• 0

Lening aan zoon t.b.v. investering in zijn bedrijf

Ik heb het volgende probleem, ik heb mijn zoon een lening van € 35.000,00 verstrekt die hij heeft geïnvesteerd in een eigen zaak.

 

Het betreft een eenmanszaak, maar nu kwam mij ter oren dat zijn partner mogelijk deelgenoot wordt in een VOF. Mijn zoon heeft een kind uit een eerdere relatie, wat inmiddels op een vechtscheiding is uitgelopen.

 

De nieuwe relatie loopt nu ongeveer een jaar, maar ik zou graag een soort van zekerheid willen inbouwen dat zijn nieuwe partner niet met mijn geld aan de haal gaat.

Rechtstreeks aan mijn zoon mededelen, wil ik eigenlijk niet vanwege het feit dat ik dan met zijn relatie ga bemoeien.

 

We hebben nog niet echt een contract voor deze lening. Heb ik als financier (en vader) een mogelijkheid om deze VOF op een of andere manier tegen te gaan?

 

Alvast bedankt!

 

[verandering: titel aangepast]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt in een lening opnemen voor welk doel het gebruikt mag worden..

 

Maar puur vanuit het oogpunt van een financier.. is een VOF misschien wel beter dan een eenmanszaak. In een VOF zijn beide vennoten hoofdelijk aansprakelijk voor de hele schuld. Dus je hebt in plaats van alleen je zoon ook verhaal op zijn partner..

 

Zolang de relatie standhoud zal het niet veel uitmaken.. maar als de relatie overgaat blijft de partner verantwoordelijk voor terugbetalen van de schuld. Dus er is effectief geen risico dat zij met het geld ervandoor gaat. Eerder het tegendeel.. Als je zoon failliet gaat door een dure (boedel)scheiding.. Kun jij alsnog aankloppen bij de 2e vennoot voor de hele schuld..

 

Gelukkig kan jij als financier niet verhinderen dat iemand een onderneming begint met een ander..

Enige wat jij kan bepalen is of je wel of geen geld wilt lenen aan die partij..

Lastige is natuurlijk dat het geld al uitgeleend is voordat er een contract was en nu terugvragen of extra voorwaarden gaan stellen gaat niet goed vallen natuurlijk...

 

Link naar reactie
  • 0

I.p.v. een VOF met een nieuwe partner zou een CV met alleen vader en zoon denkbaar kunnen zijn.

 

Het bedrag zou in theorie ook alsnog als schenking (gift) verstrekt kunnen worden.

 

De lening kan bij toetreding van een vennoot als idee (deels) ingelost worden.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.