Jump to content
obj@live.nl

Case - BTW met de reisbureauregeling (reis is zowel binnen als buiten de EU)

Recommended Posts

Wij zijn een kleine reisorganisatie en organiseren actieve reizen naar Zweden.

 

Ik heb een (korte) vraag over de omzetbelasting van onze pakketreis en hoop echt heel erg dat jullie mij kunnen helpen.

 

De Case:

 

Wij bieden een pakketreis (kanoreis) aan welke bestaat uit

 

- vliegticket

- transport richting basiskamp

- 2 overnachtingen op het basiskamp

- verhuur van materiaal

 

Al deze kosten dragen direct bij aan de reiziger en vallen (in mijn ogen) onder de reisbureauregeling.

 

Nu komt het lastige gedeelte. De reis vind plaats op de grens tussen Noorwegen en Zweden. De vliegtickets zijn naar Oslo en het transport is voor 75% in Noorwegen en 25% in Zweden. De overige kosten worden gemaakt in Zweden.

 

Aangezien Noorwegen niet onder de EU valt geldt hier de 0% BTW regeling.

 

Mijn gedachtegang is als volgt en ik hoop dat jullie mij hierin kunt helpen:

 

Verkoopprijs pakket €700,-

 

Inkoopprijs:

- vliegticket €250,-

- transport €20

- basiskamp €50

- verhuur materiaal €100

 

Totaal €420

 

 

700/420= 1,67

 

Theoretische verkoopprijs losse onderdelen

 

- vliegticket 1,67 x €250 = €417

- transport 1,67 x €20 = €33

- basiskamp 1,67 x €50 = 83

- verhuur materiaal 1,67 x €100 = €167

 

totaal €700

 

Winstmarge 0% BTW (gedeelte wat in Noorwegen plaatsvindt)(vliegtickets + deel transport in Noorwegen)

 

(€417-€250) + (0,75 x €33 - 0,75 x €20) = €176,75

 

 

Winstmarge 21% BTW (gedeelte wat in Zweden plaatsvindt)

 

(0,25 x €33 - 0,25 x €20) + (€83-€50) + (€167-€100) = €103,25

 

 

Af te dragen omzetbelasting = (21/121) x 103,25 = €18,-

 

Ik hoor heel erg graag of mijn gedachtegang goed is en waar ik eventueel nog rekening mee dien te houden.

 

Hartelijk dank

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, die komen gelukkig zelden voor...

 

Toch vind ik het lastig een goed antwoord te krijgen met de beperkte hoeveelheid informatie die er te vinden is omtrent dit onderwerp.

 

Nogmaals dank voor degene die mij hierbij wilt helpen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lastige materie BTW en 1001 regelingen en uitzonderingen..

 

paar vraagjes.

want 25% van de reis in Zweden is zo abstract.

 

1. Maak je in Zweden ook kosten of wordt alles gehuurd in Noorwegen?

2. Zijn de de Zweedse onderdelen als excursies te zien of vaar je over een grensrivier of meer en ben je het ene moment in Zweden en dan weer in Noorwegen.

 

kun je daar iets meer over zeggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Roel,

 

Dank voor de reactie. De locatie waar we gevestigd zijn is in Zweden. Het transport van het vliegveld naar het basiskamp is voor 75% (130km) in Noorwegen en vervolgens de laatste 25% (40km) in Zweden.

 

We huren alles (locatie, kano's en materiaal) in Zweden.

 

De kanotocht is individueel en kruist eventueel de grens maar vind voor 90% plaats in Zweden (dit zou ik voor nu buiten de beschouwing van de vraag willen laten).

 

Mijn vraag gaat over de kosten die in Noorwegen plaatsvinden of die goed berekend worden.

 

Nogmaals dank

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de vraag over hoe de kanoreis verloopt was meer als achtergrond info en ik had die toevoegingen over wat in Noorwegen wordt betaald en wat in Zweden eerst niet helemaal begrepen uit jou voorbeeld.

 

grappige is dat de belastingdienst op een van haar pagina's ook opmerkt dat het heel lastig te bepalen kan zijn maar dat de plaats van levering bepalend is.

 

Na het lezen van de nodige pagina's over reisbureauregeling en internationaal personen vervoer. Kom ik tot de conclusie dat je het goed berekend. omdat

 

1. Vliegreizen die buiten de EU eindigen mag je geheel met 0% belasten

2. Bij internationaal vervoer moet je btw tarieven inderdaad evenredig splitsen over de landen waarin vervoerd wordt dus vervoer van luchthaven naar Zweden moet gesplitst worden.

3. Basiskamp en huur materiaal vind geheel plaats in Zweden dus valt onder EU regels.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg fijn om te horen. Dus mijn theoretische verkoopprijs van de losse onderdelen (x1,67) mag ik op elk onderdeel toepassen? Dat was namelijk mijn grootste zorg dat ik zomaar een theoretische verkoopprijs creëer.

 

Nogmaals dank Roel

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wellicht is deze dienst in Noorwegen btw belast. In principe is persoonstransport in Noorwegen belast med 6% btw, uitzondering hierop is internationaal persoonstransport, indien aan een aantal voorwaarden worden voldoen. Zoals dat dit transport met hetzelfde voertuig moet plaats vinden en binnen 24 uur dient te worden afgerond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wel of niet belast in Noorwegen veranderd de NL btw aangifte onder de reisbureauregeling niet. Voor NL /EU regels is het 0% voor zover de plaats van levering Noorwegen is.

 

Of Noorwegen ook aanspraak maakt op een btw heffing maakt daarbij niet uit. Ik neem aan dat de vervoerder die het vervoer van Oslo vliegveld naar Zweden zelf calculleert en doorberekend volgens de locale wetgeving belast met van toepassing zijnde belastingen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is correct Roel, dit doet de vervoerder inderdaad. Daarbij is het ook zo dat de reis direct van Oslo naar Zweden gaat zonder tussenstop en dus als internationale reis gezien kan worden.

 

Nu rest als laatste mijn vraag of ik een gegronde berekening maak door mijn inkoopprijs met 1,67 te vermenigvuldigen om zo tot de theoretische winstmarge te komen?

 

Super dat een forum als dit bestaat met mensen die bereid zijn te helpen

 

Mijn dank is groot!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt mij prima om die marge op elk onderdeel gelijk te houden. Geen van de onderdelen heeft een specifieke toegevoegde waarde die het toerekenen van extra marge rechtvaardigt.

 

De reis als geheel heeft een meerwaarde ten opzichte van de losse delen omdat je het als pakket aanbied.

 

En het zou ook niet heel logisch zijn om te stellen dat je op de vliegreis procentueel meer winst pakt dan op de verhuur van materiaal. dat zou neigen naar proberen de winstmarge op de btw belaste delen te verlagen om zo de btw te verlagen.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept