• 0

Merkenrecht, Lidl Kordaat bier vs Grolsch Kornuit

De namen zijn op. Er wordt nu veel reclame gemaakt voor het nieuwe pils Kordaat. Maar het is niet deze Kordaat. Het is ook geen bier van Brouwerij Kordaat in Roermond. Het is wel een nieuw premium-pils van de Lidl - met een website van Schwarz IT.

 

De Roermondse brouwer ziet het geld al binnenschuimen, want de brouwersvereniging Craft staat achter hem. Belooft weer een leuke case-story te worden. Lidl is wel groot, maar het is de Nederlandse vestiging of een bureau die dit organiseert. Dan is Ambev een maatje groter.

 

Mod edit: afgesplitst van het topic Merkenrecht, Julius bier...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Zo bizar dit, gister heb ik hierover ook al geschreven bij de beergeeks groep op Facebook. Met alles wat ik hier geleerd heb kan ik wel opmerken dat ik nu in de kleine bierwereld ineens ook een beetje een pro ben in het merkenrecht. Het geval.

Die brouwerij uit Roermond heeft zijn brouwerij activiteiten op een laag pitje gezet ivm zijn huidige werk. Hij wilde brouwerij kordaat opzetten met als doel om aandacht te vragen en geven aan militairen met geestelijke problemen uit oorlogsgebieden. En om ook daar voor een beetje werkgelegenheid te zorgen. Alleen hij heeft de naam niet vastgelegd. Zelfs de vergunningen en inschrijvingen opgeschort. Tja, en nu heeft Lidl de naam gekaapt en ook nog eens vastgelegd en de definitieve vastlegging is 13 augustus geweest, toevallig mijn naam was 15 augustus. Lidl heeft het beeldmerk met het woord kordaat vastgelegd. Brouwerij kordaat uit Roermond kan dan weliswaar craft achter zich hebben staan, maar het is mij wel duidelijk dat bierbrouwers geen kaas hebben gegeten van merkenrecht. (Leuk woordgrapje, geen kaas, ) voor mij heel erg duidelijk dat ik geen lid wordt van craft, zij gaan straks heel veel geld uitgeven aan juridische kosten, terwijl je voor zeker kan weten dat alleen een inschrijving bij het Benelux merken bureau een geldige zaak maakt, en tja, dat heeft Lidl gedaan. Dus de kleine brouwerij uit Roermond kan gaan uitkijken naar een andere naam, en het is misschien wel heel erg goed dat de craft bestuurders lid word van deze club. Scheelt ze straks een hoop geld.

 

Nou tot zover, merkenrecht, wie van jullie ga ik zien op de borrel bij de brouwerij. Komende vrijdag, de Bock staat koud.

 

 

Trouwens de brouwwereld is er waarschijnlijk al achter gekomen wie het Kordaat van Lidl gebrouwen heeft, dat is zeer waarschijnlijk Bavaria. Dan moet het een kleine moeite kosten om uit te zoeken of Bavaria ook een onderdeel is van AbInBev.

Link naar reactie
  • 0

De namen zijn op is wel een terechte opmerking van TwaBla als ook in onbruik geraakte handelsnamen of namen van historische streekproducten meegeteld worden.

 

Vraag is natuurlijk of de beeldvorming hier juist is en of deze inactieve brouwer ooit enig handelsnaamrecht opgebouwd heeft.

 

Ik heb ooit een 'Soldaat' gedronken en dan vind ik 'Kordaat' ook al enigzins verwarrend geheel analoog met het beginonderwerp van dit draadje.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Tja, en nu heeft Lidl de naam gekaapt en ook nog eens vastgelegd en de definitieve vastlegging is 13 augustus geweest, toevallig mijn naam was 15 augustus. Lidl heeft het beeldmerk met het woord kordaat vastgelegd.

 

Dus de kleine brouwerij uit Roermond kan gaan uitkijken naar een andere naam, en het is misschien wel heel erg goed dat de craft bestuurders lid word van deze club. Scheelt ze straks een hoop geld.

 

 

Ik heb jouw feiten niet gecheckt, maar als Lidl het BEELDMERK heeft vastgelegd, krijgen ze daarmee niet automatisch recht op de exclusiviteit op het woor Kordaat als biermerk. Ze hebben dus niet de naam gekaapt.

 

Zeker niet als de brouwerij uit Roermond dat al als handelsnaam voert/gevoerd heeft.

 

Ik denk dus niet dat de brouwerij uit Roermond moet uitkijken naar een andere naam, ik denk juist dat, als ze het slim spelen, in dit geval gratis kunnen meeliften. (maar ja, als er geen sprake is van signifante activiteiten is het ook moeilijk meeliften)

 

Maar zoals altijd: dit is advieswerk voor specialiseerde juristen, niet voor goedmenende hele of halve amateurs.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

navraag bij BOIP,

Nummer en dagtekening (dag en uur) van het depot

1378414 /13-07-2018, 14.42

Naam en adres van de deposant

Lidl Stiftung & Co. KG

Stiftsbergstrasse 1

74172 Neckarsulm,

Germany

Klasse-aanduiding en opgave van de waren en diensten

Cl 32 Beers; Shandy; Beer-based beverages; Non-alcoholic beer; Non-alcoholic beverages. datum publicatie en daarmee definitief gemaakt 15 augustus 2018.

 

hebben ze slim gedaan.

 

ze hebben alleen het beeldmerk vastgelegd, in dat beeldmerk zit het woord Kordaat, met classificering 32, bier. ik denk dat dit mogelijk wel genoeg is om het woord Kordaat te kunnen kapen in combinatie met bier. de Swinckels familie, eigenaar van bavaria, zal toch echt wel juristen hebben die daar ook naar gekeken hebben. Swinckels zijn de tweede grootte brouwer in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Dat is een gelegenheidsbiertje.

 

Wie kan de originele KvK-inschrijving tonen van de Roermondse brouwerij? Is daar ooit een commercieel product gebrouwen en gebotteld?

 

Ik vind zo snel niks behalve vier pagina's met andere 'kordate' ondernemers en ondernemingen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Op basis van de gegevens die nu openbaar zijn heeft brouwerij Kordaat nooit actief deelgenomen aan het handelsverkeer en heeft ook de merknaam niet vast gelegd, geen handelsnaamrechten en geen merkrechten dan. Daar hoef je geen merkenjurist voor te zijn. Behalve als aangetoond kan worden dat er wel bier met die naam is gebrouwen en verkocht. Als dat alleen aan een kroeg is geweest in Roermond dan zou men kunnen eisen dat Lidl Roermond het bier niet in de schappen zet.

 

Veel ingewikkelder is vraag wat de rechten zijn van reclamebureau Kordaat die onder die naam ook een bieren heeft laten brouwen. Ook die heeft naar verluid de geen biermerk vastgelegd. Hier is 100% zeker bekendheid gecreëerd met de handelsnaam "Kordaat" op een flesje bier. Je zou kunnen redeneren dat hier geen handelsnaamrechten zijn opgebouwd voor bier maar extra handelsnaamrechten voor het reclamebureau. Als dat tot een zaak zou komen en reclamebureau Kordaat vordert dat Lidl stopt met de naam voor bier zou ik mijn geld op het reclamebureau zetten. Dit is zoals Kuifje het terecht benoemd een zaak voor specialisten. Vraag is vooral of het reclamebureau wil gaan procederen of met een glimlach de extra publiciteit absorbeert. Ik sluit zeker niet uit dat Lidl of haar merkenbureau contact heeft gehad met het reclamebureau om moeilijkheden te voorkomen.

 

Dat Lidl vooralsnog alleen een beeldmerk heeft geregistreerd geeft natuurlijk naast rechten op het beeldmerk ook heel sterke handelsnaamrechten op Kordaat bier nu er een landelijke campagne wordt gevoerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Een gelegenheidsbier is niet belangrijk, ik heb in 2017 een bier op de markt gehad in en collab met een hobbybrouwer. Genaamd Maarssens Blond. Dit jaar kwam de ondernemersvereniging in Maarssen met en plan om ook een Maarssens blond op de markt te brengen. Daar heb ik met succes tegen geprotesteerd, de brouwer heeft in samenwerking met mij de naam aangepast naar Maerssens Gagel Blond. Op deze manier is er geen verstrengeling van naamgebruik.

 

Dat een reclamebureau een bier op de markt brengt en daarbij vermeld dat het ook voor andere doeleinden gebrouwen kan worden maakt het voor de Lidl net iets ongemakkelijker. Maar wederom, de naam Kordaat in combinatie met classificering bier is niet vastgelegd bij het BOIP. Ik blijf deze zaak volgen.

 

groet,

 

Vincent

 

Link naar reactie
  • 0

Op basis van de gegevens die nu openbaar zijn heeft brouwerij Kordaat nooit actief deelgenomen aan het handelsverkeer en heeft ook de merknaam niet vast gelegd. Geen handelsnaamrechten en geen merkrechten dan. Daar hoef je geen merkenjurist voor te zijn. Behalve als aangetoond kan worden dat er wel bier met die naam is gebrouwen en verkocht. Als dat alleen aan een kroeg is geweest in Roermond dan zou men kunnen eisen dat Lidl Roermond het bier niet in de schappen zet.

 

Brouwerij Kordaat uit Roermond beschrijft over zichzelf dat ze gestopt zijn met het aanvragen van de AGP vergunning voor het produceren van eigen bier. Het enige wat ik nu nog niet heb kunnen achterhalen is of zij bier hebben laten brouwen bij een ander brouwer en deze als huurbrouwer op de markt hebben gebracht. voor een huurbrouwer heb je alleen inschrijving KvK nodig voor groothandel in dranken. voorzover ik kan zien is daar bij de KvK geen inschrijving van bekend. Dus kun je bijna ervan uitgaan dat Kordaat uit Roermond geen commercieel bier op de markt heeft gebracht, dit waren dus slechts plannen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Een gelegenheidsbier is niet belangrijk.
Op een etiket wordt dit een traktatie genoemd ter viering van een eenjarig bestaan.

 

Kun je diverse dranken niet eenvoudig met een eigen etiket in een eigen krat of kist bestellen? Of dit zoals hier het geval lijkt, net iets ambachtelijker en/of oorspronkelijker/origineler aanpakken? Dat is in ieder geval het goedgecommuniceerde verhaal.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Swinckels zijn de tweede grootte brouwer in Nederland.

Swinkels. ;)

 

Achter Swinckels zit weer een heel ander merkverhaal. Heeft iets te maken met de productiemethode van pils en herkomstaanduidingen (Beieren = Bavaria).

 

In het land der blinden is eenoog koninck, maar profileer je niet te snel als merkexpert want de materie is complex en beweegt voortdurend. En wel in een richting dat beeldmerken ook ingezet worden om het woord te beschermen.

 

Normaliter zou het Lidl moeten zijn (evt uitbesteed aan een bureau) die het merk heeft ontwikkeld, maar het is best denkbaar dat de private label service van Bavaria ook suggesties heeft gedaan voor namen.

 

Ik neem aan dat als Craft en merkjurist belt die adviseert om geen geld te verspillen aan een zaak tegen Lidl. Al zit daar een gokelement in. Mag je in Nederland crowdfunden als bookmaker?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Bier met controverse: dat schuimt lekker weg. Het is voor Lidl geen slechte zaak. Qua marketinglef past het trouwens goed bij Bavaria. De echte coupe komt als ze een Kordaat voor Duitsland mogen bottelen.

 

Wat is Kordaat in het Duits?

 

Mannhaft.....

Mutig...

Hophaft!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Bast Kist (merkrecht-deskundige) geeft in dat artikel een nuchtere kijk.

 

"Als die brouwerij echt Kordaat heet en er is een bier dat Kordaat heet, dan kom je op een ander vlak", zegt Kist. Dat de Limburgse brouwerij niet meer bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven, maakt volgens hem weinig uit. "Handelsnaambescherming krijg je door het gebruiken van een naam. Als ze kunnen aantonen dat ze actief zijn, kunnen ze hier een punt van maken."

 

Kist maakt nog wel een voorbehoud bij de verschillende claims. "Als een grote speler met een nieuw merk komt, zijn er altijd goudzoekers. De mensen die de rechten claimen schieten als paddenstoelen uit de grond. Of dat hier het geval is moet nog blijken."

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
[...] We hebben hen wel gezien in ons merkenonderzoek, maar ze hadden het niet geregistreerd. Juristen hebben dit voor ons uitgezocht", laat Christine Braun, woordvoerder van Lidl, weten.

 

Vraag me af of ze die juristen alleen maar uit hebben laten zoeken of het merk wel of niet geregistreerd was, of ook of het wel handig is om te erkennen dat ze dondersgoed wisten dat anderen de naam reeds als merk voor bier gebruikten. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Andersom geredeneerd is het tamelijk gangbaar om wel te registreren in de food&beverages/FMCG. Daar is dat hele systeem van merkbescherming juist voor bedoeld en dan was er nu ook geen ophef of onduidelijkheid geweest.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Vraag me af of ze die juristen alleen maar uit hebben laten zoeken of het merk wel of niet geregistreerd was, of ook of het wel handig is om te erkennen dat ze dondersgoed wisten dat anderen de naam reeds als merk voor bier gebruikten. :)
De manier waarop de andere twee partijen het merk gebruikten maakt dat een beroep op het merkrecht of handelsnaamrecht tevergeefs zal zijn. Bets are on!

 

Er zijn nu drie partijen:

 

1. Lidl met merkrechtdeskundige

2. Brouwer die nog nooit bier op de markt gebracht heeft (met steun van Craft)

3. Bureau dat bier als relatiegeschenk ingezet heeft en nu een juridisch adviseur ingeschakeld heeft

 

De kwestie trekt beer chasers aan. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Hans v Nijnatten:

Op basis van de gegevens die nu openbaar zijn heeft brouwerij Kordaat nooit actief deelgenomen aan het handelsverkeer [...]

 

TwaBla:

De manier waarop de andere twee partijen het merk gebruikten maakt dat een beroep op het [...] handelsnaamrecht tevergeefs zal zijn.

 

Wat wonen er toch veel Higherlevelers in Roermond!

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Kom eens met een biertje uit Roermond. ;D De lokale brouwer had een idee, maakt een plan, schetste een logo, schreef zich in bij de KvK en het brouwersgilde....

 

...en ging toen iets anders doen.

 

Best interessant voor HL: kun je handelsnaamrechten claimen op basis van zo'n onafgeronde aanzet. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Best interessant voor HL: kun je handelsnaamrechten claimen op basis van zo'n onafgeronde aanzet. ;)

Ook tijdens de voorbereidingen kun je je (onder omstandigheden etc) beroepen op de bescherming van de Handelsnaamwet.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Kan nog een mooie film worden.

 

De voorbereidingen zijn best ver gegaan, want de Roermondse brouwer zou zelfs een paar biertjes gebrouwen hebben, begin 2017. Eentje was genaamd Saizoentje. Of dat bier de markt heeft bereikt is helaas onbekend, want de brouwer stelt belangstellende klanten teleur op hun vraag of ze al iets kunnen bestellen. Dezelfde naam wordt echter ook gebruikt door De 3 Horne in Kaatsheuvel voor een bier op tap en van de fles bij Cafe De Beurs.

 

Bij De 3 Horne kan iedereen bier bestellen, ook met je eigen label erop. ::)

 

Brouwerij Kordaat heeft zich uitgeschreven uit het Handelsregister. Dan is de fase van voorbereiding toch wel voorbij. Houvast voor juristen van beide kanten. Wie durft het aan om kosten te maken?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.