• 0

wijzigen voorlopige aanslag 2018 & pensioen beleggen (ZZP'er)

Ik wilde even snel mijn voorlopige aanslag 2018 wijzigen. Maar het lijkt er op dat ik dan alles opnieuw moet invullen. Heb ik iets verkeerd gedaan? Of is dit gewoon de belastingdienst in de categorie "makkelijker kunnen we het niet maken"?

 

Daarnaast wilde ik dit jaar een klein deel van mijn beschikbare pensioen ruimte gebruiken om te beleggen ipv sparen op een geblokkeerde bankspaarrekening. Welke alternatieven heb ik daar voor in zijn algemeenheid? En wat zijn goede aanbieders?

Mijn voorkeur gaat uit naar een index tracker en/of fondsbeleggingen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ooit kon je voor een wijziging van een voorlopige aanslag een vinkje zetten bij (bijvoorbeeld) "eigen huis" of "zorgkosten" en dan alleen dat deel invullen.

Tegenwoordig moet je inderdaad bijna een volledige aangifte invullen.

Soms kan er wel automatisch een deel uit een eerdere aangifte (2016 of 2017) worden overgenomen.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Welke alternatieven heb ik daar voor in zijn algemeenheid?

 

Kan kiezen tussen aanbieders die een aantal standaard indexfondsen aanbieden (bijv. Brand New Day), of een aanbieder waarmee je zelf exact kan kiezen waarin je belegt (bijv. Degiro pensioenrekening)

 

Als je uiteindelijk in indexfondsen wilt beleggen kan de eerste categorie aanbieders voordeliger zijn, omdat deze doorgaans een constructie gebruiken waarmee een dividendlek wordt voorkomen.

Let er bij het vergelijken van aanbieders verder even op dat sommige aanbieders naast een percentage aan beheerskosten ook nog jaarlijkse abonnementskosten rekenen. De abonnementskosten zijn niet aftrekbaar, dus tikken dubbel zo hard aan.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor deze tips!

 

Enig idee hoe het zit met de zekerheid dat het mijn beleggingen zijn? Als ik het bergrijk met banksparen waarbij mijn saldo volgens mij onder het deposito garantie stelsel valt, wat gebeurd er dan als de aanbieder van de beleggingen/dit pensioen product failliet gaat?

Normaal gesproken moet ik dan mijn beleggingen bij een andere aanbieder onderbrengen, werkt dat hiermee ook zo? En zelfs als dat zo is, hoe weet ik 100% zeker dat ik daadwerkelijk beleggingen heb en niet naar een internet site zit te kijken waar verder niets achter zit?

Link naar reactie
  • 0

Net als bij andere Nederlandse beleggingsinstellingen is men verplicht de fondsen in een apart bewaarbedrijf onder te brengen, dat niet getroffen kan worden door een faillissement van de rechtspersoon die de commerciele activiteiten uitvoert.

Maar de pensioenproducten die aan indexbeleggen doen, kopen doorgaans niet zelf individuele aandelen van verschillende bedrijven in, maar kopen domweg standaard indexfondsen van internationale aanbieders als Vanguard.

Aan welke regels die op hun beurt moeten voldoen, en of buitenlandse beleggingen uberhaupt in alle omstandigheden inclusief doemscenario's veilig zijn, durf ik niet te zeggen.

 

Vrees dat als je fysiek bewijs wilt hebben je op de vertrouwde oude sok of goudstaven aangewezen bent. :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.