Jump to content
TwaBla

[Artikel] Tony's Chocolonely bij Aldi (grijze handel)

Recommended Posts

Jouw chocolade wordt al jaren GRATIS verzonden naar deelnemers van de Postcodeloterij. ::)


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites

Ah, dus chocolade is eigenlijk sowieso gratis?!

 

ps. Is niet mij chocolade vriend! Ik eet het sowieso nauwelijks, en al helemaal niet van Tony, want te duur... ;D

 


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link to post
Share on other sites

Linksom of rechtsom: Tony kiest er met 99,9% zekerheid niet voor om met juridische spitsvondigheden Aldi het recht tot verkoop van deze repen te ontzeggen (kansloze exercitie) maar bewandelt morele bergpaadjes met schijnheilige verkooppraatjes.

 

Bij dit soort kwesties speelt het recht sowieso een rol op de achtergrond omdat grote partijen tot in de oneindigheid kunnen procederen over minimale verschillen in het Frans van het Europese Hof en het Engels van de wet. Er spelen enorme financiële belangen, dus die zaken lopen jaren.

 

Bij kleine partijen beperkt het zich vaak tot blafbrieven over en weer. Mijn bluf is groter dan die van jou.

 

En soms komt een lokale rechter met een eigen interpretatie. Dat zijn de leukste zaken.

 

Aldi ligt er niet wakker van. En bij Tony zitten ze nu met het dilemma: ja of nee zeggen als zich weer een klant voor een container repen aandient. :P

 


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites

Linksom of rechtsom: Tony kiest er met 99,9% zekerheid niet voor om met juridische spitsvondigheden Aldi het recht tot verkoop van deze repen te ontzeggen (kansloze exercitie) maar bewandelt morele bergpaadjes met schijnheilige verkooppraatjes.

Jep, en dat doen ze slim.

 

 


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link to post
Share on other sites

Mensen die geen NEE-NEE (NEE-JA) sticker hebben zouden de recente AH Bonus-folders eens moeten doornemen...

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites

Mensen die geen NEE-NEE (NEE-JA) sticker hebben zouden de recente AH Bonus-folders eens moeten doornemen...

 

Groet,

 

Highio

 

 

Viel mij ook op inderdaad, het verschil is toch minimaal met Aldi.

Dus zo extreem goedkoop als tony doet voorkomen is de Aldi prijs helemaal niet.

 

Maar stel nou, de actie loopt slecht en Ah houd een (paar) pallets over, en zou deze "dumpen" bij Aldi, ziet tony dat dan ook als probleem? (Zou men dan stoppen met leveren aan de marktleider?)

 

Zal in praktijk uiteraard niet snel gebeuren, maar marketing heeft soms rare wegen waardoor het in theorie kan gebeuren.

Link to post
Share on other sites

Letters en repen nu tweede halve prijs in de bonus. Aldi doet electronica in de Black Friday 3-daagse.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
Op 7-11-2018 om 14:45, RT.... zei:

Het is in ieder geval doodzonde, doe je jaren je best om een imago op te bouwen, waarbij je steeds verkondigd dat de hoge prijs van een Tony gerechtvaardigd is want bla bla bla, liggen ze ineens voor de helft bij de discounter.

Gaat je (wel of niet oprechte) verhaal.

 

De vraag is inderdaad in hoeverre het verhaal over de hoge prijs nog geloofwaardig is. 

 

Het kan natuurlijk zijn dat een derde partij blijft zitten met tig pallets van die repen, en met verlies verkopen is meestal gunstiger dan bij het vuil zetten - zowel financieel als ecologisch. 

 

Andere kant van het verhaal is dat die derde partij helemaal niets met verlies heeft verkocht, maar het gewoon zonder of met minimale marge heeft weten te verkopen aan de aldi. Als dat het geval is lijkt het er inderdaad op dat tony zijn idioot hoge productprijzen in de supermarkt niet kan verantwoorden. 

 

Beide scenario's zijn prima mogelijk: Als iemand 80.000 van die repen besteld heeft maar er uiteindelijk toch geen bestemming voor heeft, dan moet diegene er toch vanaf, opslagruimte is niet gratis en het product is niet eeuwig houdbaar (in ieder geval volgens de verpakking niet). Sterker nog, het kan zijn dat er helemaal geen keuze is; als iemand zo'n landing op voorraad heeft en failliet gaat moet de curator de inventaris toch liquideren, en als een discount supermarkt dan de hoogste bieder is dan moet dat gewoon verkocht worden om de schuldeisers maximaal te compenseren. Of de koper nou de aldi, appie of lokale marktkraam is maakt daarin weinig verschil.

 

Tony heeft sowieso een probleem in een dergelijke situatie: wat zouden ze anders willen dat ermee gebeurde? Slaafvrije chocolade is vast een aardig product, maar blijkbaar is terugkopen ervan niet zo aantrekkelijk, en vernietiging om marketing-technische redenen ook niet. 

Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, Benm zei:

Andere kant van het verhaal is dat die derde partij helemaal niets met verlies heeft verkocht, maar het gewoon zonder of met minimale marge heeft weten te verkopen aan de aldi. Als dat het geval is lijkt het er inderdaad op dat tony zijn idioot hoge productprijzen in de supermarkt niet kan verantwoorden.

Die snap ik niet? Dat betekent dat iedere producent die niet aan de consument voor kostprijs verkoopt, zijn prijzen niet zou kunnen verantwoorden. Geen idee wat Tony kwijt is aan een reep, maar al zou dat 10ct zijn, dan staat er niets aan in de weg om het te verkopen voor 3 euro. Ze hebben niet bepaald een monopolie op de chocoladerepen-markt.

 

Keerzijde is dat als iedere chocolade-verkoper z'n repen voor 50ct blijft verkopen, er sowieso nooit iets gaat veranderen aan de omstandigheden in de cacao-industrie. Als, mede door het imago van Tony, de geaccepteerde prijs voor het product in z'n algemeenheid stijgt, dan is er in ieder geval ruimte voor verbetering.

Om die prijs inderdaad zo hoog te houden is wel een goed verhaal nodig, anders is het niet meer hip om chocola van Tony te kopen. Als er afbreuk wordt gedaan aan dat verhaal en de repen gewoon bij de lidl en xenos liggen, dan verliest het merk zijn usp, koop niemand ze meer voor die hogere prijs en zijn 'we' weer terug bij af.

 

Als dat je verhaal is als producent, dan heb je er m.i. ook alle belang bij afbreuk aan dat verhaal tegen te gaan. Dan vind ik het veell te kort door de bocht gaan (en bovendien ook niet relevant) om te zeggen: als je reep 50% goedkoper is, dan maak je nog steeds winst, dus je moet niet zeuren.


Waarom moet een jurkje van Dior 2000 euro kosten, en waarom mag dat niet bij de discounter hangen?


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, Benm zei:

Als dat het geval is lijkt het er inderdaad op dat tony zijn idioot hoge productprijzen in de supermarkt niet kan verantwoorden. 

 

Waarom zou de producent de prijs bij de supermarkt moeten verantwoorden? Daar is de supermarkt verantwoordelijk voor. 

 

Als je een beetje rondshopt, dan zie je behoorlijke verschillen in de supermarktprijzen van Tony. Bij Albert Heijn zijn die prijzen het hoogst, in mijn ervaring. Deze supermarkt neemt blijkbaar extra marge op een premium product, en dat is niet de keuze van de producent. 

Link to post
Share on other sites
Op 23-11-2018 om 08:33, Ron van der Kolk zei:

 

Waarom zou de producent de prijs bij de supermarkt moeten verantwoorden? Daar is de supermarkt verantwoordelijk voor. 

 

Als je een beetje rondshopt, dan zie je behoorlijke verschillen in de supermarktprijzen van Tony. Bij Albert Heijn zijn die prijzen het hoogst, in mijn ervaring. Deze supermarkt neemt blijkbaar extra marge op een premium product, en dat is niet de keuze van de producent. 

 

Zo verschillen de strategieën van supermarkten sowieso vaak toch? Waar bij de Jumbo de A-producten goedkoop zijn en huismerk duur, zijn bij de Albert Heijn de A-producten duur en is het huismerk goedkoop.

Link to post
Share on other sites

Als Tony verkoopt bepaalt Tony de prijs. Als Albert verkoopt bepaalt Albert de prijs. Als Aldi verkoopt bepaalt Aldi de prijs.

 

Quote

NMa: verticale prijsbinding niet toegestaan

28-02-2005

Leveranciers mogen afnemers (zoals supermarkten) niet verplichten om een vaste of minimumverkoopprijs in de richting van consumenten te hanteren. Verticale prijsbinding is verboden volgens de Mededingingswet. Dit stelt de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) naar aanleiding van diverse vragen en reacties op de rechterlijke uitspraak in het kort geding tussen koekfabrikant Peijnenburg en Albert Heijn.

 


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites

Waar worden die repen en letters van Tony eigenlijk geproduceerd? Doen 'ze' dat zelf?

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites

Zo te zien Callebaut.

 

 


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites

Noem eens een discounter met een pretpark. Disney of Lego kun je toch geen discounters noemen. Een cacao-themapark op die plek is wel passend, ook vanwege alle toeristen die naar de Zaanstreek komen. Kan er ook een terminal aangelegd worden voor rondvaartboten die de Zaanse schans bekijken. Cacaobonenboten. Uiteraard is een Chocolonely Cadeaushop voorzien met specials en unica. En het Van Houtenlab voor nieuwe toepassingen. Zoals cacaoboterbadproducten.

 

 

Chocopakhuis.jpg

Edited by TwaBla

Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 4 leden online en 114 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept