• 0

Merknaam registreren en klassen

Beste mensen,

 

Om ervoor te zorgen dat op bol.com geen andere verkopers onder mijn listing hetzelfde product verkopen is het haast noodzalijk om mijn merk officieel te registreren.

 

Nu wilde ik mijn merk registreren, maar ik stuitte op een probleem: het kiezen van de ''klassen'' waarin mijn merk bescherming zal genieten. Dus de soort producten waarvoor mijn merk geregistreerd zal zijn. Bij BOIP mag je bij de standaardpakket maar 3 klassen kiezen.

 

Het probleem is dat ik maar net begonnen ben met ecommerce en nog geen niche heb gekozen. Dit betekent dat ik voor nu allerlei producten wil verkopen die onder verschillende product categorien vallen. Deze producten vallen onder veel meer dan 3 klassen. Het is dan te duur om het merk te registreren voor al deze klassen.

 

Is er een manier om dit op de lossen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om het merk voor een hele algemene klasse te registreren waardoor ik toch het hooffdoel van voorkomen van andere verkopers op mijn listing kan bereiken?

 

Of misschien zoiets als het merk registreren voor de klasse ''webshop'' of iets dergelijks?

 

Ook vraag ik mij af of het mogelijk is om later nog klassen toe te voegen voor hetzelfde merknaam? Of moet je dan per se een andere merknaam kiezen?

 

Bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

... Of misschien zoiets als het merk registreren voor de klasse ''webshop'' of iets dergelijks?

Het klasse-systeem en de uitleg daarvan lijkt mij meer dan duidelijk. Je kunt de verkoop van een product niet voorkomen of verbieden door de ‘verkoop’ zelf als klasse te registreren.

 

Voor het uitgebreide klassenregister, zie https://euipo.europa.eu/ec2/

 

Ook vraag ik mij af of het mogelijk is om later nog klassen toe te voegen voor hetzelfde merknaam? Of moet je dan per se een andere merknaam kiezen?

Even verder lezen ...

 

De door u gekozen producten en diensten bepalen de beschermingsomvang van uw merk (de reikwijdte van de bescherming). Uw merkrecht geldt dus alleen voor de producten en diensten die u vermeldt. Denk er daarom goed over na welke u kiest, want nadat uw merk is ingediend, kunt u er geen meer aan toevoegen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Heeft ooit iemand je al eens genoemd dat je productaansprakelijk bent voor Chinese importen? Eigenhandige merkregistratie te duur? Maakt het geheel risicovol (juridische aansprakelijkheid of bestrijding inbreuken zonder middelen of verhaalmogelijkheden daarvoor) en daarmee volstrekt overbodig als onderneming.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zelf een merk registreren en op van alles plakken wat je zelf inkoopt zie je steeds vaker voorbij komen op Higherlevel. En dat allemaal om een soort van monopolie trachten te krijgen op iets wat iedereen met een pc of telefoon kan inkopen en doorverkopen. Om vervolgens in de problemen te komen als je moet gaan "handhaven".

 

In juridische zin heeft een dergelijk merk maar een heel beperkte waarde en is zelf risicovol. Iedereen mag gewoon dezelfde producten op Ali Express of Ebay kopen en aanbieden. En stel dat er iets aan de hand is met een product wat iemand bij een ander heeft gekocht, en er ontstaat schade, dan heb je kans dat je aansprakelijk wordt gesteld omdat die persoon ook bij jou heeft kunnen kopen en het product weer door mag verkopen. Ga dan maar eens bewijzen dat het van een andere importeur afkomstig is. Om dat te voorkomen moet je alle producten gaan coderen op een manier die niet eenvoudig ongedaan gemaakt kan worden.

 

Een merk is bedoeld om een ondernemer zijn product/dienst onderscheidend te maken en de herkomst en kwaliteit duidelijk te maken, zodat men door marketing een zekere reputatie op kan bouwen die de verkoop bevordert.

 

Zelf gaan prullen met merken kost waarschijnlijk meer dan het oplevert. Je kan je geld en tijd beter stoppen in een goed aanbod en service en daarmee een goede (handels) naam opbouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu wilde ik mijn merk registreren, maar ik stuitte op een probleem: het kiezen van de ''klassen'' waarin mijn merk bescherming zal genieten.

 

Houd er verder rekening mee dat bij een geschil men niet naar het klassenummertje kijkt, maar naar de exacte waren- en dienstenomschrijving die je bij de aanvraag hebt opgegeven.

Link naar reactie
  • 0
Nu wilde ik mijn merk registreren, maar ik stuitte op een probleem: het kiezen van de ''klassen'' waarin mijn merk bescherming zal genieten. Dus de soort producten waarvoor mijn merk geregistreerd zal zijn. Bij BOIP mag je bij de standaardpakket maar 3 klassen kiezen.

 

Het probleem is dat ik maar net begonnen ben met ecommerce en nog geen niche heb gekozen. Dit betekent dat ik voor nu allerlei producten wil verkopen die onder verschillende product categorien vallen. Deze producten vallen onder veel meer dan 3 klassen. Het is dan te duur om het merk te registreren voor al deze klassen.

 

Het lijkt me of het of het ander. Of je betaalt, of je merk geldt niet voor de meeste klassen.

 

Overigens wijst het BOIP op andere nadelen als je breed classificeert:

- Als je een merk wel registreert, maar niet gebruikt, kan het vervallen. (Je betaalt dan wel, maar hebt er geen voordeel van.)

- Des te breder je classificeert, des te sneller je conflicteert met al bestaande merken.

 

Om ervoor te zorgen dat op bol.com geen andere verkopers onder mijn listing hetzelfde product verkopen is het haast noodzalijk om mijn merk officieel te registreren.

 

Wat bedoel je met 'haast noodzakelijk'? Zie je andere opties? Zo ja, welke? Waarom werken die niet zo goed?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Om ervoor te zorgen dat op bol.com geen andere verkopers onder mijn listing hetzelfde product verkopen is het haast noodza[ke]lijk om mijn merk officieel te registreren.
Begrijp ik het nu goed ... je wilt Chinese "meuk" kopen (wat iedereen kan kopen), wil daar een eigen (merk)label aanhangen, en dan de verkoop beschermen omdat de producten zelf niet te beschermen zijn?

 

Tsja ... dan komt het woordje marketing om de hoek kijken ... maar aangezien de prijs voor een uitgebreide merkregistratie al voor een oprisping van brandend maagzuur vormt, zal er voor een uitgekiende marketingstrategie helemaal een geld beschikbaar zijn.

 

Ik zou willen adviseren .. (1) niet aan beginnen ... of (2) flink doorsparen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Begrijp ik het nu goed ... je wilt Chinese "meuk" kopen (wat iedereen kan kopen), wil daar een eigen (merk)label aanhangen, en dan de verkoop beschermen omdat de producten zelf niet te beschermen zijn?
T-shirts en trainingspakken van Nike groeien ook niet aan een boom. Die doen precies hetzelfde. ::)

 

Als mededinging-beperkende tactiek op marktplaatsen zoals Amazon, eBay en Bol.com is dit bekend als private labeling, zie ook Webretailer.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik het nu goed ... je wilt Chinese "meuk" kopen (wat iedereen kan kopen), wil daar een eigen (merk)label aanhangen, en dan de verkoop beschermen omdat de producten zelf niet te beschermen zijn?
T-shirts en trainingspakken van Nike groeien ook niet aan een boom. Die doen precies hetzelfde. ::)

 

Als mededinging-beperkende tactiek op marktplaatsen zoals Amazon, eBay en Bol.com is dit bekend als private labeling.

 

Het fenomeen is niet nieuw, maar om een idee te krijgen hoeveel pecunia's Nike voor de marketing ophoest.

 

in de herhaling ... dan komt het woordje marketing om de hoek kijken ... maar aangezien bij TS de prijs voor een uitgebreide merkregistratie al voor een oprisping van brandend maagzuur vormt, zal er voor een uitgekiende marketingstrategie helemaal een geld beschikbaar zijn. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb de HL-geschiedenis van Vraagsteller eens doorgenomen en ik kan mij niet voorstellen dat iemand bijna afgestudeerd Master is en niet eens de eerste beginselen van onderzoeks-vaardigheden toont bij de zoektocht naar antwoorden op zijn vragen. Van een avontuurlijk ingestelde, beetje luchtfietsende 14-16 jarige puber op de middelbare school kun je zo'n stortvloed aan dit soort vragen verwachten, maar niet van een Master in spé. Ik was niet eens aangehaakt en haak alweer af...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

In dit geval is het een vraag over een vrij specialistisch onderwerp. Zelfs in een rechtenstudie verdiep je je gok ik niet voor het derde jaar in deze materie. Ik denk dat je wel wat meer dan een masters nodig hebt om daar iets nuttigs over te zeggen... ervaring, bijvoorbeeld.

 

Ik denk zelf dat de vraagsteller het in de verkeerde richting zoekt, maar daar gaan we pas achter komen als we feedback gaan krijgen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Het fenomeen is niet nieuw, maar om een idee te krijgen hoeveel pecunia's Nike voor de marketing ophoest.

Nike verkoopt diezelfde commodity dan ook voor de dubbele prijs.

 

Vraagsteller concurreert niet met Nike maar met andere bodemvissers die elkaar te slim af proberen te zijn met private labels. Vraag me af of die hun producten ook allemaal omverpakken. Hoe dan ook: het is een typische marketplace toepassing die maar deels overlapt met de werkelijke wereld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Branco als je klaar bent om een scriptie te schrijven, dien je over onderzoekscompetenties te beschikken. Je kunt een probleem dan vertalen naar een onderzoeksdoelstelling en -vraag en die dan weer opdelen naar deelvragen om die te onderzoeken. Op de site van BBIE staan alle antwoorden vermeld die vraagsteller zoekt, maar hij kiest de weg van lukraak vragen, dat rijmt mijns inziens niet met elkaar...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Vertrekpunt van deze gedachtengang lijkt mij zo ongeveer deze informatie over zakelijk verkopen via Bol.com m.b.t. Merk- en eigendomsrechten te zijn.

 

Xbcc, laat je binnenkort nog weer wat van je horen?

 

En verkoop je behalve via Bol.com ook via een eigen winkel, webshop, netwerk van wederverkopers of anders? Je hebt wel aantallen en marge nodig om dit soort (meer)kosten te kunnen maken (denk aan EAN-codes, product-/verpakkingaanpassing,marketing en kwaliteitsbewaking) en dit soort investeringen (registraties incl. evt. advieskosten) te kunnen doen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ok mensen, ten eerste bedankt voor al jullie antwoorden.

 

Ik wil inderdaad mijn ecommerce journey beginnen met private labeling en niet zozeer ''verkopen van Chinese meuk''.

 

@Branko

 

Ik heb contact gehad met de Notice and Takedown afdeling van bol.com en die erkennen dat een Notice and Takedown procedure alleen succesvol doorlopen kan worden indien er sprake is van een ''schending van merk- en eigendomsrechten in de breedste zin''.

 

Ik heb onderzoek gedaan naar deze kwestie en de meest zekere methode (met het minste hoofdpijn) is om het merk te registreren en te laten drukken op het product en/of verpakking.

 

Ik besef dat jullie je niet realiseren wat het betekent als je lang hebt gezocht naar een goede leverancier en de juiste type van het product hebt uitgezocht, foto's gemaakt, het product voor weinig hebt aangeboden en dus geld hebt geinvesteerd zodat je product hoger in de rankings komt etc etc... en dan komt er iemand doodleuk op jou listing verkopen. Vaak is het niet eens identiek hetzelfde product.

 

Het is dus niet zomaar ''even een belletje plegen en het product ligt volgende dag bij bol.com en je maakt miljoenen''.

 

 

Ik heb niet rechten afgemaakt om vervolgens ''Chinese meuk te verkopen''. Ik wil een goede brand bouwen en ik heb onderzoek gedaan voor ik dit vraag stelde, maar niet essay-waardig onderzoek. Ik dacht misschien weet iemand het concrete antwoord hier.

 

 

Voor mensen die met hetzelfde probleem zitten: je kunt ook het merknaam registreren met iets erachter. Zoals ''Nike classics'' en op die manier extra klassen aan toevoegen.

 

 

Bedankt voor degenen die hulpzame antwoorden hebben gegeven!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb niet rechten afgemaakt om vervolgens ''Chinese meuk te verkopen''.

 

Wacht even, welke studie heb je afgerond?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Voor mensen die met hetzelfde probleem zitten: je kunt ook het merknaam registreren met iets erachter. Zoals ''Nike classics'' en op die manier extra klassen aan toevoegen.

 

Exact hetzelfde woordmerk nogmaals aanvragen voor iets andere waren- en diensten kan ook prima zonder er iets achter te plakken.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor mensen die met hetzelfde probleem zitten: je kunt ook het merknaam registreren met iets erachter. Zoals ''Nike classics'' en op die manier extra klassen aan toevoegen.

 

Exact hetzelfde woordmerk nogmaals aanvragen voor iets andere waren- en diensten kan ook prima zonder er iets achter te plakken.

 

 

Oh ik dacht dat dat niet kon! Dat zou een ideale oplossing zijn. Weet je dat zeker? Want op de website van BOIP staat:

 

''Uw merkrecht geldt dus alleen voor de producten en diensten die u vermeldt. Denk er daarom goed over na welke u kiest, want nadat uw merk is ingediend, kunt u er geen meer aan toevoegen. ''.

 

Bedankt!

 

@Highio

 

Ik heb een master rechten afgerond.

Link naar reactie
  • 0

Oh ik dacht dat dat niet kon! Dat zou een ideale oplossing zijn. Weet je dat zeker?

 

Ja

 

Want op de website van BOIP staat:

 

''Uw merkrecht geldt dus alleen voor de producten en diensten die u vermeldt. Denk er daarom goed over na welke u kiest, want nadat uw merk is ingediend, kunt u er geen meer aan toevoegen. ''.

 

Huidige registratie wordt niet aangepast.

Nieuwe aanvraag krijgt apart nummer, en moet ook apart voor betaald worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Oh ik dacht dat dat niet kon! Dat zou een ideale oplossing zijn. Weet je dat zeker?

 

Ja

 

Want op de website van BOIP staat:

 

''Uw merkrecht geldt dus alleen voor de producten en diensten die u vermeldt. Denk er daarom goed over na welke u kiest, want nadat uw merk is ingediend, kunt u er geen meer aan toevoegen. ''.

 

Huidige registratie wordt niet aangepast.

Nieuwe aanvraag krijgt apart nummer, en moet ook apart voor betaald worden.

 

 

Helemaal top! Hiermee ben ik dus enorm geholpen :) Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt een beetje op ZOPO versu HEMA. ZOPO Benelux meende een exclusief recht op het merk (en product) te hebben op distributie in de Benelux, maar toen ging ineens HEMA dezelfde tablets onder huismerk verkopen. ZOPO wilde naar de rechter, maar het was uiteindelijk een zaak tussen ZOPO Benelux en de Chinese leverancier, geen zaak tussen ZOPO en HEMA.

 

 

Je kan later nieuwe productgroepen onder hetzelfde merk scharen met een nieuwe registratie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.