• 0

Klant wil op afbetaling kopen, hoe kan ik dit regelen?

Geachte lezer(s)

 

Voorafgaande aan mijn vraag zal ik even stellen wat we doen

Bedrijfsvaatwassers verkoopt online professionele vaatwassers voor de horeca zorg enz dus uitsluitend B2B handel

 

Ik krijg steeds vaker de vraag van klanten of ze de machine op afbetaling kunnen aanschaffen. Zelf snap ik soms niet dat je voor sommige bedragen op afbetaling wenst maar ik kan en wil in niemands portemonnee kijken. Omdat dit soort constructies aan allerlei regelgeving zit en ik geen risico analyse kan maken zoek ik een partij die zegt ''ik ga voor jouw klanten een leaseovereenkomst maken'',waarbij het risico bij de leasemaatschappij ligt. Ik krijg dus een telefoontje van de leasemaatschappij prima er is getekend ga maar installeren.

 

Gedachten

- klant betaald btw vooruit

- eventuele aanbetaling (liever niet)

- looptijd max 24 of 36 maanden

- verplicht 2 x per jaar onderhoud in de calculatie

- verplichte afname chemie gedurende de looptijd

- eventuele reparaties uitsluitend zelf uitvoeren of via door ons erkende dealer

- intake formulier wat ik en de klant deels invullen en door de verstrekker wordt beoordeeld maken

 

 

 

[mod edit]: links naar site en mailadres verwijderd (kan in profielinfo en handtekening), titel verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Erik,

 

Allereerst welkom op Higherlevel.

 

In je bericht begin je met klanten die de machine op afbetaling willen aanschaffen. Dat soort financiering is prima mogelijk via een financieringsmaatschappij. Daar zijn er vele van, maar begin vooral eens bij je eigen bank, ook voor advies over hoe dit aan te pakken.

 

Maar vervolgens stap je - bewust of onbewust - over op een andere gedachte, en ga je de machine niet verkopen op afbetaling, maar wil je er allerlei producten en diensten aan toevoegen zodat het gaat lijken op verhuur/operational lease.

 

Het grote verschil tussen beide opties is dat bij kopen op afbetaling de machine van de klant wordt (of de financier), en bij verhuur/lease van jou blijft.

 

Wees je goed bewust van het grote verschil tussen beide opties, of verdiep je daar nader in.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert ,

 

Dank voor je feedback, ik schreef al ik ben zoekende. Ik heb geen idee over hoe het juridisch zit en de gevolgen. Ik zoek idd een partij die zorgt dat de potentiële klant financiële middelen krijgt om de vaatwasser te kopen. Ik zit niet te wachten op het risico enz. dat is voor de financiering maatschappij.

 

Gr

Erik

Link naar reactie
  • 0

Beste Ward

 

De service en onderhoud is iets wat ik meer uit eigen belang doe. Als een klant een machine op basis van lease neemt dan heeft hij volgens mij de looptijd garantie. Die wil ik wel geven als de machine netjes onderhouden wordt en er kwalitatief de juiste producten in gaan. Het is dus naast commercie ook bescherming

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.