• 0

Kosten doorbelasten via r/c

Hallo,

 

Ik heb een vraag over hoe ik kosten door moet belasten via r/c.

Stel ik heb een factuur die op 'Naam 1' staat, maar de kosten zijn voor 'Naam 2'.

Hoe moet ik deze boeken? En hoe doe ik dit met de BTW?

 

Moet ik de BTW dan boeken op bedrijf 'Naam 1' en alleen de kosten (exclusief BTW) op r/c boeken? Of het gehele factuurbedrag inclusief BTW op r/c boeken?

 

En via welk bedrijf moet ik dan de factuur betalen? Via bedrijf 'Naam 1' omdat het op die naam staat, of via bedrijf 'Naam 2' omdat het kosten zijn voor dat bedrijf?

 

Hopelijk kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe ik dit op de juiste manier kan verwerken in de boekhouding. Bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vragen om een nieuwe factuur met de juiste tenaamstelling lijkt me de beste oplossing.

 

Waarom hebben twee verschillende bedrijven samen één boekhouding als daarin vervolgens de kosten toch weer gescheiden moeten worden?

Het is een holding met 3 andere bv's daaronder. De facturen waar ik het over heb zijn oude facturen en vanwege een vorige werknemer die de administratie niet juist heeft bijgehouden moet ik nu 'puin ruimen' om het zo maar even te zeggen. Bij sommige facturen is dit gelukt, maar sommige bedrijven reageren niet meer en zal ik dus zelf kloppend moeten krijgen in de administratie. Vandaar mijn vraag.

Link naar reactie
  • 0

Ah puinruimen, altijd fijn. ;D

 

Zoals Ward zei en jij geloof ook gedaan hebt beste is zoveel mogelijk gecorrigeerde facturen vragen met juiste tenaamstelling.

 

Daarna hou altijd de vuistregel aan dat de bv waar de factuur is geboekt (en te naamstaat) deze ook betaald. Dat houdt de financiele stromen zuiver, als je een factuur op naam van BV A laat betalen door BV B wordt de spagetthi knoop alleen maar groter..

 

Voor het corrigeren van de facturen die op de verkeerde naam staan hangt de werkwijze af van het feit of de holding met alle werkmaatschappijen voor de BTW een fiscale eenheid vormen. Dat is heel belangrijk en moet je echt checken voor je correcties gaat maken.

 

Als er geen fiscale eenheid voor de BTW is doen MOET je de verkeerd gefactureerde posten ook doorbelasten met een factuur met BTW, feitelijk krijg je dan een gewone factuur binnen en moet je die ook zo behandelen, als je die factuur ook gewoon betaald dan is daarmee ook meteen verrekend.

 

Als er wel een fiscale eenheid voor de BTW is dan MOET het zonder btw. In dat geval kun je gebruikmaken van doorbelasten van kosten via de rekening courant grootboekrekening tussen de werkmaatschappijen.

(maar factureren zou ook kunnen als je het maar zonder btw doet)

 

Feitelijk is bij het corrigeren het juist omgaan met de btw het belangrijkst anders zou dat bij een controle tot naheffingen en boetes kunnen leiden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ah puinruimen, altijd fijn. ;D

 

Zoals Ward zei en jij geloof ook gedaan hebt beste is zoveel mogelijk gecorrigeerde facturen vragen met juiste tenaamstelling.

 

Daarna hou altijd de vuistregel aan dat de bv waar de factuur is geboekt (en te naamstaat) deze ook betaald. Dat houdt de financiele stromen zuiver, als je een factuur op naam van BV A laat betalen door BV B wordt de spagetthi knoop alleen maar groter..

 

Voor het corrigeren van de facturen die op de verkeerde naam staan hangt de werkwijze af van het feit of de holding met alle werkmaatschappijen voor de BTW een fiscale eenheid vormen. Dat is heel belangrijk en moet je echt checken voor je correcties gaat maken.

 

Als er geen fiscale eenheid voor de BTW is doen MOET je de verkeerd gefactureerde posten ook doorbelasten met een factuur met BTW, feitelijk krijg je dan een gewone factuur binnen en moet je die ook zo behandelen, als je die factuur ook gewoon betaald dan is daarmee ook meteen verrekend.

 

Als er wel een fiscale eenheid voor de BTW is dan MOET het zonder btw. In dat geval kun je gebruikmaken van doorbelasten van kosten via de rekening courant grootboekrekening tussen de werkmaatschappijen.

(maar factureren zou ook kunnen als je het maar zonder btw doet)

 

Feitelijk is bij het corrigeren het juist omgaan met de btw het belangrijkst anders zou dat bij een controle tot naheffingen en boetes kunnen leiden.

 

 

 

Er is géén sprake van een fiscale eenheid. Ik typ het even uit in een voorbeeld om zeker te zijn of ik het goed begrijp.

 

Factuur staat op 'Naam 1' en zou op 'Naam 2' moeten staan.

Moet ik dan:

Factuur boeken in administratie van 'Naam 1' en het factuurbedrag volledig boeken op r/c 'Naam 2' en in de administratie van 'Naam 2' een memo boeking maken met aan de ene kant r/c 'Naam 1' en aan de andere kant van de journaalpost de kosten boeken zoals normaal gedaan zou worden en daar de BTW op terugvorderen?

 

Of moet ik:

Factuur gewoon helemaal boeken in administratie 'Naam 1' en een nieuwe factuur zelf maken van 'Naam 1' voor 'Naam 2'?

 

Beetje lastig misschien, hoop dat het goed te volgen is. Wellicht wilt iemand de moeite nemen om mij precies uit te leggen hoe ik dit kloppend kan krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Het is prima te volgen..

 

Als er geen fiscale eenheid is dan is de 2e methode het eenvoudigst.

dus:

Factuur gewoon helemaal boeken in administratie 'Naam 1' en een nieuwe factuur zelf maken van 'Naam 1' voor 'Naam 2'?

 

en uiteraard de zelfgemaakte verkoopfactuur van naam1 boeken als inkoopfactuur in Naam2

op deze manier heb je wel wat dubbel werk, maar ja dat is onvermijdelijk.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.