e hands worden verkocht aan de volgende klant is het ook gewoon voorraad.

 

De balanswaarde van dit soort zaken is echter niet hoog, een overnemende partij zal niet veel willen betalen voor een loods vol oude stands..

Bij het op de balans zetten van dit soort zaken lijkt mij eerder een risico van overwaardering van de bezittingen dan dat je jezelf te kort doet door ze niet op te nemen.

 

Ik zou alleen zaken als voorraad op de balans gaan zetten als je ook een proces hebt om oude stands te demonteren en de herbruikare materialen eruit te halen.

Maar daarvoor is ook nodig dat 100% duidelijk is van wie die stand nou is. Van de klant omdat die 100% van de nieuw waarde heeft betaald of van jou omdat de klant er afstand van heeft gedaan.

 

Ik weet dat het vrij gebruikelijk is dat klanten helemaal niet zitten te wachten op een oud marketingmateriaal (een stand is vaak niet meer dan dat) in hun eigen magazijn te hebben.

Maar als afspraken niet duidelijk liggen ben jij misschien al een oude stand aan het kanabaliseren voor een andere stand terwijl de klant denkt dat hij opgeslagen staat en misschien volgend jaar nog een keer voor een kleine beurs in de regio gebruikt kan worden..

100% duidelijke afspraken daarover zijn nodig voordat je zou moeten willen nadenken over het op de balans zetten van dit soort dingen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als zaken een restwaarde hebben, mag je ze dan voor 100% afschrijven?

 

Wat je afschrijft is een last ten opzichte van het project (voor intern gebruik: om te kunnen zien wat je aan een project netto verdient) maar niet perse een kostenpost voor de opdrachtgever.

 

De restwaarde wordt pas van belang als je daar weer iets mee doet, verkopen bijvoorbeeld. Hoewel het ook een bron van contante inkomsten kan zijn.

 

Noodgedwongen zwart?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Gratis verkregen spullen mag je verkopen en dan moet je gewoon OB en IB over de eventuele winst betalen volgens mij. Kringloopwinkels werken met gratis spullen maar moeten wel BTW afdragen als er winst wordt gemaakt moet daarover ook belasting worden betaald.

 

Mijn vraag zou eerder zijn waarom TS het op de balans zou willen hebben? Het is wel goed om de waarde te bepalen en vast te leggen voor de verzekering.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja altijd!

 

De klant koopt in principe de graphics, het maatwerk (houten meubels en vitrines, etc.) en huurt de tv schermen, stroom, verlichting, vloer en meubels. Verder betalen ze voor transport, constructie en deconstructie. Voor opslag rekenen we meestal niets en heel af en toe rekenen we voor de huur van het systeem (als het een heel klein standje is). Alleen als de klant het wil kopen dan rekenen we de aanschafprijs van het systeem. Maar dat is hier ook buiten beschouwing gelaten, want dat is gewoon van de klant natuurlijk.

 

Ik heb zelf commerciële economie gestudeerd, maar m'n boekhoudkunde is wat roestig. De huidige boekhouder is... tja.. hij had mijn auto 3 jaar lang op 22% bijtelling geboekt terwijl het een 14% auto is - I rest my case! ;) Kwam ik recentelijk achter. Daar moet ik t.z.t. nog wat nieuws voor vinden, maar tot op heden heeft hij alle IB aangiftes gedaan en zou ik door de bomen het bos niet meer zien. Staat op het lijstje! Zeker als het een B.V. wordt moet dat natuurlijk beter geregeld zijn, daar komt nog bij dat ik waarschijnlijk iemand ga aannemen, dus dan wordt het nog veel gecompliceerder allemaal.

Link naar reactie
  • 0

Da's tenminste een eerlijke reactie. Ik denk dat je als (groei)ondernemer dan e.e.a. wat beter mag organiseren, maar dat probleem heeft vrijwel iedere ondernemer, totdat het teveel tegen gaat werken of begint te irriteren. ;)

 

Wat is er mis met het bespreekbaar maken van opslagkosten? Snijd je jezelf dan eerder in de vingers? Of biedt dit ook nog kansen voor een betere dienstverlening (klantervaring)?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Haha ja het probleem is vaak tijd.. het loopt behoorlijk goed en dan loop je dus tegen zulke dingen aan ineens. Want er is geen tijd en dus weinig overzicht. December maar eens voor gaan zitten.

 

Ik heb een 4-tal klanten die opslag betalen, maar die hebben dan inderdaad maatwerk en eigen kaders bij ons staan. Dat doen we alleen als de klant de stand bijvoorbeeld 3 keer per jaar laat opbouwen. Want opslag klinkt wel leuk als vaste bron van inkomsten, maar het is ook killing. Want ik heb een pand en een aparte opslaglocatie, maar die staan nu al bijna vol. En tegen de prijzen van sommige storage bedrijven kan je niet aan, dus dan ben je eigenlijk voor niks aan het opslaan.. totdat het echt niet meer past :p

Link naar reactie
  • 0

Storage-bedrijven verzorgen daarentegen doorgaans geen transport naar beurslocaties en opbouw. Dat mag allemaal best wat kosten. ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.