• 0

Hypotheek uit eigen BV of pensioenpot?

Dag allen,

 

Korte vraag, met ik vrees een hele hoop antwoorden :)

 

Ik ga dit jaar beginnen met het verstrekken van een hypotheek uit mijn eigen BV omdat ik teveel overhoudt en geen zin heb om het op te maken (vrij sobere levensstijl).

 

Nu is recentelijk mijn VOF overgezet in een BV en daarom heb ik nog 30k uit de FOR staan op een aparte rekening. Die 30k is een deel van mijn pensioenspot (ben 35, dus niet heel snel nodig). Ik wilde in eerste instantie die 30 afstorten op een pensioensrekening, maar begin een beetje te twijfelen. Ik wil een redelijk rendement met een laag risico. De beurs is de laatste tijd best een slagveld en ik vraag me ook af hoeveel groei er nog in zit, zie de AEX bv niet zo heel snel verdubbelen. Het valt me ook op dat mijn huidige pensioensrekening de afgelopen 2 jaar amper heeft gerendeerd.

 

Daarom denk ik er nu over om die 30k ook uit te lenen voor mijn hypotheek. Ik betaal 3,35% rente dus die is mooi meegenomen. Aangezien ik de krapte op de huizenmarkt als een wat langere trend zie en ik in een vrij goedkope en gewilde eengezinswoning in de randstad woon denk ik dat mijn huis ook wel een paar procent per jaar kan pakken (afgelopen 3 jaar 20% gestegen). Nu weet ik overigens niet of ik dit überhaupt moet rekenen als rendement omdat ik die stijging natuurlijk sowieso pak omdat het huis van mij is.

 

Mijn vraag is dus: Is het slim om die pensioenspot in het huis te stoppen of ben ik dan een dief van mijn eigen portemonnee omdat de beurs op de lange termijn echt veel meer oplevert? Het argument dat ik alles dan in stenen heb maakt me niet zoveel uit, ik ben van plan om het bedrag dat ik terugbetaal aan mijn eigen "hypotheekbank" alsnog in een pensioensrekening te stoppen dus tenzij er echt bizarre zaken gebeuren verwacht ik wel dat ik vrij ruim met pensioen kan. Aanvullend vraagje: Kan ik die 30k inbrengen in mijn eigen bv en vervolgens weer aan mezelf uitlenen of gaat de belastingdienst dan bokken?

 

In ieder geval bedankt voor het doorlezen van dit hele verhaal en ik hoop dat iemand goed advies voor me heeft!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daarom denk ik er nu over om die 30k ook uit te lenen voor mijn hypotheek. Ik betaal 3,35% rente dus die is mooi meegenomen. [..] Mijn vraag is dus: Is het slim om die pensioenspot in het huis te stoppen of ben ik dan een dief van mijn eigen portemonnee omdat de beurs op de lange termijn echt veel meer oplevert?

Wat de beurs gaat doen weet uiteraard niemand. Wat je wel weet, is dat je hypotheek nergens heen gaat. Daar zit je aan vast zolang deze niet is afgelost. Je kunt het geld wel beleggen, maar dan zit je nog steeds met een even hoge hypotheek. Wat dacht je ervan om die 30k gewoon direct weg te strepen tegen die hypotheek? Waarom sparen voor hogere inkomsten later, als je voor hetzelfde geld nu al lagere lasten kunt realiseren? Oftewel, waarom kiezen voor onzekere inkomsten in de toekomst als je ook kunt kiezen voor gegarandeerde besparingen nu?

 

En als je dat laatste doet, waarom per se via de bv? Gewoon in privé aflossen kan toch ook? Aflossen van de hypotheek betekent onmiddellijk lagere maandlasten, wat in feite gelijk staat aan een direct pensioen waar je waarschijnlijk meteen zo'n 2% netto rente (3,35% @ 37% iB) per jaar mee uitspaart. Reken anders gewoon de verschillende scenario's eens uit en de mate van zekerheid van ieder van die scenario's.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je verhaal niet zo goed.

 

Allereerst: "Nu is recentelijk mijn vof omgezet in een BV."

Een vof heb je met minimaal 1 andere vennoot. Wat is er dan met het aandeel van de andere vennoot gebeurd?

 

De f.o.r is een fiscale aftrekpost. Het is geen spaarrekening, maar uitstel van belastingbetaling.

Bij overgang naar de BV heb je in principe de volgende keuzes:

- f.o.r vrij laten valllen (wordt dan belast in de stakingswinst)

- afstorten bij een verzekeraar

- inbrengen in de BV, dit moet dan binnen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar waarin de BV is opgericht.

 

Ik kan uit jouw post niet opmaken welke keuze je hebt gemaakt.

 

Ik neem aan dat je €30k op een rekening op naam van de BV hebt staan en dit wilt uitlenen voor je eigen woning.

Ja, dat kan.

Fiscaal interessant, als de belastingaftrek aan de ib-zijde hoger is dan de belastingheffing in de BV. r

Dat belastingverschil kun je al als een soort van rendement zien.

 

Als je het geld zo uit de BV trekt en als aflossing gebruikt, is het dividend en dat is financieel nadelig.

Kun je direct 25% aftikken.

Los van de vraag of de BV wel dividend kan uitkeren.

 

Hou er wel rekening mee dat de belastingaftrek in de inkomstenbelasting steeds verder afgebouwd wordt.

In de hypotheekovereenkomst zou ik altijd de mogelijkheid tot vervroegd aflossen inbouwen.

Dat geeft de nodige flexibiliteit.

 

Succes, Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het meedenken!

 

@prinsrachid: Wat betreft waarom ik het via mijn bv wil doen, volgens mij heb ik hierin geen keuze aangezien het geld in theorie op de balans van de BV staat. Als ik dit naar mezelf wil uitkeren moet ik er 52% belasting over betalen.

 

@odeon: Je hebt helemaal gelijk, we hebben onze VOF naar een BV omgezet. Werk samen met haar verder in de BV. De bedragen die ik noem zijn de bedragen op mijn beheer bv of mijn FOR. Bij de overgang is de FOR ingebracht in de BV.

De BV is opzich ruim voldoende liquide de 25% af te tikken, maar dat is inderdaad nadelig.

 

Wat betreft het belastingvoordeel, daar is het me dus om te doen, maar ik vind het vrijwel onmogelijk om dat te berekenen.

 

Ik heb als ik je goed begrijp 2 opties:

 

1. Afstorten bij een verzekeraar. Dit kan ik zelf met wat tools op internet nog wel berekenen. Een gemiddeld percentage nemen en kijken wat je in 30 jaar opbouwd

 

2. De 30 in mijn huis steken. Nu loop ik vast. Ik begrijp er nu geen pepernoot van hoe ik kan berekenen hoeveel dit ongeveer oplevert in 30 jaar. Zijn hier tools voor of weet iemand hoe ik dit kan berekenen? (wat betreft ib is het denk ik handig mijn inkomen te weten, dit is denk ik zo'n 80k per jaar)

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaat er iets mis, maar ik kan het verkeerd hebben. Het lijkt me dat je inderdaad geen keuze hebt, maar dan geen keuze om de FOR niet in te brengen. Een oudedagsreserve is voor zover ik weet niet geruisloos in te brengen in een bv. Er moet dus sowieso over worden afgerekend. De schade kan meevallen als je recht hebt op ondernemersafrek, stakingsaftrek, mkb-winstkorting, etc.

 

Of heb je een lijfrente ten laste van de vennootschap bedongen? Dan nog moet je volgens mij nog steeds eerst afrekenen over de FOR om vervolgens weer de lijfrentepremie ergens anders op de aangifte IB af te trekken. Maar dan moet de bv wel de lijfrente bijhouden en adminsterren. Je zou even kunnen kijken of je daar zin in hebt.

 

Het je (op tijd) een lijfrente overeenkomst met je bv gesloten? Als je het geld vervolgens wilt uitlenen, moet je uiteraard een hypotheek met jezelf afsluiten. Hiervoor moet je een marktconform tarief afspreken. Kijk ook naar de voorwaarden van je eventueel huidige hypotheek en hoe er wordt omgegaan met tweede hypotheken.

 

Als je hier geen zin in hebt, zul je in privé dus geen 30k hebben, maar eerder iets van 15 tot 20k. Wat betreft het berekenen van wat het aflossen oplevert...dat is inderdaad erg lastig. Dat heeft alles te maken met de hoogte van de uitgespaarde rente, de (ontwikkeling van de) waarde van je huis, het belastingtarief waarin je valt, de hoogte van het eigenwoningforfait, eventueel spaarrente, hoogte van al soestgeld, belasting en fictief rendement in box 3. Het is dus inderdaad een aardig tijdrovend klusje om de precieze voordelen van ieder scenario uit te rekenen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bij inbreng van een onderneming in een BV wordt de FOR inderdaad omgezet in een lijfrente.

De ib-claim wordt dan omgezet in een claim op de toekomstige lijfrente-uitkeringen.

Eigenlijk niet anders dan dat je de FOR afstort bij een verzekeraar, met dit verschil dat je bij inbreng in de BV niet hoeft te beschikken over liquide middelen om te kunnen afstorten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.