• 0

Merkenrecht, Lidl Kordaat bier vs Grolsch Kornuit

De namen zijn op. Er wordt nu veel reclame gemaakt voor het nieuwe pils Kordaat. Maar het is niet deze Kordaat. Het is ook geen bier van Brouwerij Kordaat in Roermond. Het is wel een nieuw premium-pils van de Lidl - met een website van Schwarz IT.

 

De Roermondse brouwer ziet het geld al binnenschuimen, want de brouwersvereniging Craft staat achter hem. Belooft weer een leuke case-story te worden. Lidl is wel groot, maar het is de Nederlandse vestiging of een bureau die dit organiseert. Dan is Ambev een maatje groter.

 

Mod edit: afgesplitst van het topic Merkenrecht, Julius bier...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Met name de positie van Studio Kordaat (er is ook een buro Kordaat) is interessant.

 

Geclaimed wordt dat er mogelijk sprake zou zijn van een handelsnaamconflict. Een eerste vereiste is dan natuurlijk dat Studio Kordaat, bekend als reclame studio, ook handelsnaamrechten zou hebben met Kordaat bier.

 

En hier wringt meteen de schoen. Zoals ik al eerder meldde zou je kunnen redeneren dat op de flesjes de handelsnaam van Studio Kordaat is vermeld. Dat wordt nog versterkt, zag ik later, omdat de flesjes ook voorzien zijn van de naam van de brouwerij namelijk "Het Ferment" waarvan het overigens ter zijde de vraag is of dit een handelsnaam is omdat er zo te zien geen commerciële activiteiten zijn. Duidelijk is dat Studio Kordaat geen rekeningen of offertes heeft uitgebracht onder de naam Kordaat bier. Ben benieuwd of andere leden wel aanknopingspunten zien waarom er wel sprake zou zijn van een handelsnaam in relatie tot bier? Men gaf wel aan dat de naam Kordaat een prima merknaam zou zijn voor bier, en die tip is opgepakt. ;)

 

Bij een handelsnaamconflict moet vervolgens vastgesteld worden of er sprake kan zijn van verwarring. En die vraag is heel eenvoudig te beantwoorden met een volmondig JA. Maar als er geen handelsnaam "Kordaat bier" is of was dan is deze vraag irrelevant.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Bij een handelsnaamconflict moet vervolgens vastgesteld worden of er sprake kan zijn van verwarring. En die vraag is heel eenvoudig te beantwoorden met een volmondig JA.

Vind je? Wie kent überhaupt 'Studio Kordaat' en hun verjaardagsbiertje?

 

Overigens, van wie zou die (veronderstelde) handelsnaam eigenlijk zijn: Studio Kordaat, of Brouwerij Ferment?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Van verwarring is wel sprake denk ik al moet daar dan inderdaad wel enige bekendheid voor zijn. Je kan niets verwarren met iets wat je niet kent.

 

Het wordt nog gekker. Nu men mogelijk door heeft dat de handelsnaam niet voldoende soelaas biedt, wordt registratie te kwader trouw genoemd als juridisch wapen. Daarvoor moet wel bewezen worden dat het "teken", in dit geval Kordaat bier, bescherming genoot van enige omvang. En als er geen sprake kon zijn van een beschermde handelsnaam dan kan er ook geen sprake zijn van registratie te kwader trouw.

Link naar reactie
  • 0

Dat is mede omdat Studio Kordaat "wordt overspoeld" met e-mails van onbekenden en klanten van het bureau. "Zij vonden de campagne van Lidl vrouwonvriendelijk en dachten dat het Leidse bureau erachter zat." Verwarring alom en mogelijk reputatieschade.

 

 

Kennelijk doen de Handelsregisterwet en het Handelregister niet hun werk: als je zoekt wie er in het handelsverkeer, of maatschappelijk, verantwoordelijk kan worden gehouden voor vermeende misstanden, dan kom je bij de verkeerde uit. Zou je kunnen zeggen.

 

Die reclame heeft overigens de signatuur all-over van Bavaria c.q. Swinkels Family Brewers.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Je moet niet alles geloven wat in de krant het FD staat. Studio Kordaat heeft een jurist ingehuurd die na enkele stages besloot een eigen adviesbureau op te richten. Veel stampij om niks. Als klanten van een reclamestudio denken dat hun leverancier een landelijke tv-campagne voor bier begint, dan drinken die teveel. Het rijmt wel, maar het dicht niet!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je moet niet alles geloven wat in de krant het FD staat.

Marketingjournalisten manoeuvreren wel vaker in een mijnenveld landschap waarin het verschil tussen marketing en journalistiek al even schimmig helder is als het verschil tussen zonsopgang en zonsondergang. En het wordt wintertijd, ook dat nog.

 

Ik zou niet uitsluiten dat de brand owner (of iemand met vergelijkbaar coole job title) dit weekend Fest heeft omdat de opzet is geslaagd: iedereen weet dat Bavaria bij Lidl verkrijgbaar is voor minder dan bij andere supermarkten.

 

Dat is al eerder geprobeerd, met Dors voor Jumbo.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heeft Ward een goed punt.

 

Ik zou niet uitsluiten dat de brand owner (of iemand met vergelijkbaar coole job title) dit weekend Fest heeft omdat de opzet is geslaagd: iedereen weet dat Bavaria bij Lidl verkrijgbaar is voor minder dan bij andere supermarkten.
In de campagne wordt Lidl nergens genoemd. Dus ze zagen aankomen dat daar vragen over zouden ontstaan. Het is niet ondenkbaar dat een minimale controverse zelfs voorzien was. Lidl (+ Bavaria) komen niet in conflict met een grote concurrent, maar met een stel kleine belanghebbenden. Die laat je even stampij maken en dan doe je een voorstel.

 

Je krijgt geen Bavaria voor een weggeefprijs, maar een degelijke pils. Bavaria maakt een heleboel verschillende biertjes, ook voor huismerken. Net zoals Unox de Hema-worst maakt, met een aangepast recept. Dat snapt de consument inmiddels ook wel.

 

Bij de naam speelt vooral mee dat je je gasten geen Euroshopper pils wil voorzetten. Naam en uitstraling moeten niet te goedkoop zijn. Wat dat betreft is de Lidl-associatie minder welkom. Dat kan ook meegespeeld hebben bij de opzet van deze campagne.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat is natuurlijk best een spanningsveld, puzzel of uitdaging geweest: een Premium Pilsner huismerk van Nederlandse afkomst voor een Duitse budget of discount supermarktketen positioneren. Dat feestje is ze best gegund en er hangen even geen groene vlaggetjes!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Plotwending…

 

Nieuw Lidl-bier lijkt sprekend op Kornuit van Grolsch

 

Het nieuwste Lidl-biertje Kordaat lijkt in woord en beeld verdacht veel op Grolsch-merk Kornuit. Is hier sprake van merkinbreuk? De Twentse bierbrouwer zegt de ontwikkelingen rondom Kordaat ‘met interesse te volgen’, maar wil niets prijsgeven over eventuele vervolgstappen.
Link naar reactie
  • 0

Grappig. Ik zei tegen mijn vrouw dat ik bij de Lidl een kratje Kornuit ging halen om te proberen en ze corrigeerde me, anders had ik het niet eens door gehad. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik niet vaak bij de Lidl kom en het lege kratje alleen daar kan inleveren.

 

Lijkt natuurlijk veel te veel op elkaar en Lidl heeft in plaats van afstand te nemen duidelijk de grens gezocht omdat naast de naam ook nog andere overeenkomsten zijn.

 

De vraag die uiteindelijk een rechter zou moeten beantwoorden is of verwarringsgevaar ook relevant is als de 2 merken nooit naast elkaar in één winkel zijn te krijgen. Persoonlijk lijkt me dat wel relevant omdat Lidl met zijn Kordaat voordeel heeft van de bekendheid van Kornuit ook al staan die nooit bij elkaar in de buurt bij een koopmoment.

 

Niet zo vreemd dat Grolsch geen oppositie heeft gevoerd na inschrijving omdat de mate van verwarring ook afhangt van andere zaken dan alleen de naam.

 

Een andere reden om te wachten zou geniaal kunnen zijn omdat er gezien de overeenkomst nu gratis reclame gemaakt wordt voor Kornuit bier. Het zou me niets verbazen als Grolsch daar nu meer van verkoopt. Gegeven de huidige omstandigheden zou ik het vreemd vinden als Grolsch uiteindelijk niet optreedt tegen het gebruik van de merknaam Kordaat en zijn positionering, afwachten dus.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 7-11-2018 om 21:53, Hans v N zei:

Gegeven de huidige omstandigheden zou ik het vreemd vinden als Grolsch uiteindelijk niet optreedt tegen het gebruik van de merknaam Kordaat en zijn positionering, afwachten dus.

 

Gisteren heeft er een kort geding plaatsgevonden, uitspraak over 2 weken!

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TwaBla zei:

De oudste rechten liggen bij Konrad.

Welke rechten?

 

2 uur geleden, TwaBla zei:

Verwarring tussen Kordaat en Kornuit is al beperkt

We zullen zien...HvN was al bijna een kratje Kornuit gaan halen bij de Lidl...

 

2 uur geleden, TwaBla zei:

schade is nog veel lastiger aan te tonen

Ze hoeven ook geen schade te lijden.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Over verwarring valt eeuwig te debatteren, maar uiteindelijk is het een subjectief oordeel.

 

Er is klankovereenkomst en deels ook beeldovereenkomst, maar Kordaat is geheel in hoofdletters geschreven en Kornuit niet. Een aantal overeenkomsten zijn typisch voor de hele productgroep, zoals de flesjes bijvoorbeeld.

 

Overeenkomst leidt bovendien niet automatisch tot verwarring. Qua distributiekanaal zijn beide producten volledig gescheiden, dus in winkel of horeca is verwarring onmogelijk.

 

Ben wel benieuwd wat er uit die zaak komt. Vraag me wel af of zoiets in kort geding uberhaupt beoordeeld kan worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zie ook niet dat er relevante rechten zouden liggen bij Konrad, een biermerk uit Tsjechië. Zie geen merkenregistratie en ook van een Nederlands handelsnaamrecht is beperkt of geen sprake omdat de firma die het bier verkoopt niet onder de naam "Konrad" bekend is. Er is in theorie wel een handelsnaamrecht van de Tsjechische firma.

 

Maar belangrijker is de constatering dat er wel sprake is van enige overeenstemming  met Kornuit en Kordaat maar veel minder dan tussen Kornuit en Kordaat zelf. Zo is de eerste lettergreep al anders Kon versus Kor (auditief) en (visueel) de laatste letter d ipv t. Ook begripsmatig is er verschil waar Kornuit en Kordaat beide met "stoer" kunnen worden geassocieerd is Konrad geen bestaand woord in de Nederlandse taal. Voordeel voor Konrad is natuurlijk dat het zelf ook niet hoeft te vrezen voor Grolsch.

 

Zal inderdaad wel een voorlopige uitspraak worden die verder uitgevochten moet worden in een bodemprocedure. Een in kort geding zal dan een verkoopverbod worden gevraagd. Wel eens dat de gescheiden distributie een complicerende factor is. Voor de eventuele schade: Als ik inderdaad naar Lidl was gegaan voor Kornuit en met Kordaat thuis gekomen is de schade voor Grolsch dus 1 kratje Kornuit.  

 

 

 

 

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Unilever heeft tenminste twee keer geprobeerd het naäpen door Albert Heijn tegen te gaan en beide keren trok de A-merk leverancier aan het kortste eind, in 2005 en in 2009. Gelijkenis leidt niet vanzelf tot verwarring, volgens de rechter. Terwijl we allemaal kunnen zien wat de bedoeling is.

 

Business Insider maakte twee jaar geleden een mooi overzicht van gelijkende verpakkingen.

 

Het gaat in dit soort zaken doorgaans niet om het ultieme gelijk, maar om het ondergraven van de stellingen van de tegenstander. Met een naam als Kornuit vraag je om gedoe.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Voor mij leek het een uitgemaakte zaak, Grolsch zou dit winnen met 2 vingers in de neus. Maar hoe dom kan je dan zijn als Lidl / Bavaria vroeg ik me vervolgens af? Is Kordaat bedacht door de jr productmanager of een stagiair die een "verzin eens iets leuks" opdracht kreeg? Waarschijnlijk niet, dus hier is over nagedacht, en goed ook .....

 

Overeenstemming en verwarringsgevaar is er dus, dat snapt iedereen. Maar zoals al eerder is geconstateerd is die verwarring niet aanwezig bij het koopmoment. Kornuit en Kordaat staan nooit naast elkaar, zelfs niet in dezelfde winkel. En al ging ik bijna zelf een verkeerd kratje halen, is dat niet gebeurd omdat mijn vrouw zo alert was het verschil op te merken en dat kwam omdat het in de diverse media, waaronder de diverse kranten, melding werd gemaakt van de overeenkomsten en de verschillen. Raar maar waar is het feit dat er overeenkomsten zijn zodanig in het nieuws geweest (en nog) dat de kans op verwarring (nog) minder is geworden.

Bijeffect is natuurlijk de gratis publiciteit die beide merken hebben gekregen. Het zou me niets verbazen, ook al eerder opgemerkt, als Lidl met de Nielsen cijfers aantoont dat er geen sprake is van schade door Grolsch maar winst. Het is zo goed als zeker dat de merknaam Kornuit ook aan bekendheid heeft gewonnen.

 

Uiterst interessant hoe dit gaat aflopen, hoe de argumentatie is van beide partijen, en hoe de rechter dit gaat wegen.

 

 

 

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 0

Dat hele naäap fenomeen bij de supermarkten is een beetje aan het verdwijnen sinds die beseffen dat hun huismerk zo sterk is geworden dat ze niet meer op de dominante merken hoeven te lijken. Kijk naar voorlopers in dit domein en je ziet bij Marks & Spencer, Migros en in Nederland de Hema prachtig verpakkingsontwerpen. Lidl gaat ook al die kant op, maar soms vallen ze weer terug in oude gewoonten. Ik vermoed dat ze met hun leverancier samen een naam en verpakking hebben ontwikkeld voor een killer-pils: stoer en goedkoop.

 

Het zal wel een obsessie bij Bavaria geweest zijn om het hipsterbier van Grolsch als mikpunt te nemen. Bij Bavaria vinden ze het leuk om een beetje te boekanieren. Op de uitkomst van een rechtszaak zou ik niet durven wedden; de argumentatie van beiden kanten raakt kant en wal. Want het is niet omdat commotie beide partijen voordeel biedt dat merkinbreuk ineens toegestaan is. Dat zou de deur openen naar wildwest-toestanden.

 

Wel een leuke zaak weer. :classic_tongue:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.