• 0

Persoonlijke BV personeel aannemen

Beste,

 

Momenteel werk ik met mijn compagnon samen in een maatschap met personeel. Omdat we een behoorlijke groei doormaken (gelukkig!) is ons aangeraden om over te stappen naar een BV-structuur waarbij wij beiden met een persoonlijke BV gekoppeld zijn aan de BV van ons bedrijf. Ons bedrijf telt nu 12 werknemers die bij ons in dienst zijn.

 

BV1 BV2

BV bedrijf

 

Laten we zeggen dat ik BV1 ben; ik vraag mezelf namelijk een aantal zaken af:

- Kan ik dan iemand in dienst nemen die ook in dienst is bij BV-bedrijf? (of overnemen)

- Kan ik überhaupt iemand in dienst nemen?

- Kan ik aan deze BV ook andere bedrijven koppelen? (mijn hobby is fotografie en ik zou het heel leuk vinden om dat professioneel meer uit te breiden) -> vraag komt voort uit de informatie dat een persoon zichzelf niet twee keer kan inschrijven bij de KvK.

 

Voor mij is het allemaal wat ingewikkeld en absoluut niet mijn terrein. Ik ben vooral heel benieuwd!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Pinkielady1

 

Volgens mij kun je je wel vaker inschrijven bij de KvK als bestuurder van de BV en als eenmanszaak.

Lijkt me geen probleem.

 

De BV (de werkmaatschappij) neemt personeel aan en is de werkgever van het personeel.

 

Als je bedoelt dat je via je eenmanszaak iemand in dienst neemt die ook in dienst is bij de BV.

Ja, dat moet kunnen mits de arbeidsovereenkomst met de BV zich daartegen niet verzet.

 

Is dit het antwoord op je vragen? Zo niet, vraag gerust door.

 

Succes, Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Laten we zeggen dat ik BV1 ben; ik vraag mezelf namelijk een aantal zaken af:

- Kan ik dan iemand in dienst nemen die ook in dienst is bij BV-bedrijf? (of overnemen)

Ja, maar verstandig is dat niet. BV1 is een personal holding, daarin onderneem je geen activiteiten en plaats je geen personeel

 

- Kan ik überhaupt iemand in dienst nemen?

Ja

 

- Kan ik aan deze BV ook andere bedrijven koppelen? (mijn hobby is fotografie en ik zou het heel leuk vinden om dat professioneel meer uit te breiden) -> vraag komt voort uit de informatie dat een persoon zichzelf niet twee keer kan inschrijven bij de KvK.

Zoals Odeon al aangaf: dat kan wel, alleen niet 2 x als eenmanszaak.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Pinkielady1

 

Volgens mij kun je je wel vaker inschrijven bij de KvK als bestuurder van de BV en als eenmanszaak.

Lijkt me geen probleem.

 

De BV (de werkmaatschappij) neemt personeel aan en is de werkgever van het personeel.

 

Als je bedoelt dat je via je eenmanszaak iemand in dienst neemt die ook in dienst is bij de BV.

Ja, dat moet kunnen mits de arbeidsovereenkomst met de BV zich daartegen niet verzet.

 

Is dit het antwoord op je vragen? Zo niet, vraag gerust door.

 

Succes, Odeon

 

 

 

Heel duidelijk, dankjewel! Een antwoord die ik niet goed begrijp; 'als de BV zich daar niet tegen verzet'. Hoe kan een BV zich verzetten? Bedoel je dat, als mijn compagnon het niet wil?

 

Link naar reactie
  • 0
- Kan ik aan deze BV ook andere bedrijven koppelen? (mijn hobby is fotografie en ik zou het heel leuk vinden om dat professioneel meer uit te breiden) -> vraag komt voort uit de informatie dat een persoon zichzelf niet twee keer kan inschrijven bij de KvK.

Zoals Odeon al aangaf: dat kan wel, alleen niet 2 x als eenmanszaak.

 

Dat wist ik niet! Ik ben natuurlijk geen eenmanszaak meer, bedankt voor uw antwoord!

Wat betreft de structuur, als ik het goed begrijp is een holding meer een plek waar je je eigen in waarborgt en neem je aan vanuit de werkBV. klopt dat?

 

 


quote aangepast voor juiste context

 

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de structuur, als ik het goed begrijp is een holding meer een plek waar je je eigen in waarborgt en neem je aan vanuit de werkBV. klopt dat?

Klopt. Een Holding is letterlijk een "houdermaatschappij" waarin je bezit (aandelen en activa) stalt en beheert buiten de risicosfeer van de werkmaatschappij.

Verder kun je je er in laten verlonen, je pensioen in opbouwen en deelnemen aan andere bedrijven

 

De risicodragende activiteiten voer je uit in de werkmij. Groot voordeel daarvan is dat - zolang je je als goed bestuurder gedraagt de gevolgen van als er onverhoopt toch iets misgaat - zoals surseance of faillissement - ook beperkt blijven tot de werkmij.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de structuur, als ik het goed begrijp is een holding meer een plek waar je je eigen in waarborgt en neem je aan vanuit de werkBV. klopt dat?

Klopt. Een Holding is letterlijk een "houdermaatschappij" waarin je bezit (aandelen en activa) stalt en beheert buiten de risicosfeer van de werkmaatschappij.

Verder kun je je er in laten verlonen, je pensioen in opbouwen en deelnemen aan andere bedrijven

 

De risicodragende activiteiten voer je uit in de werkmij. Groot voordeel daarvan is dat - zolang je je als goed bestuurder gedraagt de gevolgen van als er onverhoopt toch iets misgaat - zoals surseance of faillissement - ook beperkt blijven tot de werkmij.

 

 

Dank voor uw snelle reactie. Ik moet zeggen dat dit mij een prettig gevoel geeft. Ik kan het nu eindelijk visueel voor mij zien.

 

Wat bedoelt u met deelnemen aan andere bedrijven?

Link naar reactie
  • 0
Wat bedoelt u

Zeg maar 'jij' hoor, op dit forum mag iedereen elkaar tutoyeren ;)

 

met deelnemen aan andere bedrijven?

Je kunt met die holding ook een aandelenbelang nemen in en actief zijn met/voor andere bedrijven.

 

Stel bijvoorbeeld dat jouw fotografie-hobby booming is en je een soort uitzendbureau voor fotografen begint: dan kun je die activiteiten ook in een werkmaatschappij (BV) onderbrengen, en beheren en besturen vanuit jouw holding .

 

(maar als je als fotograaf klein begint, is het misschien meer voor de hand liggend om dat vanuit een eenmanszaak naast je BV te doen. Weliswaar zul je niet voldoen aan het urencriterium voor zelfstandigen- en startsaftrek, maar je kosten in de eenmanszaak zijn wel lager en je hebt MKB Winstvrijstelling)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.