• 0

Vragen over samenwerking

Beste leden,

 

Samen met twee andere ondernemers ben ik bezig met het ontwikkelen van een webapplicatie. De verantwoordelijkheden zijn als volgt verdeeld:

 

- Ik (ontwikkelaar / techniek)

- 2e vennoot (sales & marketing)

- 3e vennoot (financiële & juridische zaken)

 

Ik ben er later bijgekomen (na half jaar), een klein deel van de applicatie is in die tijd al ontwikkeld. Deze is hierna flink herzien en er is weinig over van het originele idee. Ik ben er nu 1 jaar bij betrokken waarbij we nu voor het eerst een klant hebben aangesloten van flinke omvang (contract ondertekend en gaan 1 januari volgend jaar starten). Er zitten nu echter al heel wat uren in en er is weinig afgesproken (goed vertrouwen). Er wordt enkel een toezegging gedaan dat er dadelijk als het goed gaat een deel wordt uitgekeerd.

 

Het probleem is een beetje dat als ik aanstuur op een iets meer officiële bevestiging van dit. Dan wordt er gezegd dat het teveel werk is om een aandelenconstructie / bedrijf op te stellen voor een product wat eigenlijk nog niet verkocht is en dat ik er vertrouwen in moet hebben dat het goed komt. Ik vraag me af of dit zo is?

 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik meer zekerheid heb. Er zijn volgens mij een aantal scenario's namelijk mogelijk.

 

1) Krijg niet betaald als het product niet aanslaat.

2) Krijg bedrag wat ik gewerkt heb uitbetaald als het wel goed gaat.

3) Krijg laag percentage aandelen wat zo laag is dat ik beter voor optie 2 kan kiezen

4) Ze doen wat ze beloven.

 

Hoe kan ik dit aanpakken, aangezien ik veel tijd stop in ontwikkeling en meer zekerheid wil hebben.

 

Alvast bedankt :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom Nils!

 

Dan wordt er gezegd dat het teveel werk is om een aandelenconstructie / bedrijf op te stellen

 

Dat hoeft toch ook niet persé?

Gewoon gezamenlijk een afspraak schriftelijk vastleggen en ondertekenen is voldoende (onderhandse akte)

Zou ik zeker doen en op aandringen.

Zelfs, en juist, met vrienden moet je ook ook dergelijke afspraken goed vastleggen.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Die duidelijkheid kun jij afdwingen door te zorgen dat je je documentatie op orde hebt, waardoor duidelijk is waar *jou* auteursrecht ligt. Want zo lang er niets anders afgesproken is, ben jij de rechthebbende op alles wat je maakt, voor zo ver dat auteursrechtelijk beschermd is.

Link naar reactie
  • 0

Altijd afspraken op papier vastleggen. Dat geeft duidelijkheid en voorkomt verschillende interpretaties.

Als het goed gaat, dan heb je het papier niet nodig, wat heel mooi is. Als het niet goed gaat, dan ben je blij dat je het papier hebt, want dat is je bewijs van de gemaakte afspraken.

 

Mondelinge afspraken zijn ook afspraken, maar bewijs dat maar eens. En als het erop aankomt bij een geschil, dan zul je toch eea moeten bewijzen. Documentatie / correspondentie ook goed bewaren trouwens.

 

Voor zulke zaken altijd vooraf tijd vrijmaken, want is er eenmaal gedonder, dan ben je te laat. Bovendien, wie houdt er nu niet van duidelijke afspraken? Zij die...

 

De aandacht trekken van potentiële klanten door het schrijven van een goed verhaal. Uw verhaal! | De Digitale Herrieschopper | www.digitaleherrieschopper.nl Tekstschrijver Utrecht |

Link naar reactie
  • 0

Hey Nils,

 

De situatie waar je nu inzit zie je vaker.

 

Zoals StevenK al aangeeft, heb jij (als er niks verder is vastgelegd en jij geen salaris krijgt) het auteursrecht van een groot gedeelte van de nieuwe app in handen. Dat geeft je mogelijk een best sterke positie als het allemaal beter gaat lopen.

 

Ik ben bij veel startende ondernemingen betrokken en mijn advies is daar altijd om nu het goed gaat afspraken te maken. Ook om conflicten achteraf door uiteenlopende verwachtingen voor te zijn.

 

Het is veel beter om nu alvast de principe-afspraken vast te leggen, met de intentie/afspraak om het allemaal op te tuigen als b.v. een bepaalde omzet wordt gehaald. Daarin leg je bv vast:

 

[*] Dat al het IP / Auteursrecht naar de gezamelijke B.V. gaat

[*] Welke aandeelverhouding er gaat spelen

[*] Welke vergoedingen er gaan gelden (management fee / salaris) na oprichting

[*] Welk bedrag jullie nog als schuld voor geleverde werkzaamheden als eerlijk zien voor de periode voor de oprichting.

[*] Welke belangrijke afspraken er gelden m.b.t. de aandeelhoudersovereenkomst. (Ik heb daar een artikel over geschreven op de site die in mijn footer staat, maar ik mag er volgens mij geen link naar plaatsen van de moderators, dus kijk daar maar!)

 

Succes!

 

 

 

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
  • 0

Als je een overeenkomst op schrift zet, leg dan in elk geval vast: de kern van de overeenkomst en het hoe en wat van de beëindiging van de overeenkomst. Het doel mag bijvoorbeeld zijn een BV op te richten, maar als dat om wat voor reden niet gebeurt, wil je dat het aflopen van de overeenkomst ook goed gebeurt.

 

Wat betreft hoe je het beste nu kunt borgen dat jij krijgt wat je toekomt, de consensus hier lijkt te zijn dat je de overeenkomst een duidelijkere vorm moet geven en het liefst op schrift moet stellen. Heb je misschien een vriend of een familielid die een ervaren ondernemer is en over je schouder mee kan kijken? Voor het op schrift stellen huur je natuurlijk een jurist in.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.