• 0

overdrachtsbelasting bij bedrijfswoning naar privé?

Goedemiddag,

 

Wij zijn aan het kijken of we onze bedrijfswoning met grond over kunnen hevelen naar privé. Dit is een woning waar wij nu in wonen en na de overgang ook in blijven wonen.

De bedrijfswoning en bedrijfspand zijn tegen elkaar aan gebouwd. De woning heeft wel een aparte toegang en wordt door de gemeente ook als apart object gezien door gescheiden woz aanslagen.

Ik heb samen met mijn vrouw een vof. Bij het naar privé toehalen weet ik dat ik zal moeten afrekenen over de meerwaarde van de woning. Het bedrijf wordt nog niet gestaakt dus het is geen verplichte overgang.

Vraag is nu: betaal ik ook overdrachtsbelasting en zo ja, hoeveel dan?

Dit omdat het om een woning gaat.

Bedrijf + woning zijn beiden uit de jaren 90.

Heb goed gekeken of er vergelijkbare voorbeelden waren in HL. Maar wat ik tegen kom is uit een ver verleden of gaat over een andere bedrijfsvorm.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij zijn aan het kijken of we onze bedrijfswoning met grond over kunnen hevelen naar privé. Dit is een woning waar wij nu in wonen en na de overgang ook in blijven wonen.

Als je zegt "overhevelen naar privé", bedoel je dat dan in juridische zin? Of wil je het alleen in fiscale zin doen? Bijvoorbeeld voor de inkomstenbelasting?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn aan het kijken of we onze bedrijfswoning met grond over kunnen hevelen naar privé. Dit is een woning waar wij nu in wonen en na de overgang ook in blijven wonen.

Als je zegt "overhevelen naar privé", bedoel je dat dan in juridische zin? Of wil je het alleen in fiscale zin doen? Bijvoorbeeld voor de inkomstenbelasting?

Het huis is al juridisch eigendom, dus het gaat alleen om het fiscale aspect. Overdrachtsbelasting betalen..... En zo ja is dat 2 of 6%.

Bedankt alvast voor jullie belangstelling hierin en jullie inzet.

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat idee had ik al. Als het juridische eigendom al van jullie is (of van de firmanten) dan vindt er voor de overdrachtsbelasting geen overdracht plaats. Er valt dan niets te belasten.

 

Alleen voor de inkomstenbelasting moet je uiteraard even kijken of je het naar privé kunt halen. Als het verplicht zakelijk vermogen is (<10% privégebruik) kan dat niet. Als het pand altijd al los was en voor minder dan 10% zakelijk werd gebruikt, dan moet het zelfs naar privé.

 

Was het gebruik meer dan 10% zakelijk en minder dan 90% privé, dan heb je destijds bij ingebruikname een keuze moeten maken. Daar kun je in principe niet vanaf tot aan verkoop of einde onderneming. Hooguit als er iets heel significants verandert in het gebruik.

 

Je kunt het pand voor de inkomstenbelasting dus niet privé halen, als dat uitsluitend is ingegeven door het gevoel dat dat nu (bijvoorbeeld fiscaal) handiger uitkomt. Eens gekozen blijft gekozen. Tenzij de keuze destijds eigenlijk al fout was. Dan zul je eigenlijk moeten corrigeren. Maar dat kan maar beperkt als er al definitieve aanslagen zijn over de desbetreffende jaren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Bedrijf + woning zijn beiden uit de jaren 90.

Heb je de afgelopen vijf of zes jaar 6% overdrachtsbelasting voor bedrijfspand plus bedrijfswoning betaald? Of is die al op gedeelde (gescheiden als de OZB) basis betaald?

 

Of is alles al sinds langer in eigendom?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er is een Besluit Waardering woning bij overbrenging van ondernemingsvermogen naar privévermogen.

Dit jaar nog vernieuwd.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-35984.html

 

Als een bedrijfswoning (met aanhorigheden) tot het keuzevermogen behoort, kan een bijzondere omstandigheid – bijvoorbeeld gelegen in nieuwe wetgeving, nieuwe jurisprudentie of een nieuw beleidsbesluit – de keuze rechtvaardigen om die woning over te brengen naar het privévermogen.

 

Uit de jurisprudentie blijkt dat een bijzondere omstandigheid zich voordoet, wanneer duidelijk is dat de belastingplichtige destijds een andere keuze zou hebben gemaakt als de wettelijke bepaling respectievelijk de uitlegging daarvan toen al had gegolden. In dat geval is sprake van een vrijwillige overgang. Dit brengt mee dat bij de vaststelling van de waarde in bewoonde staat het uitgangspunt ‘de huurder is koper’ naar analogie van toepassing is.

 

Goedkeuring

 

Aangezien er bij vrijwillige overgang aanleiding kan zijn om bij de bepaling van de waarde in het economische verkeer van de woning met ondergrond rekening te houden met de omstandigheid, dat deze is bestemd om te dienen als bedrijfswoning voor het betreffende bedrijf, alsmede om praktische redenen, keur ik goed dat de waarde in bewoonde staat wordt gesteld op 85% van de waarde in vrije staat.

 

Deze werkwijze geldt als beleid wanneer de belastingplichtige in de betreffende aangifte, dan wel uiterlijk in de bezwaarfase, daarvoor heeft gekozen. Het beleid heeft in de praktijk het karakter van een compromis, waaraan partijen zich ten opzichte van elkaar conformeren. Komen partijen hier niet toe, dan staat het de inspecteur vrij elk geval op basis van de relevante feiten en omstandigheden te beoordelen.

 

Wellicht is dit van toepassing.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.