• 0

Liquidatie vs slapende BV

Goedemorgen,

 

Na 7 jaar als DGA gewerkt te hebben, ga ik terug in loondienst.

 

Ik worstel nu met de vraag of ik mijn BV's moet liquideren of aanhouden als slapende BV. De situatie is als volgt:

 

-1 werkmaatschappij en 1 holding

-mijn echtgenote en ikzelf staan op de loonlijst van de holding

-mijn salaris is hoger dan gebruikelijk loon; mijn echtgenote helpt een paar dagen per maand dus zij heeft een zeer bescheiden salaris

-de activiteiten in de werkmaatschappij zullen volledig stoppen

-in de holding zitten reguliere liquide middelen (bedoeld als pensioenpotje/studiefonds), salarisadministratie, aandelenportefeuille en een afgekocht pensioenpotje eigen beheer

-de lopende kosten voor het in stand houden van de slapende BV's zijn ongeveer Eur 1.500,- per jaar

-ik gebruik dividend uit de holding om het gat te dichten tussen uitgaven en inkomsten in privé (en ik verwacht dat ik dat op één of andere manier voorlopig moet blijven doen).

-Pensioen EB in de holding is afgekocht

 

Een aantal zaken zijn belangrijk:

 

-zowel bij liquidatie als bij slapende BV moet ik toegang blijven houden tot aanvullende liquiditeit bovenop het salaris in loondienst

-mijn echtgenote behoudt toegang tot een maandelijks salaris / toelage

-voordelige fiscale afwikkeling

 

Rond liquidatie is het plaatje redelijk duidelijk, maar rond slapende BV kon ik weinig informatie vinden omtrent deze onderwerpen. Wat zijn de argumenten waarop ik deze beslissing het beste kan nemen?

 

Ik hoor graag jullie kijk hierop!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dit klinkt vooral als een fiscaal en financieel planningsvraagstuk.. wanneer doe ik wat zodat het per saldo het voordeligst uitpakt. Het is een complex verhaal, veel meer dan wat gedachte / oplossingrichtingen kun je niet verwachten van ons forum..

 

Heb je ook over de tussenvariant gedacht? Waarbij de werkmaatschappij wordt opgeheven en de Holding blijft?

Een werkmaatschappij heb je immers om de (risicovolle) uitvoerende werkzaamheden in onder te brengen en die stoppen, er is dus geen reden om die BV aan te houden. Dat zou de instandhoudingskosten mogelijk ongeveer halveren van 1500 naar 750 euro.

Mocht je ooit toch weer gaan ondernemen dan is een nieuwe werkmaatschappij zo opgericht.

 

Voor wat betreft de wens inkomen te behouden. Is de hoofdregel natuurlijk, geen arbeid = geen dienstverband met loon.

- Jij gaat geen werk meer doen dus vervalt de noodzaak / plicht tot betalen van een gebruikelijk loon.

- Je vrouw zou haar inkomen kunnen behouden als zij de (overgebleven) taken voor de holding kan blijven uitvoeren.

 

Nu je loondienst inkomen gaat genieten zal dividenduitkering om het inkomensgat prive te vullen vermoedelijk "goedkoper" zijn na VPB en Box 2 heffing komt de belastingdruk rond de 40% ongeacht hoe hoog je loondienst inkomen is, terwijl een DGA salaris behouden zorgt voor hogere heffing als je in het toptarief beland.

 

Tegelijkertijd staan er flinke veranderingen op de planning voor zowel de VPB heffing als IB heffing op gebied van box 2 (25% naar 28,5%) en de tariefschijven.

 

Wat ik ook zou laten berekenen is of het uitkeren van een "superdividend" een optie is waarmee je dan de komende 5 jaar het inkomsten gat kunt dekken, al dan niet in de vorm van een direct uitkerende lijfrente

Zowel met het oog op voorgenomen wijzigingen, maar ook met in het achterhoofd zo laag mogelijk houden van de instandhoudingskosten. Een jaarlijkse dividenduitkering lijdt toch ook weer tot extra werkzaamheden, (vermogenstoets, dividendbelasting aangifte).

 

Dat is een beetje wat bij mij als eerste naar boven komt als ik jou vraag lees, verre van compleet en veel afhankelijk van jullie exacte persoonlijke omstandigheden. Maar wel een aantal opties waar je naar kan kijken of rekening mee moet houden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.