• 0

Arbeid zonder loondienstverband als inbreng in een bv

Beste medeforummers,

 

Er is mij een voorstel gedaan om te participeren in een op te zetten BV, waarvan de activiteiten op dit moment plaatsvinden middels een VOF. De andere 2 hebben mij gevraagd om net als hun aandeelhouder te worden van de BV, via een natuurlijke inbreng. Totaal inbreng :3 = x euro per persoon inbreng kapitaal. Voor mij is dat 33,3%.

 

Mijn percentage zal worden bereikt door middel van het verrichten van werkzaamheden binnen de BV. Naar mijn idee kan ik ineens aandeelhouder zijn en breid ik dat aandelenpercentage uit dmv natuurlijke inbreng of doe ik dat na een x periode (zeg volgend jaar) Ik vraag mij af of dit mogelijk is zonder daadwerkelijk in loondienst te zijn van de BV. Iemand ervaring met een soortgelijke constructie en zo ja, hoe dan?

 

Bedankt!

 

[Modedit: titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik vraag mij af of dit mogelijk is zonder daadwerkelijk in loondienst te zijn van de BV

 

Het antwoord is doorgaans nee zodra jouw aandelenbelang 5% of meer wordt (of dat de beloning voor het werk is). En de verkrijging van de aandelen zelf is belast loon.

 

Het is ook onzakelijk voor de werkmij om een externe entiteit (jouw eenmanszaak bijvoorbeeld) te betalen voor werk dat een aanmerkelijk belanghouder doet als hoofdactiviteit.

 

Bij een belang van 5% of meer geldt de gebruikelijk loonregeling. Het is overigens wel mogelijk om dat gebruikelijke loon - maar dan voor alle DGA's - achterwege te laten als de BV nog niet voldoende inkomsten heeft. Dit kun je vooraf schriftelijk verzoeken aan de belastingdienst en wordt - mits onderbouwd - meestal toegekend.

 

Daarnaast krijg je mogelijk te maken met sociale verzekeringsplicht zolang er nog geen sprake is van volledige gelijkwaardigheid. Ook daarvoor maakt niet uit of je in loondienst treed van werkmij of eigen holding.

Je kunt proberen die verzekeringsplicht te ontlopen door duidelijk vast te leggen dat er geen intentie bestaat tot een dienstverband (*), ondanks dat er geen sprake is van een gelijkwaardig belang . Maar dat is nog best lastig: vraag bij twijfel daarom vooraf een beschikking omtrent sociale verzekeringsplicht aan bij de belastingdienst.

 

Overigens: bij een combinatie van geen gebruikelijk DGA loon maar wel verplicht sociaal verzekerd wordt voor de verplicht sociaal verzekerde DGA het wettelijke minimum loon toegepast

 

In dat laatste geval is het meestal handiger en goedkoper om iedereen direct 1/3 aandeelhouder én bestuurder te maken en andere (al dan niet onderhandse) afspraken te maken over inbreng /inkoop. In dat geval hebben dus alle aandeelhouders dus wel een dienstverband, maar (edit: als je ontheffing DGA loon vraagt en krijgt) geen verplichting tot loon en loonheffing, en ook niets te maken met sociale verzekeringsplicht .

 

 

(*= zo goed, RT? :) )

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
In dat laatste geval is het meestal handiger en goedkoper om iedereen direct 1/3 aandeelhouder én bestuurder te maken en andere (al dan niet onderhandse) afspraken te maken over inbreng /inkoop. In dat geval hebben dus alle aandeelhouders dus wel een dienstverband, maar geen verplichting tot loon en loonheffing, en ook niets te maken met sociale verzekeringsplicht.

 

Wat een helder uiteengezet verhaal, dank daarvoor. Het lijkt mij inderdaad op basis van de door jou gegeven richting goed om direct tot een 1/3 verdeling over te gaan en allen een verzoek tot geen gebruikelijk loon DGA te doen.

 

Als ik het goed begrijp dan dienen wij allen 3 tevens ook bestuurder te zijn om geen verplichting tot loon en loonheffing alsmede sociale verzekeringsplicht te hebben.

 

Het is immers onze intentie om in de basis vanuit de BV -zeker het eerste jaar- te werken aan het de opbouw van het bedrijf(merk), zonder al te veel administratief `gedoe` en verplicht uitkeren van salaris.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Als ik het goed begrijp dan dienen wij allen 3 tevens ook bestuurder te zijn om geen verplichting tot loon en loonheffing alsmede sociale verzekeringsplicht te hebben.

Bijna goed :)

 

Het allemaal bestuurder zijn is nodig voor de gelijkwaardigheid / nevengeschiktheid, waardoor je met zekerheid niet verplicht sociaal verzekerd bent. Dat staat los van het gebruikelijke DGA loon en eventuele ontheffing daarvan.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een helder uiteengezet verhaal, dank daarvoor. Het lijkt mij inderdaad op basis van de door jou gegeven richting goed om direct tot een 1/3 verdeling over te gaan en allen een verzoek tot geen gebruikelijk loon DGA te doen.

 

 

Als voorheen met de v.o.f. winst werd gemaakt. lijkt me niet dat dit verzoek zonder meer wordt toegekend.

Want het is niet logisch om met een v.o.f. winst te maken, om vervolgens geen salaris te kunnen trekken uit een B.V.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.