• 0

DGA loon verminderen BV

Situatie:

 

In 2017 ben ik een BV gestart om marketingactiviteiten te gaan ontplooien, na eerst jarenlang een eenmanszaak te hebben gehad. Heb toen bewust voor een BV gekozen. Echter is mijn situatie sinds de start prive gezien veranderd.

 

Sinds het begin doe ik netjes elke maand loonaangifte van nihil, omdat ik geen winst heb gemaakt in 2017. Heb hier ook een brief voor geschreven en toestemming dat ik mijn DGA op nihil kon stellen.

 

Sinds eind 2017 werk ik ook in vaste loondienst, dus ook in 2018 heb ik mijn werkzaamheden minimaal kunnen opbouwen. Tot september deed ik een paar uurtjes per maand wat, en sinds september doe ik een paar uurtjes per week. Mijn winst zal dit jaar rond 10000 euro uit komen.

 

Nu heb ik weer een brief geschreven naar de belasting met mijn prognose voor de komende 2 jaar om een verlaging DGA aan te vragen, echter deze keer kreeg ik geen brief retour dat het op nihil gesteld kan worden voor dit jaar, maar en heb als reactie:

 

"Een afspraak over het gebruikelijk loon beneden het wettelijk minimumloon is in strijd met de Wet minimumloon en minimumvankantiebijslag. Ik ga daarom niet in op het door u ingediende verzoek om vooroverleg."

 

De winst die ik maak wil ik graag herinvesteren, maar het is zeker niet voldoende om de voldoen aan het minimumloon. Ik weet niet zo goed wat nu te doen.

 

Gewoon 0-aangifte blijven doen en aan het einde een aangifte doen over wat wel mogelijk is?

Is de BV failliet, omdat ik loonheffing moet betalen en minimumloon moet uitkeren?

Of moet ik een nieuwe brief sturen en daarin uitleggen dat ik ook in loondienst ben en momenteel minimaal tijd besteed aan de BV?

 

Het was niet mijn intentie om de BV niet gaan te gebruiken, weet ook niet of ik hem nog ga gebruiken op de manier die ik voor ogen had. Of dat ik misschien ga terugkeren in een eenmanszaak. Echter moet ik momenteel eerst dit issue oplossen of mezelf erin geruststellen. Wil geen boetes etc krijgen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0
"Een afspraak over het gebruikelijk loon beneden het wettelijk minimumloon is in strijd met de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag. Ik ga daarom niet in op het door u ingediende verzoek om vooroverleg."

 

De Belastinginspecteur is abuis, vermoedelijk door jouw combinatie van loondienst (waarvoor sociale premies worden afgedragen) en ondernemerschap. Het minimumloon is op jou als DGA niet van toepassing want als DGA ben je geen werknemer

 

De winst die ik maak wil ik graag herinvesteren, maar het is zeker niet voldoende om de voldoen aan het minimumloon. Ik weet niet zo goed wat nu te doen.

Nogmaals een brief sturen en de situatie verduidelijken. Of nog beter: schakel daarvoor een Belastingadviseur of fiscalist in. Kun je ook overleggen hoe je je BV eventueel toch weer kunt staken.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De brief die ik heb gestuurd heb ik de prognose gestuurd voor dit jaar, daar is verder niks vermeld omtrent dat ik ook 36 in loondienst werk.

 

Wil eigenlijk de BV nog niet direct staken, omdat ik sinds korte tijd op een nieuw project aan het focussen ben, weet nog niet wat daar uit gaat komen.

 

Kan ik boetes krijgen als ik niet het DGA salaris uitbetaal, terwijl ik daar helemaal geen kapitaal voor heb in mijn BV?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan ik boetes krijgen als ik niet het DGA salaris uitbetaal, terwijl ik daar helemaal geen kapitaal voor heb in mijn BV?

 

Het gaat de Belastingdienst helemaal niet om dat salaris (netto salaris mag je ook in rekening courant boeken bijvoorbeeld): het gaat de belastingdienst om de loonheffing over dat salaris en afdracht/betaling daarvan.

Doe je een verkeerde aangifte en draag je daardoor te weinig loonbelasting af, dan krijg je een fikse naheffing + boete.

 

Doe je zelf een groot plezier, en benader een belastingadviseur/fiscalist om dit voor je te regelen. Een paar honderd euro advies scheelt jou vele tienduizenden euro's onnodige naheffing en boete

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Wat kan een belastingadviseur nog meer voor mij betekenen?

 

Vermoedelijk niets.

(afgezien van het eerder genoemde voorkomen van die vele tienduizenden euro's onnodige naheffing en boetes dan, en hulp bij het eventueel liquideren van de BV )

 

Er wordt elke maand door een loonadviseur reeds netjes aangifte gedaan, echter wel een 0 aangifte.

Zo te lezen laat je de simpele - en hier zeer waarschijnlijk incorrecte! - dingen door een adviseur doen (loonafgifte 0 is 2 minuten werk per maand), en doe je de moeilijke dingen zelf... ::)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, hoopte op dit forum wat hulp te krijgen.

 

Als je niet kunt aangeven waarvoor ik een belastingadviseur kan gebruiken, dan heeft het dus helemaal geen zin zoals je nu bevestigd.

 

Mijn huidige accountant en loonadviseur verteld mij dat ik 0 aangifte moet doen en dat er verder niks aan de hand is. Er is bijna geen winst , dus dan valt er ook niks uit te keren.

 

Echter krijg ik hier het gevoel dat ik iets over het hoofd zie of dat ik iets niet gedaan heb.

 

Hopelijk kan iemand me de goede richting op sturen? Ik wil best naar een nieuwe adviseur gaan, maar als ik niet weet hoe en wat waar ik rekening mee moet houden, dan heeft het dus eigenlijk geen zin zoals hier wordt aangegeven.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Iemand anders die wel een zinnig advies kan geven?

 

Dit antwoordt is wel zeer onduidelijk:

Doe je zelf een groot plezier, en benader een belastingadviseur/fiscalist om dit voor je te regelen. Een paar honderd euro advies scheelt jou vele tienduizenden euro's onnodige naheffing en boete

Link naar reactie
  • 1

Dit antwoordt is wel zeer onduidelijk:

Doe je zelf een groot plezier, en benader een belastingadviseur/fiscalist om dit voor je te regelen. Een paar honderd euro advies scheelt jou vele tienduizenden euro's onnodige naheffing en boete

 

Misschien wordt het duidelijker voor je als je "een belastingadviseur/fiscalist" vervang door "jouw belastingadviseur/fiscalist"?

 

Die tienduizenden Euro's onnodige naheffing lijkt me niet al te moeilijk: dat is de loonheffing over het gebruikelijke loon + boete die je moet betalen als je een 0-aangifte doet zonder kloppende voorafgaande toestemming van de Belastingdienst.

 

Dat je al een adviseur had was niet duidelijk, zeker niet omdat jij zelf kennelijk (en tot enige verbazing als je daar juist een adviseur daarvoor hebt ) de correspondentie met Belastingdienst doet en daar nu overduidelijk iets misgaat.

 

Dat jouw belastingadviseur/fiscalist kennelijk van mening is dat een 0-aangifte genoeg is is prima, maar strijdig met de reactie van Belastingdienst. Een van de twee moet worden aangepast. Laat hem /haar dus de reactie van Belastingdienst lezen met betrekking tot minimum loon en laat dat door hem/haar oplossen.

 

Iemand anders die wel een zinnig advies kan geven?

Au, weer extra eelt op mijn ziel. Maar dat maakt niet uit: ik ben Feyenoorder, dus gewend aan onverwachte teleurstellingen ;D

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het antwoord Feyenoorder. Dit maakt zaken duidelijker.

 

Het advies wat ik nu heb gekregen van de adviseur die ik heb is om een 0-aangifte te doen, omdat er geen geld is om een inkomen te betalen (winst 2018 is misschien 5000 euro). Ik maak geen uren in de BV.

 

De brief is ook door hem gemaakt met de prognose, maar door mij verstuurd.

 

Het enige wat ik hier doe is het advies verifiëren doordat ik meer duidelijkheid wil hebben en andere kennis wil oproepen. Ik heb vanmorgen een andere adviseur gesproken en die geeft me eigenlijk het zelfde aan. De winst is noemenswaardig laag en er kan momenteel geen loon worden betaald. 0-aangifte zou de juist weg zijn volgens hem, de belasting is er niet om een BV kapot te maken.

 

De brief die ik terug heb gekregen zou een normale reactie zijn, omdat deze niet direct aan het begin van het jaar gestuurd is.

 

Hoe kan een BV loonbelasting betalen als er niks verdiend wordt?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan een BV loonbelasting betalen als er niks verdiend wordt?

De logica dat je de gebruikelijkloonregeling niet hoeft te te passen als er naar jouw mening even te weinig inkomsten zijn, gaat volgens mij niet zonder meer op. Pas al er structureel te weinig winst te verwachten is, kun je vooraf afspraken maken met de belastinginspecteur om de gebruikelijkloonregeling minder of niet toe te hoeven passen, door een onderbouwd verzoek te sturen. Zo lang je daar geen antwoord op hebt, blijven de regels gewoon van kracht. Met het risico van naheffingen en boetes; mocht de bv die ook niet kunnen betalen, dat zou dat misschien zelfs gezien kunnen worden als onbehoorlijk bestuur.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan een BV loonbelasting betalen als er niks verdiend wordt?

 

In principe staat de winst los van het betalen van loon.

 

Er zijn zat bedrijven die verlies maken en toch loon betalen.

 

Het punt met een DGA is dat je geacht wordt om een marktconform salaris te verdienen.

In jouw geval is dus de vraag wat dat dan mag zijn. Die 45.000 is eigenlijk alleen een getal voor "de bewijslast".

Dus als je marktconforme salaris minder is, dan moet jij (omdat het minder is dan 45.000, moet jij het bewijzen!) dat kunnen aantonen.

Als het maar om enkele uren per maand gaat, dan lijkt mij dat ook niet zo'n enorm probleem eerlijk gezegd...

 

Het is namelijk niet heel gebruikelijk dat je 45.000 verdient wanneer je (bijvoorbeeld) 2 uur per week werkt. Zeker niet in een bedrijf die helemaal geen winst maakt (of ooit gemaakt heeft).

 

Maar het blijft een beetje arbitrair.

Succes!

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Verwacht je dat dit nog gecorrigeerd kan worden?

In 1 ding heeft je adviseur gelijk: de Belastingdienst is er niet om bedrijven kapot te maken. Verder werken er gewoon mensen van vlees en bloed en als je die netjes en redelijk benadert zijn zij ook netjes en redelijk voor jou, binnen de kaders van de regels die voor iedereen gelden.

 

Het lijkt erop dat jouw oorspronkelijke verzoek onjuist of onvolledig was en het verzoek sowieso niet tijdig, en dat je daarom nu een nee hebt gekregen die je alsnog in een ja wilt omzetten.

 

Zorg voor een goede correctie en dan lijkt het me aannemelijk dat je die ontheffing van het DGA loon alsnog krijgt.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord.

 

Ik ga volgende week met een nieuwe belastingadviseur om tafel, al kreeg ik op 2 andere aanvragen als de reactie terug dat het niet echt spannend is, en dat het meer een formele brief is. Laat het daar niet bij zitten, wil rustig kunnen slapen.

Link naar reactie
  • 0

Nog niet aan de orde geweest, maar de keuze voor BV had ik hier toch niet gemaakt.

Naast het gedoe met gebruikelijk loon en het voeren van een loonadministratie moet je ook nog aangifte vennootschapsbelasting doen en een publicatiebalans opstellen.

Daarnaast zullen de inkomsten in de BV met omzetbelasting belast zijn, terwijl ze in de ib-sfeer (bijverdiensten)wellicht vrijgesteld waren.

(De BV kan ook geen beroep doen op de KOR, nog een nadeel.)

Extra kosten toch al gauw zo'n € 1.000 per jaar,

Kosten die je niet hebt als je de inkomsten in de ib aangeeft.

 

Dat gezegd hebbende, kan het gebruikelijk loon m.i. niet hoger zijn dan het bedrag dat je voor je werk in de ib-sfeer zou ontvangen.

Maar goed, als de hele omzet van de BV wordt afgeroomd, heeft zo'n BV ook weinig zin.

Het effect is dan hetzelfde als je de inkomsten direct in de ib-sfeer had aangegeven (maar dan zonder de extra kosten).

 

Stel dat je je gebruikelijk loon op nihil kunt houden, dan heb je nog te maken met vennootschapsbelasting en 25% dividendbelasting bij het uitkeren van de winst. De vraag is of het tariefsvoordeel (t.o.v. de inkomstenbelasting) dan voldoende is om de extra kosten in de BV terug te verdienen.

 

En het scheelt je natuurlijk ook weer slapeloze nachten ;)

 

Succes, Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst zegt:

 

Is het gebruikelijk dat anderen bij de meest vergelijkbare werkzaamheden een lager loon krijgen? En kunt u dat aannemelijk maken? Dan stellen wij het loon op dat lagere bedrag.

 

[...]

 

Is het gebruikelijk loon € 5.000 of lager? En kunt u dat aantonen? Dan geeft u voor dat werk het loon aan dat u kreeg.

 

Dat klinkt toch een beetje dat je bij een lager dan gebruikelijk loon toestemming moet vragen, maar als het loon lager is dan 5000 euro, je zelf het loon 'stelt'. Een nulaangifte lijkt me lager dan 5000 euro.

 

Misschien dat de huidige adviseur wat dat betreft toch gelijk heeft?

 

De vraag voor mij in dit geval: geldt de eerste regel voor al het loon beneden het gebruikelijk loon, en is de tweede regel slechts een aanvulling op de eerste? Of geldt de eerste regel alleen voor het loon tussen 5000 euro en het gebruikelijk loon en geldt de tweede regel voor 0 - 5000 euro?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat de huidige adviseur wat dat betreft toch gelijk heeft?

 

Voor zover ik het kan beoordelen niet want de regelgeving omtrent gebruikelijk loon heeft alleen te maken met de werkzaamheden en de normale beloning daarvan. Daarin wordt dus geen enkele rekening gehouden met de vraag of de onderneming ook genoeg inkomsten of vermogen heeft om dat gebruikelijke loon te betalen, en doorgaans ook niet met part time ondernemerschap.

 

Vraagsteller en adviseur doen er - ook voor de gemoedrust van vraagsteller - verstandig aan om gewoon de schriftelijke goedkeuring van de belastingdienst te vragen, of anders de rechtsvorm te wijzigen

 

Terugkeren naar een eenmanszaak is zeker een optie die ik wil gaan toepassen in de nabije toekomst. Eerst even dit issue oplossen.

Als je je activiteiten in de BV stopt en verdergaat als eenmanszaak zijn de DGA-gebruikelijk loon issues direct opgelost

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gesprekken gehad met 3 verschillende belastingadviseurs. Eigenlijk hebben ze alle 3 hetzelfde gezegd dat ik me niet te druk moet maken. Volgens hun kan ik duidelijk aantonen dat ik tot september weinig / tot niks heb gedaan met mijn BV en over heel 2018 was ik in loondienst voor 32 uur. Pas vanaf september ben ik bezig met een webshop voor ongeveer 10 uur per week met een omzet over 2018 van 40000 euro ongeveer een een winst van slechts 4000 euro (zoals het er nu uit ziet). Ze geven allemaal als advies om nihil aangifte te doen en mocht er geld over zijn dan dit aan te geven aan het einde van het jaar. 

 

Het blijft wel tegen hetgeen in wat Norbert zegt, maar ze zeiden alle 3 dat een brief schrijven nu geen toegevoegde waarde heeft. In de brief staat volgens hun ook geen concrete uitspraak, maar meer een verwijzing naar de wet van minimumloon. 

 

Wel heb ik besloten om de BV (op te heffen) om te gaan zetten in een eenmanszaak en vanuit daar verder te gaan met ondernemen. 

 

Quote

Als je je activiteiten in de BV stopt en verdergaat als eenmanszaak zijn de DGA-gebruikelijk loon issues direct opgelost

 

Norbert Bakker Lost dit ook het probleem op voor 2018 met DGA loon als per 1 januari overga in een EZ ipv BV (bv opheffen)?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, nick0102 zei:

Norbert Bakker Lost dit ook het probleem op voor 2018 met DGA loon als per 1 januari overga in een EZ ipv BV (bv opheffen)?

 

Nee. Het lost het probleem direct op voor de toekomst, niet het verleden

 

Maar als 3 belastingadviseurs je - in het kader van een betaalde opdracht - hebben aangegeven dat je je geen zorgen moet maken, dan zou ik me inderdaad geen zorgen maken. Je mag aan een betaalde opdracht immers bepaalde rechten ontlenen.  (Dit in tegenstelling tot adviezen op dit forum of vrijblijvende - gratis - gesprekken met 3 belastingadviseurs) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@ Norbert, het zijn geen betaalde opdrachten, omdat ze allemaal zeggen nadat ik op hun kantoor ben geweest dat het een brief zonder specifieke inhoud is en dat het onredelijk is dat door mij niet onderbouwd kan worden bij een controle. 

 

Heb jij voor mij een belastingadviseur die wel een brief wil sturen of wil opstellen? 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.