• 0

Storting van prive naar zakelijk terughalen

Onlangs ben ik met 4 mede-aandeelhouders een BV gestart. We wilden een agio storting doen om vermogen in de BV te brengen vanaf onze prive rekeningen. Een aandeelhouder had de overboeking al gedaan, voordat we onze AVA gehad hadden om het bedrag af te stemmen. Nu heeft hij teveel overgemaakt met de omschrijving dat dit een agio storting is. Hoe kan ik fiscaal deze fout herstellen, het bedrag terugstorten naar zijn prive rekening, voordat hij de juiste agio storting kan doen?

 

Als ik zoek op internet zie ik daar alleen uitleg staan hoe agio terug uit de BV gehaald kan worden. Hier betreft het echter een foutieve overboeking die ik wil herstellen. Ik wil later geen problemen hierover krijgen met de fiscus. Weet iemand hoe ik dit het beste correct kan behandelen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

je moet zaken niet complexer maken dan het is, in de stukken staat wat betaald moet worden per aandeelhouder, hij heeft teveel betaald, een foutje, kan gebeuren.

Doutjes corrigeer je gewoon zonder dat je door allerlei hoepeltjes hoeft te springen.. niet te krampachtig gaan doen..

 

kortom gewoon het verschil terugstorten, met de omschrijving "teveel betaald inzake agio storting"

 

Enige waar je altijd op moet letten is dat je duidelijk vastlegt wat je doet en waarom je het doet, belangrijkste bij goede boekhouding is de vastlegging. want vandaag weet je precies waarom je iets doet.. maar over 5 jaar niet meer maar kan het je nog steeds wel gevraagd worden bij een controle..

hier is het stuk van de ava waarin staat hoeveel er gestort moet worden dat duidelijkheid geeft over de transacties

Link naar reactie
  • 0
Is hierover ergens een officieel statement van de Belastingdienst bijv? Of jurisprudentie?

Jurisprudentie wel ... ECLI:NL:RBDHA:2015:8698

 

Terugbetaling van agio kan tot belastingheffing leiden.

 

“De wet bepaalt dat voor een onbelaste terugbetaling van gestort agio een omslachtige procedure dient te worden gevolgd, namelijk:

(1) een voorafgaande omzetting van het agio in nominaal aandelenkapitaal;

(2) een voorafgaand besluit van de algemene vergadering van aandeelhouders tot teruggaaf van aandelenkapitaal; en

(3) een statutenwijziging waarbij het aandelenkapitaal met een gelijk bedrag wordt verminderd.”

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Belastingdienst:

 

"U kunt uw administratie inrichten en bijhouden op een manier die past bij uw onderneming. U moet er wel rekening mee houden dat uw administratie de basis is voor uw aangiften. Als uw administratie niet volledig is en niet binnen een redelijke termijn te controleren is of als u uw administratie niet lang genoeg bewaart, dan kan dat vervelende gevolgen hebben. Wij kunnen dan uw omzet en winst vaststellen en de belasting berekenen."

 

Een bewijs dat je van de belastingdienst je fouten mag corrigeren, heb ik niet, maar omdat je boekhouding moet kloppen, is een correctie volgens mij ook een verplichting.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Het gaat hier niet om een terugbetaling, maar om een correctie van een fout.

 

Mijns inziens komt dat op hetzelfde neer. Corrigeren mag moet, maar dan wel op de voorgeschreven manier.

 

"Het komt regelmatig voor dat door een BV agio wordt terugbetaald aan een aanmerkelijk-belanghouder. Een aanmerkelijk-belanghouder is kort gezegd iemand met een aandelenbelang van tenminste 5% waarbij de opbrengsten uit die aandelen belast zijn in box 2 van de inkomstenbelasting. Het agio is het bedrag dat eerder is ingebracht in de BV boven het reguliere aandelenkapitaal."

Met de vriendelijke groeten van Nezhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Nedzhibe,

 

Agio is hetgeen boven de nominale waarde op aandelen wordt gestort. Daarbij is het niet relevant hoeveel er boven de nominale waarde is gestort. De kenmerken bepalen of iets agio is. In dit geval een storting zonder tegenprestatie van de BV aan de storter.

 

Dat later vastgesteld wordt dat deze persoon meer heeft gestort dan de andere storters, maakt het niet ineens geen agio meer! Immers, het is te veel betaald agio, maar nog steeds agio!

 

Alsdan de omslachtige route bewandelen wil deze persoon onbelast het te veel gestorte kunnen terughalen naar privé.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het agio is gestort voordat de AVA een besluit heeft genomen.

M.i. kun je dan stellen dat er geen sprake was van een agiostorting, omdat er geen formeel besluit aan de storting ten grondslag ligt.

 

Lijkt me ook niet dat een belastinginspecteur hier moeilijk over doet, omdat er overduidelijk sprake is van een fout.

 

Ik zou zeggen dat je de fout gewoon kunt corrigeren, maar om alle risico's uit te sluiten even overleggen met de notaris.

Mocht de dure procedure tot statutenwijziging toch nodig zijn, dan lijkt me dat de extra notariskosten voor rekening van de aandeelhouder komen.

 

Als de andere 3 aandeelhouders hun agio nog niet gestort hebben, kun je ook nog overwegen dat zij minder storten, zodat het totaalbedrag aan agio toch klopt en dat je dat in privé verrekend.

 

Succes, Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als er nog geen besluit is genomen tot storting dan is het idd nog geen agio

Daarmee wordt het probleem van correctie m.i. niet minder groot ...

 

“Als er geen sprake is van een uitgifte van aandelen (via een notariële akte) of storting van agio op bestaande aandelen (via notulen van een Algemene Vergadering) is formeel sprake van een lening. Een lening is een geldbedrag dat door een partij wordt verstrekt aan een andere partij op voorwaarde dat het later terug wordt betaald. Een lening dient in beginsel aan een aantal voorwaarden te voldoen:

 

er is sprake van een schriftelijke akte;

de lening is aangegaan met een bepaalde looptijd;

er is een rente overeengekomen;

er is iets bepaald ten aanzien van aflossingen;

er is iets bepaald inzake zekerheden.

Fiscale toets van de lening

Als er een lening is verstrekt die civielrechtelijk als lening kwalificeert, dan kan het zijn dat men de lening fiscaal toch als kapitaal aanmerkt. Dit wordt informeel kapitaal genoemd. Dit komt voor in drie situaties:

 

er is sprake van een schijnlening;

er is sprake van een bodemloze put lening;

er is sprake van een deelnemerschapslening.

 

Een schijnlening is een lening die niet beoogd is om als lening te zijn verstrekt. Men had bij het verstrekken het oogmerk om kapitaal te verschaffen.”

Zie ook : KAPITAAL OF (ON)ZAKELIJKE LENING.

 

... Hierbij rekening houdende met de mededeling dat het gestorte bedrag, vóór de uitgifte van aandelen, als een agiostorting is omschreven.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Akkoord, maar zonder instemming/besluit van de AvA kan 1 aandeelhouder niet besluiten om agio te storten.

 

Veiligste lijkt mij om dit voor te leggen aan de fiscus

Dat kijkt mij ook het verstandigste, maar dan wel iets dieper in de organisatie duiken dan de helpdesk.

 

Niet dat ik moeilijk wil doen of mijn gelijk wil halen, maar de regels voor een BV met meerdere aandeelhouders zijn niet vergelijkbaar met die voor een simpele eenmanszaak.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Met verbazing lees ik deze draad. Zoals een paar mensen al hebben opgemerkt: het gaat gewoon

om een correctie van een fout. Niet meer en niet minder. En die corrigeer je gewoon.

Of mis ik iets?

Het gaat niet om het al dan niet corrigeren ... wat je mist is de wijze van corrigeren ... en die zit bij en BV iets ingewikkelder in elkaar dan bij een eenmanszaak waarbij je het teveel gewoon naar privé kan terugstorten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Met verbazing lees ik deze draad. Zoals een paar mensen al hebben opgemerkt: het gaat gewoon

om een correctie van een fout. Niet meer en niet minder. En die corrigeer je gewoon.

 

Of mis ik iets?

 

Ik zie het meer als een discussie tussen de rekkelijken (streven naar een praktische oplossing voor een duidelijke fout) en de preciezen (alles letterlijk uitleggen aan de hand van de wet).

 

Mijn inschatting is dat een belastinginspecteur hier coulant mee zal omgaan (als de correctie al boven water komt tijdens een controle of zo). maar onder belastinginspecteurs zitten ook heel precieze types.

 

Enfin, ik zou het gewoon corrigeren (net zoals ik ook wel eens ooit harder rij dan de maximumsnelheid, mag ook niet), maar dat is verder aan TS.

Hij heeft nu in ieder geval genoeg informatie om een afgewogen beslissing te maken ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn inschatting is dat een belastinginspecteur hier coulant mee zal omgaan (als de correctie al boven water komt tijdens een controle of zo). maar onder belastinginspecteurs zitten ook heel precieze types.

Inderdaad ... een kwestie van geluk of pech hebben in de loterij.

 

Een pragmatische oplossing geniet inderdaad de voorkeur, maar het is TS die om de nodige zekerheid en jurisprudentie vraagt. Wel ... die zekerheid kost enige (omslachtige) moeite.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank allemaal voor de nuttige inzichten. Dit is geheel in lijn van mijn verwachting. Ik vermoedde al dat het hier officieel anders zou moeten, maar dat als je dit netjes in de boekhouding verwerkt, dit ook zou moeten kunnen. Is er nog een manier om redelijk vlot geholpen te worden bij de belastingdienst? De vorige keer hing ik 1 uur en 20 min aan de lijn met ze voor een simpele vraag :)

Link naar reactie
  • 0

Is er nog een manier om redelijk vlot geholpen te worden bij de belastingdienst? De vorige keer hing ik 1 uur en 20 min aan de lijn met ze voor een simpele vraag :)

Er is ook een Helpdesk Intermediairs voor Belastingconsulenten met een beconnummer. Daar is meer expertise aanwezig dan bij de algemene helpdesk. Vraag het je boekhouder.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Onlangs ben ik met 4 mede-aandeelhouders een BV gestart.

Dank. Helaas doe ik de boekhouding zelf (is maar een heel klein bedrijfje), dus zal op de blaren moeten zitten van de lange wachttijden...

Persoonlijk denk ik dat dat niet zo verstandig is.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Tja, het betreft weinig boekhouding, aangezien het om een app gaat waarmee we momenteel nog geen omzet draaien. Heb zelf wat boekhoudkundige ervaring en studie gedaan, dus vond het onzin om voor die 4 boekingen per jaar een boekhouder in de arm te nemen.

 

Ik heb een correctieve terugstorting gedaan naar de betreffende aandeelhouder. De Belastingdienst wist niet wat een agio storting was ??? en verwees me naar een fiscalist. Voor een bedrijfje van dit formaat en om een bedrag van niets, ga ik geen fiscalist inzetten en dus gewoon corrigeren. Dank voor de tips!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.