• 0

zonnepanelen, btw en verhuizen

Hallo allemaal,

 

Ik zie door de bomen het bos niet meer, daarom leg ik mijn vraag hier maar neer. Ik lees hier regelmatig heel heldere uitleg voor ingewikkelde zaken. Daar hoop ik nu ook op.

 

In 2016 heb ik zonnepanelen laten plaatsen. De kosten waren € 8.500 ex btw. Ik heb mij aangemeld als ondernemer voor de btw en de btw (€ 1.785 minus forfait) netjes terug ontvangen. So far so good.

 

Ons huis staat nu te koop. De zonnepanelen zullen achter blijven.

 

Op het door ons aangekochte huis wil ik ook weer zonnepanelen laten leggen. De btw die ik daarbij moet betalen wil ik zo veel mogelijk terug krijgen.

 

Ik hoorde dat dit wel eens lastig kan worden. Mogelijk zou ik de btw die ik in 2016 terug heb gekregen gedeeltelijk weer moeten afdragen? Wie kan mij in heldere taal uitleggen hoe dit gaat? Ter info: de panelen die op het nieuwe huis komen kosten € 5.000 ex btw. En ik ben van plan om bij verkoop van de huidige woning in de koopakte op te nemen dat van de koopsom € 6.000 wordt toegerekend aan de zonnepanelen. Ik neem aan dat ik daar geen btw-factuur voor hoef uit te schrijven, of zie ik dat verkeerd?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de verschillende belastingen kan het zijn dat er anders wordt omgegaan met de zonnepanelen. En keuze in de ene belastingsoort heeft geen gevolgen voor de andere belastingsoort. In het geval van verkoop met panelen, heb je voor zover ik kan overzien voornamelijk te maken met een drietal belastingen:

[*]inkomstenbelasting

[*]overdrachtsbelasting

[*]omzetbelasting

 

Voor de inkomstenbelasting worden de panelen over het algemeen gezien als een onderdeel van het huis. Je betaalt in theorie dan ook inkomstenbelasting over een percentage van het huis mét panelen (= eigenwoningforfait). Dit doe je bij je oude huis, en dat doe je straks bij je nieuwe huis. Nu is het natuurlijk maar de vraag in hoeverre de WOZ-waarde rekening houdt met die zonnepanelen, maar dat is niet jouw probleem.

 

Voor de overdrachtsbelasting kun je voor zover ik weet de panelen lós zien van het huis. In feite is dat een overname van 'roerende goederen'. Het is inderdaad goed om de waarde van die panelen (én onvormer) los op te nemen in de akte, zodat de verkoopprijs met een navenant bedrag daalt. De kopende partij betaalt dan geen 2% overdrachtsbelasting over die panelen.

 

Voor de omzetbelasting zijn die panelen zakelijk aangemerkt (dat is geen keus). Je zult dan eigenlijk bij verkoop 21% btw moeten afdragen over de verkoopprijs, maar je mag dan uiteraard de betaalde btw op je nieuwe panelen op je nieuwe huis daar weer vanaf trekken.

 

Maar het kan zijn dat je ooit ontheffing administratieve verplichtingen hebt aangevraagd of automatisch hebt gekregen. In dat geval hoef je geen btw-aangiftes meer te doen. Je draagt dan geen btw af, maar je kunt ook geen btw terugvragen, zolang je aan de voorwaarden voldoet. Eén van die voorwaarden is bijvoorbeeld dat je per saldo niet meer dan 1.345 euro btw hoeft af te dragen. Zelfs al zou je alleen die panelen voor 6.400 euro of minder (ex btw) verkopen, zou je btw afdracht onder dat bedrag blijven en hoef je niets te doen.

 

Er kan hooguit één nadeel kleven voor de koper van de panelen. Als jij ontheffing voor administratieve verplichtingen hebt, schrijf je normaliter geen factuur uit (mag wel). Maar je mag met die ontheffing sowieso geen btw op die factuur vermelden. De koper kan dan die btw ook niet terugvragen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je uitgebreide en duidelijke reactie. Ik heb inderdaad de ontheffing voor administratieve verplichtingen. Bij verkoop van de panelen / omvormer voor € 6.000 voldoe ik dus (zo begrijp ik) aan de eisen die aan die ontheffing worden gesteld en hoef ik geen btw af te dragen. Dat is mooi en makkelijk.

 

Zodra ik dan voor het nieuwe huis panelen heb aangeschaft en de btw terug wil krijgen, moet ik de ontheffing opzeggen (lees ik hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/wie_moeten_een_btw_administratie_bijhouden/ontheffing_administratieve_verplichtingen/ontheffing_zelf_opzeggen). Dan kan ik de btw terugvragen (en moet ik gedurende 5 jaar aangifte btw blijven doen).

 

Zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
  • 1

Bij verkoop van de panelen / omvormer voor € 6.000 voldoe ik dus (zo begrijp ik) aan de eisen die aan die ontheffing worden gesteld en hoef ik geen btw af te dragen.

 

Volgens mij ben je ook (en daar komt dan de verschuldigde BTW bij verkoop er bovenop) een bedrag elk jaar verschuldigd volgens de forfaitaire regeling (op basis van capaciteit en wel/niet geïntegreerd in het dak), dus dat hangt er toch een beetje van de cijfers af lijkt mij.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Scherp!

 

Het forfait is € 120. Om onder de € 1.345 te blijven moet de (theoretische) btw-component in de verkoop van de panelen/omvormer dus minder zijn dan € 1.225. Wanner ik met de verkoper afspreek dat de panelen verkocht worden voor € 5.500 (geen btw) zit ik volgens mij goed, want theoretisch is de btw over dat bedrag € 1.155.

Link naar reactie
  • 0

Zodra ik dan voor het nieuwe huis panelen heb aangeschaft en de btw terug wil krijgen, moet ik de ontheffing opzeggen (lees ik hier). Dan kan ik de btw terugvragen (en moet ik gedurende 5 jaar aangifte btw blijven doen). Zie ik iets over het hoofd?

Nee, volgens mij zie je dit goed. Let overigens wel op of de fiscus je opzegging van de ontheffing niet op eigen houtje weer ongedaan maakt! ;)

 

Zo had ik vorig jaar opeens een kapotte omvormer en moest toen een (vrij kostbare) nieuwe aanschaffen. Per saldo kan ik dus weer btw terugvragen. Ik had daarom mijn ontheffing opgezegd, waardoor ik de komende 5 jaar weer aangifte moet gaan doen. Vorige week ontving ik van de Belastingdienst echter een brief dat ze mijn opgezegde ontheffing weer terug gingen draaien, want ik had de voorgaande jaren toch altijd gebruik gemaakt van de kleineondernemersregeling. Ik moet nu dus deze ongedaan gemaakte opgezegde ontheffing dus weer laten terugdraaien om de btw terug te krijgen! (Leuker kunnen ze het niet maken...)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dag, ik heb in 2017 zonnepanelen geplaatst en BTW terug ontvangen; daarna ontheffing aangevraagd en gekregen ivm gering bedrag dat ik per jaar zou moeten afdragen. Daarna geen contact meer geweest met belastingdienst. Nu ga ik komend jaar deze woning verkopen en op de nieuwe woning opnieuw zonnepanelen laten leggen. ( meer dan de huidige bezetting). Ik wil hiervan graag de BTW terug ontvangen. Sta nog steeds geregistreerd als ondernemer? Kan ik dan opnieuw BTW terug ontvangen over het totaal , of alleen over het meerdere, of helemaal niet? Moet ik mij opnieuw inschrijven als ondernemer?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.