• 0

Verantwoorde auto van de zaak, wat te doen met de oude zakelijke auto?

Ik heb alweer 4 jaar terug een jong gebruikte (destijds 1 jaar oud) auto via een financial lease regeling aangekocht. De lening is medio dit jaar afgelost.

 

Al een jaar of 2 rij ik veel te weinig zakelijke kilometers. Ik denk dat verhoudingsgewijs ik 20% zakelijk rij en 80% privé. Dit komt omdat ik veelal op fietsafstand of met de OV mijn klanten kan bereiken. In al die jaren heb ik gewoonweg dure bijtelling gehad/betaald. Qua kosten had ik aan deze auto bijna niets. Gemiddeld 1x in de twee weken getankt vanwege de hoeveelheid aan privé kilometers. De auto had ook weinig onderhoud nodig.

 

Ik kom doorgaans bij klanten die eigenlijk al een woordje klaar hebben staan bij het zien van mijn auto. Dat was ik doorgaans wel beu. Het was domweg ook niet goed voor de werkverhouding. Ik heb na de aflossing van de financial lease dit jaar een goedkope auto uit het A-segment gekocht die ik wederom via een financial lease heb aangekocht. Deze auto gebruik ik puur zakelijk. Ik heb een verklaring privé gebruik auto hiervoor ingediend bij de Belastingdienst.

 

Ik lees veel onderwerpen over het wel en niet kunnen verwijderen van de zakelijke auto op de balans.

 

Wat is in mijn geval mogelijk en niet mogelijk? De auto staat op mijn naam, ook al staat hij op de zaak. Gezien mijn eenmanszaak ben ik privé eigenaar van de auto lijkt mij. Ik kan hem dus naar mijn idee niet aan mijzelf verkopen. Ik kan hem ook niet overschrijven op mijn naam, aangezien hij destijds ook gewoon op mijn naam te naam is gezet.

 

Kan ik hem aan mijn vriendin/partner verkopen? Wij zijn niet getrouwd, hebben ook nog geen samenlevingscontract. We (lees: ik) willen de auto eigenlijk niet kwijt gezien zijn praktische karakter. Als het niet anders kan overweeg ik hem in te ruilen tegen een privé auto.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Al een jaar of 2 rij ik veel te weinig zakelijke kilometers. Ik denk dat verhoudingsgewijs ik 20% zakelijk rij en 80% privé. Dit komt omdat ik veelal op fietsafstand of met de OV mijn klanten kan bereiken.

80% privé lijkt mij een goede reden om met de auto zakelijk te blijven rijden.

 

In al die jaren heb ik gewoonweg dure bijtelling gehad/betaald.

Qua kosten had ik aan deze auto bijna niets.

Gemiddeld 1x in de twee weken getankt vanwege de hoeveelheid aan privé kilometers.

De auto had ook weinig onderhoud nodig.

Die bijtelling, die overigens niet hoger is dan de werkelijk gemaakte kosten, inclusief afschrijvingskosten, is dan peanuts.

 

Op uw overige vragen zijn, in de loop der jaren, al legio antwoorden gegeven.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.