Jump to content
Sjon9999999

BTW op Deelhuur Factuur Terugbetalen

Recommended Posts

Beste forumleden,

 

 

Ik deel met een collega een werkplaats. Wij werken beiden onder eigen titel en zo nu en dan delen we een klus en huren wij elkaar in. Het contract van de werkplaats staat op naam van mijn collega. De huur is belast met BTW. Hij stuurt mij daarom elke maand een (deel)huur factuur die ook belast is met BTW.

 

Ik heb ten goede trouw de huur betaald en de BTW afgetrokken van de voorbelasting. Nou kreeg ik kort geleden een controle van de belastingdienst en zij vroeg mij naar het huurcontract wat ik niet heb.

 

Dus komt het er op neer dat ik door het ontbreken van het contract ik onterecht de btw aftrek. En de BTW dus allemaal moet terug betalen. Ook vertelde zei mij dat de hele construcie niet klopt, omdat mijn collega niet voldoet aan het criterium dat hij de ruimte 90% gebruikt voor eigen belastbare praktijken. En hij dus ook al die tijd onterecht de BTW aftrekt.

 

In mijn zoektocht kwam ik dus op dit forum..

 

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/is-toegestane-onderhuur-bedrijfsruimte-belastbaar-456624

 

Nou dacht ik het volgende:

"Van de “verhuur” van een onroerende zaak is sprake als de eigenaar van een onroerende zaak (de verhuurder of de onderverhuurder) aan een huurder onder bezwarende titel (d.w.z. tegen ontvangst van een vergoeding (huur)) voor een overeengekomen tijdsduur het recht verleent om een (gedeelte van een) onroerende zaak exclusief te gebruiken[1]. Met “exclusief gebruik” wordt bedoeld dat de huurder de onroerende zaak mag gebruiken als ware hij de eigenaar van de zaak en het recht heeft om iedere andere persoon van het genot van dat recht uit te sluiten."

 

Nu is het natuurlijk zo dat ik niet exclusief gebruiksrecht heb. Omdat de diegene wie de ruimte huurt. Mij gebruiksrecht geeft maar ik heb niet het recht om hem ( of een ander person die hij toegang tot de ruimte verschaft) de toegang te ontzeggen.

 

Dus als ik dit als criterium neem ben ik volgens de wet geen huurder van een onroerende zaak. Dan lijkt het mij dat het wordt gezien als een dienstverlening. Dat betekent dat ik in dat geval terrecht de voorbelasting vereken. Ook voldoet de huurder zelf nog aan het 90% criterium, omdat alle ruimte/tijd wordt gebruikt voor diensten waar BTW over gerekend moet worden.

 

Is dit dan een juiste oplossing?

 

 

De BTW moet ik nu sowieso tergubetalen. Daar kom ik helaas niet onderuit. Wat is nu dan wel een houdbare constructie voor onze situatie? Waarbij wij aan alle regels voldoen. Het zoveel mogelijk de werkelijkheid reflecteert. En wat natuurlijk het voordeligst is.

 

Mvg,

 

Sjon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjon, allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Als jij facturen betaalt waar BTW gerekend wordt, snap ik het verhaal van de Belastingdienst eerlijk gezegd niet, maar wacht gerust op reacties van experts. Het lijkt me eerder dat iemand anders een probleem heeft.

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ten goede trouw de huur betaald en de BTW afgetrokken van de voorbelasting. Nou kreeg ik kort geleden een controle van de belastingdienst en zij vroeg mij naar het huurcontract wat ik niet heb. Dus komt het er op neer dat ik door het ontbreken van het contract ik onterecht de btw aftrek. En de BTW dus allemaal moet terug betalen.

Hierin heeft de Belastinginspecteur gelijk.. geen contract, geen BTW aftrek.

 

De verhuur van een bedrijfspand met BTW is mogelijk als:

 

Wat moet u doen als u de verhuur van een bedrijfspand wilt belasten met btw?

Als de verhuurder en huurder samen ervoor kiezen de verhuur van het bedrijfspand te belasten met btw, dan moet u in de huurovereenkomst het volgende opnemen:

– de huur die is belast met btw.

– de datum waarop de belaste huur ingaat.

– de verklaring van de huurder dat hij de btw over de huur van het pand voor minimaal 90% kan aftrekken als voorbelasting.

– een omschrijving van het pand met de gegevens uit het kadaster.

– de datum waarop het boekjaar van de huurder begint.

 

De huurovereenkomst moet worden getekend door zowel de huurder als de verhuurder. Daarna moet een gezamenlijk verzoek, een zogenoemd 'verzoek voor belaste verhuur' worden gedaan bij het belastingkantoor van de verhuurder. De inspecteur neemt daarop een beslissing. U ontvangt hiervan bericht.

U kunt ontheven worden van het indienen van een schriftelijk verzoek. U moet dan in de huurovereenkomst opnemen dat u een

uitdrukkelijk beroep doet op toepassing van de regeling van 24 maart 1999, nr. VB99/571.

Als in de huurovereenkomst geen beroep wordt gedaan op toepassing van bovengenoemde regeling, dan moeten de verhuurder en de huurder een optieverzoek indienen.

 

Ook vertelde zei mij dat de hele constructie niet klopt, omdat mijn collega niet voldoet aan het criterium dat hij de ruimte 90% gebruikt voor eigen belastbare praktijken. En hij dus ook al die tijd onterecht de BTW aftrekt.

Dat kan ik met de huidige informatie niet beoordelen, maar als de huurder niet in aanmerking komt voor een met BTW belaste huur, dan kan en mag hij een deel van de ruimte m.i. niet met BTW onderverhuren. Bovendien komt ook de zelfstandigheidsvereiste om de hoek kijken, wat betekent dat het onderverhuurde deel apart (met contract) moet worden verhuurd en dat onderverhuurde deel qua indeling bestemd moet zijn om als afzonderlijk (zelfstandig) geheel te worden gebruikt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Nedzhibe & Highio,

 

Bedankt voor juliie reactie.

 

Bovendien komt ook de zelfstandigheidsvereiste om de hoek kijken, wat betekent dat het onderverhuurde deel apart (met contract) moet worden verhuurd en dat onderverhuurde deel qua indeling bestemd moet zijn om als afzonderlijk (zelfstandig) geheel te worden gebruikt.

 

Ik maak als het ware gebruik van zijn ruimte (mijn collega). Er is geen appart deel. Dus ik huur denk ik eigenlijk geen onroerend goed? Onze activiteien vinden plaats in dezelfde ruimte. We maken gebruik van dezelfde machines (Een aantal zijn van hem en een aantal van mij)

 

Kan hij mij dan ipv een een huurfactuur een factuur schrijven voor het gebruik van de ruimte(of gebruik machines)? En hier dan wel BTW over rekenen? En mag ik deze dan wel aftrekken?

 

Mvg Sjon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bovendien komt ook de zelfstandigheidsvereiste om de hoek kijken, wat betekent dat het onderverhuurde deel apart (met contract) moet worden verhuurd en dat onderverhuurde deel qua indeling bestemd moet zijn om als afzonderlijk (zelfstandig) geheel te worden gebruikt.

Ik maak als het ware gebruik van zijn ruimte (mijn collega). Er is geen apart deel. Dus ik huur denk ik eigenlijk geen onroerend goed? Onze activiteiten vinden plaats in dezelfde ruimte.

Jouw deel van de werkvloer zitten toch wel aardvast of nagelvast aan zijn deel van de werkvloer?

 

Kan hij mij dan ipv een een huurfactuur een factuur schrijven voor het gebruik van de ruimte ...

Dat is in andere bewoordingen toch hetzelfde?

 

We maken gebruik van dezelfde machines (Een aantal zijn van hem en een aantal van mij) ... En hier dan wel BTW over rekenen? En mag ik deze dan wel aftrekken?

Hij kan en mag het gebruik van zijn machines aan jou factureren (+ 21% BTW) ... omgekeerd overigens ook.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat staat er precies als omschrijving op de facturen? En is het argument van machinehuur of gespecialiseerde werkplaatshuur al met de Belastingdienst gecommuniceerd?

 

Is de vriend ook al door de Belastingdienst gecorrigeerd of is alleen gesteld dat hij niet juist handelt?

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jouw deel van de werkvloer zitten toch wel aardvast of nagelvast aan zijn deel van de werkvloer?

 

Het is dezelfde werkvloer

 

Dat is in andere bewoordingen toch hetzelfde?

 

Praktijk blijft ook hetzelfde. Ook als ik het machine huur noem veranderd het niks. Maar misschien dat belasting dienst het dan wel anders beoordeeld en hebben wij het de verkeerde naam gegeven door het huur te noemen.

 

Wat staat er precies als omschrijving op de facturen? En is het argument van machinehuur of gespecialiseerde werkplaatshuur al met de Belastingdienst gecommuniceerd?

 

"Deelhuur werkplaats --adress-- voor de maand...."

 

Nog niet dat ga ik zeker proberen. Want de werkplaats zitten de machines natuurlijk bij in die hoofdzakelijk van hem zijn...en zonder werkplaast is het een lege ruimte. Ik huur geen lege ruimte.

 

Hij kan en mag het gebruik van zijn machines aan jou factureren (+ 21% BTW) ... omgekeerd overigens ook.

 

Thnx. Dit is zeker de opllossing voor de nu. Ik hoop dat ik met argument werkplaats/machines ook nog kan gebruiken voor de eerdere facturen

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is de vriend ook al door de Belastingdienst gecorrigeerd of is alleen gesteld dat hij niet juist handelt?

 

Nee

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nee
Begrijp ik even niet.

 

Is die vriend trouwens kunstenaar ofzo? Want bij een machinewerkplaats denk ik voor alles gewoon aan belaste werkzaamheden.

 

Als jij net even duidelijker bent en iets uitgebreider antwoordt, kunnen we of toekomstige lezers waarschijnlijk beter helpen.

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij beiden maken meubels. Hij is de oorspronkelijke huurder van de ruimte. En ik ben bij hem ingetrokken en maak gebruik van zijn werkplaats en dus ook zijn machines die er in staan (afkortzaag/boor/lassapparaten/zaagtafel). Hiervoor stuurt hij dus die factuur. Zodat ik ook mee betaal aan de kosten.

 

Eigenlijk neem ik langzaam zijn werkplaats over. Ik kom net kijken en hij gaat met een antal jaren met pensioen. Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat ik dus het huurcontract van hem overneem.

 

Met nee bedoelde ik dat hij niet gecontroleerd is. En er dus tot nu voor hem geen gevolgen zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee
Begrijp ik even niet.
Zo werkt de Belastingdienst al vele jaren ... met steekproeven.

 

Pak geblinddoekt een naam uit de belastingpot, waaruit Sjon9+ als de gelukkige winnaar is tevoorschijn is gekomen. Vervolgens kies je, ter controle, een willekeurig boekjaar ... niets minder, maar zeker ook niets meer. De collega ondernemer komt weliswaar in beeld, maar die is geen uitverkorene, dus die heeft, bijna zeker, niets te vrezen van deze belastinginspecteur.

Van een andere overigens ook niet, want de onderbezetting bij de Belastingdienst is torenhoog en andere collega-inspecteurs hebben hun handel vol met hun eigen quota aan steekproeven.

 

Dat is ergens wel jammer, want met een beetje meer controle zou er flink wat meer belastinggeld voor onderwijs en gezondheidszorg beschikbaar komen ... maar dat is een ander verhaal.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept