• 0

gebruik kajuitjacht als bedrijfsruimte

Ik heb een vraag over het inmiddels regelmatig gebruik van mijn privé kajuitjacht als bedrijfsruimte.

 

De boot ligt in een jachthaven waar ik € 700 per jaar aan liggeld betaal. Daarnaast heb ik het afgelopen jaar rond € 400 uitgegeven aan onderhoud. De boot heeft een eigen ingang, toilet, kookgelegenheid en energieaansluiting.

 

Ik wil liggeld, energieverbruik en onderhoud naar rato op mijn winst en verliesrekening zetten.

 

Mag dat en mag ik de boot dan ook naar rato op de balans zetten als activa of moet ik dan eerst de boot naar rato verkopen aan de BV?

 

Ik gebruik de boot nu 80% bedrijfsmatig en 20% privé en vergelijkbare boten kosten momenteel 2de hands tussen de 8 en € 10.000,-.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn conclusie is in het geval van ter beschikkingstelling van bezit ik meer belasting moet betalen dan als ik de boot aan de bv verkoop.

 

Ik hoor graag of deze redenering de juiste is of dat ik eventueel nog wat gemist heb.

 

In reactie: zie mijn laatste 2 reacties, met name:

 

Of dat gunstig is? Geen idee. We kennen jouw en de BV's bezittingen, inkomen en schulden niet...

 

 

privé bezit € 330.000,- bezit bv € 270.000,-, inkomen € 0 - 2018, € 30.000 - 2019, € 100.000 - 2020, schulden 0

Link naar reactie
  • 0

Zo bedoelde ik het niet. Dat zijn maar een paar factoren die meespelen. Ik bedoelde daarmee dat volledige inzage in je IB en jaarrekening nodig zijn

 

Kan je een voorbeeld geven waarom het ingewikkelder zou kunnen zijn dan ik het schets?

 

Ik verkoop de boot aan de bv, zet hem op de balans, trek de betaalde btw voor liggeld, etc. af van het totaal aan te betalen omzetbelasting in betreffende periode en betaal zo minder belasting.

 

Ben benieuwd naar je reactie (:

Link naar reactie
  • 0

BV ontvangt daarna huur van jou. Bij BV belast, bij jou niet aftrekbaar.

Bij verkoop ooit door de BV betaalt de BV vennootschapsbelasting over de boekwinst, om maar 2 extra aspecten te noemen

 

Duidelijk, dankjewel, ik voorzie daar gelukkig geen problemen. Bedankt voor het meedenken, ik hoor het graag als je nog meer aspecten kan bedenken (:

 

Link naar reactie
  • 0

Ik volg dit nu van een afstandje (niet).

 

Ik heb zelf een boot die ook ongeveer eu 700 per jaar aan liggeld plus nog zoiets voor de winterstalling. En dat is een verenigingshaven, heel veel goedkoper zal het niet worden op een andere plek.

 

Dat is een bootje van 9 meter en een beetje.

 

Het moet bijkans een nieuwe boot van goud zijn wil het een beetje zinvol zijn die aan de bv te verkopen en terug te huren en er dan voordeel uit te halen.

 

En een boot van dit formaat als "Bedrijfsruimte" gebruiken?

 

Ik kan het allemaal niet helemaal volgen.

 

Ik neem aan dat welke boot dan ook tegen marktconforme prijs moet worden gehuurd, dan gaat het gauw richting 500,-- tot 1000,-- per week.

Is het dan nog leuk?

 

Maar goed, ik schrijf dit allemaal terwijl ik geen idee heb wat voor boot dit is.

 

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Een kajuitjacht van een meter of negen voldoet lastig aan normen die aan bedrijfsruimte gesteld worden. Neem alleen maar eens een veilige toegang en stahoogte. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een kajuitjacht van een meter of negen voldoet lastig aan normen die aan bedrijfsruimte gesteld worden.

 

Het is ook naar mijn smaak een beetje een raar verhaal (maar wie weet...).

 

Lijkt mij dan ook niet ondenkbaar dat de waarde van het privévoordeel van dit hele gedoe (een 'kajuitjacht' van de BV dus) gesteld wordt op de totale kosten (met bijbehorende correctie voor de BTW!).

 

Echter lijkt 'repelsteeltje' er van overtuigd te zijn dat het zakelijke karakter van de boot niet ter discussie staat of zal staan. "Wie weet hoe een koe een haas..." enz.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

BV ontvangt daarna huur van jou. Bij BV belast, bij jou niet aftrekbaar.

Bij verkoop ooit door de BV betaalt de BV vennootschapsbelasting over de boekwinst, om maar 2 extra aspecten te noemen

 

Heb de volgende rekenhulp gevonden op de site van de Belastingdienst betreffende werkruimte in de woning:

 

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

 

Hieronder de procedure die je doorloopt:

 

Werkruimte

Om vast te stellen of u recht hebt of aftrek van kosten voor een werkruimte, krijgt u een aantal

vragen over uw situatie. Klik op het vraagteken voor extra informatie.

 

Let op!

Het is mogelijk dat uw situatie niet voorkomt in dit hulpmiddel. Vraag dan advies aan uw fiscaal dienstverlener (boekhouder of adviseur). (heb ik de Belastingdienst over gebeld en mijn 'boot' wordt hetzelfde behandeld als 'werkruimte in de woning'.

 

Hebt u een huurwoning of een koopwoning? koopwoning

Bent u getrouwd of woont u samen? ja

Bent u zelf voor 100% eigenaar van de woning? ja

Is uw partner ook ondernemer? nee

Hebt u een zelfstandige werkruimte? ja

 

Omschrijving zelfstandige werkruimte: Een werkruimte is zelfstandig als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld door: een eigen opgang of ingang, andere voorzieningen in de werkruimte, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening). De werkruimte zou u ook als zodanig kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende.

 

Gebruikt u de werkruimte voor meer dan 90% voor uw onderneming? nee

Gebruikt u de werkruimte voor meer dan 10% voor uw onderneming? ja

 

Resultaat

U hebt recht op kostenaftrek

U rekent uw werkruimte tot uw ondernemingsvermogen. Dat betekent voor u:

 

1. De werkruimte hoort in box 1 tot de winst uit onderneming en niet meer tot de eigen woning.

2. U moet de werkruimte voor de werkelijke waarde vermelden op de balans.

Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.

3. Hebt u een hypotheek op het pand? Dan moet u het gedeelte van de hypotheek voor de werkruimte vermelden als schuld op de balans.

Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.

4. U kunt jaarlijks kosten voor de werkruimte aftrekken.

5. Gebruikt u de werkruimte voor uw onderneming en voor privé? Dan mag u de kosten aftrekken die u hebt gemaakt voor uw onderneming.

6. Stopt u later met uw onderneming of verkoopt u het pand? Dan moet u rekening houden met het resultaat dat u behaalt met de verkoop (voor het gedeelte van de werkruimte) of de overdracht naar uw privévermogen.

Link naar reactie
  • 0

BV ontvangt daarna huur van jou. Bij BV belast, bij jou niet aftrekbaar.

Bij verkoop ooit door de BV betaalt de BV vennootschapsbelasting over de boekwinst, om maar 2 extra aspecten te noemen

 

in punt 5 van de rekenhulp van de Belastingdienst wordt gesteld: Gebruikt u de werkruimte voor uw onderneming en voor privé? Dan mag u de kosten aftrekken die u hebt gemaakt voor uw onderneming.

 

Hier wordt niet gerept over eventuele 'huur' die over dat privégebruik verschuldigd is aan de bv. Enkel en alleen dat kosten die voor de onderneming zijn gemaakt kunnen worden afgetrokken dus 'naar rato'.

Link naar reactie
  • 0

Een kajuitjacht van een meter of negen voldoet lastig aan normen die aan bedrijfsruimte gesteld worden. Neem alleen maar eens een veilige toegang en stahoogte. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

 

Omschrijving zelfstandige werkruimte: Een werkruimte is zelfstandig als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld door: een eigen opgang of ingang, andere voorzieningen in de werkruimte, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening). De werkruimte zou u ook als zodanig kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende.

Link naar reactie
  • 0

BV ontvangt daarna huur van jou. Bij BV belast, bij jou niet aftrekbaar.

Bij verkoop ooit door de BV betaalt de BV vennootschapsbelasting over de boekwinst, om maar 2 extra aspecten te noemen

 

in punt 5 van de rekenhulp van de Belastingdienst wordt gesteld: Gebruikt u de werkruimte voor uw onderneming en voor privé? Dan mag u de kosten aftrekken die u hebt gemaakt voor uw onderneming.

 

Hier wordt niet gerept over eventuele 'huur' die over dat privégebruik verschuldigd is aan de bv. Enkel en alleen dat kosten die voor de onderneming zijn gemaakt kunnen worden afgetrokken dus 'naar rato'.

 

Die rekenhulp beschrijft de situatie van een eenmanszaak en inkomstenbelasting. In die situatie ben en blijf je eigenaar van de woning / werkruimte. Het gaat dus alleen om hoe de kosten worden verdeeld.

 

Bij een BV ontstaat een nieuwe situatie. Dan is ofwel de BV eigenaar en moet je huur betalen voor prive gebruik.

Of jij bent eigenaar en moet de BV een vergoeding betalen voor gebruik.

 

De rekenhulp is dus niet bruikbaar in jou situatie

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

BV ontvangt daarna huur van jou. Bij BV belast, bij jou niet aftrekbaar.

Bij verkoop ooit door de BV betaalt de BV vennootschapsbelasting over de boekwinst, om maar 2 extra aspecten te noemen

 

in punt 5 van de rekenhulp van de Belastingdienst wordt gesteld: Gebruikt u de werkruimte voor uw onderneming en voor privé? Dan mag u de kosten aftrekken die u hebt gemaakt voor uw onderneming.

 

Hier wordt niet gerept over eventuele 'huur' die over dat privégebruik verschuldigd is aan de bv. Enkel en alleen dat kosten die voor de onderneming zijn gemaakt kunnen worden afgetrokken dus 'naar rato'.

 

Die rekenhulp beschrijft de situatie van een eenmanszaak en inkomstenbelasting. In die situatie ben en blijf je eigenaar van de woning / werkruimte. Het gaat dus alleen om hoe de kosten worden verdeeld.

 

Bij een BV ontstaat een nieuwe situatie. Dan is ofwel de BV eigenaar en moet je huur betalen voor prive gebruik.

Of jij bent eigenaar en moet de BV een vergoeding betalen voor gebruik.

 

De rekenhulp is dus niet bruikbaar in jou situatie

 

 

 

 

 

 

Ah, nu begrijp ik wat je eerder bedoelde met 'Jij bent jij en de BV is de BV. Beiden strikt gescheiden entiteiten!'.

 

Waar kan ik die specifieke informatie vinden over dat in dit geval bij een BV een nieuwe situatie ontstaat en dat dan de BV eigenaar is en dat huur betaald moet worden voor privégebruik.

 

Super interessante materie! Welk boek moet ik openslaan, welke website kan ik bezoeken?

 

Link naar reactie
  • 0

Er bestaan geen aparte boeken voor 'hoe gaan personen met elkaar om?' Dat verschilt namelijk per situatie.

 

Als de prinses uit het sprookje jou haar spinnewiel laat gebruiken om van stro goud te maken, en ze rekent jou geen huur voor het spinnewiel, dan ziet de belastingdienst die niet-betaalde huur bijvoorbeeld als een schenking. In dat geval kijk je naar het schenkingsrecht.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Super interessante materie! Welk boek moet ik openslaan, welke website kan ik bezoeken?

Telefoongids, zoeken onder de B van belastingadviseurs.

Of bezoek deze site

 

Met € 600.000,- aan bezit en met zoveel foute aannames die keer op keer gecorrigeerd moeten worden zou ik stoppen met doe het zelven, en een goede adviseur inschakelen. Ik denk dat je zelf daarmee een groot plezier doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Artikel 290 Burgerlijk Wetboek Boek 7:

 

Afdeling 6. Huur van bedrijfsruimte

 

Artikel 290

 

2. Onder bedrijfsruimte wordt verstaan:

 

a. een gebouwde onroerende zaak of gedeelte daarvan, die krachtens overeenkomst van huur en verhuur is bestemd voor de uitoefening van een kleinhandelsbedrijf, van een restaurant- of cafébedrijf, van een afhaal- of besteldienst of van een ambachtsbedrijf, een en ander indien in de verhuurde ruimte een voor het publiek toegankelijk lokaal voor rechtstreekse levering van roerende zaken of voor dienstverlening aanwezig is;

 

b. een gebouwde onroerende zaak of gedeelte daarvan die krachtens zulk een overeenkomst bestemd is voor de uitoefening van een hotelbedrijf;

 

c. een onroerende zaak die krachtens zulk een overeenkomst is bestemd voor de uitoefening van een kampeerbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Een niet geheel onbelangrijk aspect in dit (nogal 'wilde', in mijn ogen dan...) verhaal is dat als de boot eerst vanuit privé verkocht wordt aan de BV en vervolgens ooit (want dat zal toch wel een keer gebeuren?) door de BV weer verkocht wordt, dan is de BV hier BTW over verschuldigd.

 

Dus weg besparing/winst! En misschien meer dan dat...

 

(vandaar dat ik al eerder schreef: "ja zal verschillende scenario's moeten uitrekenen" of zoiets - maar daar werd voor het gemak overheen gewalst door 'repelsteeltje')

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Artikel 290 Burgerlijk Wetboek Boek 7:

 

Afdeling 6. Huur van bedrijfsruimte

 

Artikel 290

 

2. Onder bedrijfsruimte wordt verstaan:

 

a. een gebouwde onroerende zaak of gedeelte daarvan, die krachtens overeenkomst van huur en verhuur is bestemd voor de uitoefening van een kleinhandelsbedrijf, van een restaurant- of cafébedrijf, van een afhaal- of besteldienst of van een ambachtsbedrijf, een en ander indien in de verhuurde ruimte een voor het publiek toegankelijk lokaal voor rechtstreekse levering van roerende zaken of voor dienstverlening aanwezig is;

 

b. een gebouwde onroerende zaak of gedeelte daarvan die krachtens zulk een overeenkomst bestemd is voor de uitoefening van een hotelbedrijf;

 

c. een onroerende zaak die krachtens zulk een overeenkomst is bestemd voor de uitoefening van een kampeerbedrijf.

 

 

super goed die link https://wetten.overheid.nl/ waarvoor dank, heb ik wat aan

Link naar reactie
  • 0

Er bestaan geen aparte boeken voor 'hoe gaan personen met elkaar om?' Dat verschilt namelijk per situatie.

 

Als de prinses uit het sprookje jou haar spinnewiel laat gebruiken om van stro goud te maken, en ze rekent jou geen huur voor het spinnewiel, dan ziet de belastingdienst die niet-betaalde huur bijvoorbeeld als een schenking. In dat geval kijk je naar het schenkingsrecht.

 

leuke vergelijking makkelijk te onthouden ook (:

Link naar reactie
  • 0

Een niet geheel onbelangrijk aspect in dit (nogal 'wilde', in mijn ogen dan...) verhaal is dat als de boot eerst vanuit privé verkocht wordt aan de BV en vervolgens ooit (want dat zal toch wel een keer gebeuren?) door de BV weer verkocht wordt, dan is de BV hier BTW over verschuldigd.

 

Dus weg besparing/winst! En misschien meer dan dat...

 

(vandaar dat ik al eerder schreef: "ja zal verschillende scenario's moeten uitrekenen" of zoiets - maar daar werd voor het gemak overheen gewalst door 'repelsteeltje')

 

Volgens mij is de bv in dat scenario alleen btw over de boekwinst verschuldigd. De boot zou dan meer waard moeten worden na verloop van tijd, waar geen sprake van is.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.