• 0

Aankoop bedrijfspand: alvast rekening houden met belastingclaim bij verkoop

Goedemiddag,

 

Ik heb een goedlopende eenmanszaak en heb een bedrijfspand op het oog dat ik wil kopen. Ik ga dit pand voor ongeveer 50% verhuren aan een andere eenmanzaak: het is al duidelijk welke.

 

Nu ik me aan het verdiepen ben in de fiscale aspecten, realiseer ik me dat wanneer ik het pand ooit verkoop als eenmanszaak, het verschil tussen verkoopprijs en boekwaarde dermate groot zou kunnen zijn, dat er ooit een hele dikke claim uitkomt.

 

Stel dat de verkoopprijs 150.000 euro is, en de boekwaarde op dat moment 75.000, dan heb je al gauw te maken met een extra inkomstenbelasting van (150.000 - 75.000) * 51,95% (belastingtarief) = ongeveer €39.000.

 

Ik ben momenteel aan het onderzoeken hoe ik dat nadeel zoveel mogelijk kan beperken. Wat zijn volgens jullie manieren om dat te doen? Ik kwam uit op:

 

- Zo min mogelijk afschrijven waardoor het pand een hoge boekwaarde houdt. Mag dat of is dat uiteindelijk nog onvoordeliger i.v.m. niet drukken van de winst?

- Onderneming omzetten naar BV voordat het bedrijfspand verkocht wordt, waardoor er over de verkoop geen inkomstenbelasting (51,95%) geheven wordt maar vennootschapsbelasting (20%)

- Het pand privé kopen en privé verkopen. Ik begreep dat dat mag wanneer je het pand voor minstens 70% verhuurt aan een ander. Zou de fiscus ermee akkoord gaan wanneer ik de gezamelijke ruimtes op papier ook verhuur aan de huurder, waardoor het pand op papier voor 70% is verhuurd?

 

Of hebben jullie verder nog mogelijke oplossingen? Alvast heel erg bedankt voor het meedenken, dat zou ik heel erg waarderen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW staat daar los van. Als je een box3 pand verhuurt, kun je met de huurder afspreken dat je gewoon in de BTW regeling blijft en dus ook BTW rekent op de verhuur. (het moet dan wel gaan om een BTW plichtige ondernemer).

Je kunt dus ook de BTW terugkrijgen die op het aanschafbedrag zit.

Het BTW bedrag verloopt in 10 jaar. Dus als je het pand binnen 10 jaar weer verkoopt, moet je een verhoudingsgewijs aandeel weer afdragen

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.