Inzicht in karma: mogelijk? gewenst?

Aanbevolen berichten

Ik ben tamelijk nieuw hier op HL. Tot voor enkele dagen heb ik alleen gelezen (gelurkt, zo u wilt), nu ook enkele reacties gegeven.

 

Ik was apetrots op mijn eerste reusje gisteren. Ik had nog niet de indruk al in die mate een nuttige bijdrage te hebben geleverd. Maar het stond er toch echt: karma +1.

Des te groter was vandaag de teleurstelling. Mijn karma was gedaald tot 0. Het voelde alssof de Heilige Geest uit mij was heengegaan.

Ik kon mij niet voorstellen welke bijdrage voor wie de aanleiding voor de beoordeling 'kneusje' moet zijn geweest, want naar ik begrepen heb, doet dat je karma weer dalen.

 

Daaarom zijn mijn vragen:

1. is het mogelijk op HL inzicht in het ontstaan van je karma te krijgen, zoals wie jou eeen beoordeling heeft gegeven?

2. is het een idee een reputatiesysteem soortgelijk aan dat van eBay te gaan hanteren, waarbij inzicht in het ontstaan van de reputatie verkegen kan worden en de beoordeling gemotiveerd kan worden?

3. is er (vaak, vaker) sprake van lolbroeken op HL die kneusjes en reusjes als ware het pepernoten rondstrooien; indien dat het geval is: worden zij - indien bekend -geweerd van HL en wat gebeurd er dan met de door hen rondgestrooide 'pepernoten'?

Link naar reactie

3. is er (vaak, vaker) sprake van lolbroeken op HL die kneusjes en reusjes als ware het pepernoten rondstrooien; indien dat het geval is: worden zij - indien bekend -geweerd van HL en wat gebeurd er dan met de door hen rondgestrooide 'pepernoten'?

IIs het een idee zulke lolbroeken hun 'werk' wat moeilijker te maken, door het uitdelen van kneusjes of reusjes voor te behouden aan leden die al langer geregistreerd staan, zelf een karma boven een bepaalde grens hebben (bijvoorbeeld 5, waarbij de reusjes door minstens 3 verschillende leden gegeven moeten zijn) en in het geval van een 'ban' het IP-nummer te blokkeren voor nieuwe aanmeldingen.

 

Of maak ik het leven moeilijker dan het is?

 

Link naar reactie

In YabbSe Forum (de basis van Higherlevel.nl) zit geen optie om bij te houden wie waar en door wie een reus of een kneus toebedeeld krijgt, dus inzichtelijk maken kunnen we niet direct.

 

Karma moet je zien als een grapje van dit forum, niet als een serieuze graadmeter. Verschillende mensen gebruiken het op verschillende manieren: bijvoorbeeld als beoordeling van een persoon als geheel, als beoordeling van één post, of als manier om een bedankje te geven voor privé gegeven hulp. Veel mensen die al langer op dit forum zitten gebruiken het al helemaal niet (ik let er vrijwel nooit op, en gebruik het nooit). Alleen al deze verschillende manieren van gebruik maken het moeilijk er echt conclusies aan te verbinden.

 

Je moet er dus niet te zwaar aan tillen dat je geplust én gemint wordt, het is meer een leuk extraatje dan een serieuze beoordeling. :)

Link naar reactie

ik vraag me af of het doel van het reputatiesysteem op Ebay overeenkomt met het doel van zo'n systeem op Higherlevel.

 

Op Ebay is de centrale vraag of een koper genoeg vertrouwen kan hebben in een verkoper, en vice versa. Het reputatiesysteem geeft hier het best mogelijke antwoord op, gezien de omstandigheden. Met dit systeem valt of staat de verkoop, en dus Ebay zelf.

 

De interactie op Higherlevel valt of staat niet primair met vertrouwen. Posten gebeurt op basis van vrijwilligheid, waarbij iedereen binnen de grenzen van de 'rules of the house' mogen schrijven wat en wanneer ze willen. Posts worden, mijn inziens, geevalueerd op hun merites, dat wil zeggen de relevantie ten opichte van de vraag in een thread.

 

Ik zie het systeem van reusjes en kneusjes meer als een soort speledingetje dan een wezenlijk onderdeel van de interactie. Nogmaals: vrijwilligheid is een essentieel kenmerk van HL, niemand is elkaar iets verschuldigd n.a.v. de posts. Zolang dit het geval is, spelen de reusjes en kneusjes een bijrol.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Ik herken veel van wat je zegt : wat nou speeldingetje ???!! Dit is bloedserieus, ja ??

 

We hebben vaker discussie gehad over inzicht in Karma, wel/niet Karma. Ik denk dat het eigenlijk een van de geheime wapens is van HL. Je doet als goedbedoelende poster voor het eerst je best en dan is het errug prettig om te zien dat mensen je moeite waarderen.

 

Beter dan een forum waar je je hart & ziel in gooit en waaruit niets terug komt.

 

Gelukkig is het nog niet zo dat we idiote toestanden hebben meegemaakt ermee, maar af en toe jaagt er weer een "Karma"-wind door HigherLevel.

Dus : nee, helaas geen inzicht in waar je Reus/Kneus voor krijgt. Maar meestal is het wel terug te traceren. Jij bent hier nog nieuw, het zou zomaar kunnen dat je nog niet alle regels hier kent en dat je een senior hebt gefrustreerd. Kan mij dit niet voorstellen overigens : de meeste seniors hebben hier een engelengeduld, zeker met nieuwen.

 

Mijn advies : stug volhouden en blijf doorgaan met de goede intentie. Komt het allemaal goed. Voor je het weet krijg je niet alleen Reus/Kneus, maar ook in tekst, mails, Personal Mails (het email systeem van HL) en uiteindelijk ook in Fysiek contact te horen wat men van je verhalen vindt !

 

Link naar reactie

Dank 'seniors' voor jullie relativerende opmerkingen over karma.

Het is mij duidelijk geworden welke betekenis karma heeft en ik zie nu ook in dat een eBay-like reputatiesysteem niet nodig is.

 

Het resultaat voor mij:

1. nieuwe motivatie een bijdrage te leveren aan HL

2. zoekfunctionaliteit van HL leren hanteren

Link naar reactie

Dank 'seniors' voor jullie relativerende opmerkingen over karma.

Het is mij duidelijk geworden welke betekenis karma heeft en ik zie nu ook in dat een eBay-like reputatiesysteem niet nodig is.

 

Het resultaat voor mij:

1. nieuwe motivatie een bijdrage te leveren aan HL

2. zoekfunctionaliteit van HL leren hanteren

 

In het begin werd er met mij ook nog wel eens flink afgerekend.

Niet echt motiverend, toch ben ik gebleven op dit forum.

Ik probeer in mijn berichten nu meer uit te leggen waarom ik iets vind.

Sindsdien heb ik gemerkt dat ook een voor de poster negatieve reactie karma op kan leveren.

 

Dus gewoon lekker blijven komen,

Zie het verder maar als ondernemen dat zit ook wel eens tegen ;)

Link naar reactie
Mijn karma was gedaald tot 0

 

Dat was ik....

 

Mijn karma is ook gedaald van 1 naar 0 >:(

 

en dat was ik ook.

 

De reden hiervoor is..

 

Maar meestal is het wel terug te traceren. Jij bent hier nog nieuw, het zou zomaar kunnen dat je nog niet alle regels hier kent en dat je een senior hebt gefrustreerd. Kan mij dit niet voorstellen overigens : de meeste seniors hebben hier een engelengeduld, zeker met nieuwen.

 

dat ik niet zo'n engelengeduld als De heer Wolff heb en gauw gefrustreerd ben. ;D

 

Voor iGeek deze thread levert je -1 op en voor de je laatste post in deze thread krijg je der een bij. Daarbij hoort ook de aanval op Viewfinder die ik niet helemaal terecht vind.

 

Seforo je post in deze thread is in princype dezelfde vraag die er al gesteld wordt, dat zegt genoeg volgens mij.

 

 

Ik wil daaraan toevoegen dat het profiel dat mensen voeren bij mij ook wel eens doorslaggevend kan zijn. Het is namelijk zooo makkelijk om "annoniem" iemand op een forum de grond in te boren.

 

We hoeven het hier gelukkig niet altijd eens te zijn met alkaar, maar geef iemand wel de kans om zich eerst te verdedigen voordat we met karma gaan gooien.

 

 

 

Link naar reactie

Veel mensen die al langer op dit forum zitten gebruiken het al helemaal niet (ik let er vrijwel nooit op, en gebruik het nooit).

 

dat ik niet zo'n engelengeduld als De heer Wolff heb en gauw gefrustreerd ben. ;D

 

Hmm ja ja, kleine apestreken.

Ik ga even in het beheergedeelte rondstuinen naar een disable knopje voor deze gebruiker. :P

Link naar reactie

:D :D :D

 

ik zie dat mn karma nu ook weer op nul staat ,ik heb op een andere vraag over "karma" gereageerd en die persoon heeft dat blijkbaar niet opprijs gesteld ,hihi ;D

jammer dat men elkaar afstraft als een "antwoord" niet aanstaat,maar ach ,ik ben niet op op HigerLevel om punten te scoren ;)

 

ini

Link naar reactie

Ik heb op een ander forum een versie gezien waarbij degene die de reus/kneus uitdeelde een korte motivatie kon geven. Je kon dan in je profiel zien voor welke posts je plus of min gescoord had, en wat de eventuele motivaties waren.

 

Ik denk dat een dergelijke methodiek mensen kan helpen te ontdekken wat er nu precies wel of niet gewaardeerd wordt, en waarom - kan alleen maar bijdragen aan de kwaliteit van het forum.

Link naar reactie

Er zijn al heel discussie over karma geweest en het idee om de mogelijkheid te geven om een toelichting te geven bij een reus/kneus is ter sprake gekomen. Voor reuzen gebeurt het vaak al in een bericht. Ik denk niet dat de motivatie om een toelichting op het geven van een kneus hoger wordt door een extra invoerschermpje ;)

 

Er zit overigens een nieuw waarderingssysteem in de pijplijn. Hiermee zou het karma komen te vervallen en kan waardering aan een bericht gegeven worden ipv aan een persoon. Geen idee wanneer dit er gaat komen.

 

Tot die tijd dus maar 'behelpen' met dit systeem.

Link naar reactie

:D :D :D

 

ik zie dat mn karma nu ook weer op nul staat ,ik heb op een andere vraag over "karma" gereageerd en die persoon heeft dat blijkbaar niet opprijs gesteld ,hihi ;D

jammer dat men elkaar afstraft als een "antwoord" niet aanstaat,maar ach ,ik ben niet op op HigerLevel om punten te scoren ;)

 

ini

 

Als je wat langer op het forum zit zul je zien dat dit verandert.

Naarmate je karma stijgt vallen de schommelingen minder op.

Ik heb het gevoel dat je met een flink aantal posts, mensen je ook minder snel kneuzen.

 

Laat het je vooral er niet van weerhouden kritisch maar onderbouwd te posten.

Dat vind ik nu juist een meerwaarde van een forum als HigherLevel, hielenlikkers zijn er al genoeg. ;)

Link naar reactie

jullie hebben beide gelijk en ik denk dat het inderdaad geen meerwaarde heeft om toe telichten waarom een "kneus" ,ook dat kun je in een bericht toelichten :)

 

en ik denk dat wat vooral het belangrijkste is ;dat het niet een persoonlijke kritiek wordt(is) ,maar het over het "bericht" gaat .

 

ik denk dat alle tips goed bedoeld zijn,ook al zullen ze niet allemaal even "hulpzaam" zijn en als men op HL komt met het idee van ,ik wil zoveel mogelijk "scoren" ,ze zich vergist hebben van site :P

 

ini

Link naar reactie

:D :D :D

 

ik zie dat mn karma nu ook weer op nul staat ,ik heb op een andere vraag over "karma" gereageerd en die persoon heeft dat blijkbaar niet opprijs gesteld ,hihi ;D

jammer dat men elkaar afstraft als een "antwoord" niet aanstaat,maar ach ,ik ben niet op op HigerLevel om punten te scoren ;)

 

ini

 

Dat was ik. Even een toelichting nu ik toch toegeef 'de dader' te zijn. Je post in deze thread, https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=13;action=display;threadid=7161, was voor mij de aanleiding een kneus te geven. Je spelling en interpunctie irriteerde mij, en je zegt iets tegen iemand zonder zijn naam te noemen, terwijl er net 4 mensen hadden gepost. Dus totaal onduidelijke, irritant lezende reply :)

 

Je hebt zojuist weer een reus gekregen voor je reacties in deze thread.

Technisch innovator.

Link naar reactie

Sorry PHPerik, ik heb me niet gerealiseerd dat door niet de naam er bij te zetten ,het een beetje vreemd over kwam.

 

ik heb het net even nagelezen en het is inderdaad een beetje vreemd geschreven,wat betreft spelling ,is niet zo best meer (woon al 15 jaar in FR en wat is "interpunctie"? dan kan ik daar rekening mee houden ...

 

ik heb misschien een beetje "direct" gereageerd,maar het onderwerp irriteerde me .

 

Bij deze mijn excuses :)

 

ini

Link naar reactie

Sorry PHPerik, ik heb me niet gerealiseerd dat door niet de naam er bij te zetten ,het een beetje vreemd over kwam.

 

ik heb het net even nagelezen en het is inderdaad een beetje vreemd geschreven,wat betreft spelling ,is niet zo best meer (woon al 15 jaar in FR en wat is "interpunctie"? dan kan ik daar rekening mee houden ...

 

ik heb misschien een beetje "direct" gereageerd,maar het onderwerp irriteerde me .

 

Bij deze mijn excuses :)

 

ini

 

Geen probleem. Interpunctie is 'plaatsing van leestekens'. De komma's zonder spatie erachter e.d. lezen niet lekker. Maar je doet het in andere posts geloof ik wel netjes (lees: hoe ik het zou willen), daarom het reusje ;)

Technisch innovator.

Link naar reactie

Tot die tijd dus maar 'behelpen' met dit systeem.

 

Bovendien, eigenlijk moet je er niet te veel waarde aan hechten. Zie het meer als een aarrdigheidje.

 

De wereld vergaat niet als je Higherlevel-karma negatief staat. :)

 

Zeker als we kneuzen uit gaan delen omdat je je ergert aan het gebruik van interpunctie of het ontbreken daarvan ??? Dan lees je het toch gewoon niet?

 

Hecht er ook niet zoveel waarde aan maar vraag me af en toe wel af waarom ik nou een reus/kneus heb gekregen. Met nadruk ook reus, heb een week of twee geleden zo'n 6 reusjes gekregen terwijl ik niet het idee had heeeel briljante dingen geschreven te hebben. Maar blijft leuk om te zien dat m'n bijdrage gewaardeerd wordt. Kneuzen vind ik niet zo interessant, pas als er bij staat waarom iemand me kneust.

Link naar reactie
Zeker als we kneuzen uit gaan delen omdat je je ergert aan het gebruik van interpunctie of het ontbreken daarvan

 

Dit blijft wel een community waar men elkaar moet kunnen hulpen. Als idr1 t :) vindt om ff zo te sryven, dan snapt nymand t mir.

 

Maar goed, karma is redelijk onbelangrijk. Het kan wel helpen dat iemand zijn karmastijging of -daling waarneemt en zo denkt: "wat heb ik goed/fout gedaan"? Dan gaat de kwaliteit van het forum wellicht omhoog.

Technisch innovator.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.