• 0

Starten in België

Ikzelf woon aan de grens, België ligt om de hoek en ik heb besloten dat, mits alles te verwezenlijken is, ik mijn nieuw bedrijfje ga vestigen in België. Ik ga daar echt een ruimte huren en zo, ben er inmiddels al naar op zoek.

 

Kan iemand mij vertellen of misschien een aantal goede links geven wat ik als guide kan gebruiken en wat de mogelijkheden en de kosten zijn net zoals de site kvk.nl weergeeft. En heeft er verder nog iemand dergelijke ervaringen die mij advies kan geven waar op te letten.

 

Alle info is welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

waarom wil je in Belgie iets opzetten ?

 

Enkele jaren geleden hebben mijn vrouw en ik overwogen om een grote boerderij in Belgie te kopen.

Er zijn daar gebieden die zich heel goed voor recreatie lenen, maar waar in geen velden of wegen accomodatie voorhanden is.

De bedoeling was om de boerderij geschikt te maken voor groepsaccomodaties (meestal weekenden), en op doordeweekse dagen te verhuren als vergader/conferentieruimte.

 

En nu komt wat wij als typisch Belgisch hebben ervaren.

Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, hetgeen wat wij wilden gaan doen paste in geen enkel vakje.

Het was dus niet duidelijk van welke instanties wij goedkeuring nodig hadden.

We hebben nog aardig door gespit en zijn veel aardige Belgische mensen tegengekomen die onze plannen absoluut levensvatbaar vonden. Maar geen van deze mensen konden aangeven of we nu wel of niet met brandweer voorschriften te maken hadden. Of we nu meer een hotel waren of toch weer iets anders.

Uiteindelijk hebben we het verhaal afgeblazen, de risico's waren niet in te schatten.

 

Kortom leuk land, aardige mensen, onduidelijke wet en regelgeving.

 

In de boekhandel zijn een aantal boekenverkrijgbaar over wonen in Belgie, ik meen dat daar ook een klein stukje over ondernemen in staat.

Verder kun je te rade gaan bij de EVD in Den Haag.

En google even, ik had meteen deze link te pakken.

 

Voor de andere avonturiers met plannen in Belgie.

Belgie is erg dichtbij, zorg dat je er af en toe naar toe gaat, en proef de sfeer door bijvoorbeeld huizen te gaan bekijken.

En vergis je niet,taal en cultuur zijn echt heel anders dan wij Nederlanders gewend zijn.

Link naar reactie
  • 0

België :

leuk land, aardige mensen, onduidelijke wet en regelgeving.

 

Daarnaast is het misschien prettig te weten waar je, je exact in België zou willen vestigen. Beligë kent namelijk een verscheidenheid aan "lokale" wet- en regelgeving die in veel gevallen door eenieder anders geïnterpreteerd worden.

 

Op de NKvK site (alleen goed werkend in IE :P) is veel informatie te vinden. Ook beschikken zij over een "starterspakket" voor het oprichten, als buitenlander, van een vennootschap in België. Dit moet je natuurlijk even aanvragen.

 

Verder is het ook handig om het volgende te weten:

- in welke branche wil je ondernemen

- waar in België wil je je vestigen (Walonië / Vlaanderen)

- blijf je in Nederland wonen of verhuis je naar Belgie

- wordt het Belgisch "kantoor" de hoofdvestiging of een dochter van een NL onderneming

 

Aangezien je aan de grens woont kun je natuurlijk ook even langs gaan bij de

 

Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg

Tervurenlaan 168 bus 2

B-1150 Brussel

BELGIË

Tel: +32-(0)2-219.11.74

Fax: +32-(0)2-218.78.21

 

,bellen of contact met ze opnemen.

Link naar reactie
  • 0

ikzelf heb lange tijd in België gewerkt, mentaliteit is zeker anders, heel eerlijk en terughoudend. wij als nederlanders zijn heel direct en komt bij hun over als bij wijze van "brutaal".

 

tuurlijk zit je met een taalissue in wallonië, maar goed het is maar net de vraag wat je wilt.

Link naar reactie
  • 0

ikzelf heb lange tijd in België gewerkt, mentaliteit is zeker anders, heel eerlijk en terughoudend. wij als nederlanders zijn heel direct en komt bij hun over als bij wijze van "brutaal".

 

tuurlijk zit je met een taalissue in wallonië, maar goed het is maar net de vraag wat je wilt.

 

Zeker waar, een belg houdt zich aan zijn afspraak en het verkeer zijn ze ook streng, heb verschillende keren een akkefietje gehad in het drukke Brussel (ook mede eigen schuld) maar die belgen rijden gelijk naar het politie buro terwijl wij hier in Nederlander onze middelvinger opsteken en doorrijden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.