• 0

Nog afschrijven in jaar van staken bedrijf?

Hallo Allemaal,

 

Ik ben voornemens mijn bedrijf te stoppen, moet ik in het jaar van stoppen nog afschrijven op mijn auto of valt alles onder de stakingswinst? Auto gaan naar prive.

 

Enige wat op balans staat is een auto

10k waarde op balans

 

ANWB koerslijst

Situatie bij het kopen van een auto

Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie

€ 12.600

Kopen bij merkdealer met garantie

€ 13.100

Inruil bij autobedrijf

€ 10.750

Verkoop tussen particulieren

€ 11.150

Overige situaties

Meeneemprijs

€ 11.550

 

Hoe wordt dit in de boekingen straks verwerkt. Auto moet over naar prive en de BTW moet ik afdragen. Moet ik hiervoor memoriaal boeken

 

Auto naar prive (gemiddelde bedrag van koerslijst incl. BTW) / BTW 21% afdragen (dit komt dus ten behoeve van het jaarresultaat 2018)

 

Wel of niet nog afschrijven over het jaar 2018?

Of is de verhouding balanswaarde per 31-12-2017 / waarde excl. BTW van de auto de stakingswinst?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kiest de waarde in het 'economisch verkeer'. Je gaat daarbij uit van de meest vergelijkbare situatie. Persoonlijk zou ik daarom de bovenste 2 prijzen buiten beschouwing laten (bent immers geen merkdealer en je zou de auto waarschijnlijk ook niet verkopen met garantie). Een gemiddelde van de andere 3 lijkt me op zich wel redelijk (11.150 euro).

 

Je blijft gewoon afschrijven tot aan het moment dat de auto van de balans wordt gehaald (einde onderneming). Dat betekent dat de waarde op de balans waarschijnlijk nog iets lager wordt dan 10k. Vervolgens boek je de 'verkoopwaarde' niet in z'n geheel in de winst. Je boekt de opbrengst (exclusief btw) eerst zoveel mogelijk weg tegen de nog resterende boekwaarde van de auto. Het meerdere boek je wel in de winst als 'boekwinst'. Deze boeking (inclusief de btw) kan inderdaad als memoriaalboeking.

 

Overigens, als je niet zou afschrijven in 2018 zou de boekwaarde van de auto weliswaar hoger blijven, maar zou je tegelijkertijd minder afschrijvingskosten hebben, maar ook een lagere boekwinst. Voor de uiteindelijke stakingswinst zou het niet uitmaken. Het is mijns inziens alleen iets minder correct om die afschrijving achterwege te laten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Overigens, als je niet zou afschrijven in 2018 zou de boekwaarde van de auto weliswaar hoger blijven, maar zou je tegelijkertijd minder afschrijvingskosten hebben, maar ook een lagere boekwinst. Voor de uiteindelijke stakingswinst zou het niet uitmaken. Het is mijns inziens alleen iets minder correct om die afschrijving achterwege te laten.

 

Voor de stakingswinst maakt het wel uit, want stakingswinst is het verschil tussen waarde economisch verkeer en boekwaarde. Een hogere boekwaarde geeft dus een lagere stakingswinst.

 

Het belang is inderdaad niet zo groot. Vroeger had je nog een bijzonder tarief voor stakingswinst, maar dat is niet meer.

Het enige belang is nog gelegen in de stakingsaftrek.

Om die volledig te benutten, moet de stakingswinst minimaal € 3.630 zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens, als je niet zou afschrijven in 2018 zou de boekwaarde van de auto weliswaar hoger blijven, maar zou je tegelijkertijd minder afschrijvingskosten hebben, maar ook een lagere boekwinst. Voor de uiteindelijke stakingswinst zou het niet uitmaken. Het is mijns inziens alleen iets minder correct om die afschrijving achterwege te laten.

Voor de stakingswinst maakt het wel uit, want stakingswinst is het verschil tussen waarde economisch verkeer en boekwaarde. Een hogere boekwaarde geeft dus een lagere stakingswinst.

Het lijkt me dat de stakingswinst bestaat uit verkoopwaarde minus boekwaarde minus afschrijvingen. Als je dus niet afschrijft in het jaar zelf, dan is simpelweg je boekwaarde op het moment van het van de balans afhalen hoger. Als je wel afschrijft, is de boekwaarde navenant lager. Per saldo is de stakingswinst dan volgens mij niet anders.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.