• 0

Moet een btw boete opgenomen in specificatie aangifte

Ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal goed begrijp..

 

Als je in de aangifte IB op de site van de belastingdienst een bedrag invult bij Schuld omzetbelasting dan verschijnt daar onder ook een (verplichte) specificatie van die OB schuld er wordt gevraagd naar 3 bedragen (voor zover die voorkomen)

 

- Schuld omzetbelasting over dit boekjaar

- Schuld omzetbelasting over het vorige boekjaar

- Schuld omzetbelasting over oudere boekjaren

 

Tesamen moet dit het bedrag van de opgegeven balanswaarde weergeven.

 

 

Dien je ook de aan omzetbelasting toe te rekenen kosten en boetes hier op te voeren?

 

Je hebt bijvoorbeeld per 31-12-2016 nog een post omzetbelasting uit 2014 openstaan waar eind 2016 uiteindelijk een dwangbevel voor is ontvangen, welke nog niet betaald is. Dien je die kosten dan op te tellen bij het bedrag schuld omzetbelasting oudere boekjaren?

 

 


Vraag afgesplitst van orginele topic omdat dit een nieuwe vraag is en orginele vraag nog niet was afgerond

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dien je ook de aan omzetbelasting toe te rekenen kosten en boetes hier op te voeren?

 

Boetes niet (dat is een niet-aftrekbare, dus privé, aangelegenheid).

Kosten wel (als het om aanmaningen rente enz. gaat).

 

Wat betreft de invloed op het resultaat volg ik dat je boetes niet kunt aftrekken. Maar dat maakt het toch niet minder onderdeel van de schuld in de balans?

Link naar reactie
  • 0

Het is weldegelijk een zakelijke schuld. Op de balans bij overige schulden.

De boete is alleen niet aftrekbaar van de winst en dat corrigeer je in de IB aangifte onder "niet aftrekbare bedragen". Daar is zelfs een apart invulveld voor!

 

Dus de boete gaat eerst ook gewoon in je kosten.

 

Groet

Joost

Dus de positie onder 'schuld omzetbelasting' is het saldo dat uit de boekhouding rolt. Eventuele gerelateerde nog te betalen kosten en boetes worden verzameld onder 'overige schulden'.

 

Nu schiet me te binnen, hoe zit dit dan bij een wel aangegeven maar (nog) niet betaalde schuld omzetbelasting. Die lijkt mij wel onder 'schuld omzetbelasting' horen, al geeft de post dan geen inzicht in wat er nog aangegeven moet worden op de balansdatum.

Link naar reactie
  • 0

Dus de positie onder 'schuld omzetbelasting' is het saldo dat uit de boekhouding rolt. Eventuele gerelateerde nog te betalen kosten en boetes worden verzameld onder 'overige schulden'.

 

Kennelijk zijn er allerlei verschillende visies, maar ik zou het zo doen (maar je vraagt het niet aan mij, dus "laat maar gaan" als je wil zou ik eigenlijk zeggen...):

 

Als je administratie klopt (je boekhouding dus) en op de balans blijkt dat de BTW schuld X is, dan zou ik dat natuurlijk in de jaarstukken bij de aangifte verwerken.

Vervolgens blijk dus kennelijk (later) dat je X+Y moet betalen (dat is dan jouw verhaal als ik het goed begrijp dan), omdat er allerlei boetes/kosten er bovenop komen.

 

Dan zou ik Y uitsplitsen in een aftrekbaar (kosten!) gedeelte en een niet-aftrekbaar (privé!) gedeelte.

 

Uiteraard zou je vast een voorziening kunnen nemen (als je weet dat je 'extra' moet betalen straks!) en dan de kosten van de 'kosten' meenemen en als een schuld/overlopende activa opnemen. Voor het gedeelte van "Y" dat aftrekbaar is dan.

(persoonlijk zou ik het dan inderdaad bij iets anders dan de BTW schuld zetten, want je wil meestal dat deze - de BTW schuld - aansluit bij je BTW aangiften!).

 

Zo simpel is het eigenlijk, vind ik dan.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

@rickjames: als je boekhouding klopt en je btw-aangiftes zijn correct door het jaar heen dan is de balansschuld btw gelijk aan je aangifte van q4.

 

@shoptillyoudrop: ik kies ervoor om juist in de boekhouding geen fiscale correcties aan te brengen. In de IB-aangifte zijn daar afzonderlijke velden voor, zoals beperkt aftrekbare kosten, niet aftrekbare kosten, investeringsaftrek, etc.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En die verschuldigde omzetbelasting specificatie wordt volgens mij de laatste jaren juist gebruikt om te kijken of je een eventuele "vergeten bedrag" alsnog aan gaat/moet geven in een suppletie. Als je dat niet doet kunnen ze dat zien en alsnog een boete geven. Je wilt dan dat die specificatie wel zo zuiver mogelijk is.

 

Zie https://www.jonglaan.nl/blogs/btw-suppletie-aangifte

 

Schuld BTW op de balans

Als de ondernemer de BTW-suppletieaangifte niet aan de Belastingdienst toestuurt, weet de Belastingdienst niet dat er een suppletieaanslag opgelegd moet worden. Daarom zijn er in de aangifte inkomstenbelasting aanvullende vragen opgenomen. De ondernemer vermeldt daar per jaar hoe hoog de schuld BTW is op de balans. Op deze manier kan de Belastingdienst controleren of alle BTW is aangegeven.

 

Link naar reactie
  • 0

@rickjames: als je boekhouding klopt en je btw-aangiftes zijn correct door het jaar heen dan is de balansschuld btw gelijk aan je aangifte van q4.

Ook als je bijv. q3 wel tijdig hebt aangegeven maar nog niet hebt betaald?

 

Lijkt me enerzijds logisch dat bedrag ook mee te nemen aangezien het feitelijk schuld omzetbelasting betreft. Anderzijds geeft de post dan niet het te suppleteren/aan te geven bedrag weer, zoals in de post hierboven gesteld.

Link naar reactie
  • 0

Het is weldegelijk een zakelijke schuld. Op de balans bij overige schulden.

De boete is alleen niet aftrekbaar van de winst en dat corrigeer je in de IB aangifte onder "niet aftrekbare bedragen". Daar is zelfs een apart invulveld voor! Dus de boete gaat eerst ook gewoon in je kosten.

Geheel mee eens ...

 

Ja, als je (ook) commerciële jaarstukken maakt.

Maar dat doe je toch meestal niet als piepklein ondenemingkje...?

Met het wel of geen commerciële jaarstukken aanmaken heeft het niets van doen. De regels voor administreren worden niet opeens anders als het een slechts een “kleine” onderneming betreft.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.