• 0

ANBI stichting en beloning voor bestuurders/directeur

Beste mensen,

 

Ik ken de bureaucratie voor een ​​stichting op te richten maar het komt moeilijk als men een ANBI stichting wilt want de belastingdienst maakt het moeilijk een ANBI goed te keuren.

 

Een ANBI zou bijzonder goed zijn want men hoeft geen BTW te betalen en donors of vrijwilligers kunnen hun uitgaven aftrekken van de belastingen. Je moet echter minimaal 2 bestuurders (veel beter 3) hebben en 90% van het stichtingcapitaal (of de winst?) moet aan de goede doel gaan.

 

Er werd me verteld dat de belastingdienst bezwaar zou kunnen maken als ik een beloning (als directeur, als bestuurder) wil betalen, zelfs als ik al het werk doe, omdat het te indirect aan de goede doel zou worden beschouwd door de belastingdienst.

 

Ik vraag me af of iemand ervaring heeft met een ANBI stichting en hoe oprichters/ bestuurders zich belonen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Even gelezen, maar ik begrijp dat TS van afvalmateriaal nieuwe producten wil maken en daaruit een inkomen genereren.

Dan lijkt me een eenmanszaak de meest geëigende ondernemingsvorm.

Kan hij met gebruikmaking zelfstandigenaftrek e.d. nog een behoorlijk bedrag belastingvrij verdienen

 

Dat hele ANBI-verhaal kan m.i. dus beter achterwege gelaten worden.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan ga je ervan uit dat elke kringloopwinkel zichzelf kringloopwinkel noemt.

 

Nee. Ik ga er van uit dat het percentage dat dat eventueel niet doet geen enkele invloed heeft op de conclusie, namelijk dat het overgrote deel van de kringloopbedrijven geen Stichting met ANBI-status is.

(Of dat nu 6 om 94% is of 20 om 80% maakt voor die conclusie totaal niet uit)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Even gelezen, maar ik begrijp dat TS van afvalmateriaal nieuwe producten wil maken en daaruit een inkomen genereren.

Eigenlijk, "bedrijven" die met afval of ook tweedehands materialen werken, zijn normaal gesproken stichtingen. En de verdiensten zouden geen inkomen maar in de stichting re-investeerd.

 

Bedrijven die afval materialen beshikbaar hebben moeten ook gemotiverd zijn om ons de materialen geven en niet aan de tip of niet aan anderen die het recycleren.

Dit wordt moelijker als ik een eenmanzaak ben.

Link naar reactie
  • 0
Op 11-11-2018 om 06:42, Jan Bakker zei:

Bedrijven die afval materialen beshikbaar hebben moeten ook gemotiverd zijn om ons de materialen geven en niet aan de tip of niet aan anderen die het recycleren. Dit wordt moelijker als ik een eenmanzaak ben.

 

Op 4-11-2018 om 13:56, Jan Bakker zei:

Maar mijn doelstelling was een beloning aan mezelf te betalen (niet alleen reiskostenvergoeding) en dit is makkelijker met een stichting.

 

Je wilt jezelf dus graag voordoen als stichting, omdat mensen je dan makkelijker spullen geven? Doen mensen dat dan niet juist omdat ze erop vertrouwen dat hun gaven volledige ten goede komen van het goede doel? Ondertussen zijn jouw werkelijke bedoelingen anders, want  je wilt een beloning aan jezelf te betalen. 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.