• 0

Ik heb software geprogrammeerd in de baas z'n tijd...

Hallo experts :)

 

Ik heb een vraag. Ik heb een applicatie ontwikkeld, een compleet order / facturatie systeem, van scratch opgebouwd.... Dit heb ik in de baas z'n tijd gedaan. Nu ga ik mijn werkgever verlaten. Heb ik nog rechten op de door mij ontwikkelde software ???

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit soort dingen staan ook vaak in je arbeidscontract.

 

Ben geen jurist, maar wat TechNico zegt lijkt me juist. Lijkt me ook een beetje kwestie van boerenverstand: het kan toch niet zijn dat jij de baas zijn middelen gebruikt om iets te maken, zodat je dat daarna voor je eigen gewin kunt inzetten. Dat zou onmiddelijk het vloerkleed onder R&D en innovatie weghalen, vind je niet?

 

Ander perspectief: jouw baas neemt een risico door jou zo'n systeem te laten bouwen, net als dat organisaties het risico nemen miljarden te investeren in het ontwikkelen van medicijnen of nieuwe technologie. Tegenover dat risico staat het recht om het success te vermarkten ten goede van (de eigenaren van) het bedrijf.

 

Als je zelf de hele cake wil, moet je ook zelf het risico nemen. En dan word je ondernemer in plaats van werknemer :)

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het dan met dingen die je maakt, maar deze niet gebruikt word(en) in het bedrijf en niet gerelateerd is tot/op de diensten die het bedrijf levert ? en waarbij het bedrijf niet eens op de hoogte is/was dat je dat ene hebt gemaakt......dan mag je ermee doen wat je wil toch.. ?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het dan met dingen die je maakt, maar deze niet gebruikt word(en) in het bedrijf en niet gerelateerd is tot/op de diensten die het bedrijf levert ? en waarbij het bedrijf niet eens op de hoogte is/was dat je dat ene hebt gemaakt......dan mag je ermee doen wat je wil toch.. ?

 

Het maakt niet uit of jouw idee gerelateerd is aan de bedrijfsactiviteiten.

Het gaat om het principe dat jij in loondienst bent op het moment van uitwerking.

Er zijn ook mensen die een beroepsgerelateerde vinding doen , en dit in eigen tijd uitwerken. Zelfs dan is het niet per defenitie de vinding van de werknemer.

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het dan met dingen die je maakt, maar deze niet gebruikt word(en) in het bedrijf en niet gerelateerd is tot/op de diensten die het bedrijf levert ? en waarbij het bedrijf niet eens op de hoogte is/was dat je dat ene hebt gemaakt......dan mag je ermee doen wat je wil toch.. ?

 

Je bedoelt dat je stiekum in de verloren uurtjes op je werk een applicatie voor jezelf in elkaar hebt gesleuteld?

 

Strict genomen zou je baas daar nog wel eens rechten op kunnen hebben, maar als je het stiekum genoeg hebt gedaan denk ik niet dat dat zo 123 te bewijzen valt ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt natuurlijk wel met je oud-werkgever om tafel gaan zitten:

1. om een licentie te verwerven op de software die je eerder in loondienst ontwikkeld hebt;

2. om de eigendomsrechten op de software van hem over te nemen, waarbij je hem een licentie verschaft voor gebruik binnen zijn onderneming.

 

Beide modellen zijn alleen interessant als jij de software wilt gaan gebruiken voor een andere markt dan waar je oud-werkgever op opereert.

 

Een laatste mogelijkheid is dat je soortgelijke software zelf ontwikkelt. Maar

1. je zou in een juridisch gevecht kunnen komen met je oude werkgever vanwege het vermeend kopieeren van code;

2. hoewel ideeen geimplementeerd in software in het algemeen niet beschermd zijn, kan er kan kennis in het software-systeem geimplementeerd zijn die je als oud-werknemer voor je moet houden en ook zelf niet mag exploiteren (ook als je ze niet letterlijk kopieert, bijvoorbeeld recepten of specifieke werkwijzen)

 

Link naar reactie
  • 0

Het was meer een vraag uit nieuwsgierigheid dan dat ik er wat mee ga doen. Er kan alleen nu wel een situatie ontstaan, dat als er problemen met de software ontstaan, ik de enige ben die op de hoogte is van hoe de applicatie in elkaar zit. Uiteraard laat ik de sources achter, maar niemand die daar verstand van heeft... en orderverwerking en facturatie zijn toch van groot belang...

Link naar reactie
  • 0

Als oud-werknemer heb je geen enkele verantwoordelijkheid voor de werking van hun systeem na je vertrek. Wel moet je alles keurig achterhalen (incl. documentatie voor zover beschikbaar) en zonder ingebouwde 'time bombs' (hoewel je voor een toekomstig year 2000-probleem niet verantwoordelijk gehouden kan worden).

Ook documentatie die je als werknemer eventueel met toestemming thuis had, moet je bij je werkgever achterlaten.

 

Blijkbaar ben jij de persoon met de meeste kennis van hun systeem.

Dat is een comfortabel uitgangspunt, indien hun systeem later aangepast, uitgebreid of gerepareerd moet worden: jij kunt het sneller en kan daardoor een hoger tarief vragen. Laat je daarbij niet beperken door je eigen gevoelens omtrent redelijkheid. Omdat jij het systeem kent, ben je ook beter dan een ander in staat bepaalde klussen fixed-price aan te nemen. Dat maakt een hoog tijdstarief dikwijls beter aanvaardbaar.

Link naar reactie
  • 0

Het was meer een vraag uit nieuwsgierigheid dan dat ik er wat mee ga doen. Er kan alleen nu wel een situatie ontstaan, dat als er problemen met de software ontstaan, ik de enige ben die op de hoogte is van hoe de applicatie in elkaar zit. Uiteraard laat ik de sources achter, maar niemand die daar verstand van heeft... en orderverwerking en facturatie zijn toch van groot belang...

 

Reken je maar niet te snel rijk, bedrijven hebben een henkel aan afhankelijkheid.

En dan zeg ik uit eigen ervaring.

 

Enkele waar gebeurde verhalen:

In één geval heeft deze bedrijfshouding uiteindelijk geleid tot het verliezen van een grote order, die na aanloop problemen tot een cashcow geworden was. Na mijn vertrek dachten ze het zelf wel te kunnen, helaas was men te trots om mij om (gratis)advies te vragen wat ik gewoon graag had gedaan.

Een ander voorbeeld is een bepaalde buigtechniek die een klein bedrijf enkele tonnen op jaarbasis bespaart(cq winst oplevert). Er hebben al vele bedrijven geprobeert het probleem op te lossen, tegen niet geringe kosten.

Toch zal men mij niet benaderen voor de oplossing waarvan ze weten dat ik hem zo op de plank heb liggen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. :-X :-\ ;)

Link naar reactie
  • 0

Van Intermediair:

 

"Het kan voorkomen dat een werknemer tijdens zijn werk iets maakt dat als een werk in de zin van de Auteurswet kan worden beschouwd. Gedacht kan worden aan reclamemakers, modeontwerpers, programmeurs, en architecten. Heeft een werknemer het werk in kwestie vervaardigd in opdracht van de werkgever, dan valt het auteursrecht toe aan laatstgenoemde.

 

Dit geldt in ieder geval voor het recht op exploitatie. Of het persoonlijkheidsrecht volledig in handen van de werkgever is gekomen hangt af van de vraag wat is afgesproken.

 

De werknemer kan er belang bij hebben dat het persoonlijkheidsrecht bij hem blijft. Als de werkgever bijvoorbeeld zijn werk openbaar maakt, dan kan hij bijvoorbeeld verlangen dat zijn naam wordt vermeld. Ook kan hij wijzigingen die de werkgever op zijn werk wil aanbrengen verhinderen als het persoonlijkheidsrecht bij hem rust."

 

 

Als er dus niets vermeld staat in je contract over auteursrechten o.i.d. blijf je wél het persoonlijkheidsrecht behouden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook kan hij wijzigingen die de werkgever op zijn werk wil aanbrengen verhinderen als het persoonlijkheidsrecht bij hem rust."

 

Als er dus niets vermeld staat in je contract over auteursrechten o.i.d. blijf je wél het persoonlijkheidsrecht behouden.

Het persoonlijkheidsrecht is met name bedoeld om kunstenaars te beschermen en anderen die hun reputatie ontlenen aan de uiterlijke kenmerken van hun creaties.

 

in het geval van software zou dit persoonlijkheidsrecht met betrekking tot functionaliteiten of vormgeving betekenis kunnen hebben. Het moet dan wel een heel karakteristiek werk zijn (dus vorrmgeving zeker niet op basis van met het ontwerpsysteem meegeleverde templates e.d.).

 

In het geval software geschreven wordt op basis van een functionele specificatie van een derde, lijkt het me (ik geen jurist, maar eigenwijs) erg onwaarschijnlijk dat je enige feitelijke bescherming aan het persoonlijkheidsrecht kan ontlenen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.