• 0

Merkenrecht, Lidl Kordaat bier vs Grolsch Kornuit

De namen zijn op. Er wordt nu veel reclame gemaakt voor het nieuwe pils Kordaat. Maar het is niet deze Kordaat. Het is ook geen bier van Brouwerij Kordaat in Roermond. Het is wel een nieuw premium-pils van de Lidl - met een website van Schwarz IT.

 

De Roermondse brouwer ziet het geld al binnenschuimen, want de brouwersvereniging Craft staat achter hem. Belooft weer een leuke case-story te worden. Lidl is wel groot, maar het is de Nederlandse vestiging of een bureau die dit organiseert. Dan is Ambev een maatje groter.

 

Mod edit: afgesplitst van het topic Merkenrecht, Julius bier...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
8 uur geleden, RT.... zei:

Des te belangrijker is dus je marketingpositie en je 'unieke' verhaal. Heineken is geen wereldspeler omdat hun pils van een uitzonderlijk hoog niveau is.

 

Internationaal gezien is Heineken natuurlijk wel een sterk merk met een lange historie. Of het kwaliteitsniveau relatief hoog is verschilt per land. 

 

Voor landen die zelf geen hoogwaardig bier produceren is het wellicht een exclusief importproduct,  net als pakweg Carlsberg of Tuborg. Maar in landen die zelf goede bieren produceren stelt het wat minder voor. 

 

Kordaat is natuurlijk wel een apart verhaal omdat het een specifiek voor Nederland gemaakt product is, maar slechts te koop is bij een Duitse discounter. Qua marktpositie is het ook vreemd: is het nou goedkoop of duur? Het is in ieder geval niet het goedkoopste bier van de Lidl, en ook niet het duurste. Je zou hetzelfde kunnen stellen over Kornuit in het spectrum van pakweg de AH. 

Link naar reactie
  • 0

Verwarring in merkrechtelijk verband is nogal een dik dossier met steeds weer nieuwe hoofdstukken. Zo is een soort voorrangsregeling waarbij auditieve gelijkenis (naam) minder van belang is dan visuele overeenkomst (etiket). Dat kan ontstaan zijn omdat producten naast elkaar staan op het schap en dus vooral concurreren op verschijning. Volg de basisregels en Grolsch heeft waarschijnlijk gelijk; kijk naar uitspraken van de afgelopen tien jaar (met name Unilever versus AH) en je hebt met huismerken veel vrijheid om in de buurt van andere merken te gaan zitten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het zal een geval zijn dat per casus verschilt. 

 

Neem iets simpels als chloor voor je toilet: Dat zit meestal in een gele fles (net als spiritus meestal in een blauwe, of motorolie in een zwarte zit etc), en dan heb je nog de vorm van de fles die ook een functie heeft om 'onder de rand' te komen. Voila WC-eend. 

 

Mag je vervolgens als concurrent iets leveren in een gele fles met ruwweg dezelfde vorm? Zo te zien wel. Mag je het dan ook nog WC-zwaan oid noemen of iets dergelijks? Waarschijnlijk niet, al geloof ik niet dat daar ooit een dispuut over gevoerd is. 

 

Grolsch heeft in ieder geval in kort geding het dispuut kornuit/kordaat verloren, maar procedeert wel verder. Interessant is hoe dat potentieel lucratief kan zijn voor Lidl, iedere keer dat zo'n processtap in het nieuws komt is het gratis reclame. Ze zouden nog wat olie op het vuur kunnen gooien door te komen met een test in een of ander consumentblad waarbij mensen de smaak etc van beide pilsjes met elkaar vergelijken, en als het even mee zit kordaat nipt beter beoordelen, of in ieder geval geen significante verschil vinden. 

 

Ook interessant is de situatie waarbij Grolsch de bodemprocedure alsnog weet te winnen, maar op basis van visuele gelijkenis ipv naamsgelijkenis. Lidl kan in dat geval domweg het label een beetje aanpassen, en dan begint het hele dansje opnieuw vanaf de eerste pas. 

Link naar reactie
  • 0

Het duurde afgelopen weekend even voordat ik de huismerkketchup had gevonden. Nu zie je op deze foto alleen maar de verschillen, maar stel je voor dat in dit rek ook de flessen van Remia en Gouda's Glorie staan; dan zijn de Jumbo-fles en de Heinz-fles een eeneiige tweeling.

eeneiige-ketchup-laagste-prijs.jpg

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 6-4-2019 om 01:11, R.I.P. - Benm zei:

Mag je vervolgens als concurrent iets leveren in een gele fles met ruwweg dezelfde vorm? Zo te zien wel. Mag je het dan ook nog WC-zwaan oid noemen of iets dergelijks? Waarschijnlijk niet, al geloof ik niet dat daar ooit een dispuut over gevoerd is. 

Vanwege de grote belangen zijn dit soort kwesties meestal wel uitgevochten.

 

Vorm speelt bijvoorbeeld een rol bij Toblerone, Lindt en Kitkat. Lindt probeerde de vorm van de paashaas vast te leggen. Tevergeefs. Kitkat wilde zijn breekreep beschermen. Lukte niet. Toblerone is er echter wel in geslaagd zijn driehoekjes te beschermen. Zolang dat stand houdt, want de concurrentie moet en zal... Poundland (UK) brak bijna door de defensie met een Twin Peak Bar.

 

Bij WC Eend zou weleens mee kunnen spelen dat ze zelf het ontwerp ook van een ander hebben overgenomen: prior rights.  Het merk was oorspronkelijk van de Zwitserse firma Düring, dat later Duck Global Licensing genoemd werd. Dit bedrijf is in 2008 overgenomen door de SC Johnson Group. De kenmerkende vorm is wel geregistreerd in enkele landen in het verre oosten, maar een actieve bescherming neem ik niet waar. Terwijl ze wel heel agressief zijn in het beschermen van andere merkrechten.

 

Dat ketchup in een rode fles zit die op z'n kop staat is niet uniek voor Heinz. Nabootsen mag overal. Doet Heinz zelf ook. Ze zijn vast niet de bedenker van een fles die op z'n deksel staat.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, TwaBla zei:

Dat ketchup in een rode fles zit die op z'n kop staat is niet uniek voor Heinz. Nabootsen mag overal. Doet Heinz zelf ook. Ze zijn vast niet de bedenker van een fles die op z'n deksel staat.

 

In zo'n geval is het lastig vast te stellen wie het als eerste deed, maar vast geen van de huidige marktpartijen. Het is zoiets als mayonaise in een metalen tube - overal te koop, maar geen idee wie dat als eerste bedacht heeft, zou gerust 100 jaar geleden kunnen zijn. 

Link naar reactie
  • 0

Die flessen of verpakkingen in het algemeen lopen in veel gevallen over dezelfde productielijn, dus dan is de vormvrijheid nogal beperkt...:classic_wink:

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.