• 0

Waarom wordt BTW-aangifte niet als PDF bewaard?

Aanbevolen berichten

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dit is toch onvoorstelbaar. 'brief'. Technisch zou het toch zeer eenvoudig moeten zijn om achter de login voor de aangifte ergens een documentlibrary te hangen? Nooit meer brieven / aangiftes etc kwijt, nooit meer bellen omdat je iets niet meer hebt of niet gekregen hebt.

Link naar reactie
  • 0

 

Wie BTW-aangifte doet krijgt één kans om de aangifte af te drukken of als PDF te bewaren. Daarna verdwijnt die aangifte in de black box van de dienst. Waarom blijft die niet als PDF langer beschikbaar voor de ondernemer zelf?

Eenvoudig ... zij hebben de kennis, de middelen en het geld niet.

 

In noodgevallen zijn er nog wel een paar getallen uit de catacomben van de Belastingdienst naar boven te halen, maar zelfs dan is het geen kopie van je eigen aangifte in pdf-vorm.

 

Maar waarom zou het nog ergens in de cloud van de Belastingdienst moeten staan, buiten de eigen opslag? Door een falend eigen opslagbeleid misschien?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Eenvoudig ... zij hebben de kennis, de middelen en het geld niet.

Diverse andere formulieren (bv voor de inkomstenbelasting) zijn ingevuld en al wel beschikbaar als pdf. Misschien dat de BTW nog verwerkt wordt door een stoommachine. Je vult 'm in en dan moet je meteen besluiten om dat formulier 'af te drukken' als PDF, want je krijgt niet eens een afschrift per email. Ook de data zelf zijn niet meer te zien. Het is een eigenaardig geheimzinnig proces in vergelijking met andere aangiften.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Eenvoudig ... zij hebben de kennis, de middelen en het geld niet.

Misschien dat de BTW nog verwerkt wordt door een stoommachine ... Het is een eigenaardig geheimzinnig proces in vergelijking met andere aangiften.
Op basis van die stoommachine zou ik het proces eerder krakkemikkig noemen.

 

Het is en blijft lastig als je hele oude en nieuwe processen met elkaar wilt laten samenwerken. In de meeste gevallen lukt dat domweg niet, en dus laten zij het maar zitten.

 

Zo bestaat er (nog steeds) geen koppeling tussen de aangiften van OB en IB.

Als je 4x per jaar BTW-aangiften indient (met fors te betalen bedragen) en aan het einde van het jaar een nul-aangifte voor de Inkomstenbelasting ... dan zou je verwachten dat bij de Belastingdienst alle seinen op rood komen te staan en alle alarmbellen gaan rinkelen. Nou, niet dus ... je krijgt dus "gewoon" een definitieve aanslag op basis van die nul-aangifte.

Soms raapt een overijverige belastinginspecteur beide aangiften bij elkaar en ziet dan pas dat het niet klopt ...

 

Al eens een M-formulier elektronisch proberen in te vullen? Dat kan niet, want die mogelijkheid bestaat niet, en dus moet je door een dik pak papier heen zien te komen. De wens ligt al vele jaren bij de Belastingdienst maar het komt er gewoon niet van.

Gelukkig zijn er wel vele commerciële aangifteprogramma's die dat meer dan 10 jaar geleden al voor elkaar hebben gekregen.

 

Is het een en ander een kwestie van onwil bij de Belastingdienst?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Toen de digitale aangifte via boekhoudpakketten werkte ik bij Exact software. Vanuit mijn rol daar heb ik toen een aantal voorlichtingen en overleggen tussen IT boeren en de belastingdienst bijgewoond.

 

En daar werd het vrij duidelijk gesteld.

 

De online aangifte BTW is er alleen maar omdat de belastingdienst verplicht is voor elke belastingsoort (en formulier) verplicht is een gratis aangifte variant te hebben.

Het liefst ziet de belastingdienst aangiftes via boekhoudpakketten omdat dit ook de controles vereenvoudigd zowel voor de belastingdienst als voor de ondernemers. Veel pakketten ondersteunen een audit file en anders zijn er wel rapportages waarin te zien is wat in een bepaalde btw aangifte is opgenomen.

 

Ook het niet kunnen opslaan bij de belastingdienst is een bewuste keuze.

Een optie tot mailen van de ingevulde aangifte werd als niet veilig genoeg gezien en bij het opslaan van de aangifte als pdf in de ondernemersomgeving verschuift min of meer de bewaarplicht van de ondernemer naar belastingdienst. Veel ondernemers zullen niet de moeite nemen het formulier te downloaden als het daar toch opgeslagen staat.

 

En op zich is dat formuliertje ook niet zo spannend, immers je moet zelf toch al de onderbouwing opslaan in je administratie om te weten wat je (al) hebt aangegeven en moet betalen.

Als bewijs dat je aangifte heb gedaan krijg je een ontvangstbevestiging per mail dus daar is het formulier niet voor nodig.

 

afijn dit is natuurlijk allemaal puur vanuit de belastingdienst geredeneerd. Ik zou het soms ook wel handig vinden om achteraf nog even een vergeten documentje te kunnen downloaden. :)

Link naar reactie
  • 0

Zo bestaat er (nog steeds) geen koppeling tussen de aangiften van OB en IB.

Als je 4x per jaar BTW-aangiften indient (met fors te betalen bedragen) en aan het einde van het jaar een nul-aangifte voor de Inkomstenbelasting ... dan zou je verwachten dat bij de Belastingdienst alle seinen op rood komen te staan en alle alarmbellen gaan rinkelen. Nou, niet dus ... je krijgt dus "gewoon" een definitieve aanslag op basis van die nul-aangifte.

Ik kan je hierbij verzekeren dat dit niet het geval (meer) is. De controle komt alleen erg laat op gang. Als je dus hebt lopen rommelen, komt de kater 5 jaar later.

 

Een kennis van mij kreeg onlangs een brief over een (reeds opgeheven) besloten vennootschap van een (reeds overleden) partner, waarin werd aangegeven dat er een verschil zat in de balanswaarde van de omzetbelasting zoals aangegeven via de aangifte vennootschapsbelasting en de waarde van de openstaande aangiftes omzetbelasting van bijna een half decennium geleden.

 

Gezien het gebrek aan gegevens die waren achtergelaten en de kwaliteit van administratie door de toenmalige boekhouder zie ik het somber in... :(

 

Geachte heer/mevrouw,

 

U bent als ondernemer verplicht om ons te melden wanneer u te veel of te weinig omzetbelasting hebt aangegeven. De Belastingdienst controleert dit door te kijken of ondernemers de btw-verschillen over voorgaande jaren hebben aangegeven. U ontvangt deze brief omdat ik bij de vergelijking van aangiften en betaalgegevens van uw onderneming een verschil heb geconstateerd waar ik geen verklaring voor heb kunnen vinden.

 

Vergelijken van gegevens

Ik heb de balanspositie van uw aangifte IH/VPB vergeleken met de ontvangen aangfiten omzetbelasting en eventuele suppleties en aanslagen omzetbelasting. Het resultaat van deze verglijking staat vermeld in onderstaand overzicht:

 

Overzicht berekening afdrachtverschil

Omzetbelastingnummer: XXXX.XX.XXX.B.XXVoorgaand jaarEerdere jaren
Verschuldigde btw volgens de specificatie van uw aangfite Inkomensheffing (IH) of vennootschapsbelasting (VPB)---------
Bedrag van de aangfite omzetbelasting over het 4e kwartaal / december van het Boekjaar---------
Suppletie aangiften omzetbelasting ontvangen na einde boekjaar.---------
Nog te betalen aanslagen omzetbelasting of terug te ontvangen suppleties omzetbelasting per einde boekjaar---------
Afrachtverschil omzetbelasting---------

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik kan je hierbij verzekeren dat dit niet het geval (meer) is. De controle komt alleen erg laat op gang. Als je dus hebt lopen rommelen, komt de kater 5 jaar later.

Als boekhouder kan ik je reeds verzekeren dat er nog steeds geen sprake van een standaard procedure is, en al helemaal niet van enige koppeling. Zoals reeds eerder opgemerkt ... Soms raapt een overijverige belastinginspecteur beide aangiften bij elkaar en ziet dan pas dat het niet klopt.

 

Je zou verwachten dat enige implementatie toch niet zo moeilijk moet zijn, maar waarschijnlijk heeft die stoommachine een andere spoorbreedte en kost de aanpassing gewoon teveel. Je kunt je hierbij afvragen ... wat is (te)veel?

 

Het steekproefgewijs controleren lokt belastingbesparende creativiteit uit. Elke boekhouder en belastinginspecteur kent elk hoekje van de trukendoos ... helaas doen heel veel particulieren en ondernemers hun boekhouding nog zelf.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@prinsrachid,

 

Dat is geen standaardinstelling in hun software maar betrof een doelbewust opgezet project. Vergelijk zoveel mogelijk btw-schulden die op de IB of VPB balans staan met de laatste aangifte OB over dat boekjaar. Bij afwijking, naheffen!

 

Zorgde in mijn praktijk nog voor een fraaie: btw-schuld op de VPB balans voor het, komt ie, verlengde boekjaar 2013/2014 werd vergeleken met de laatste btw-aangifte van 2013! Zonder pardon een naheffing die in bezwaar uiteraard teruggedraaid werd met een dikke 200 euro kostenvergoeding.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zo bestaat er (nog steeds) geen koppeling tussen de aangiften van OB en IB.

Om dat te doen zou in de aangifte OB dan ook een vakje moeten komen voor het deel van de omzet dat vrijgesteld is van OB, zodat de omzettotalen OB en IB ook echt met elkaar kloppen. Ik ben interim manager en geef trainingen, dus een deel van de omzet is vrijgesteld en die zie je in de OB aangifte niet terug. Dat ik een paar jaar geleden een uitvoerige controle kreeg is misschien toeval, misschien niet.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De stoomtrein wisselt even van spoor, maar betreffende de effectiviteit van het handhavingsbeleid van de Belastingdienst is het volgende rapport wellicht interessant om te kezen ... Handhavingsbeleid Belastingdienst.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Zo bestaat er (nog steeds) geen koppeling tussen de aangiften van OB en IB.

Om dat te doen zou in de aangifte OB dan ook een vakje moeten komen voor het deel van de omzet dat vrijgesteld is van OB, zodat de omzettotalen OB en IB ook echt met elkaar kloppen. Ik ben interim manager en geef trainingen, dus een deel van de omzet is vrijgesteld en die zie je in de OB aangifte niet terug. Dat ik een paar jaar geleden een uitvoerige controle kreeg is misschien toeval, misschien niet.

Het lijkt er op dat de fiscus niet zo diepgravend de cijfers vergelijkt. Ze vergelijken dus niet eens de omzet die je in je aangifte IB/Vpb met de omzet die je aangeeft in je aangifte OB. Ze vergelijken alleen de waarde die je zelf invult dat je nog aan openstaande OB hebt aan het einde van het jaar met het daadwerkelijk openstaande bedrag OB op dat moment.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ze vergelijken alleen de waarde die je zelf invult dat je nog aan openstaande OB hebt aan het einde van het jaar met het daadwerkelijk openstaande bedrag OB op dat moment.

 

Zelfs dat vergelijken niet eens. Over 2015 kreeg mijn zoon bericht van een Accountmanager Fiscaal Dienstverleners. Dit over de IB aangifte die ik voor hem verzorg:

 

"Op de specificatie "balansschuld omzetbelasting" wordt een balansschuld van het lopende jaar vermeld voor een bedrag van € 4000 en een balansschuld omzetbelasting over het vorige boekjaar, te weten 2014, een bedrag van € 3000. Heeft u voor het jaar 2014 inmiddels een suppletie omzetbelasting ingediend en kunt u deze overleggen?"

 

Wanneer men geen nul aangeeft dan is dit blijkbaar verdacht. Ook bleek dit bij navraag aan "administrateurs" dat ze de btw op "nul" werken in de aangifte. Onbegrijpelijk! Door het nog niet betaald zijn van het 4e kwartaal is op 31 december volgens mij normaal een BTW schuld aanwezig en deze wordt zeker niet met een suppletie weggewerkt maar gewoon door de betaling van het 4e kwartaal, dacht ik. Na een verwoede mislukte discussie zal ik ze dus in de waan moeten laten en de volgende aangiftes staan netjes op "nul".

 

Link naar reactie
  • 0

Na een verwoede mislukte discussie zal ik ze dus in de waan moeten laten en de volgende aangiftes staan netjes op "nul".

Een belastingbesparende creativiteit ?

 

Zoals ik het verhaal lees ... in de aangifte van 2015 wordt een balanspost btw 2015 én een balanspost 2014 vermeld.

Als deze aanname correct is, dan is de vraag gerechtvaardigd of er een suppletie voor 2014 is ingediend, aangezien de betaling van de btw 4e kwartaal 2014 in januari 2015 betaald had moeten zijn en daarmee op de balans van 2015 op nul had moeten staan. Als deze wel is betaald, dan blijft er een nog niet aangegeven btw-bedrag 2014 over.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Een belastingbesparende creativiteit ?

Integendeel. Ik heb misschien uit mijn hoofd niet de juiste benamingen gegeven.

Om hier nog even preciezer over te mogen zijn, heb ik de pdf ( ;-) ) van de ´ontvangstbevestiging aangifte inkomstenbelasting 2015´ erbij gehaald in verband met de juiste tekst.

 

Er wordt vanuit de boekhouding een schuld omzetbelasting genoteerd (31 dec 2015) van 7000 . Staat dus bij kortlopende schulden.

 

Bij de `specificatie schuld omzetbelasting´ komt volgens mij :

Schuld omzetbelasting over dit boekjaar €4000; Schuld omzetbelasting over het vorige boekjaar €3000; Totale boekwaarde omzetbelasting €7000.

 

Wat was er mis mee om dit zo te vermelden? 3000 stond op de balans van 2014. 7000 op de balans van 2015. Werden allebei in de januari(s) betaald.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb misschien uit mijn hoofd niet de juiste benamingen gegeven.

3000 stond op de balans van 2014.

7000 op de balans van 2015.

Werden allebei in de januari(s) betaald.

Ik kan hier nog steeds geen brood van bakken.

 

Bedoel je dat:

(1) beiden in januari 2016 werden betaald?

of

(2)de OB-2014 in januari 2015 betaald en de OB-2015 in januari 2016?

 

Als het antwoord (2) is dan had de OB-2014 op nul moeten staan in de IB-2015 ... waarmee de suppletievraag van de Belastingdienst logisch verklaarbaar is.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het is (2) en ik begrijp je oplossing.

 

Je beschouwt de schuld niet op 31 dec 2014 , maar de schuld nog van 2014 inclusief de late betaling. Bij de IB aangifte kun je bij 2014 dan 0 invullen. Een soort overlopende invulling of zachte scheiding. Ik beschouw liever een harde scheiding (stand op 31 december). Zou volgens mij ook een exact vergelijkingsmoment moeten zijn bij een eventuele controle op de BTW stand van de OB aangifte met de IB/VpB balans BTW schuld. Een ander vergelijkingsmoment lijkt mij niet echt mogelijk, zeker niet na minimaal 1 jaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is (2) en ik begrijp je oplossing.

 

Je beschouwt de schuld niet op 31 dec 2014 , maar de schuld nog van 2014 inclusief de late betaling. Bij de IB aangifte kun je bij 2014 dan 0 invullen. Een soort overlopende invulling of zachte scheiding. Ik beschouw liever een harde scheiding (stand op 31 december). Zou volgens mij ook een exact vergelijkingsmoment moeten zijn bij een eventuele controle op de BTW stand van de OB aangifte met de IB/VpB balans BTW schuld. Een ander vergelijkingsmoment lijkt mij niet echt mogelijk, zeker niet na minimaal 1 jaar.

De balanspost (btw-schuld) op 31-12-2014 volgt automatisch uit de boekhouding en niet pas bij de harde aangiftedatum ergens in 01-2015.

Anders denken en doen kan, maar dat werkt niet samen met de vaste regels van boekhouden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dus volgens de vaste regel van de boekhouding moet de betaling OB-aangifte van het laatste kwartaal van 2014 op de balans van 2014 verwerkt worden. En de vraag, wat is die vaste regel?

Ik begin zo langzamerhand te begrijpen waarom er sprake is (geweest) van een verwoede mislukte discussie ... 8)

 

Succes met uw belastingaangiften.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.