Jump to content
Jeffrey_Ang

Startup onderwijsinnovatie, bepalen volgende stap

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum en zou graag jullie advies willen omtrent een volgende stap voor onze onderneming. Ik heb geprobeerd zo helder mogelijk onze situatie te beschrijven. Indien er zaken onduidelijk zijn, geef dit vooral aan.

 

Product:

Het doel van de onderneming is om de digitale geletterdheid van kinderen in het basisonderwijs te bevorderen met behulp van een serious game. In samenwerking met basisscholen, koepelorganisaties, PABO en onderwijsondersteunende partijen, hebben wij een prototype van een serious game ontwikkeld om als lesmiddel in te zetten welke invulling kan geven aan digitale geletterdheid. Digitale geletterdheid krijgt binnen enkele jaren een eigen plek in het nieuwe curriculum en verschillende partijen (in opdracht van het ministerie) zijn bezig om scholen aan te moedigen om hier al mee bezig te zijn.

 

Het prototype is en wordt momenteel in de praktijk getest om deze te verbeteren. Naast het testen contacteren wij diverse relevante partijen om de potentie en meningen te achterhalen en verzamelen. (Bijna) iedereen is enthousiast (al zegt dit nog niks, dat weet ik). De ontwikkelkosten voor het prototype zijn volledig uit eigen zak betaald en de ontwikkeling is geheel door onszelf uitgevoerd. Prima voor een prototype en in deze fase is dat geen enkel obstakel. Voor de volledige ontwikkeling van het product zullen wij waarschijnlijk meer mensen/expertise nodig hebben.

 

Situatie:

Veel scholen en partijen die wij spreken geven aan dat er een markt komt voor dit product en ons concept en idee is al meerdere malen 'geprezen'. Het heeft dus de potentie om verder uitgewerkt te worden. Potentie staat echter niet gelijk aan afnemers (inkomsten). Momenteel lopen we dan ook vast bij het bepalen onze volgende stap.

 

Moeten we het product verder uitbouwen, zonder enige inkomsten en ten koste van veel arbeidsuren? Moeten we met een marketingbedrijf in zee gaan, ten koste van privévermogen, in de hoop dat we de markt kunnen bereiken? Moeten we überhaupt in dit stadium al proberen om afnemers te bereiken?

 

Simpelweg lopen we op dit punt vast. We zetten, voornamelijk uit ambitie en passie, graag deze onderneming voort, maar er moet op een gegeven moment wel een bepaalde toekomst in zicht zijn.

 

Kunnen jullie ons adviseren in een volgende stap?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Heb je MoSCoW zicht op wat er nog moet gebeuren voordat je de eerste (bèta)versie op de markt kunt brengen?

 

[*]Must have

[*]Should have

[*]Could have

[*]Won't have (this time)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien eerst bedenken hoe je hier geld mee gaat verdienen. Met wie ga je afrekenen? De basisscholen, het ministerie, onderwijsondersteunende partijen? Hoe ga je afrekenen? Per spel, per speelbeurt, per uur?

 

Basisscholen staan niet bekend om hun ruime budget, en kunnen niet zomaar iets nieuws in de begroting fietsen. Er staan wel vaak allerlei potjes in de begroting die niet bij voorbaat zijn ingevuld. Een daarvan is bijvoorbeeld opleiding van personeel. Mogelijk kun je dat spel "gratis" weggeven en vooral trainingen voor docenten verkopen. Het is maar een voorbeeld, maar mijn tip is om op die manier strategisch na te denken over het speelveld waarin je wilt opereren, in plaats van te focussen op het verbeteren en verkopen van een product.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb je MoSCoW zicht op wat er nog moet gebeuren voordat je de eerste (bèta)versie op de markt kunt brengen?

 

Nee, we hebben geen MoSCoW zicht op wat er moet gebeuren voordat het product daadwerkelijk de markt op kan. Voordat we de markt kunnen betreden dienen we eerst uitzicht te hebben op potentiële afnemers en verkopers. De bedoeling is niet dat we meteen een eindproduct bouwen.

De bedoeling is dat we een POC maken en hiermee potentiële afnemers kunnen overtuigen. Rondom het maken van het POC hebben is wel een eindstreep (in MoSCoW prioritering) en deze is ook haalbaar.

Ik neem aan dat games als Horizon Zero Dawn (zeer grote game) niet volledig ontwikkeld wordt, op het moment dat er geen interesse. Zij bouwen neem ik aan een POC om investeerders te overtuigen de verdere ontwikkeling te financieren. Echter hebben wij tot op heden geen investeerders/partijen die in ons willen investeren. Zou dit zo ook werken in de onderwijssector? We hebben het idee dat deze sector namelijk anders werkt dan andere sectoren.

 

Misschien eerst bedenken hoe je hier geld mee gaat verdienen. Met wie ga je afrekenen? De basisscholen, het ministerie, onderwijsondersteunende partijen? Hoe ga je afrekenen? Per spel, per speelbeurt, per uur?

 

We hebben gesproken met basisscholen, koepelorganisaties en onderwijsondersteunende partijen omdat we niet weten waar we moeten aankloppen. Zij geven aan dat het binnen het onderwijs belangrijk is eerst iets te laten zien en vooral niet (meteen) over geld te beginnen. Vandaar dat wij hier ook nog niet veel aandacht aan hebben geschonken.

 

maar mijn tip is om op die manier strategisch na te denken over het speelveld waarin je wilt opereren, in plaats van te focussen op het verbeteren en verkopen van een product.

We zijn momenteel nog aan het aftasten in welk speelveld we moeten opereren (scholen, koepelorganisaties, overheid etc). Intussen zijn we bezig met verbeteringen doorvoeren.

 

De moeilijkheid zit hem in het feit dat wij niet exact weten hoe je de markt binnen het onderwijs kunt betreden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Digitale geletterdheid krijgt binnen enkele jaren een eigen plek in het nieuwe curriculum en verschillende partijen (in opdracht van het ministerie) zijn bezig om scholen aan te moedigen om hier al mee bezig te zijn.

Wat is digitale geletterdheid? Er is een domeinnaamhouder die zich richt op het voortgezet onderwijs.

 

Via het ministerie en deze partijen (uit bovenstaande quote) zou je dan toch verder moeten kunnen ondernemen/promoten? Misschien wil je te vroeg introduceren? Zou dat het geval kunnen zijn?

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
In samenwerking met basisscholen, koepelorganisaties, PABO en onderwijsondersteunende partijen, hebben wij een prototype van een serious game ontwikkeld....
Welke vorm heeft die samenwerking?

 

Hebben jullie diverse partijen gesproken of ben je 'onderdeel' van de infrastructuur die deze nieuwe onderwijsvorm voorbereidt?

 

Je kan crowdfunden met de belofte van passief inkomen... ;D

 


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites
In samenwerking met basisscholen, koepelorganisaties, PABO en onderwijsondersteunende partijen, hebben wij een prototype van een serious game ontwikkeld....

 

Welke vorm heeft die samenwerking?

 

We zijn geen partners, we hebben voornamelijk wensen en eisen van het ontvangen, ze hebben als aanspreekpunt, vraagbak en testgroep gefungeerd en informatie verstrekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Wat is 'digitale geletterdheid'? Begrijpen hoe zoekmachines en social media werken? Keuzes maken tav beveiliging en privacy? Nep van echt onderscheiden? Met online emoties omgaan?

 

Hoeveel andere ontwikkelaars zijn in dit domein bezig?

 

Wat is 'binnen enkele jaren'?


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat is 'digitale geletterdheid'? Begrijpen hoe zoekmachines en social media werken? Keuzes maken tav beveiliging en privacy? Nep van echt onderscheiden? Met online emoties omgaan?

Kort gezegd: Digitale geletterdheid zijn de vaardigheden waarvan wordt geacht dat leerlingen van het basisonderwijs, deze nodig hebben om later succesvol aan de (digitale) maatschappij deel te nemen. Vooralsnog wordt door verschillende groepen in opdracht van het ministerie onderzoek gedaan en pilots gehouden hoe deze vaardigheden exact moeten worden aangeboden binnen het nieuwe curriculum. Juist dat er zo veel onzeker is, proberen wij een voet aan de grond te krijgen met ons idee/concept --> prototype en POC.

 

Daarnaast zijn er organisaties (waar wij contact mee hebben) die zich inzetten voor het bewust maken van het onderwijs, dat dit nieuwe vakgebied binnen het onderwijscurriculum wordt ingevoerd.

 

Wat is 'binnen enkele jaren'?

Het komt, maar omdat veel scholen er nog niet klaar voor zijn, wordt het steeds opgeschoven. Het kan nog niet officieel worden ingevoerd omdat docenten nog te weinig kennis hebben, er zijn door de overheid nog geen kerndoelen gespecificeerd (wel richtlijnen). Doelstelling was 2019 maar volgens de laatste berichten verschoven naar 2021.

 

Wat wel met zekerheid te zeggen is, is dat een aantal scholen al bezig zijn met (hetzij een eigen invulling) van digitale geletterdheid. Echter zijn de doelen welke behaald moeten worden nog niet eenduidig geformuleerd. Wel zijn er doelen die veel scholen als uitgangspunt nemn, vandaar dat wij hier ook op inspelen met ons product.

 

Hoeveel andere ontwikkelaars zijn in dit domein bezig?

Er zijn meerdere partijen bezig om invulling te geven aan (gedeeltelijk) digitale geletterdheid. Echter krijgen we te horen dat de manier hoe wij het aanbieden innovatief is. Dus we zijn niet de enige die er mee bezig zijn.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Zijn er toepassingsgebieden buiten het basisonderwijs? Bijvoorbeeld bibliotheken, ouderenorganisaties, plattelandsvrouwen en andere groepen die kunnen dienen als stepping-stones in de ontwikkeling en wellicht als proof-of-concept.

 

Zijn er geen fondsen waar je aan kan kloppen voor een bijdrage in de ontwikkelkosten?

 

 


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept