• 0

Auto van de zaak voor mijn Belgische companion

Hallo, ik ben samen met een Belgische companion grootaandeelhouder in een BV. Wij ontvangen beide geen salaris uit deze BV.

 

De BV heeft mij als Nederlander een auto ter beschikking gesteld. Ik rij uitsluitend zakelijk met deze bestelauto en hou ook netjes een kilometeradministratie bij. Kortom, ik geef niets op bij mijn aangifte inkomstenbelasting.

 

Nu wil mijn Belgische companion in Nederland een auto kopen op naam van onze BV en daarmee gaan rijden in België. Zowel zakelijk als privé.

 

Wat heeft dat voor gevolgen voor de BV en hem? Aanschaf via de BV, dus verzekering, wegenbelasting en brandstof voor rekening van de BV. Moet de auto een Belgisch kenteken krijgen? En hoe zit dat met een bijtelling voor hem? Hij verdient het meeste met Belgische activiteiten en vanuit onze BV worden er geen uitkeringen aan ons gedaan.

 

Hij zal nauwelijks zakelijk rijden met die auto, dus een kilometervergoeding heeft geen zin.

 

Vr.gr.

 

Wijnand

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bijtelling loopt sinds jaar en dag via de loonheffingen bij BV's.

Dus als dit een NL bedrijf is en je Belgische mede-DGA een auto van de zaak 'krijgt', dan is er wel sprake van loon lijkt mij: namelijk "loon anders dan in geld" zoals het heet binnen de loonheffingen.

 

Vreemd overigens dat jullie geen loon krijgen vanuit de BV.

 

Of hij (als hij in België woont dan) in een auto met een NL kenteken permanent rond mag rijden, dat zou ik niet weten trouwens. Ik zou dan denken dat hij Belgische motorrijtuigenbelasting verschuldigd zou zijn (als dat bestaat dan...).

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Beste shoptillyoudrop,

 

Wij gebruiken deze BV voor financiering van andere BV's. Leningen komen binnen en gaan er weer uit. Er is ook geen personeel aanwezig in deze BV. Alleen wij 2 als DGA.

 

Aangezien ik het door de BV gekochte voertuig uitsluitend zakelijk gebruik (overeenkomst tussen BV en mij en een sluitende kilometeradministratie) is er geen sprake van loon anders dan geld.

 

Ik begrijp dus dat dit verandert als mijn companion de auto zou aanschaffen via de BV. Wij zouden dan de accountant een loonadministratie moeten laten voeren? Mag hij het gebruik van die auto niet opgeven bij zijn inkomstenbelasting in België?

 

Vr.gr.

 

Wijnand

Link naar reactie
  • 0

Beste Wijnand,

 

Heeft er afstemming plaatsgevonden met de Belastingdienst dat jullie geen salaris ontvangen?.

Ik kan namelijk niet goed matchen dat jullie geen arbeid verrichten voor de BV, maar dat BV jullie wel een auto van de zaak ter beschikking stelt.

Waarom zou de BV dat doen als jullie geen arbeid verrichten?

 

De auto van de zaak voor de Belgische compagnon komt op naam te staan van een in Nederland gevestigde BV. Dan wordt dat dus een NL kenteken.

 

De Belgische compagnon krijgt een bijtelling, tenzij hij kan aantonen minder dan 500 privé kilometers te verrijden.

In België wordt hij belast voor zijn wereldinkomen en kan hij zijn Nederlands inkomen (de bijtelling) verrekenen met het Belgisch inkomen.

 

Wellicht wel even afstemmen met de Belgische fiscus of een Belgische adviseur, omdat het niet gebruikelijk is dat een inwoner van België een auto met NL kenteken voor de deur heeft staan,

 

Overigens moet je wel afvragen of het fiscaal interessant is voor de compagnon om in een auto met NL kenteken rond te rijden.

Als hij op eigen naam een auto met Belgische kenteken aanschaft, kan die auto weliswaar niet op naam van de BV staan, maar de aanschafwaarde in België ligt al snel zo'n 30% lager.

(hangt natuurlijk wel af van het type auto).

 

Succes, Odeon

 

@shop till you drop

Motorrijtuigenbelasting heet in België verkeersbelasting, is een stuk lager dan de Nederlandse MRB en vziw alleen verschuldigd op Belgisch kenteken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Wij doen eigenlijk weinig in deze BV. Alleen besprekingen met financiers en het doorzetten van leningen. De BV heeft deze bestelbus in het verleden gekocht van een leasemaatschappij en ik ben daarmee gaan rijden. Alleen zakelijk, vandaar dat ik de km registratie bij hou.

 

Het is de bedoeling dat deze BV in de toekomst winst maakt door rente op de uitstaande leningen.

 

Even afgezien van mijn companion, ben ik dan fout bezig?

 

Vr.gr.

 

Wijnand

Link naar reactie
  • 0

Beste Wijnand,

 

Uit jouw uitleg kan ik opmaken dat jullie beiden in dienst zijn van de BV gezien jullie beide DGA zijn van de BV?

 

Ik snap dat jullie geen salaris uitbetaald krijgen, dat kan zeker in bepaalde gevallen.

Heeft de BV nog geen inkomsten (hetgeen vaak het geval is in de beginfase) dan kan het DGA salaris ook worden gesteld op een lager bedrag dan het fictieve minimum salaris van €45.000. In veel gevallen is het denkbaar dat in het eerste jaar helemaal geen salaris wordt uitbetaald aan de dga, omdat deze daarnaast nog een andere baan in loondienst heeft, of iedere euro nodig is om de nieuwe onderneming te laten draaien.

 

Daarnaast geef je aan dat jou auto uitsluitend zakelijk gebruikt wordt, dus er wordt geen bijtelling betalaad in jou geval. De kosten van je auto zijn volledig voor rekening van de BV.

 

Ik neem even aan dat jou compagnon ook in dienst van de BV is maar geen salaris ontvangt. In dat geval dient hij bijtelling te betalen volgens de Nederlandse wetgeving omdat de BV onder Nederlands recht is opgericht. Dat geldt eveneens voor de andere verplichtingen. Hoe hij dit aan dient te geven in Belgie als hij zijn aangifte inkomstenbelasting doet moet met de belastingadviseur afgestemd worden. Maar over het algemeen is dit goed te doen aangezien er duidelijk afspraken zijn gemaakt over grensoverschrijdende activiteiten in de wetgeving.

 

 

Financieel administratieve vragen? Belastingadvies? zie dan www.administratie.co

Link naar reactie
  • 0

Beste Cocon,

 

Wij ontvangen geen salaris, omdat wij sinds de oprichting in 2015 nog geen euro winst hebben gemaakt. Al het geld dat financiers aan ons betalen, gaat direct door naar ondernemingen waar wij in geloven (lening in, lening uit). Gelukkig hebben wij een financier die in ons gelooft en ons dus meer leent om zelf te kunnen overleven. Pas als onze uitstaande leningen vruchten afwerpen, zullen wij winst maken.

 

Kortom, wij kunnen onszelf ook geen salaris geven.

 

Wat je zegt over mijn companion, dit zou betekenen dat de BV een loonadministratie moet voeren? Hoe kan je de bijtelling in rekening brengen als er geen salaris wordt uitbetaald?

 

Vr.gr.,

 

Wijnand

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.